Misschien heeft Ali toch een punt. Siger noemde Fred een domoor. En Fred noemde vervolgens Siger een pikkie. Daarop ging Siger bij juffrouw Kitty klagen dat ie werd gepest door die rotjongen van een Neerhoff. De grote vraag is nu. Wat is erger "domoor" of "pikkie"? Misschien moet er een onafhankelijke arbitragecommissie worden ingesteld om een salomonsoordeel te vellen in deze belangrijke kwestie. Of misschien is het beter ons meer te concentreren op de inhoud dan op de vorm. Ik zeg altijd maar. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.lanier schreef:Ik ben niet partijdig en het met Kitty eens.
Een vrijdenker is een compatibilist.
Moderator: Moderators
-
David Bakker
- Banned
Re: Een vrijdenker is een compatibilist.
Laatst gewijzigd door David Bakker op 22 apr 2010 22:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Hoe het zij, zij het, Fred is niet begonnen met het ordinaire schelden. Knoop dat maar in je oren Bakker.David Bakker schreef:Wat me nog het meest verbaasd is dat een onnozel figuur als Neerhoff summa cum laude is afgestuurd aan de TU Delft, daar vervolgens is gepromoveerd en tot hoogleraar benoemd. Bovendien heeft ie het voor mekaar gekregen dat zijn onzin in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften werd gepubliceerd (zie http://www.xs4all.nl/~flneerh/publications.html). Ik ben blij dat de kritische deelnemers aan dit forum deze handelaar in gebakken lucht eindelijk weten te ontmaskeren.LordDragon schreef:fred
en eigenlijk
je weet toch dat diegene die begint te schelden de verliezer is? Tekort aan redeneringsvermogen, mondt uit in schelden, juist.Hier openbaart zich het totale onbenul. Dit pikkie snapt niet eens wat een natuurwet is
MVG, LD.
En nu ontopic. Wie wil klagen kan terecht in het klachtenforum en niet hier.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
siger
[Offtopic bericht verwijderd door Devious; is off-topic. Ik heb het gekopieerd naar het klachtentopic http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 89#p215189 ]
- LordDragon
- Bevlogen
fred
beantwoord aub eerst mijn vragen
ik vroeg;
ik stelde;
fred schreef
Ali
Wat is dat? 100% gedetermineerd, of 100% vrijheid zijn volgens mij even absurd. Graag een antwoord.
MVG, LD.
hier heb ik niks aan.Er bestaan geen compleet gedetermineerde systemen? En ik zou complex systeem gedrag niet begrijpen? Het wordt hier steeds lolliger! Maar voel je vrij wat je op je hart hebt hoor. Ik ben niet zo van dat benauwde. Onzin of niet, het moet gezegd kunnen worden, mits het maar fatsoenlijk blijft, nietwaar?
beantwoord aub eerst mijn vragen
ik vroeg;
waarom ben je het hiermee oneens, argumentatie graag.Leg me eens uit vanwaar die 100% gedetermineerd komt?
ik stelde;
Er bestaan geen compleet gedetermineerde systemen net zomin als dat er compleet vrije systemen bestaan.
fred schreef
ahum, dit lijkt me een drogreden, een beetje roepen om te roepen werkt niet bij mij hoor. Jij bent een illusie, goed zo?En er zou geen 100% vrijheid bestaan? Hoe kom je er op! Sterker nog, zelfs jouw hoogst persoonlijke, gemankeerde vrijheid is slechts illiusie! Kun je nagaan hoe goed de communicatie hier verloopt!
je mist het punt, enkel de zwakkeling heeft het nodig om te schelden omdat hij het met onderbouwde argumentatie niet meer kan halen.Winst of verlies, daar ben ik al helemaal niet mee bezig
Ali
Ok maar het gat niet over wie begonnen is met schelden maar dat wie scheldt een zwakheid vertoond. Ik heb momenteel probelemen met die 100%, of compleet dinges en zou graag een antwoord hebben van fred.Hoe het zij, zij het, Fred is niet begonnen met het ordinaire schelden. Knoop dat maar in je oren Bakker.
Wat is dat? 100% gedetermineerd, of 100% vrijheid zijn volgens mij even absurd. Graag een antwoord.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
-
fred neerhoff
- Forum fan
MVGLD,
Het spijt me, maar je vragen kunnen mij niet boeien. Wel merk ik dat je je uiterste best doet om met je gevraag een fatsoenlijke indruk te maken. En is dat op zichzelf al niet een prestatie om trots op te zijn?
