Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

nee het gaat steeds beter, naarmate de wereld zich meer en meer arrogant afkeert van de Bijbel dat is wel duidelijk,
De oorzaak van de verslechtering van de toestand in de wereld is niet perse "het zich massaal en op "wereldschaal" arrogant afkeren van de bijbel" .;
dat is hoogstens een gissing en het blijven geloven dat de bijbel het allerbelangrijkste voorspellings- tover - en orakelboel is van de wereld en de geschiedenis : dit is kwak in het kwadraat ...

1.- JIJ maakt een volkomen willekeurige correlatie die je zelfs vooraf moet ( maar niet kunt ? )voldoende onderbouwen met initieele gegevens , vooraleer je zulk een bewering kunt verkopen ...
Bewijs uw correlatie en toon om te beginnen aan waarop ze eventueel zouden kunnen zijn gebouwd ( uw betrouwbare initieele gegevens ).... graag ....

2.- Met evenveel recht kan je zeggen dat het zich mondiaal afkeren van de Koran of van de Vedas , Baghavad Gita of de Oepanisjad of de heilige Hutselfrutsel van Deppra Chaprak of de lagere verkoopscijfertjes van de " Lord of the Rings " de " silmarillion " of zelfs de tanende verkoop van het Telefoonboek van 1926 van Lappeschuere , de oorzaak zijn van de algemene "verslechtering " van de menselijke overlevingskansen op deze planeet

3.- te meer daar men evengoed een andere correlatie kan vermoeden ;
namelijk deze tussen de toename van de overbevolking ,en de eruit resulterende vervuiling en druk op de ecosystemen van deze planeet met de verslechtering van de menselijke biotoop als gevolg

Ik weet nu ook wel dat er nog vele andere causale verbanden kunnen zijn ( het is niet alleen maar een lineair verbandje dat men er eventjes kan uitlichten , want het gaat om een globaal onderling verbonden interactief systeem van interconnecties dat de biosfeer noemt ) ; en dat deze correlatie ook slechts een extrapolatie is vanuit bepaalde tendenzen te constateren binnen een zeer eenvoudig
model .... hoef je geen docent wis en natuurkunde voor te zijn om dat te kunnen be-grijpen .... Alleen is de correlatie "overbevolking ---> degradatie van de overlevingskansen van de mens binnen de komende 1oo jaar" veel plausibeler dan de idioterieen die men meent te kunnen lezen in een of ander boekske of de jaarlijkse almenak de druivelaar , of de readers digest van het jaar nul .... Bovendien is de aanwezigheid van de mens op deze planeet geen onoverkomelijke moeilijkheid voor de biosfeer .... Wat naar de klote gaat is de menselijke leefwereld niet de biosfeer zelf ...De wereld vergaat niet .... de mens vergaat ; hij verzinkt en stikt in zijn eigen vuil

Stop nu eens even de mens als het allerbelangrijkste te beschouwen van het heelal ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 21 okt 2006 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Het niet bereid zijn onze welvaart te delen,

maar deze als een gek te verspillen voor het oog van de hongerigen, bedoel je?

Wetenschappelijk wetende dat we daar ons totale ecosysteem mee naar de scrota draaien, en toch maar weer gaan echtscheiden, vanwege onze lustgevoelens die je tegenwoordig ook meteen mag bevredigen, waardoor de (psychische) onkosten en vervuilkosten nog groter worden door het heen en weer gereis en de dubbele uitvoering van dingen, (vooral in het hoofd van de kinderen)?

en dan maar schelden op de Bijbel.

de mens heeft kennelijk toch een beetje structuur nodig, vanzichzelfuit dingen bedenken, daar issie gewoon nog te beperkt voor,

zo'n mens zal zijn cultuur en grond verliezen, totaal alleen zijn in zijn wereld, niets gemeenschappelijks hebben, behalve genot- en hebzucht die hem ten gronde richt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Er zitten teveel konijnen in het hok ..... gaat en vermenigviuldig U ....Dat is dus gebeurt en met zeer groot succes .... en nu ?
De massale genocide ?:
het binnenhalen van de "oogst " .....

