Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution schreef: De meningen verschillen nogal eens wat hier "correct" is in dit verband. .
het zou duidelijk moeten zijn dat ik niet propageer om buizen in de gans te poken totdat ge die er langs hun gat kunt uittrekken.
maar correct is natuurlijk ook niet om je gans verhaaltjes te gaan voorlezen.

earth
als jij een oerang oetang jouw basisrechten wil geven, geen idee wat dat concreet zou inhouden, wat moet ik me er dan bij voorstellen?

ik mag geen oerang oetang doodslaan maar als hij me doodslaat gaan we hem niet vervolgen/bestraffen omdat het z'n instinct was?
dan kunt ge het hele rechtssysteem afschaffen.

opnieuw zie ik u een link leggen tussen dieren en gehandicapten. opnieuw ben jij dus diegene die hier gehandicapten ontmenselijkt. een gehandicapte is een mens en daarom fokt ge die niet, maakt ge van gehandicapte vrouwen geen melkteven of eet ge ze op.
voor mij is een gehandicapte geen uitzondering, dat is gewoon een volwaardig onderdeel vd maatschappij en diersoort mens. hij heeft specifieke ondersteuning nodig, net zoals een baby, peuter of dementerende gepensioneerde.

een tomaat heeft, net als het gros vd dieren die jij opneemt, de wil om te overleven en voort te planten. Meer willen varkens, dolfijnen, paarden en katten echt niet.
het enige verschil tussen een varken en de tomaat is pijnbeleving, dat is geen argument aangezien ge pijn perfect kunt vermijden.

de essentie van bewuste wil is natuurlijk een zelfbewust niveau :). weglopen voor gevaar is puur instinctief reflexmatig gedrag en heeft niets met bewuste keuzes te maken.
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

appelfflap schreef: als jij een oerang oetang jouw basisrechten wil geven, geen idee wat dat concreet zou inhouden, wat moet ik me er dan bij voorstellen?
jij kunt je toch iets voorstellen bij het toekennen van basisrechten aan diep mentaal gehandicapten? Bijvoorbeeld dat we diens lichamen niet mogen gebruiken op een manier die ze niet willen. De basisrechten die we aan die gehandicapten geven, kunnen we ook geven aan oerang oetangs.
(leuk trouwens dat je spreekt van "wil geven", dus je weet best wat "wil" betekent)
ik mag geen oerang oetang doodslaan maar als hij me doodslaat gaan we hem niet vervolgen/bestraffen omdat het z'n instinct was?
wat doen we met een agressieve mentaal gehandicapte die kind doodt? ervoor zorgen dat anderen geen gevaar lopen.
dan kunt ge het hele rechtssysteem afschaffen.
helemaal niet: zelfs als er geen vrije wil was, blijft het rechtssysteem overeind, maar er zal dan geen sprake meer zijn van vergeldend straffen, maar wel van beschermend straffen. Cfr schuldloos straftrecht (Jan Verplaetse) http://www.kritischdenken.info/naar-een ... afrecht-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
opnieuw zie ik u een link leggen tussen dieren en gehandicapten. opnieuw ben jij dus diegene die hier gehandicapten ontmenselijkt.