Het spijt me, maar je vragen kunnen mij niet boeien. Wel merk ik dat je je uiterste best doet om met je gevraag een fatsoenlijke indruk te maken. En is dat op zichzelf al niet een prestatie om trots op te zijn?
- collegavanerik
- Superposter
Appeal to authority: een goede techneut is niet per definitie een goede filosoof.David Bakker schreef:
Wat me nog het meest verbaasd is dat een onnozel figuur als Neerhoff summa cum laude is afgestuurd aan de TU Delft, daar vervolgens is gepromoveerd en tot hoogleraar benoemd. Bovendien heeft ie het voor mekaar gekregen dat zijn onzin in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften werd gepubliceerd (zie http://www.xs4all.nl/~flneerh/publications.html). Ik ben blij dat de kritische deelnemers aan dit forum deze handelaar in gebakken lucht eindelijk weten te ontmaskeren.
Linus Pauling en Vitamine C is een saillant voorbeeld van iemand die buiten zijn eigen vakgebied missers maakt.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
David Bakker
- Banned
Maar op welk vakgebied bevinden wij ons dan? We zitter hier wel in het hokje filosofie. Maar de discussie die hier wordt gevoerd waarbij o.a. aan de orde komen zaken als natuurwetten, determinisme, het al dan niet aanwezig zijn van de vrije wil kan net zo goed in het vakgebied der natuurwetenschappen worden geplaatst.collegavanerik schreef:Appeal to authority: een goede techneut is niet per definitie een goede filosoof.David Bakker schreef:
Wat me nog het meest verbaasd is dat een onnozel figuur als Neerhoff summa cum laude is afgestuurd aan de TU Delft, daar vervolgens is gepromoveerd en tot hoogleraar benoemd. Bovendien heeft ie het voor mekaar gekregen dat zijn onzin in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften werd gepubliceerd (zie http://www.xs4all.nl/~flneerh/publications.html). Ik ben blij dat de kritische deelnemers aan dit forum deze handelaar in gebakken lucht eindelijk weten te ontmaskeren.
Linus Pauling en Vitamine C is een saillant voorbeeld van iemand die buiten zijn eigen vakgebied missers maakt.
Een filosoof als Spinoza bijv. schurkt ook nadrukkelijk tegen de natuurwetenschappen aan.
Fred Neerhoff schreef:
En hiermee heb je een tweede waarschuwing te pakken!
Admin Lanier
Wel merk ik dat je je uiterste best doet om met je gevraag een fatsoenlijke indruk te maken. En is dat op zichzelf al niet een prestatie om trots op te zijn?
Admin Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
-
David Bakker
- Banned
Beste Lanier,lanier schreef:Fred Neerhoff schreef:
Wel merk ik dat je je uiterste best doet om met je gevraag een fatsoenlijke indruk te maken. En is dat op zichzelf al niet een prestatie om trots op te zijn?
Admin Lanier
Ik vroeg me af. Ben jij lid van De Vrije Gedachte?
Nee, dat ben ik niet.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- LordDragon
- Bevlogen
fred
mijn stelling
fred weer
Ik ben helemaal niet mee. Ik merk wel dat jij vragen ontwijkt of weigert erop te antwoorden.
MVG, LD. (die MVG staat voor met vriendelijke groeten)
Hoezo? Je schreef nochtans eerder;Het spijt me, maar je vragen kunnen mij niet boeien.
Leg me eens uit hoe een 100% gedetermineerd systeem onvoorspelbaar gedrag zou kunnen vertonen?zelfs een relatief eenvoudig, autonoom systeem met slechts drie vrijheidsgraden kan, ofschoon voor de volle 100 % gedetermineerd, een praktisch onvoorspelbaar, uiterst complex gedrag vertonen.
mijn stelling
fred schreefEr bestaan geen compleet gedetermineerde systemen. 100% chaos bestaat net zomin als 100% orde.
