Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door appelfflap »

Ivar schreef: 20 dec 2024 23:41 De islam is een haatdragende, intolerante, antisemitische pseudoreligie, en de afgelopen eeuw nog giftiger geworden dan ze al was.
Chromis

inhoudelijk reageren? hierover met Ivar in discussie gaan?
in feedback een nieuw topic openen?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 21 dec 2024 15:23
Ivar schreef: 20 dec 2024 23:41 De islam is een haatdragende, intolerante, antisemitische pseudoreligie,
en de afgelopen eeuw nog giftiger geworden dan ze al was.
Chromis

inhoudelijk reageren? hierover met Ivar in discussie gaan?
in feedback een nieuw topic openen?
De vraag die je nou stelt aan Moderating, die vraag hoort inderdaad in Feedback thuis,
en is hier sowieso offtopic.

Waarom niet gewoon in topic 'Islam' vragen om het stellig beweerde aan te tonen?

--------------

dikkemick schreef: 21 dec 2024 14:46 HierEnNu, feitelijk zit je weer eens te stangen en te spelen met taal,
waardoor je feitelijk niet werkelijk in gaat op mijn antwoorden.
:scissors:
Jouw ongefundeerde beschuldigingen beschouw ik als jouw projectie.

Dat jij de Gaza-oorlog in combinatie met het internationaal recht anders ervaart en interpreteert dan ik, dat was al duidelijk. Ook dat jij Israël reeds bij voorbaat veroordeeld hebt wegens genocide met als argument onder andere de door jou veronderstelde wereldopinie. Ook dat je daarmee aangeeft dat jij bij voorkeur aan een eventuele rechtszaak voorbijgaat en daarom het internationaal recht niet ziet als wettelijke argumenten ter verdediging van de militaire acties en zelfverdediging van Israël. En dat nog wel in topic 'Israël en het internationaal recht'. :idea:

Voor jouw duidelijkheid:
  • Ik ging wel degelijk en zelfs heel concreet in op jouw schrijfsel, ondanks dat jij, zoals wel vaker, op geen enkele manier inging op mijn concrete vraag,vermoedelijk omdat je mijn concrete vraag niet eens gelezen hebt.
Vandaar dat ik inzie dat dit zo geen zinvolle discussie kan worden tussen ons:
  • ik laat het er verder dus maar bij ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laten we zulks maar overlaten aan het internationaal RECHT. Want inderdaad: opinions are like assholes. Everyone has one!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 21 dec 2024 14:46 Neem de Gazanen die geëvacueerd zijn. Dat klopt. Maar vervolgens werd het gebied waar ze heen geflyerd werden gebombardeerd en of afgesneden van water, electriciteit.
Zoals je het hier stelt, lijkt het alsof Israël de geëvacueerde Gazanen heeft gebombardeerd. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt. Ik neem aan dat je bedoelt dat de veilige zone slechts tijdelijk veilig was, omdat de Gazanen niet veel later opnieuw geëvacueerd werden zodat die oorspronkelijk veilige zone gebombardeerd kon worden. En dat klopt. Zolang Hamas zich via de tunnels onder Gaza kan blijven verplaatsen, is geen enkel gebied permanent veilig. Er kunnen enkel tijdelijke evacuatiegebieden worden gecreëerd, waar geen gegarandeerde veiligheid geldt maar maximaal haalbare veiligheid.

Water en elektriciteit afsnijden kan militaire doeleinden dienen en is daarom niet per definitie een oorlogsmisdaad, mits evacuaties en humanitaire hulp voorkomen dat meewerkende burgers er slachtoffer van worden.

Een overzicht van de humanitaire hulp is hier dagelijks te bekijken (video's, foto's, lijstjes enz.):

https://x.com/cogatonline

Officiële website van COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories: Judea and Samaria and towards the Gaza Strip):

https://gaza-aid-data.gov.il/main/
COGAT tracks and records all aid transferred into Gaza. Every aid shipment is documented by its origin and the route into Gaza (i.e. aerial route, maritime, via Jordanian route, Kerem Shalom, etc). This provides a comprehensive overview of all aid deliveries into Gaza. Trucks carrying humanitarian goods are counted during the inspection process on the Israeli side, and then transferred to the Gazan side of the crossings for aid agencies to collect and distribute.
Hier informatie over de aanvoer van water:
A recent report claims Israel deliberately used water as a "weapon" in Gaza.

