Otter schreef: Maar mijn vraag dan is: Zoals Wim praat klinkt bijna belachelijk in de oren. ER ZIJN GEEN VRAGEN MEER BIJ DE ET, ALLES IS AL GEFALCIFICEERD WAT TEGEN DE ET IN GAAT.
Dat is toch precies hetzelfde? Je hebt toch (netjes gezegd) oogkleppen op als je zulke beweringen maakt?[/color]
Ik zeg niet dat ik het eens ben met alles wat Win zegt, en de manier waarop hij het zegt is ook niet altijd mijn manier (al begrijp ik zijn frustratie ten opzichte van Antoon, en niet gezegd dat mijn manier de beste manier is).
Maar even los gezien van de retoriek, zijn Wim's inhoudelijke argumenten bijna zonder uitzondering correct.
Wat betreft bovenstaande quote; persoonlijk denk ik dat er nog ontzettend veel vragen open staan, en de kans is zeer onwaarschijnlijk dat we ooit alles zullen weten. Wat betreft de kritiek op de evolutietheorie vanuit christelijke en islamitische hoek, durf ik met een gerust hart te zeggen dat de helft van de kritiek gaat over atheïstische samenzweringstheorieën. De evolutieleer zou 'er door worden gedrukt' om het millitante atheïsme aannemelijker te maken. Dit is een misvatting, want veel grondleggers en belangrijke pleitbezorgers van de evolutieleer waren gelovig (Wallace, Teilhard de Chardin) of agnostisch (Huxley, Darwin).
Van de inhoudelijke argumenten is het overgrote merendeel onkracht, of er is een andere, wetenschappelijke verklaring voor gegeven.
Er zijn zeker aanwijzingen, maar daar zijn al draadjes aan gespendeerd. Bewijs zal ik het zeker ook niet noemen. Al vind ik de bomen door de lagen van miljoenen jaren sedementaire afzetting in Nova Scotia, Canada erg beeldend.
Ten eerste zijn hier reeds honderd jaar geleden al wetenschappelijke verklaringen voor gegeven.
Ten tweede is het zo dat er in de miljarden jaren dat de aarde bestaat, er honderdduizenden kleine, grote en catastrofale natuurrampen hebben plaatsgevonden. Duizenden astroiden zijn ingeslagen op de aarde, vulkaanuitbarstingen, Tsunami's, overstromingen etc. etc. etc.. Het is logisch dat hier resten van gevonden worden, maar dat is geenszins een bewijs voor de BIJBELSE vloed.
Maar meer dan 2.232.400 dieren op een houten boot van 165 meter lang, 27,5 meter breed en 16,5 meter hoog + 60 ton voedsel en 30.000 liter water VOOR ALLEEN DE OLIFANTEN, volgens mijn berekeningen. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Allemaal vragen die ik reeds honderden malen gesteld heb, en waar men maar geen antwoord op kan geven, zelfs niet degenen die er een diepgaande studie van hebben gemaakt.
De moeilijke berekeningen of redenaties zijn dan niet noodzakelijk. Ik zal het diepe niveau van de wetenschap nooit bereiken, maar ik vind het machtig interessant. Maar goed, zoals Erik al beweert: Er is geen hoop meer voor mij, omdat ik te bang ben van mn geloof te vallen
Ja dat kan wel zijn, maar juist de evolutieleer is niet echt een bedreiging voor het geloof in een God (wel voor een letterlijke interpretatie van genesis).
Vriendelijke groet...