Karssenberg schreef:Ik wil niet bewijzen, dat mijn geloof waar is,
Duhuh

. Dat
kun je dan ook niet, gaf je meermaals aan. Was dat wel zo geweest dan had je bovenstaande vast niet beweerd. Het is anders wel het topiconderwerp, trouwens, maar dat schreef ik al in het bericht waarop je reageert, maar dan weer juist niet op de kern en boodschap daarvan, zoals je dat stelselmatig doet. Ik neem aan dat je het eens bent met het deel van mijn bericht dat je overslaat, waarin weer eens overduidelijk wordt gemaakt dat je intellectueel oneerlijk bent en je bedient van laakbaar discussiegedrag. Wordt het weer eens het negeren van al het wezenlijke dat je wordt aangezegd, gevolgd door je zoveelste herhaling van van drogredenen doordrongen en al lang geleden als onredelijk verworpen en voor alle ethiek blinde dogmatische openingszetten, Henk, of ligt er voor de broodnodige afwisseling nog eens iets van jouw hand voor ons in het verschiet dat in de richting van redelijkheid gaat? Ik ga er niet langer vanuit.
maar mij verdedigen tegen de beschuldiging dat geloven in De God van de bijbel ethisch onverantwoord is.
En ook dat gaat je niet al te best af (en dat is een understatement). Ga je lekker met je sprokkelhoutvuurtje?
en dat religie per definitie leidt tot geweld en agressie.
Wie zegt dat dat
per definitie waar is, dan? Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar mij staat niet bij dat iemand dat zo stellig heeft beweerd. Weet je zeker dat je in dit geval niet tegen windmolens vecht? Bij deze het verzoek naar ter zake doende verwijzing en mocht die uitblijven, tot maar weer heel snel afbreken van die stropop. Wees zo vriendelijk om de doelpalen te laten staan waar ze staan.
Atheïsten nemen per definitie aan, dat er geen god is. Daar zijn ze het over eens.
Nogmaals: Wees zo vriendelijk om de doelpalen te laten staan waar ze staan. Heb je bovenstaande wel eens gevraagd aan een atheïst trouwens? In mijn ervaring zijn er maar weinigen die zich omschrijven als gnostisch atheïst. Maar goed. Dat is voor een ander topic.
Ik ga het tegendeel niet bewijzen.
Dat wisten we al. Je hebt het immers al tig keer verklaard. Ik ben niet dement. Ik ga mijn bericht, waaruit je citeert, niet nogmaals overdoen. Laat ik dat bericht kernachtig samenvatten en de draad daarvandaan oppakken: Je bent aantoonbaar en bij herhaling intellectueel oneerlijk en je maakt gebruik van laakbare discussietechnieken.
Zo laat je het doen voorkomen alsof je beschikt over een selectief geheugen op zijn best, maar 'vergeet' je gemakshalve in het geheel, wanneer het je zo uitkomt, elke notie van al in het verleden gevoerde en uitentreuren behandelde discussiepunten, zoals nu ook waarschijnlijk weer. Daarbij ben ik zo vrij de vraag van PietV te herhalen: Wat doe je hier dan nog, wanneer je niet hier bent om de redelijkheid van je geloof te verdedigen? Ofwel: waar haal je de arrogantie vandaan om op een vrijdenkersforum te denken te kunnen volstaan met een door jou vermeend buiten discussie staande geloofsbeleidenis, namelijk dat (alleen) de specifieke scheppergod JHWH bestaat, Jezus zijn zoon is en de bijbel onfeilbaar, en dat je bereid bent 40 pagina's te proberen recht te praten wat krom is vanuit de aanname dat die belijdenis op waarheid berust, ongeacht of dit nu werkelijk aangetoond is of niet? En als slok op de borrel krijg je het vervolgens zélfs onder aanname van die onaangetoonde 'waarheid' van je geloofsdogma niet voor elkaar te slagen in het aantonen van de vermeende goedheid van die god. De bijbel wijst nu juist op het tegendeel.
Meermaals verval je, ik breng het nogmaals onder de aandacht, naar believen weer terug op één van die al lang en breed tegengesproken argumenten, zoals het argument dat je al in één van je eerste berichten op dit forum inbracht, namelijk het stompzinnige: "Maar wanneer je niet gelooft in de god van de bijbel, waarom ageren jullie daar dan toch zo tegen? Ik ageer toch ook niet tegen roodkapje?". Ja, beste lezer, dat is werkelijk één van de sleutelargumenten waarmee Henk Karssenberg telkenmale terugkomt. Zo gemakkelijk weersproken en dan ook zo vaak gedaan, maar simpelweg genegeerd en weer van stal gehaald, alsof er geen 40 bladzijden zijn gepasseerd, maar hij hier net komt binnenlopen. Zie hier Karssenbergs bedenkelijke niveau van discussiëren. Nooit erkent hij iemands tegenwerpingen. Nooit geeft hij toe dat hij zijn argumentatie zou dienen in te trekken onder invloed van valide tegenwerpingen en dat vervolgens dan ook doet, zoals het een zindelijk discussiant betaamt. Nee, niets daarvan. Hij gaat simpelweg over op een ander onderwerp wanneer hem het vuur al te zeer aan de schenen wordt gelegd en komt later doodgemoedereerd weer terug met hetzelfde argument. En dan is hij er nog trots op dat hij al 40 pagina's heeft gevuld met zijn gebabbel.
KOEKKOEK. Een vrijdenker is niet bereid tot aanname van een ononderbouwde aanname, juist
omdat hij de rede en empirie hoogacht. Een vrijdenker heeft de geloofsaanname dat de bijbelse god bestaat nu juist op basis van
de rede en
empirie verworpen, zoals elk weldenkend mens zou doen wanneer hij maar eerlijk zou zijn, want de rede en empirie zijn de
enig betrouwbaar bewezen gereedschappen die een mens voorhanden heeft bij het onderscheiden tussen wat meer of minder waarschijnlijk is waar het de werkelijkheid aangaat. Zonder gebruikmaking van dat gereedschap kan iemand net zo goed een geloofsbeleidenis afleggen over kabouters en het Loch Ness monster en is die net zo betrouwbaar als de jouwe, Henk, en maakt die op vrijdenkers net zoveel indruk.
Bij binnenkomst van elke gelovige probeer ik in contact te komen met zijn wellicht nog ergens in de krochten van zijn gedachten sluimerende vermogen tot redelijkheid in zijn door de spreekwoordelijke geloofsziekte aangetaste hersenen. Ik heb je diep in de ogen gekeken in de hoop nog een sprankje redelijkheid te zien, Henk Karssenberg, 40 pagina's lang, maar zie in jouw ogen niets. Er rest enkel nog de zombie die dogma heet en ik rouw om het verlies van het potentieel redelijk denkende mens dat je ooit was. Áls er al een goede god bestaat, dan zou die met me om je rouwen.
Maar niet alle atheïsten vinden, dat de (fictieve) god van de bijbel kwaadaardig is.
Niet alle atheïsten kennen de god van de bijbel inderdaad.
Of ik een volwaardig gesprekspartner ben? Dat interesseert me niet zoveel.
Of in mijn woorden: Je hebt een bord voor je kop én je geeft hiermee aan dat je schijt hebt aan hoogwaardige discussie.
Maar ik constateer wel, dat dit topic nu al weer 40 pagina's lang is.
Ga je je nu ook nog eens verlagen tot het niveau van een ordinair wedstrijdje ver pissen? Nog maar 60 te gaan en je verbreekt het record van Henoch. Kom op. Je kunt het. Laat je maar helemaal leeg lopen.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.