This libelous claim is an egregious lie.

This is why:

💧3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily. The amount of water supplied exceeds that.

💧Israel facilitated hundreds of water infrastructure repairs, both in northern and southern Gaza. Israel also fixed water lines leading to Gaza on the Israeli side that were damaged by Hamas. Some of these repairs were done under fire.

💧Israel facilitated the repair of the 'Kela' electricity line (also damaged by Hamas on October 7th), so the desalination plant in Khan Yunis can work at full capacity.

💧We coordinated the refueling of water pumping facilities on a continued basis.

💧 Water also enters Israel on humanitarian aid trucks.

We operate in accordance with international law.
Saying otherwise is just flagrant deceit.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Daar gaan we weer met de goedheid van Israël en zijn meest humane leger.
Gaza ligt in PUIN en alle gezinnen zijn uit elkaar gerukt. Het is er 1 grote chaos. De wereld spreekt er schande van (zelfs de landen die Israël onvoorwaardelijk blijven steunen) maar jij weet berichtjes op te speuren waaruit moet blijken dat ze druppels water krijgen?
Triest als je zo doorschiet in je verdediging van inhumane land veroveraars.

https://nos.nl/artikel/2549098-israelis ... s-genocide

Vernedering en mishandeling
De voorbeelden die in de database staan heeft hij onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals etnische zuivering en dehumanisering van Palestijnen. Zo staan er linkjes in naar foto's en video's waarin Israëlische militairen Palestijnen vernederen en mishandelen.

Maar er zijn ook beelden van uithongering of het doden van ongewapende mensen.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 21 dec 2024 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 21 dec 2024 18:31
dikkemick schreef: 21 dec 2024 14:46 Neem de Gazanen die geëvacueerd zijn. Dat klopt. Maar vervolgens werd het gebied waar ze heen geflyerd werden gebombardeerd en of afgesneden van water, electriciteit.
Zoals je het hier stelt, lijkt het alsof Israël de geëvacueerde Gazanen heeft gebombardeerd. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt. Ik neem aan dat je bedoelt dat de veilige zone slechts tijdelijk veilig was, omdat de Gazanen niet veel later opnieuw geëvacueerd werden zodat die oorspronkelijk veilige zone gebombardeerd kon worden. En dat klopt. Zolang Hamas zich via de tunnels onder Gaza kan blijven verplaatsen, is geen enkel gebied permanent veilig. Er kunnen enkel tijdelijke evacuatiegebieden worden gecreëerd, waar geen gegarandeerde veiligheid geldt maar maximaal haalbare veiligheid.

Water en elektriciteit afsnijden kan militaire doeleinden dienen en is daarom niet per definitie een oorlogsmisdaad, mits evacuaties en humanitaire hulp voorkomen dat meewerkende burgers er slachtoffer van worden.

Een overzicht van de humanitaire hulp is hier dagelijks te bekijken (video's, foto's, lijstjes enz.):

https://x.com/cogatonline

Officiële website van COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories: Judea and Samaria and towards the Gaza Strip):

https://gaza-aid-data.gov.il/main/
COGAT tracks and records all aid transferred into Gaza. Every aid shipment is documented by its origin and the route into Gaza (i.e. aerial route, maritime, via Jordanian route, Kerem Shalom, etc). This provides a comprehensive overview of all aid deliveries into Gaza. Trucks carrying humanitarian goods are counted during the inspection process on the Israeli side, and then transferred to the Gazan side of the crossings for aid agencies to collect and distribute.
Hier informatie over de aanvoer van water:
A recent report claims Israel deliberately used water as a "weapon" in Gaza.

This libelous claim is an egregious lie.

This is why:

💧3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily. The amount of water supplied exceeds that.

💧Israel facilitated hundreds of water infrastructure repairs, both in northern and southern Gaza. Israel also fixed water lines leading to Gaza on the Israeli side that were damaged by Hamas. Some of these repairs were done under fire.

💧Israel facilitated the repair of the 'Kela' electricity line (also damaged by Hamas on October 7th), so the desalination plant in Khan Yunis can work at full capacity.

💧We coordinated the refueling of water pumping facilities on a continued basis.