hoezo ontmenselijk ik een gehandicapte als ik spreek van basisrechten van die gehandicapte? Wat versta jij nu onder ontmenselijken? Het is trouwens ontzoogdierlijken. Of ontprimatelijken.
een gehandicapte is een mens en daarom fokt ge die niet,
is het niet beter te zeggen dat je die gehandicapten niet fokt omdat fokken een schending is van het recht op lichamelijke zelfbeschikking, het recht om niet als middel gebruikt te worden tegen je wil in, en omdat een gehandicapte een wil en een besef van het eigen lichaam heeft? Het recht op lichamelijke zelfbeschikking verwijst naar het eigen lichaam en het hebben van een wil, niet naar een willekeurige biologische groep zoals de orde van primaten. Dat een gehandicapte een mens of een primaat is, is niet relevant bij het toekennen van rechten.
voor mij is een gehandicapte geen uitzondering, dat is gewoon een volwaardig onderdeel vd maatschappij en diersoort mens.
ha, ja, voor mij zijn gehandicapten ook geen uitzondering in de klasse van zoogdieren. Ze zijn volwaardig onderdeel van de klasse zoogdier. Of de orde primaat. Of...
hij heeft specifieke ondersteuning nodig, net zoals een baby, peuter of dementerende gepensioneerde.
kip, varken, hond,...
een tomaat heeft, net als het gros vd dieren die jij opneemt, de wil om te overleven en voort te planten. Meer willen varkens, dolfijnen, paarden en katten echt niet.
nogmaals: vanwaar komt die wil, hoe wordt die gegenereerd, als een tomaat geen hersenen heeft?
het enige verschil tussen een varken en de tomaat is pijnbeleving, dat is geen argument aangezien ge pijn perfect kunt vermijden.
waarom eet jij dan telkens vlees van varkens die onnodig pijn hebben gekend? Vlees is niet nodig voor jouw gezondheid, elke vleesproductie gaat gepaard met leed, dat leed is dus onnodig leed dat te vermijden is door geen dieren te kweken en doden. Waarom vermijdt jij dat dan niet? Varkens worden gecastreerd: dat is toch pijnlijk? Kippen worden ziek door hun groeistoornissen, toch ook pijnlijk? Melkkoeien kennen emotionele pijn door het wegnemen van hun kalfjes, toch ook pijnlijk voor een zoogdier?
de essentie van bewuste wil is natuurlijk een zelfbewust niveau :). weglopen voor gevaar is puur instinctief reflexmatig gedrag en heeft niets met bewuste keuzes te maken.
dus als jij in een nachtmerrie wegloopt van gevaar, dan is dat louter reflex en ben je bewusteloos? Je hebt geen bewuste ervaring van angst, van willen weglopen? Straf dat je je die nachtmerrie dan nog herinnert achteraf. Of heb jij enkel lucide dromen?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Earthheart schreef:Dat een gehandicapte een mens of een primaat is, is niet relevant bij het toekennen van rechten.
Voor zover mijn begrip hier voorlopig reikt kun je in deze zin "gehandicapte" vervangen door "wezen" zonder dat dit de geldigheid binnen het door jou voorgestane ethisch systeem aantast.

Daarbij kun je dan mijns inziens nog wel de kanttekening plaatsen dat het niveau van de mentale vermogens van een wezen binnen het door jou voorgestane ethisch systeem bepalend is voor het toekennen van bepaalde rechten (bijvoorbeeld stemrecht) die een zeker minimum niveau van mentale vermogens vereisen.

Als je nog breder kijkt naar wezens in het algemeen dan lijkt het mij verdedigbaar om bepaalde rechten (niet noodzakelijk alle rechten die ooit geformuleerd zijn) toe te kennen aan wezens op basis van waartoe die wezens in staat zijn (bijvoorbeeld in staat tot het beleven van pijn).
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef:
Peter van Velzen schreef:Er is - zover ik weet - helemaal geen ethiek die specifiek voorschrijft hoe we met zwaar mentaal gehandicapten moeten omgaan.
Peter van Velzen schreef:In de praktijk gaan we wel degelijk anders om met zwaar mentaal gehandicapten, dan met andere mensen. We hebben alleen geen speciale ethische regels daarvoor opgesteld.
Het lijkt mij van wel, aangezien we zwaar mentaal gehandicapten niet zo behandelen als mensen nu in de vee-industrie veedieren behandelen. We hanteren voor de behandeling van zwaar mentaal gehandicapten volgens mij ook niet de normen die de nazi's hadden onder Hitler, dus moeten we wel degelijk normen daarvoor hebben die anders zijn dan die van de nazi's onder Hitler.
Non sequitor. We behandelen roodharigen ook anders dan veedieren, dat Wil niet zeggen dat We speciale ethische regels voor roodharigen hebben.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef:
Ga niet van andere dieren eisen dat ze aan de menselijke ethiek voldoen,
er bestaat niet zoiets als menselijke ethiek, net zoals er niet zoiets bestaat als primatelijke ethiek.
De enige ethiek die We kennen is die Welke door Mensen Is bedacht. In het algemeen Wordt binnen de ethiek - in elk geval in Nederland en Belgie - geen onderscheid gemaakt tussen mensen die hierover mee kunnen praten en hen die dat niet kunnen, in de praktijk zijn er uiteraard Wel verschillen. de ethiek is daarom altijd menselijk, en ze Wordt uitsluitend toegepast door mensen.