Kunnen jullie daar in het Noorden nu echt niets anders dan" bijbelen" ?
Wat een ellende toch met al die vermeende docenten en Harry Potter- types

Wat zijn uw voorgestelde oplossingen ?
Getover op basis van uw" geliefde traditionele leuteraars-boek en dito voddeverhaaltjes " ?
Hopen op ingrepen van uw
"Hemelse Geitenhoede en /of Grote Sadistische Prutser r " ?
De terugkomst van de "Heilige klaploper " en " blatend lam " ?
Terug naar de bronstijd met meer dan zes miljard ?

Het niet willen verdelen van de welvaart ?
Zet zelf je computer maar eens af , kerel , weet je wel hoeveel dat verbruikt ?
En deel je welvaart voor zolang je nog iets te verdelen hebt ....

Jaja
als er geen koffiekoeken meer zijn eten we wel brood zeker .... en als dat er niet meer is, en alles op en uiitgedeeld is eten we "hemels " brood , kunnen we dan ook verdelen .... bah ,

.....
Ni dieu , Ni maitre
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

de mens heeft kennelijk toch een beetje structuur nodig, vanzichzelfuit dingen bedenken, daar issie gewoon nog te beperkt voor,

zo'n mens zal zijn cultuur en grond verliezen, totaal alleen zijn in zijn wereld, niets gemeenschappelijks hebben, behalve genot- en hebzucht die hem ten gronde richt.
Henosch, wat een naar mensbeeld heb jij zeg.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

de mens heeft kennelijk toch een beetje structuur nodig, ,
Structuren groeien , evolueren en overleven doorheen de geschiedenis .... net zoals de rest ....
Structuren die van bovenaf worden opgelegt volgen de belangen van dezen die ze opleggen en voor zolang ze de lakens uitdelen ....
"vanzichzelfuit dingen bedenken, daar issie gewoon nog te beperkt voor"
Hij heeft ook de bijbel zelf bedacht ... daar was hij dan niet te beperkt voor ...
Oh ja ik was het vergeten ... de mens heeft de bijbel NIET bedacht , het is hem uit liefde geopenbaard door middel van de "spreekbuizen " van God ? Dus toch ?
Je opgevoerde zogenaamde "afvalligheid van het judeo-christianisme " , was eventjes een voorbarig intermezzo , of eventjes een andere " inspiratie " , waarschijnlijk ?
behalve genot- en hebzucht die hem ten gronde richt.
Het gezoek naar genot en hebzucht verhinderen dat de gedebiliseerde slaaf voldoende puriteins blijft (en al te voorbarig ( tijdens zijn werkzame exploiteerbare periodes: in zijn leven ) afvalt van de opgesolferde hersenspinsels ) en uitsluitend zijn lucratieve tijd besteed en /of verder werkt voor het genot en hebzucht van de vertegenwoordigers en verspeiders van zijn" hemelse " parasieten-bende en hun bijhorende klaplopers ...

Gebraden kippen vallen voor niemand uit de hemel .....

De kontrole en distributie van het toegestane genot en de regularisatie van de mate aan geoorloofde hebzucht ( samen met het opgelegde tijdsgebruik ) was steeds het sturing-handvat of keyboard van de manipulerende tyrannen ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 21 okt 2006 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

jHenosch schreef:Nee het gaat steeds beter, naarmate de wereld zich meer en meer arrogant afkeert van de Bijbel, dat is wel duidelijk.

Frappant is het wel dat al deze eindtijdfenomenen al goed beschreven waren in dat vermaledijde boek, zodat je, als je er kennis van neemt, er ook weer niet zo heel raar van hoeft op te kijken.
Dit is één van de favoriete redeneringen die je in de gelovige wereld tegenkomt. Ik heb het zo'n 59.542 keren horen uitspreken als ik me niet vergis, sinds ik per ongeluk op m'n 16e op zo'n koffiebar van de Youth for Christ verdwaalde.