💧 Water also enters Israel on humanitarian aid trucks.

We operate in accordance with international law.
Saying otherwise is just flagrant deceit.
Het spijt me dat ik na deze woorden-vloed met slechts een zinnetje kom, maar Cogat doet mij toch denken aan
de slager die zijn eigen vlees keurt. Ik kan er niets anders van schrijven omdat ik dit scherp zo zie.
Als je nou met beoordelingen komt, doe dan een paar onpartijdige. Er zijn er zat.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Gerard R. schreef: 21 dec 2024 19:28 Als je nou met beoordelingen komt, doe dan een paar onpartijdige. Er zijn er zat.
We kunnen alle cijfers van COGAT als uitgangspunt nemen en dan kijken of een van die "onpartijdige beoordelingen waar er zat van zijn" deze op overtuigende wijze weerleggen.

Laten we met de eerste water-gerelateerde claim beginnen, om te zien hoe goed de bronnen zijn die jij in gedachten hebt.

"3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily."

Weerleg ze maar:

- 3 operationele waterleidingen (hoeveel zijn dit er volgens anderen?)
- een totaal van 107 + 34 + 20 = dagelijks 161 liter per persoon in Gaza (hoeveel liter is dit volgens anderen?)

Ik ben benieuwd!
Nihil est sine ratio.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 21 dec 2024 20:42
Gerard R. schreef: 21 dec 2024 19:28 Als je nou met beoordelingen komt, doe dan een paar onpartijdige. Er zijn er zat.
We kunnen alle cijfers van COGAT als uitgangspunt nemen en dan kijken of een van die "onpartijdige beoordelingen waar er zat van zijn" deze op overtuigende wijze weerleggen.

Laten we met de eerste water-gerelateerde claim beginnen, om te zien hoe goed de bronnen zijn die jij in gedachten hebt.

"3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily."

Weerleg ze maar:

- 3 operationele waterleidingen (hoeveel zijn dit er volgens anderen?)
- een totaal van 107 + 34 + 20 = dagelijks 161 liter per persoon in Gaza (hoeveel liter is dit volgens anderen?)

Ik ben benieuwd!
Nou, dat lijkt mooi. Maar volgens mij en anderen hebben ze daar nogal een tijd zonder gezeten (daar zit 'm vaak de kneep met mensen). Dat zal ook niet ongemerkt zijn gebleven...
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Dat is geen weerlegging van de genoemde aantallen.
volgens mij en anderen hebben ze daar nogal een tijd zonder gezeten
Ja, maar dat is dus niet per definitie een oorlogsmisdaad. Dat was aan het begin van de oorlog, toen Hamas nog constant raketten afvuurde en de strijd dus op z'n hevigst was.

Nihil est sine ratio.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 21 dec 2024 21:04 Dat is geen weerlegging van de genoemde aantallen.
volgens mij en anderen hebben ze daar nogal een tijd zonder gezeten
Ja, maar dat is dus niet per definitie een oorlogsmisdaad. Dat was aan het begin van de oorlog, toen Hamas nog constant raketten afvuurde en de strijd dus op z'n hevigst was.

Je blijft maar hameren op 'oorlogsmisdaden'.
Ik snap wel waarom, maar míj maakt het niet uit. Als ik iets ontoelaatbaars in mijjn beleving zie, of wat misdadigs naar mijn
idee als het onthouden van voedsel en water voor oorlog, dan word ik boos. En ik ben niet alleen.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Gerard R. schreef: 21 dec 2024 21:07 Je blijft maar hameren op 'oorlogsmisdaden'.
Nee, ik blijf on topic ("Israël en het internationaal recht").
dan word ik boos
Daar heb ik alle begrip voor, maar dit topic gaat niet over gevoelens. Recht is geen sentimentele kwestie.

Bovendien zou je onnodige boosheid plaats kunnen maken voor opluchting en waardering als je de COGAT website door zou nemen.

Hoe meer Hamas verzwakt raakt, mede dankzij de militaire operaties in Libanon, Syrië, Jemen en straks weer Iran, hoe meer humanitaire hulp de Gazaanse bevolking kan bereiken. Het is nog even doorbijten maar het gaat al veel beter dan circa een jaar geleden.
Nihil est sine ratio.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 21 dec 2024 22:06
Gerard R. schreef: 21 dec 2024 21:07 Je blijft maar hameren op 'oorlogsmisdaden'.
Nee, ik blijf on topic ("Israël en het internationaal recht").
dan word ik boos
Daar heb ik alle begrip voor, maar dit topic gaat niet over gevoelens. Recht is geen sentimentele kwestie.

