Nu toch het einde van de rituele slacht? Pvda is om!!!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Juglans
Forum fan

Re: Nu toch het einde van de rituele slacht? Pvda is om!!!

Bericht door Juglans »

siger schreef:
De vraag is of voor religies uitzonderingswetten kunnen gemaakt worden in een seculiere maatschappij. Ik zeg: nee.
Het is niet meer dan een variatie op dat wat al op grote schaal gebeurt, slacht. Ik vind het hypocriet om te zeggen dat de bio-industrie wel mag, maar ritueel slachten niet. Om een lang vehaal kort te maken vind ik zelf het rituele slachten maar een heel klein dingetje op het geheel aan bio-industrie. Dierenbeulerij is de regel en als moslims en joden dat op hun eigen manier willen dan denk ik dat bij een consistente wetstoepassing dit gewoon toegestaan kan worden. Er is dan denk ik geen reden om de godsdienstvrijheid te beperken. Net als dat onderwijs de regel is, en dan men ook speciaal onderwijs in mag richten. Het is daarbij niet zozeer een uitzonderingspositie, het is gewoon iets dat niet verboden, zoals er zoveel dingen niet verboden zijn. Mijn argument is dat men in een cultuur waarin dieren producten zijn wiens bestaan geen ander doel heeft dan opgefokt te worden om vervolgens te worden geslacht, niet het morele fundament heeft om tegen anderen te zeggen dat ze niet ritueel mogen slachten.

henkM schreef:
Het vermeende in de rituele slachting is niet op z'n plaats. Het ís achterlijk.
Mijn punt is dus dat rituele slachting achterlijk is, maar dat het nog veel achterlijker is om met dieren om te gaan zoals wij in het vooruitstrevende westen gewend zijn om te doen.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het gaat m.i. om de uitzondering voor religies.
Óf je verbiedt onverdoofd slachten voor iedereen óf je staat onverdoofd slachten toe voor iedereen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

siger schreef:Ik denk dat ik het al gezegd heb, maar goed: dit gaat niet om dierenwelzijn maar om de democratische rechtsstaat.

De vraag is of voor religies uitzonderingswetten kunnen gemaakt worden in een seculiere maatschappij. Ik zeg: nee.
Dat is heel simpel: nee !!
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mijn punt is dus dat rituele slachting achterlijk is, maar dat het nog veel achterlijker is om met dieren om te gaan zoals wij in het vooruitstrevende westen gewend zijn om te doen.
Dat er ook andere erge dingen met dieren gebeuren, kan nooit een argument zijn om het rituele slachten dan ook maar toe te staan. Het is eerder andersom: dat er zoveel misstanden zijn lijkt me een argument om elke poging dit te verminderen direct aan te grijpen.
Inderdaad: NEE
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het Moslim-pesten gaat maar verder. Nu komt er weer een verbod op het bloederig slachten van kippen. Na katknuppelen en ganstrekken gaat weer een mooie oude traditie verloren.
De Europese wetgeving bepaalt, dat kippen ineens dood moeten en niet rustig mogen doodbloeden. Nooit zullen we meer kippen zonder kop (wie schiet in voor open doel?) zien rondrennen.
De moslims bezinnen zich reeds op acties. Wie steunt ze?

Kipfilet, kipkluifjes en kippenvleugels: het is binnenkort verleden tijd voor de Nederlandse moslim. Door nieuwe Europese wetgeving wordt er volgend jaar geen halal-kip meer geproduceerd in de Nederlandse slachthuizen.

Moslims uit heel Europa kwamen gisteren in Rotterdam bij elkaar om te praten over mogelijke acties. EenVandaag spreekt onder meer met Abdulfatteh Ali-Salah van Stichting Halal Correct, die zich door de Nederlandse overheid in de steek gelaten voelt.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/420 ... n_kip_meer" onclick="window.open(this.href);return false;
it remains popular.
Jinny

Bericht door Jinny »

Met het afhakken vd kop zijn ze toch ineens dood?
Of was er weer een andere methode gevonden?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Ehm volgens mij werd er al geen kip halal geslacht in NL. Ik zal het even nazoeken... :-s

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Probleem is niet de welgemikte klap met de bijl op de boerderij, maar de massaslachting in fabrieken, waarbij de kip aan de poten wordt opgehangen en de kop door een hakselaar gaat. Alleen die kippen willen niet stil hangen, dus worden ze eerst elektrisch verdoofd door ze door een bad water dat onder stroom staat te laten gaan. De stroom moet sterker, waardoor de kip bijna of helemaal dood is en dat is het probleem voor moslims.
http://www.halalcorrect.com/articles/ac ... iten/56/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
it remains popular.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Dan gaan ze toch lekker in een halalland wonen?
Jinny

Bericht door Jinny »

Dan vreten ze die kip toch niet?
Ik zie het probleem niet.......
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ikke nie begrijpe? Een rund mag niet verdoofd worden maar een kip wel? 8-[
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Nee, een kip ook niet, maar wordt oogluikend getolereerd als de kip maar niet dood is. Dit omdat er te weinig echte halalkippen zijn. Maar het gaat erom, dat er bloed vloeit. Dus licht verdoofd was al tandenknarsen, zwaar verdoven is dus haram.
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Juglans schreef:smaar dat het nog veel achterlijker is om met dieren om te gaan zoals wij in het vooruitstrevende westen gewend zijn om te doen.
Dus jij classificeert 95% van de mensen hier in het westen als zijnde achterlijk?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vilaine schreef:Nee, een kip ook niet, maar wordt oogluikend getolereerd als de kip maar niet dood is. Dit omdat er te weinig echte halalkippen zijn. Maar het gaat erom, dat er bloed vloeit. Dus licht verdoofd was al tandenknarsen, zwaar verdoven is dus haram.
Als een koe geschoten wordt met een zogenaamd masker, vloeit het bloed ook, dus zijn ze in mijn ogen hypocriet bezig.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Vilaine schreef:Probleem is niet de welgemikte klap met de bijl op de boerderij, maar de massaslachting in fabrieken, waarbij de kip aan de poten wordt opgehangen en de kop door een hakselaar gaat. Alleen die kippen willen niet stil hangen, dus worden ze eerst elektrisch verdoofd door ze door een bad water dat onder stroom staat te laten gaan. De stroom moet sterker, waardoor de kip bijna of helemaal dood is en dat is het probleem voor moslims.
http://www.halalcorrect.com/articles/ac ... iten/56/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=mpryIsHs ... KFkzwWfywW" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij een storm in een glas water.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Gesloten