appelfflap schreef:
als jij een oerang oetang jouw basisrechten wil geven, geen idee wat dat concreet zou inhouden, wat moet ik me er dan bij voorstellen?
jij kunt je toch iets voorstellen bij het toekennen van basisrechten aan diep mentaal gehandicapten? Bijvoorbeeld dat we diens lichamen niet mogen gebruiken op een manier die ze niet willen. De basisrechten die we aan die gehandicapten geven, kunnen we ook geven aan oerang oetangs.
(leuk trouwens dat je spreekt van "wil geven", dus je weet best wat "wil" betekent)
ik mag geen oerang oetang doodslaan maar als hij me doodslaat gaan we hem niet vervolgen/bestraffen omdat het z'n instinct was?
wat doen we met een agressieve mentaal gehandicapte die kind doodt? ervoor zorgen dat anderen geen gevaar lopen.
dan kunt ge het hele rechtssysteem afschaffen.
helemaal niet: zelfs als er geen vrije wil was, blijft het rechtssysteem overeind, maar er zal dan geen sprake meer zijn van vergeldend straffen, maar wel van beschermend straffen. Cfr schuldloos straftrecht (Jan Verplaetse)
http://www.kritischdenken.info/naar-een ... afrecht-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
opnieuw zie ik u een link leggen tussen dieren en gehandicapten. opnieuw ben jij dus diegene die hier gehandicapten ontmenselijkt.
hoezo ontmenselijk ik een gehandicapte als ik spreek van basisrechten van die gehandicapte? Wat versta jij nu onder ontmenselijken? Het is trouwens ontzoogdierlijken. Of ontprimatelijken.
een gehandicapte is een mens en daarom fokt ge die niet,
is het niet beter te zeggen dat je die gehandicapten niet fokt omdat fokken een schending is van het recht op lichamelijke zelfbeschikking, het recht om niet als middel gebruikt te worden tegen je wil in, en omdat een gehandicapte een wil en een besef van het eigen lichaam heeft? Het recht op lichamelijke zelfbeschikking verwijst naar het eigen lichaam en het hebben van een wil, niet naar een willekeurige biologische groep zoals de orde van primaten. Dat een gehandicapte een mens of een primaat is, is niet relevant bij het toekennen van rechten.
voor mij is een gehandicapte geen uitzondering, dat is gewoon een volwaardig onderdeel vd maatschappij en diersoort mens.
ha, ja, voor mij zijn gehandicapten ook geen uitzondering in de klasse van zoogdieren. Ze zijn volwaardig onderdeel van de klasse zoogdier. Of de orde primaat. Of...
hij heeft specifieke ondersteuning nodig, net zoals een baby, peuter of dementerende gepensioneerde.
kip, varken, hond,...
een tomaat heeft, net als het gros vd dieren die jij opneemt, de wil om te overleven en voort te planten. Meer willen varkens, dolfijnen, paarden en katten echt niet.
nogmaals: vanwaar komt die wil, hoe wordt die gegenereerd, als een tomaat geen hersenen heeft?
het enige verschil tussen een varken en de tomaat is pijnbeleving, dat is geen argument aangezien ge pijn perfect kunt vermijden.
waarom eet jij dan telkens vlees van varkens die onnodig pijn hebben gekend? Vlees is niet nodig voor jouw gezondheid, elke vleesproductie gaat gepaard met leed, dat leed is dus onnodig leed dat te vermijden is door geen dieren te kweken en doden. Waarom vermijdt jij dat dan niet? Varkens worden gecastreerd: dat is toch pijnlijk? Kippen worden ziek door hun groeistoornissen, toch ook pijnlijk? Melkkoeien kennen emotionele pijn door het wegnemen van hun kalfjes, toch ook pijnlijk voor een zoogdier?
de essentie van bewuste wil is natuurlijk een zelfbewust niveau

. weglopen voor gevaar is puur instinctief reflexmatig gedrag en heeft niets met bewuste keuzes te maken.
dus als jij in een nachtmerrie wegloopt van gevaar, dan is dat louter reflex en ben je bewusteloos? Je hebt geen bewuste ervaring van angst, van willen weglopen? Straf dat je je die nachtmerrie dan nog herinnert achteraf. Of heb jij enkel lucide dromen?