Wel, misschien heb je gelijk. Maar aan de andere kant: je dacht al eerder dat dingen teveel gevraagd waren (van Nederland), en je vergiste je.lanier schreef: 09 mar 2022 17:35 Je moet wel weten hoe 'wij NAVO bevolking' hierover denken.
Als je iemand vraagt 'moeten we Polen verdedigen als Poetin het land binnenvalt, ook al kan dat leiden tot een kernoorlog' dan is het antwoord JA.
Als je iemand vraagt 'moeten we Finland verdedigen als Poetin het land binnenvalt, ook al kan dat leiden tot een kernoorlog' dan is het antwoord NEE.
Ik heb zelf de proef op de som genomen door mensen deze vraag te stellen. Ben je geen lid van de NAVO dan is het antwoord NEE. Hamvraag is wat als Finland toetreedt tot de NAVO en de volgende dag schiet Poetin een kernraket af richting Finland. Dan is de twijfel enorm. De meeste mensen vinden nu eenmaal dat Finland kansen genoeg heeft gehad. Daar kunnen de Finnen anders over denken, maar ze moeten wel weten hoe velen hierover denken in Nederland. Het is gewoon heel veel gevraagd om voor ons een kernoorlog te riskeren in deze situatie.
Ik heb dit probleem eerder in dit topic overdacht, en een oplossing ervoor gevonden (viewtopic.php?p=599972#p599972). Zoiets schijnt in principe mogelijk te zijn volgens artikel 10 van de NAVO regels.
Maar als die oplossing niet haalbaar is, verwacht ik zelf dat indien Poetin de oorlog zou uitbreiden naar Finland en Zweden, heel Europa geen andere keus meer heeft dan Europa te verdedigen. Er kan op dat moment geen sprake meer zijn van NAVO of niet NAVO.
Maar de dreiging lijkt al een voorbijgegaan station te zijn. Iedereen is er van overtuigd dat de oorlog in Oekraïne voor Poetin inmiddels al verloren is en de zaak dus niet meer relevant is. Dit was Poetins laatste veroveringsoorlog. Het Russische leger blijkt een aanfluiting te zijn en de dagen van Poetin zijn geteld. Hij heeft nu wel wat anders aan zijn hoofd dan Finland.
Een kernraket naar Finland lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Poetins hometown Petersburg ligt op maar een paar kilometer afstand.