Chromis
inhoudelijk reageren? hierover met Ivar in discussie gaan?
in feedback een nieuw topic openen?
Moderator: Moderators
De vraag die je nou stelt aan Moderating, die vraag hoort inderdaad in Feedback thuis,appelfflap schreef: ↑21 dec 2024 15:23Chromis
inhoudelijk reageren? hierover met Ivar in discussie gaan?
in feedback een nieuw topic openen?
Jouw ongefundeerde beschuldigingen beschouw ik als jouw projectie.
Zoals je het hier stelt, lijkt het alsof Israël de geëvacueerde Gazanen heeft gebombardeerd. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt. Ik neem aan dat je bedoelt dat de veilige zone slechts tijdelijk veilig was, omdat de Gazanen niet veel later opnieuw geëvacueerd werden zodat die oorspronkelijk veilige zone gebombardeerd kon worden. En dat klopt. Zolang Hamas zich via de tunnels onder Gaza kan blijven verplaatsen, is geen enkel gebied permanent veilig. Er kunnen enkel tijdelijke evacuatiegebieden worden gecreëerd, waar geen gegarandeerde veiligheid geldt maar maximaal haalbare veiligheid.
Hier informatie over de aanvoer van water:COGAT tracks and records all aid transferred into Gaza. Every aid shipment is documented by its origin and the route into Gaza (i.e. aerial route, maritime, via Jordanian route, Kerem Shalom, etc). This provides a comprehensive overview of all aid deliveries into Gaza. Trucks carrying humanitarian goods are counted during the inspection process on the Israeli side, and then transferred to the Gazan side of the crossings for aid agencies to collect and distribute.
A recent report claims Israel deliberately used water as a "weapon" in Gaza.
This libelous claim is an egregious lie.
This is why:
3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily. The amount of water supplied exceeds that.
Israel facilitated hundreds of water infrastructure repairs, both in northern and southern Gaza. Israel also fixed water lines leading to Gaza on the Israeli side that were damaged by Hamas. Some of these repairs were done under fire.
Israel facilitated the repair of the 'Kela' electricity line (also damaged by Hamas on October 7th), so the desalination plant in Khan Yunis can work at full capacity.
We coordinated the refueling of water pumping facilities on a continued basis.
Water also enters Israel on humanitarian aid trucks.
We operate in accordance with international law.
Saying otherwise is just flagrant deceit.
Het spijt me dat ik na deze woorden-vloed met slechts een zinnetje kom, maar Cogat doet mij toch denken aanIvar schreef: ↑21 dec 2024 18:31Zoals je het hier stelt, lijkt het alsof Israël de geëvacueerde Gazanen heeft gebombardeerd. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt. Ik neem aan dat je bedoelt dat de veilige zone slechts tijdelijk veilig was, omdat de Gazanen niet veel later opnieuw geëvacueerd werden zodat die oorspronkelijk veilige zone gebombardeerd kon worden. En dat klopt. Zolang Hamas zich via de tunnels onder Gaza kan blijven verplaatsen, is geen enkel gebied permanent veilig. Er kunnen enkel tijdelijke evacuatiegebieden worden gecreëerd, waar geen gegarandeerde veiligheid geldt maar maximaal haalbare veiligheid.
Water en elektriciteit afsnijden kan militaire doeleinden dienen en is daarom niet per definitie een oorlogsmisdaad, mits evacuaties en humanitaire hulp voorkomen dat meewerkende burgers er slachtoffer van worden.
Een overzicht van de humanitaire hulp is hier dagelijks te bekijken (video's, foto's, lijstjes enz.):
https://x.com/cogatonline
Officiële website van COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories: Judea and Samaria and towards the Gaza Strip):
https://gaza-aid-data.gov.il/main/
Hier informatie over de aanvoer van water:COGAT tracks and records all aid transferred into Gaza. Every aid shipment is documented by its origin and the route into Gaza (i.e. aerial route, maritime, via Jordanian route, Kerem Shalom, etc). This provides a comprehensive overview of all aid deliveries into Gaza. Trucks carrying humanitarian goods are counted during the inspection process on the Israeli side, and then transferred to the Gazan side of the crossings for aid agencies to collect and distribute.
A recent report claims Israel deliberately used water as a "weapon" in Gaza.
This libelous claim is an egregious lie.
This is why:
3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily. The amount of water supplied exceeds that.
Israel facilitated hundreds of water infrastructure repairs, both in northern and southern Gaza. Israel also fixed water lines leading to Gaza on the Israeli side that were damaged by Hamas. Some of these repairs were done under fire.
Israel facilitated the repair of the 'Kela' electricity line (also damaged by Hamas on October 7th), so the desalination plant in Khan Yunis can work at full capacity.