Het is daarom dWaasheid mijn hierboven geciteerde aanWijzing niet op te Willen volgen.
Earthheart schreef:ik eis wel dat dieren de basisrechten van anderen respecteren. Ik zou het vreemd vinden als wezens die zelf niets van ethiek begrijpen meer rechten hebben om anderen te schaden dan wezens zoals wij die wel aan ethiek kunnen doen. Waarom zouden de 'dommere' wezens wel anderen mogen schaden en wij niet? Waarom zou een leeuw wel een baby mogen doden en opeten? Waarom zouden muggen wel de grootste genocide mogen plegen? (er sterven meer mensen aan malaria dan aan genocides).
Je kunt van muggen niets eisen, dat Is kolder. Je kunt ze Wel bestrijden en hun leefgebied droogleggen. Dat heeft niets met ethiek te maken. Ethiek omvat alleen de morele voorschriften ten aanzien van de handelsWijze van mensen. Het is overigens ook kolder om van genocide te spreken, aangezien de mug ongetWijfeld geen enkel benul heeft van malaria.

NB Ik Kan de caps-lock van mijn topetsenbord niet opheffen en shift-W doet het ook niet, vandaar al die hoofdletters W.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef:Non sequitor. We behandelen roodharigen ook anders dan veedieren, dat Wil niet zeggen dat We speciale ethische regels voor roodharigen hebben.
Dat is een nogal gekunsteld argument, aangezien "roodharig" in het hier bediscussieerde onderwerp geen enkele relevantie heeft, terwijl "zwaar mentaal gehandicapt" wel relevantie heeft in verband met het regelmatig inbrengen van "mentale vermogens" als argument door veel mensen.

Het moge evident zijn dat "zwaar mentaal gehandicapten" een andere status hebben dan mensen met (min of meer) gezonde mentale vermogens en het moge ook evident zijn dat "zwaar mentaal gehandicapten" anders behandeld worden dan veedieren. En als er geen geschreven regels zijn die voorschrijven hoe we met "zwaar mentaal gehandicapten" dienen om te gaan dan zijn er daarvoor toch zeker wel ongeschreven regels. Dat er hiervoor maatschappelijke normen bestaan is evenwel evident. En ook dat die maatschappelijke normen nu in de praktijk anders zijn dan voor veedieren.
Peter van Velzen
Site Admin

Peter van Velzen schreef:Non sequitor. We behandelen roodharigen ook anders dan veedieren, dat Wil niet zeggen dat We speciale ethische regels voor roodharigen hebben.
Dat is een nogal gekunsteld argument, aangezien "roodharig" in het hier bediscussieerde onderwerp geen enkele relevantie heeft, terwijl "zwaar mentaal gehandicapt" wel relevantie heeft in verband met het regelmatig inbrengen van "mentale vermogens" als argument door veel mensen.

Het moge evident zijn dat "zwaar mentaal gehandicapten" een andere status hebben dan mensen met (min of meer) gezonde mentale vermogens en het moge ook evident zijn dat "zwaar mentaal gehandicapten" anders behandeld worden dan veedieren. En als er geen geschreven regels zijn die voorschrijven hoe we met "zwaar mentaal gehandicapten" dienen om te gaan dan zijn er daarvoor toch zeker wel ongeschreven regels. Dat er hiervoor maatschappelijke normen bestaan is evenwel evident. En ook dat die maatschappelijke normen nu in de praktijk anders zijn dan voor veedieren.
Dat We in de praktijk mensen met een mentale handicap anders behandelen, dat zal ik geenzins ontkennen. Maar dat is niet omdat er speciale ethische regels voor hebben. Alle Ethische regels die We hadden golden in Principe voor alle mensen. nu Willen We ook ethische regels die het menselijk gedrag ten aanzien van andere dieren beschrijven. Daarbij zijn We het erover eens dat We dieren (Welke dan ook) niet onnodig moeten laten leiden. Sommigen Willen verder gaan daan dat. Maar ik denk dat We noch de theoretisch rechten van mentaal gehandicapten, noch de feitelijke behandeling daarvan op dieren kunnen toepassen. Het eerste kan niet omdat deze regels er niet zijn, theoretisch gelden daar geWoon dezelfde Wederkerige regels als voor moreel denkende mensen. Het tWeede zou inhouden dat We alle dieren in tehuizen voor mentaal gehandicapten opsluiten, en voorzien van verplegend personeel. Verder zouden We alle dieren individueel moeten opnemen in de gemeentelijke basisadministratie en een verklaring van een arts moeten hebben dIe zegt dat het dier niet handelingsbekWaam is. Zie je het al voor je?
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef:Daarbij zijn we het erover eens dat we dieren (welke dan ook) niet onnodig moeten laten lijden.
Als we het daarover inderdaad eens zijn dan kun je vervolgens kijken naar allerlei manieren waarop dat lijden nu in de praktijk zoal voorkomt en wat je daar zoal mee kunt doen.

