Fish schreef:Ja sorry hoor, ik ben maar de boodschapper in deze.
Waarvoor m'n dank, laat dat duidelijk zijn.
Ik had wel een stille hoop dat de kans juist groot zou zijn maar ik neem zijn (Ingermanson) redenatie wel aan voorlopig.
Dan gaan we even wat toelichten dat we het hier wel degelijk met een predikant te doen hebben:
- Het is niet ' Jezus van Nazareth ', maar ' Jezus de nazarener '. In tegenstelling tot wat de evangelisten suggereren was Jezus van een welstellende aristocratische familie, vandaar ' nazarener '. Deze hadden een familie-tombe naar hun stand.
- Waar zijn de % van de naamlijst op gebaseerd ? Op het huidige % of op de % van rond het jaar nul ? Het enige wetenschappelijk argument zijn de honderden ossuaria die in gebruik waren tussen 30 v.C tot 70 n.C. Dit zijn de % die de schrijvers gebruikten en niet op giswerk. Hun % zijn gebaseerd op de berekeningen van prof. Feuerverger, statisticus. ( de 3 archeologen bij het inventariseren van de ossuarium-cluster: Shimon Gibson, Yosef Gat en Amos Kloner , archeologen ).
- Met z'n bijbel in de hand telt hij drie Maria's. Ik tel er één ! De tweede was een Mariamne, in het N.T. bekend onder de naam Maria Magdalena, ook gekend onder de naam Maria van Bethanië. ( bron : J.Talbot ).
- Dan geeft hij ook de mogelijkheid dat er misschien wel apostelen mee waren begraven ! Stel je voor !!!
Yeshua bar Jehosef had geen apostelen, maar strijdmakkers, zeloten-generaals zeg maar, net zoals Flavius Josephus er een was.
- Nog een blunder als een huis; Jacobus, leider van de joodse christenen. Paulus was de ' leider van de joodse christenen '. Jacobus ( Ya'acov ) was een vrome orthodoxe jood verdorie ! Na z'n dood braken er opnieuw onlusten uit, met twee jaar later de belegering van Jeruzalem.
- En nu het beste voor het leste: " The historical record shows no evidence of a son ". Hij beschouwd zijn bijbeltje toch niet als ' historical record ' mag ik hopen.
- En zit hij ook nog met ' Mattheüs ' in z'n maag. Voor hetzelfde geld maakt ie er nog een evangelist van. Wat hij blijkbaar niet weet is dat Mariamne e mara haar vader Mattheüs ( Syro, Jaïr-priester )noemde, echtgenoot van Eucharia, zus van Judas de Galileeër. Deze Mattheüs was dus de schoonvader van Jezus.
- En de zoon van Jezus ? Op het kleiner ossuarium staat de naam: Jehuda bar Yeshua. O maar, Jezus had ook een Jehuda als broer, roepnaam Jude. Dit kind was dus naar z'n oom genoemd.
En nu wil ik nog niet op alle slakken zouten strooien, alhoewel er nog héél wat strooiwerk te doen valt.
Misschien heeft ie wel gelijk hoor. De zoon van god mag geen zoon hebben of god wordt hierdoor opa.