Dat doet er toe omdat dat is hoe onze taal werkt, ook al heb ik dan eerst niet goed uitgelegd.Earthheart schreef:en dan? Doet dat ertoe? Het punt was toch dat het geldt voor een meerderheid?axxyanus schreef:Neen, en zeker niet als die ruime meerderheid van B, komt doordat het om een meerderheid van A gaat die in individuën de andere deelverzamelingen beduidend overtreft.ook niet als het bevorderend is voor een ruime meerderheid van B?
Dat is handig. Dus kan jij in het verdedigen van je standpunt naar hartenlust de taal verkrachten en als anderen daar dan op proberen te wijzen, dan interesseert het je niet.Earthheart schreef:als het niet uiteindelijk over rechten ging, dan interesseert het me nietMaar dit aspect ging helemaal niet over het toekennen van rechten. Dit aspect ging over jouw onwil om woorden hun normale betekenis in de nederlandse taal te geven omdat je met allerlei relaties aankwam die daar niets mee te maken hebben
Als die meerderheid - minderheid zich over het algemeen zou verdelen over de deelverzamelingen, zodat het vriendelijk is voor de meerderheid vd mannen en nadelig voor een minderheid vd mannen, vriendelijjk voor de meerderheid vd vrouwen en nadelig voor een minderheid vd vrouwen enz voor blanken, zwarten, aziaten, ...Earthheart schreef:misschien wel. Van wanneer zou jij iets mensvriendelijk noemen, als het vriendelijk is voor de meerderheid en nadelig voor een minderheid?Als een bepaalde maatregel vriendelijk is voor mensen maar zeer nadelig voor de andere primaten, zou jij die maatregel dan nog steeds primaatvriendelijk noemen?
Nee spreken van primatenrechten op een manier alsof we die nu al hebben, is niet zinnig. Je snap toch het verschil tussen over iets spreken en over iets spreken op een manier alsof we het al hebben.Earthheart schreef:inderdaad, spreken van primatenrechten is even zinnig. Momenteel heven we wel aan alle mensen rechten en niet aan alle primaten, maar dat is ongewenste willekeur.Want volgens jouw manier van redeneren is het een maatregel die vriendelijk is voor de meerderheid van individuele primaten. Voor het zelfde geld kunnen we dan zeggen dat we primatenrechten hebben want de mensenrechten zijn voor de meerderheid van de individuele primaten.
Maar mens is voor ons een nauwkeurigere omschrijving. Waarom wil jij zo graag een minder nauwkeurige omschrijving gebruiken? Ik denk dat mens bv zowat de meest nauwkeurig manier is om het potentieel publiek van dit forum te beschrijven.Earthheart schreef:in werkelijkheid gaat het om allebei: primaten en mensen. Wij zijn net zo goed primaat als dat we mens zijn.Persoonlijk zou ik dergelijke pogingen om het woord primaat te gebruiken waar het in werkelijkheid enkel om mensen gaat,
Ze werd niet toegepast op je ethiek, ze werd toegepast op een specifieke argument van jouw kant. Je snapt toch het verschil tussen een opmerking over je ethiek en een opmerking over een specifiek argument.Earthheart schreef:tja, ik heb gewoon aangetoond dat die term antropocentrisch zinloos en vergezocht is als je ze toepast op mijn ethiek. Ze is even zinloos of vergezocht als primatocentrisch.als misleidend beoordelen en de argumenten die men probeert te gebruiken om dat te ondersteunen als semantische spelletjes maar het past helemaal in de manier waarop jij protesteerde toen een argumentatie van jou, als antropcentrisch werd bestempeld.
Jij kan het raar vinden, het is nochtans een zin die door een bioloog gebruikt werd in een praatje over spinnen en niemand had er problemen mee om te begrijpen wat hij bedoelde. Namelijk dat de meeste spinsoorten bestaan uit individuen die spinnen van een andere spinsoort eten. Dat het "raar" is lijkt me dan ook duidelijk jouw probleem te zijn.Earthheart schreef:spinsoorten zijn abstracte verzamelingen, en abstracte verzamelingen eten niet. Enkel individuen eten. Je kunt je zin evengoed vertalen naar spinfamilies: dat is even correct, maar dan wordt het hopelijk ietsje duidelijk dat dat maar raar is.Neen, het ging over semantiek. Wat betekent bv de volgende zin: De meeste spinnen eten andere spinnen. Mag ik dat interpreteren als de meeste spinsoorten eten andere spinnen of moet ik dat echt interpreteren als de meeste individuele spinnen eten andere spinnen?
