Het is niet meer dan een variatie op dat wat al op grote schaal gebeurt, slacht. Ik vind het hypocriet om te zeggen dat de bio-industrie wel mag, maar ritueel slachten niet. Om een lang vehaal kort te maken vind ik zelf het rituele slachten maar een heel klein dingetje op het geheel aan bio-industrie. Dierenbeulerij is de regel en als moslims en joden dat op hun eigen manier willen dan denk ik dat bij een consistente wetstoepassing dit gewoon toegestaan kan worden. Er is dan denk ik geen reden om de godsdienstvrijheid te beperken. Net als dat onderwijs de regel is, en dan men ook speciaal onderwijs in mag richten. Het is daarbij niet zozeer een uitzonderingspositie, het is gewoon iets dat niet verboden, zoals er zoveel dingen niet verboden zijn. Mijn argument is dat men in een cultuur waarin dieren producten zijn wiens bestaan geen ander doel heeft dan opgefokt te worden om vervolgens te worden geslacht, niet het morele fundament heeft om tegen anderen te zeggen dat ze niet ritueel mogen slachten.De vraag is of voor religies uitzonderingswetten kunnen gemaakt worden in een seculiere maatschappij. Ik zeg: nee.
henkM schreef:
Mijn punt is dus dat rituele slachting achterlijk is, maar dat het nog veel achterlijker is om met dieren om te gaan zoals wij in het vooruitstrevende westen gewend zijn om te doen.Het vermeende in de rituele slachting is niet op z'n plaats. Het ís achterlijk.