Ik ben er zeker geen voorstander van om niet-menselijke dieren exact zo te behandelen als nu voor zwaar mentaal gehandicapten gebruikelijk is, maar wel (waar praktisch redelijkerwijs mogelijk) om deze niet-menselijke dieren met een vergelijkbaar leedwezen te behandelen.
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef:
Peter van Velzen schreef:Er is - zover ik weet - helemaal geen ethiek die specifiek voorschrijft hoe we met zwaar mentaal gehandicapten moeten omgaan.
Peter van Velzen schreef:In de praktijk gaan we wel degelijk anders om met zwaar mentaal gehandicapten, dan met andere mensen. We hebben alleen geen speciale ethische regels daarvoor opgesteld.
Het lijkt mij van wel, aangezien we zwaar mentaal gehandicapten niet zo behandelen als mensen nu in de vee-industrie veedieren behandelen. We hanteren voor de behandeling van zwaar mentaal gehandicapten volgens mij ook niet de normen die de nazi's hadden onder Hitler, dus moeten we wel degelijk normen daarvoor hebben die anders zijn dan die van de nazi's onder Hitler.
Non sequitor. We behandelen roodharigen ook anders dan veedieren, dat Wil niet zeggen dat We speciale ethische regels voor roodharigen hebben.
ben niet mee met deze discussie. Roodharigen hebben volgens jouw ethiek toch net zoals mentaal gehandicapten en blanken en vrouwen en andere mensen speciale ethische regels die veedieren niet hebben, namelijk de ethische regels of rechten om niet te mogen gekweekt, opgesloten, opgegeten,... worden? Of bedoelde je dat roodharigen regels (rechten) zouden hebben die alle en alleen roodharigen zouden hebben en andere niet-roodharige wezens niet? Nee, ik twijfel dat je dat bedoelt kunt hebben, want ik denk niet dat zoiets beweerd werd over mentaal gehandicapten: niemand zei hier dat er rechten of regels zouden zijn die alle en alleen mentaal gehandicapten hebben.
Earthheart
Bevlogen

vegan-revolution schreef: Ik ben er zeker geen voorstander van om niet-menselijke dieren exact zo te behandelen als nu voor zwaar mentaal gehandicapten gebruikelijk is, maar wel (waar praktisch redelijkerwijs mogelijk) om deze niet-menselijke dieren met een vergelijkbaar leedwezen te behandelen.
wat moet ik me voorstellen bij een exact dezelfde behandeling van niet-menselijke dieren?
En wat was een leedwezen?
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef:ben niet mee met deze discussie. Roodharigen hebben volgens jouw ethiek toch net zoals mentaal gehandicapten en blanken en vrouwen en andere mensen speciale ethische regels die veedieren niet hebben, namelijk de ethische regels of rechten om niet te mogen gekweekt, opgesloten, opgegeten,... worden? Of bedoelde je dat roodharigen regels (rechten) zouden hebben die alle en alleen roodharigen zouden hebben en andere niet-roodharige wezens niet? Nee, ik twijfel dat je dat bedoelt kunt hebben, want ik denk niet dat zoiets beweerd werd over mentaal gehandicapten: niemand zei hier dat er rechten of regels zouden zijn die alle en alleen mentaal gehandicapten hebben.
Tot mijn leedwezen hebben mentaal gehandcapten niet altijd het recht om niet te worden opgesloten. Men probeert wel om ze zo veel mogelijk bewegIngsvrijheid te geven, maar die blijft altijd beperkt. Dit berust echter meer op praktische dan op ethische gronden. Wat wel waar is, is dat ze niet worden opgegeten. Zelfs kannibalen lustten ze niet. (ze denken dat je door iemand op te eten, diens vermogens verwerft).

Als je het niet eens bent met een discussie, moet je er overigens niet aan meedoen. Dat doe je alleen als je het niet eens bent met wat er wordt beweerd.
Ik wens u alle goeds
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef:
Earthheart schreef:
Ga niet van andere dieren eisen dat ze aan de menselijke ethiek voldoen,
er bestaat niet zoiets als menselijke ethiek, net zoals er niet zoiets bestaat als primatelijke ethiek.
De enige ethiek die We kennen is die Welke door Mensen Is bedacht.

