je kunt toch niet ontkennen dat heel veel vleeseters argumenteren dat dieren minder rechten hebben omdat ze minder mentale vermogens hebben dan mensen? Eén van de meest voorkomende argumenten.appelfflap schreef:klopt natuurlijk nietEarthheart schreef: het zijn net vleeseters die vaak beargumenteren dat
ik kijk nooit naar intelligentie, wil bewustzijn, kleur, snelheid, grootte, vorm,... om te bepalen of ik iets al dan niet mag opeten.
het is veel correcter om te zeggen dat ik dan beesten met willende wezens aan het vergelijken ben. Ja, de meeste primaten zijn willende wezens, dus ik vergelijk dan natuurlijk ook beesten met primaten, maar die vergelijking is niet a priori, maar is louter gebaseerd op een empirisch feit dat de meeste primaten willende wezens zijn. Je mag zeggen dat dat primatocentrisch is, maar ik zie het nut er niet van in om zoiets te zeggen.en uiteindelijk kom je dan bij levende organismen zoals de tomaatTrouwens: een kind is ook evengoed een smalneusaap, primaat, zoogdier gewerveld dier,...
toch mag je volgens jou een tomaat wel eten maar andere levende wezens niet. Waarom?
kom je waarschijnlijk weer met wil, bewustzijn en dan ben jij dus beesten met mensen aan het vergelijken.
"volgens jouw ethiek" is wel grondig fout, want ondertussen zou je al wel heel goed moeten weten dat het bij mij te doen is om het hebben van een wil en dat je dus nog wel willoze wezens zoals levende cellen mag eten. Vreemd dat je nog steeds de foute perceptie hebt van mijn ethiek, ondanks alle expliciete argumenten en rechtzettingen die ik gaf. Er is geen duidelijker bewijs dat je een soort van blinde vlek of selectieve waarneming hebt. Ik heb je al een paar keer expliciet erop gewezen dat je mijn argumenten maar gedeeltelijk leest en begrijpt, dat je niet alles ziet wat er geschreven staat, en nu doe je het nog eens.Cultured meat?
cellen zijn ook levende wezens (voortplanten, overleven, evolueren en aanpassen, ...) dus mag de kat ook dit vlees niet eten volgens jouw ethiek
bedankt, maar je hoefde dat niet te zeggen, want je wist dat ik dat wist. Dus waarom schrijf je dit eigenlijk?Het blijven allemaal levende wezens en wij MOETEN levende wezens eten om te leven.
Ach ja, waarom zou ik dit nog eens vragen, want je leest mijn woorden toch niet.