Ik zou allereerst willen opmerken dat de ten top gevoerde arrogantie juist hét kenmerk van de bijbel is:
-Hele schepping is juist voor de mens; wij moeten aarde onderwerpen en heersen (bah wat een braaklering)
-God bestaat juist ten behoeve van ons volkje (nog zieliger)
-Jezus wil een 'persoonlijke relatie' juist met mij (de eigendunk en waandenken op z'n hoogtepunt)
-Enige waarheid, enige weg tot behoud in de bijbel (er zijn geen woorden meer om zo'n menselijke idioterie als deze overtuiging te beschrijven)

Iemand die dat geloof -en dus zichzelf- ontmaskert is heel zeker het tegendeel van arrogant. Hij komt terecht in een oneindig heelal, waarvan hij nooit en tenimmer ook maar iets kan begrijpen, waar geen oorsprong, doel en happy end bestaat, en waar hij als nietig stofdeeltje maar onbegrijpelijk een paar ademtochten wat met zichzelf moet doen en van zichzelf en al het andere wat probeert te doorgronden. Als er iemand in de geschiedenis nederig is dan is het de moderne wetenschappelijk gevormde mens die al zijn illusies onder ogen moet zien.

Wat de laatste opmerking betreft, over al die zogenaamde voorspellingen, het is de allergrootste lariekoek die men slechts kan verkopen aan de allerdomsten. Het leidt tot een andere discussie hier op in te gaan, maar als je wiskunde leraar bent zou je de hysterie van eindtijddenken toch gemakkelijk zelf kunnen inzien. Geen generatie christenen die niet de eindtijd om de hoek zag. Stel je voor: 2000 jaar freaks om je heen die zwelgen in angst en sensatie en al eerder zeiden wat jij nu zegt; wat zeg ik, het begon zelfs al zo'n 700 jaar eerder.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

@jHenosh.
Toch denk ik wel dat ik je begrijp.In veel van jouw postings zie ik je langzaam de greep op de structuur verliezen.

De structuur uit de jaren 50, toen alles nog een vaste plaats had en de wereld nog overzichtelijk leek. Toen Nederland 7 milioen inwoners telde, en het wereldnieuws met een week vertraging binnenkwam. Zodat het leek alsof de ergste problemen al waren opgelost, nog voordat je wist dat zij er waren. Waar je als kind rondliep met het idee dat alles zo zou blijven, want dat was veilig. Waar "geleerde" autoriteiten de belangrijke beslissingen namen, tot heil van ons allen.
Een wereld ook waar je leerde dat een dubbeltje nooit een kwartje zou worden. En dat je het daarmee maar moest doen.
Waar de boer niet harder ging dan zijn paard kon lopen. En er weinig dingen waren die je kon kopen, maar waar je wel geborgenheid in vond.

Het is moeilijk die dingen los te laten. Te beseffen dat je op drijfzand loopt
Dat de veelheid aan spullen niet echt tevreden stelt, maar je wel doet verlangen naar meer...
Dat dwingt een mens op zoek te gaan naar de dingen van waarde.

Want er is wel Cultuur, het is alleen niet meer op de televisie. Want daar heerst de commecie met de verlvakkende pulp. Je moet er voor de deur uit. En er zijn wel zaken die houvast bieden, maar je moet ze zelf bedenken, en krijgt ze niet meer vanaf de kansel aangereikt.
Veel geestelijk leiders geloven niet eens meer in hun eigen product. En dat is nog erger dan een handelsreiziger die wel zelf gebruikt wat hij verkoopt.