We coordinated the refueling of water pumping facilities on a continued basis.
Water also enters Israel on humanitarian aid trucks.
We operate in accordance with international law.
Saying otherwise is just flagrant deceit.
We kunnen alle cijfers van COGAT als uitgangspunt nemen en dan kijken of een van die "onpartijdige beoordelingen waar er zat van zijn" deze op overtuigende wijze weerleggen.
Nou, dat lijkt mooi. Maar volgens mij en anderen hebben ze daar nogal een tijd zonder gezeten (daar zit 'm vaak de kneep met mensen). Dat zal ook niet ongemerkt zijn gebleven...Ivar schreef: ↑21 dec 2024 20:42We kunnen alle cijfers van COGAT als uitgangspunt nemen en dan kijken of een van die "onpartijdige beoordelingen waar er zat van zijn" deze op overtuigende wijze weerleggen.
Laten we met de eerste water-gerelateerde claim beginnen, om te zien hoe goed de bronnen zijn die jij in gedachten hebt.
"3 water lines FROM ISRAEL are active, supplying an average of 107 liters per person in northern Gaza, 34 liter per person in central Gaza, and 20 liters per person in southern Gaza. According to international standards, conflict zones require 15 liters of water per person daily."
Weerleg ze maar:
- 3 operationele waterleidingen (hoeveel zijn dit er volgens anderen?)
- een totaal van 107 + 34 + 20 = dagelijks 161 liter per persoon in Gaza (hoeveel liter is dit volgens anderen?)
Ik ben benieuwd!
Ja, maar dat is dus niet per definitie een oorlogsmisdaad. Dat was aan het begin van de oorlog, toen Hamas nog constant raketten afvuurde en de strijd dus op z'n hevigst was.volgens mij en anderen hebben ze daar nogal een tijd zonder gezeten
Je blijft maar hameren op 'oorlogsmisdaden'.Ivar schreef: ↑21 dec 2024 21:04 Dat is geen weerlegging van de genoemde aantallen.
Ja, maar dat is dus niet per definitie een oorlogsmisdaad. Dat was aan het begin van de oorlog, toen Hamas nog constant raketten afvuurde en de strijd dus op z'n hevigst was.volgens mij en anderen hebben ze daar nogal een tijd zonder gezeten
Nee, ik blijf on topic ("Israël en het internationaal recht").
Daar heb ik alle begrip voor, maar dit topic gaat niet over gevoelens. Recht is geen sentimentele kwestie.dan word ik boos
Het internationaal recht kan mij gestolen worden; het werkt nl. niet (meer).Ivar schreef: ↑21 dec 2024 22:06Nee, ik blijf on topic ("Israël en het internationaal recht").
Daar heb ik alle begrip voor, maar dit topic gaat niet over gevoelens. Recht is geen sentimentele kwestie.dan word ik boos
Bovendien zou je onnodige boosheid plaats kunnen maken voor opluchting en waardering als je de COGAT website door zou nemen.
Hoe meer Hamas verzwakt raakt, mede dankzij de militaire operaties in Libanon, Syrië, Jemen en straks weer Iran, hoe meer humanitaire hulp de Gazaanse bevolking kan bereiken. Het is nog even doorbijten maar het gaat al veel beter dan circa een jaar geleden.
Het is in principe niet rechtvaardig om iets of iemand te veroordelen, voor de rechtszaak heeft plaatsgevonden.HierEnNu schreef: ↑21 dec 2024 12:48 Om het misverstand volledig uit de weg te ruimen en
terug te keren naar de kern van mijn vraag, stel ik die vraag dus ff anders:Zo ja, om welke reden zou dat volgens jou gerechtvaardigd zijn?
- Is het rechtvaardig om Israël al te veroordelen nog vóórdat er een eventuele rechtszaak heeft plaatsgevonden, terwijl Israël relatief veel minder burgerslachtoffers door Collateral Damage veroorzaakt en stellig beweert alles te doen om dit te minimaliseren? Tegelijkertijd zijn er vele landen die in het recente en verdere verleden veel meer burgerslachtoffers hebben veroorzaakt door Collateral Damage, zonder ook maar ooit aangeklaagd of vervolgd te worden!
Steker nog de Zionisten is van het begin af aan nooit iets in de weg gelegd.dikkemick schreef: ↑22 dec 2024 07:54 Peter lijkt alleen te vergeten dat het het heilige Israël betreft en dat deze koloniale staat heel lang en heel veel en ver vrij "spel" krijgt van het westen alvorens ze eindelijk een keer heel voorzichtig gemaand wordt op te passen voor mogelijk schade aan Palestijnen.