kunnen we vanaf nu eens niet eventjes filosofisch accuraat doen? Jouw uitspraak is even correct als "De enige ethiek die We kennen is die Welke door primaten Is bedacht.", dus is je uitspraak geen antwoord op de vraag waarom er niet zoiets als een primatelijke ethiek zou bestaan.
In het algemeen Wordt binnen de ethiek - in elk geval in Nederland en Belgie - geen onderscheid gemaakt tussen mensen die hierover mee kunnen praten en hen die dat niet kunnen, in de praktijk zijn er uiteraard Wel verschillen.

hoe bedoel je? Ik zie meerdere interpretaties. Wat bedoel je met "binnen de ethiek"
de ethiek is daarom altijd menselijk, en ze Wordt uitsluitend toegepast door mensen.
de ethiek wordt ook uitsluitend toegepast door primaten, want er zijn geen niet-primaten die het toepassen. Kun je nu niet eens één keer een zin zeggen of argument geven die niet evenzeer op primaten van toepassing is, om aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als een primatelijke ethiek en wel zoiets als een menselijke ethiek?
Je kunt van muggen niets eisen, dat Is kolder. Je kunt ze Wel bestrijden en hun leefgebied droogleggen.
wat bedoel je met eisen? Zeer dringend vragen? Nee, dat haalt niets uit bij muggen, maar ook niet bij gevaarlijke diep mentaal gehandicapten, dus dat bedoelde je waarschijnlijk niet. Tegenhouden en interveniëren zodat ze geen schade toebrengen? Ja, dat kun je wel doen met muggen en die gehandicapten. Dat is wat ik bedoelde met eisen.
Dat heeft niets met ethiek te maken.
dat bestrijden van muggen doe je toch om levens te redden, en dat redden van levens doe je toch omdat dat ethisch gezien goed is?
Ethiek omvat alleen de morele voorschriften ten aanzien van de handelsWijze van mensen.

maar als de moraal een handelswijze van mensen voorschrijft die net als doel heeft de handelswijze van muggen te beïnvloeden? Dan kun je toch wel zeggen dat de ethiek ook over de handelswijze van muggen gaat?
Het is overigens ook kolder om van genocide te spreken, aangezien de mug ongetWijfeld geen enkel benul heeft van malaria.
tenzij je in de betekenis van genocide de voorwaarde van het benul hebben niet opneemt en enkel verwijst naar de handelingen of de gevolgen. Mijn punt is: het massaal doden blijft moreel gezien heel erg, en het maakt niet uit of de dader daar een benul van heeft of niet.
NB Ik Kan de caps-lock van mijn topetsenbord niet opheffen en shift-W doet het ook niet, vandaar al die hoofdletters W.
grappig, een letter w met grootheidswaanzin :-)
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: Tot mijn leedwezen hebben mentaal gehandcapten niet altijd het recht om niet te worden opgesloten.
maar er is toch niemand die altijd het recht heeft om niet te worden opgesloten? Daar is toch weinig specifiek voor mentaal gehandicapten aan?
Men probeert wel om ze zo veel mogelijk bewegIngsvrijheid te geven, maar die blijft altijd beperkt. Dit berust echter meer op praktische dan op ethische gronden.

hoezo? Je geeft die gehandicapten toch zoveel mogelijk bewegingsvrijheid omdat dat ethisch gezien goed is? En je beperkt toch de bewegingsvrijheid van iemand om ervoor te zorgen dat er niemand wordt geschaad, en dat is toch omdat niet-schaden ethisch gezien goed is?
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef: grappig, een letter w met grootheidswaanzin :-)
Grappig, een mens die niet bereid is het woord mens te gebruiken, waar ieder ander dat wél zou doen.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Earthheart schreef:
vegan-revolution schreef: Ik ben er zeker geen voorstander van om niet-menselijke dieren exact zo te behandelen als nu voor zwaar mentaal gehandicapten gebruikelijk is, maar wel (waar praktisch redelijkerwijs mogelijk) om deze niet-menselijke dieren met een vergelijkbaar leedwezen te behandelen.
wat moet ik me voorstellen bij een exact dezelfde behandeling van niet-menselijke dieren?
En wat was een leedwezen?
Wat ik hier bedoelde te zeggen is dat alle handelingen die nu gebruikelijk zijn om te verrichten met zwaar mentaal gehandicapten niet noodzakelijk toegepast hoeven te worden op alle niet-menselijke dieren. En leedwezen is in dit verband zoiets als medeleven, maar kan mogelijk beter vertaald worden als "met goede aandacht voor het levenswelzijn".

(als "leedwezen" een "wezen" zou zijn, dan zou "leedwezen" mogelijk zoiets kunnen zijn als "een wezen dat leed ondervindt", maar dat bedoelde ik niet :) )
Plaats reactie