Henosch, ik kan er volledig naast zitten met mijn psychologie van de koude grond, ( misschien ben je wel geboren in 1986 en heb je geen idee waar ik het over heb) Maar het is de indruk die ik krijg wanneer ik jouw postings lees. Een soort fundamenteel onveiligheids-gevoel. De oude bakens zijn op drift geraakt en nieuwe zijn er niet.
Het enige houvast ben je zelf.
Groeten van Kelev
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

balou schreef:@jHenosh.
Toch denk ik wel dat ik je begrijp.In veel van jouw postings zie ik je langzaam de greep op de structuur verliezen.
Ik begrijp het ook, iedereen worstelt ermee. Het is het staan op een breukvlak tussen iets ouds wat onherroepelijk afsterft en iets nieuws waar je nog geen idee van hebt.
Het interessante van Nietzsche vind ik dat hij die dingen die jij aansnijdt voortdurend behandelt. Dus in 1880 was datzelfde gevoel er al. Nietzsche voorspelde hoe het steeds erger zou worden, deze chaos, deze vervlakking van de cultuur, de zucht naar vertier en verdoving, de overgave aan lage instincten, de apathie, decadentie, de macht van de hersenloze massa, de ondergang van aristocratie in het denken en het uitmonden in nihilisme, kortom de ondergang van onze europese wilskracht en cultuur. Hij deed toen al een poging om de toekomst een nieuwe structuur te geven.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 21 okt 2006 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Bedankt Kelev,

Het is toch ook een feit dat de wereld door hele smalle hals moet,

deze smalle hals is naar mijn idee de apocalypse waar zo vaak over gesproken is.

niet alleen in de bijbel.

de koranisten geloven in het einde van de wereld, de ondergang, de judeochristenen geloven in het einde van de (heidense) tijden, hetgeen naar mijn idee beter is, omdat het griekse apocalypse openbaring betekent, de wereld zal geopenbaard worden, en als je de vrijmoedigheid neemt om door je oogharen de wereld te beschouwen zie je nagenoeg hetzelfde wat duizenden jaren geleden voorspeld is.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

jHenosch schreef:Bedankt Kelev,

deze smalle hals is naar mijn idee de apocalypse waar zo vaak over gesproken is.

Nee, niet de apocalyps, die een hersenspinsel is, maar weer een apocalyps, zoals er al zoveel geweest zijn.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Rereformed schreef:
balou schreef:@jHenosh.
Ik begrijp het ook, iedereen worstelt ermee. Het is het staan op een breukvlak tussen iets ouds wat onherroepelijk afsterft en iets nieuws waar je nog geen idee van hebt.
Het interessante van Nietzsche vind ik dat hij die dingen die jij aansnijdt voortdurend behandelt. Dus in 1880 was datzelfde gevoel er al. Nietzsche voorspelde hoe het steeds erger zou worden, deze chaos, deze vervlakking van de cultuur, de zucht naar vertier en verdoving, de overgave aan lage instincten, de apathie, decadentie, de macht van de hersenloze massa, de ondergang van aristocratie in het denken en het uitmonden in nihilisme, kortom de ondergang van onze europese wilskracht en cultuur. Hij deed toen al een poging om de toekomst een nieuwe structuur te geven.
Gezien de onevenaarbare ellende van die eeuw en de nog onevenaarde ellende die in deze eeuw nog gaat komen met nucleaire Hitlers in het verschiet, had deze man helemaal gelijk.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Rereformed schreef:
jHenosch schreef:Bedankt Kelev,

Nee, niet de apocalyps, die een hersenspinsel is, maar weer een apocalyps, zoals er al zoveel geweest zijn.
het gaat hier over rampen, menselijk en natuurlijk (door de mens veroorzaakt), op wereldschaal, Reformed.

daar waar soorten het honderden miljoenen jaren hebben uitgehouden, sterven ze nu opeens en mass uit in 1 a 2 eeuwtjes,

tekentjes aan de wand ?