Earthheart schreef:ze zijn wel even correct: een uitspraak zoals "de meeste mensen kunnen moreel denken" is 100% waar. Vervang nu "mensen" door "primaten" en de nieuwe uitspraak is ook 100% waar. En 100=100Neen, niet even correct en vaak misleidend. Het is niet omdat het onder een strikt logische interpretatie als juist moet worden beoordeeld, dat het even correct is.Earthheart schreef: Elke keer als ik "mens" en "soort" lees, kan ik dat vertalen naar "primaat" en orde", en dan is die stelling even correct, maar wordt het duidelijk dat het belachelijk klinkt.
Ach kom nu, twee uitspraken die 0% waar zijn, zijn toch ook even waar, we hebben toch evengoed 0=0. Ga je nu problemen maken omdat 0 ≠ 100?Earthheart schreef:die analogie klopt niet, want deze uitspraken zijn niet 100% waarAls je de zaken op die manier bekijkt dan is de aarde is een bol even correct als de aarde is plat. Ze zijn namelijk alle twee strikt logisch fout.
Wat als ik er van maak: "de aarde is geen bol" en "de aarde is niet plat.", dat zijn beide 100% correcte uitspraken. Zijn ze daarmee even correct?
Dat is wel weer zo handig voor je. Als anderen ergens niet helemaal nauwkeurig zijn, dan ga jij er op hameren dat wat letterlijk geschreven werd, niet klopt maar als jij het niet letterlijk schrijft dan moeten anderen toch maar zien te begrijpen wat je nu net bedoelde.Earthheart schreef:dat had ik niet letterlijk zo geschreven, maar is als voorbeeld bedoeld voor de zin die ik schreef met het woord primaten in. Onnodig om die zin terug op te zoeken, want met "wij primaten" is het even duidelijk.Kan je me even helpen, waar heb jij het over "wij primaten"? Ik kan niet terugvinden waar jij dat zo verwoord.
Daar hebben we de rules lawyer weer. Ja die uitspraak is nauwkeuriger maar ze is ook informatieloos doordat je er een tautologie van gemaakt hebt. Ze geeft geen antwoord op wie die wezens zijn die moreel kunnen denken. En als we dan terugkomen tot de kwestie waar het hier over ging: de verzameling van wezens die via taal bepaalde concepten aan elkaar kunnen communiceren, zoals bv herboren worden, dan denk ik dat "de mens" daarmee praktisch gezien het meest nauwkeurige etiket is om deze verzameling aan te geven.Earthheart schreef:Ik denk dat mensen de meest nauwkeurige verzameling is van individuen waarop dit soort van semantische vragen van toepassing is.
niet waar, er is nog een nauwkeurigere verzameling, die van wezens die datgene kunnen waar je naar verwijst. Een uitspraak zoals "(alle) moreel denkende wezens kunnen moreel denken" is accurater dan een uitspraak zoals "(alle) mensen kunnen moreel denken"
Dat is een non-sequitur. Wij zijn evengoed, supraprimaten, placentadieren, zoogdieren, gewervelden, .... Als iets gericht is op een bepaalde verzameling dan kan je daar niet uit afleiden dat het even duidelijk gericht is op de superverzamelingen.Earthheart schreef:maar de voorwaarde waaruit men iets wil afleiden is even duidelijk gericht op primaten, want wij zijn even goed (voor 100%) primaten als dat we mensen zijn.Punt is dat niet alle aspecten van een gedachtewisseling het hoofdonderwerp als focus hebben en dat je deze visie dus niet kan inroepen om alle indelingen in soort te ondergraven. Als ergens een argument gemaakt wordt dat er op neerkomt dat het welzijn van een dier afgeleid wordt uit de reactie die mensen hebben bij het idee om als dergelijk dier herboren te worden, dan zie ik niet wat er mis mee is om een dergelijk argument antropocentrisch te noemen, aangezien de voorwaarde waaruit men iets wil afleiden duidelijk gericht is op mensen en niet op andere primaten om de heel eenvoudige reden dat de andere primaten niet over de cognitieve capaciteiten beschikken om zich over een dergelijke vraag te buigen.
Ook dat is niet waar. Het lijkt erop dat uw beheersing van het Nederlands maar armzalig is of dat je er moedwillig slordig mee omgaat.Earthheart schreef:Het meest correcte is "egocentrisch"
Ja en de mens domineert ook de mensapen. Een minuut de zaken verder doordenken is er bij jou ook niet bij.Earthheart schreef:goed, als jij dat een reden vindt om het niet primatocentrisch te noemen, dan noemen we het mensaapocentrisch, want de mensaap domineert ook de primaten in aantal.Als jij dat dan primatocentrisch wil noemen omdat de mens de primaten in aantal duidelijk domineert dan ben je bezig met semantische spelletjes.