Dat vermoeden heb ik idd aangezien je in absolute waarden blijft gaan.En ik zou complex systeem gedrag niet begrijpen?
fred weer
Wat is onzin? komen aandragen met 100% compleet gedetermineerde systemen, of net iemand erop wijzen dat die niet bestaan. Hoe denk jij dat systemen evolueren? Zeker niet omdat ze compleet gedetermineerd zijn. Er is een vrijheidszone die relatie heeft met de meeste kansen om te evolueren. Ken je het begrip de grens/rand van chaos?Het wordt hier steeds lolliger! Maar voel je vrij wat je op je hart hebt hoor. Ik ben niet zo van dat benauwde. Onzin of niet, het moet gezegd kunnen worden, mits het maar fatsoenlijk blijft, nietwaar?
MVG, LD. (die MVG staat voor met vriendelijke groeten)
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
-
siger
Met drie vrijheidsgraden bedoelt men hier wiskundige variabelen (dat is niet hetzelfde als de evolutionaire graden van vrijheid waar ik het voordien over had.)LordDragon schreef:Leg me eens uit hoe een 100% gedetermineerd systeem onvoorspelbaar gedrag zou kunnen vertonen?zelfs een relatief eenvoudig, autonoom systeem met slechts drie vrijheidsgraden kan, ofschoon voor de volle 100 % gedetermineerd, een praktisch onvoorspelbaar, uiterst complex gedrag vertonen.
Ook "gedetermineerd" wordt hier niet in de filosofische betekenis van "determinisme" gebruikt. Een bepaalde ("gedetermineerde") waarde toekennen aan een of meer variabelen is tenslotte wat anders dan beweren dat het universum gedetermineerd is.
In deze draad werd van het begin universeel determinisme bedoeld. Dat determinisme zegt dat men wel denkt een waarde voor een variabele te kunnen kiezen, maar dat het al bij het begin van het universum bepaald is welke waarde men op dát ogenblik en dié plaats (en op álle andere ogenblikken en álle andere plaatsen) aan die (en álle andere) variabele zal toekennen.
Met "praktisch onvoorspelbaar"wordt bedoeld, denk ik, dat een waarnemer het toekomstige verloop niet kan berekenen. Dit hangt, objectief gesproken, dus niet noodzakelijk samen met gedetermineerdheid. Ik bedenk daarbij dat het berekenen van alle toekomstige ogenblikken van het deterministische universum een oneindig aantal oneindig uitgebreide berekeningen zou vergen. Dat bewijst enkel dat de claim van universeel determinisme erg voorbarig is.
LordDragon schreef:
Ok maar het gat niet over wie begonnen is met schelden maar dat wie scheldt een zwakheid vertoond. Ik heb momenteel probelemen met die 100%, of compleet dinges en zou graag een antwoord hebben van fred.
MVG, LD.
Schelden is zwak. (maar, excuseer, mits met mate, wel eens lekker op ze tijd)
Wat is vrijheid zonder obstakel, LD?
- LordDragon
- Bevlogen
siger
ali
MVG, LD.
Dat vind ik ook.Een bepaalde ("gedetermineerde") waarde toekennen aan een of meer variabelen is tenslotte wat anders dan beweren dat het universum gedetermineerd is.
alles is voorbestemd? Nou dan kan er geen evolutie plaatsvinden, dat universeel determinisme ruikt sterk naar creationisme.In deze draad werd van het begin universeel determinisme bedoeld. Dat determinisme zegt dat men wel denkt een waarde voor een variabele te kunnen kiezen, maar dat het al bij het begin van het universum bepaald is welke waarde men op dát ogenblik en dié plaats (en op álle andere ogenblikken en álle andere plaatsen) aan die (en álle andere) variabele zal toekennen.
ook weer mee eens.Ik bedenk daarbij dat het berekenen van alle toekomstige ogenblikken van het deterministische universum een oneindig aantal oneindig uitgebreide berekeningen zou vergen. Dat bewijst enkel dat de claim van universeel determinisme erg voorbarig is.
ali
ondertussen zitten we een stap verder, vragen worden naast zich neergelegd en gewoon genegeerd. Binnenkort monoloog.Schelden is zwak. (maar, excuseer, mits met mate, wel eens lekker op ze tijd)![]()
![]()
aha, ik zei al 100% vrijheid of 100% determinatie bestaat niet. We kunnen daaruit afleiden dat we eigenlijk met een gradiele functie zitten, een relatie tussen die twee "uitersten" (als je ze als in 100% omschrijft) Die relatie waarde van één van de elementen kan dus nooit 100% zijn.Wat is vrijheid zonder obstakel, LD?
MVG, LD.