ikdachetwel.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 21 okt 2006 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

jHenosch schreef:Gezien de onevenaarbare ellende van die eeuw en de nog onevenaarde ellende die in deze eeuw nog gaat komen met nucleaire Hitlers in het verschiet, had deze man helemaal gelijk.
"Waar ik het relaas van doe is de geschiedenis van de volgende twee eeuwen. Ik beschrijf wat zal komen, wat niet meer te vermijden valt: de opkomst van het nihilisme. Men kan het nu al beschrijven, want noodwendigheid is aan het woord hier. De toekomst spreekt al in honderden tekenen in het heden, en overal wordt dit noodlot aangekondigd. Voor de muziek van de toekomst zijn de oren nu al gespitst. Sinds enige tijd is Europa als op weg naar een katastrofe, de spanning stijgt met het verstrijken van elk decennium; als een rivier dat de monding wil bereiken gaat de stroom voort: rusteloos, gewelddadig en hals over kop. Gelijk een stroom die naar het einde raast, die zich niet meer bezint, maar bang is om zich te bezinnen.
Hij die hier spreekt heeft echter niets anders gedaan dan nadenken. Hij heeft het instinct van een eenzame filosoof, hij is iemand die met opzet liever aan de zijlijn staat, er buiten staat, geduldig, voorovergebogen, achterblijvend. Als geest vol durf en aangetrokken tot experimenteren, heeft hij al kennis gemaakt met ieder labyrint van de toekomst: als een voorspellende vogelgeest die terugkijkt om te gaan vertellen over wat zal komen. Hij is de eerste volkomen nihilist in Europa, die het gehele nihilisme is doorgewandeld en tenslotte heeft achtergelaten, buiten zichzelf.
Laat men geen vergissing maken omtrent de titel van het evangelie dat de toekomst wil dragen: "De Wil tot Macht: een poging tot herwaardering van alle waarden". In deze formulering komt een tegenbeweging tot uiting, een beweging die op een gegeven moment in de plaats zal komen voor dit volkomen nihilisme, echter na het eerst doorleefd te hebben, zowel logisch als psychologisch; de tegenbeweging groeit er als gevolg uit. Waarom is de komst van het nihilisme noodwendig? Omdat de waarden die tot nu toe worden aangehangen in de laatste consequentie hier op afstevenen. Nihilisme is de ultieme en logische consequentie van onze grote waarden en idealen - omdat we nihilisme moeten ervaren voordat we erachter kunnen komen wat deze 'waarden' werkelijk waard waren. Op een gegeven moment zullen we nieuwe waarden nodig hebben." (Voorwoord tot "Wil tot Macht", november 1887-maart 1888)

Geschreven een jaar voor zijn geestelijke instorting.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Friederich, was vooral ook judoechristelijk opgegroeid, net als Nostradamus, hoewel ik bij de laatste meer vraagtekens plaats over de uitwerking daarvan,

niet dat deze mensen het in detail bij het rechte eind hadden, maar wel globaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nietsche
Rereformed
Moderator
Contacteer:

jHenosch schreef:tekentjes aan de wand ?

ikdachetwel.
Wat bedoel je hiermee? Wanneer een christen dit uitspreekt bedoelt hij er vanalles mee wat hem via de hysteriecultus maar wijs gemaakt is -antichrist, geloofsvervolging, merkteken van het beest, oorlog om Israel, atoomoorlogen of 'vallende sterren', engelen die er nog een schepje bovenop doen en een derde van de mensheid uitroeien, sprinkhanenplagen, water dat in bloed verandert, opname van gelovigen, terugkomst van Jezus enz.

Wanneer je zegt dat er tekenen aan de wand zijn van catastrofen die de mensheid te wachten staan deze eeuw, dan zou ik je groot gelijk geven, maar er meteen achteraan zeggen dat ik als tiener al dat beroemde rapport van de Club van Rome las en inmiddels geleerd heb dat de zaken altijd anders lopen dan je zou verwachten.

Maar als je bedoelt dat de bijbel met onze tijd iets te maken heeft, of zelfs dat er überhaupt zoiets als goddelijke toekomstvoorspelling bestaat, dan spreek ik je met klem tegen.
Gesloten