Bovendien zou je onnodige boosheid plaats kunnen maken voor opluchting en waardering als je de COGAT website door zou nemen.

Hoe meer Hamas verzwakt raakt, mede dankzij de militaire operaties in Libanon, Syrië, Jemen en straks weer Iran, hoe meer humanitaire hulp de Gazaanse bevolking kan bereiken. Het is nog even doorbijten maar het gaat al veel beter dan circa een jaar geleden.
Het internationaal recht kan mij gestolen worden; het werkt nl. niet (meer).
Het gaat hier om mensen. Dat interesseert mij zeer, en wederom: ik ben niet alleen.
Het kan dat jij dat anders ervaart.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 21 dec 2024 12:48 Om het misverstand volledig uit de weg te ruimen en
terug te keren naar de kern van mijn vraag, stel ik die vraag dus ff anders:
  • Is het rechtvaardig om Israël al te veroordelen nog vóórdat er een eventuele rechtszaak heeft plaatsgevonden, terwijl Israël relatief veel minder burgerslachtoffers door Collateral Damage veroorzaakt en stellig beweert alles te doen om dit te minimaliseren? Tegelijkertijd zijn er vele landen die in het recente en verdere verleden veel meer burgerslachtoffers hebben veroorzaakt door Collateral Damage, zonder ook maar ooit aangeklaagd of vervolgd te worden!
Zo ja, om welke reden zou dat volgens jou gerechtvaardigd zijn?
Het is in principe niet rechtvaardig om iets of iemand te veroordelen, voor de rechtszaak heeft plaatsgevonden.
Maar het is ook niet rechtvaardig om het aantal doden gewoon te accepteren, als men vermoedt dat het niet om proportionele zelfverdediging gaat.
Vandaar dat het Internationaal gerechtshof - ook al is het proces amper begonnen, Israël heeft gemaand alles te doen om een genocide te voorkomen. En dat velen verlangen dat hun eigen regering niet bijdraagt aan wat mogelijk achteraf een genocide zal blijken.

Er bestaat zoiets als het recht om onschuldigen te verdedigen tegen staatsgeweld. Je kunt beter actie nemen tegen een mogelijke genocide voordat ze heeft plaatsgevonden. ALs je moet wachten totdat het gebeurd is. dan ben je soms zelfs te laat om de daders te straffen. (Ook de Hamas leiders, waar de aanklager van het ICC een arrestatiebevel voor had aangevraagd, zijn al overleden), echt véél te laat om slachtoffers te redden. Dat had in dat betreffende geval alleen voor de gijzelaars nog gekund) voor de meer dan 1100 doden, was het rond de zonsondergang van 7 october 2023 waarschijnlijk al te laat.

In het civiel recht, kun je een kort geding aanspannen en daarin om een tijdelijk verbod vragen om te voorkomen dat personen of organisaties te veel schade zou worden toegebracht. Dat je het geding wint betekent nog niet dat je gelijk krijgt. Het hangt er vooral vanaf hoe groot de kans op en de omvang van de mogelijke schade is.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter lijkt alleen te vergeten dat het het heilige Israël betreft en dat deze koloniale staat heel lang en heel veel en ver vrij "spel" krijgt van het westen alvorens ze eindelijk een keer heel voorzichtig gemaand wordt op te passen voor mogelijk schade aan Palestijnen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 22 dec 2024 07:54 Peter lijkt alleen te vergeten dat het het heilige Israël betreft en dat deze koloniale staat heel lang en heel veel en ver vrij "spel" krijgt van het westen alvorens ze eindelijk een keer heel voorzichtig gemaand wordt op te passen voor mogelijk schade aan Palestijnen.
Steker nog de Zionisten is van het begin af aan nooit iets in de weg gelegd.
Dat er nu een storm van protest opsteekt (niet van Westerse Regeringen maar van de mensen zelf) is iets wat ze niet begrijpen en afdoen met Jodenhaat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gesloten