Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door HierEnNu »

Ik wil dat Hamas&Co geneutraliseerd wordt.

en vervolgens definitief wordt uitgeschakeld.

Met Hamas&Co bedoel ik hier
de gehele terroristische cultuur en infrastructuur in Gaza.

Met neutraliseren bedoel ik hier structureel ontmantelen, demilitarisen,
delegitimeren, bevolking deradicaliseren en ontwortelen uit de indoctrinatie.
  • Ik besef dat elke strategie die hiertoe leidt gepaard gaat met zware ethische
    consequenties, Zeker als deze gepaard gaat met massale burgerverplaatsingen,
    dwang, langdurige bezetting en het risico op collectieve bestraffing.

Ingewikkelder ga ik het voor nu ff niet maken. Hamas&Co:
  1. zijn degenen die de oorlog startten door Israël de oorlog te verklaren.
  2. voegden daar aan toe dat ze door zouden blijven gaan tot Israël vernietigd is.
  3. had tijdens de oorlog 25.000 gesneuvelde strijders te betreuren.
  4. wist tijdens de oorlog 25.000 nieuwe strijders te recruteren.
  5. blijven dus volharden en weigeren te capituleren.
Moet Israël de oorlog nu onvoorwaardelijk beëindigen?
Serieus? Na zoveel verliezen, en met de overwinning in zicht?
Moet Israël daarna wachten tot Hamas&Co sterk genoeg is om opnieuw toe te slaan?
En dan? Terug naar 1? Nee! Verder met Hamas&Co neutraliseren! Maar eerst dit:
  • Burgers dienen ontzien te worden en dus geëvacueerd naar een veilig gebied
    met mininaal de voorzienigen die menselijkerwijs gesproken nodig zijn. Dit gebied
    dient gevrijwaard te worden en blijven van infiltratie door terroristen.
Ondertussen verder met Hamas&Co structureel ontmantelen als militaire macht, als
politieke factor delegitimeren en structureel internationale ondermijning in hun ideologie.

Het is ingewikkelder: is wat ik wil haalbaar?

Dat weet ik niet, want het is uiteraard veel ingewikkelder dan ik het hieboven wilde maken.
Maar wat ik hieboven schets is wat mij betreft wel alvast de gewenste richting op.

De complexiteit van asymmetrische oorlogvoering bemoeilijk één-en-ander.
De sociale voedingsbodem voor radicalisme is door de oorlog nog verslechterd.
De veronderstelling dat evacuatie en deradicalisering onder militaire druk realistisch haalbaar zijn en dan ook nog binnen een redelijke termijn, lijkt illusoir wensdenken en vraagt om nadere onderbouwing. Irak en Afghanistan lijken er op te wijzen dat zulks onmogelijk is.

Waar ik bij mijn eenvoud van denken sowieso falikant aan voorbij ging:
Juridische, etische en morele implicaties en bezwaren vanwege
  • massa-evacuaties onder oorlogsdreiging en
    is neutraliseren van Hamas zonder blijvende bezetting überhaupt mogelijk.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Ik acht potentiële mogelijkheden hoger
dan de waarneembare werkelijkheid.

.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 07 jun 2025 12:46
De visie die hier verwoord wordt bevat nogal wat onjuiste en sterk eenzijdige beweringen over zionisme, jodendom en etniciteit. De gedachte dat zionisten "eigenlijk niets met het jodendom te maken hebben" is bijvoorbeeld geen feitelijke constatering, maar een ideologisch standpunt dat slechts door een heel kleine minderheid binnen de ultraorthodoxe, anti-zionistische wereld gedeeld wordt, zoals bijvoorbeeld Netoerej Karta, waar Rabbi Yaakov Shapiro toe behoort. Deze groep vertegenwoordigt allerminst het brede jodendom.

Zionisme is in oorsprong een politieke beweging uit de 19e eeuw die ontstond als reactie op antisemitisme in Europa en Rusland. Het doel was het vestigen van een veilig thuisland voor Joden. Binnen het zionisme bestaan allerlei stromingen: seculiere, religieuze, linkse, rechtse; en ja, ook messianistisch-religieuze. Het idee dat zionisme alleen maar seculier of anti-religieus zou zijn, klopt simpelweg niet. Er zijn miljoenen religieuze Joden wereldwijd die zichzelf zionist noemen en het bestaan van Israel juist als religieus betekenisvol beschouwen.

Ook het beeld dat de Joden uitsluitend een religieuze groep zou betreffen en geen etniciteit, houdt geen stand. Joods-zijn wordt door vrijwel alle historici en sociologen erkend als een etno-religieuze identiteit. Joods-zijn gaat vaak zowel over religie als over afkomst, cultuur, taal en geschiedenis. Je kunt Joods zijn zonder religie te praktiseren: er zijn joden (de reiligieuze Joden) en Joden (de etnische identiteit). Er is een gedeeld volkbesef dat al duizenden jaren bestaat; lang vóór het ontstaan van het zionisme.

De uitleg over de herkomst van het woord antisemitisme klopt gedeeltelijk -- het werd inderdaad bedacht door Wilhelm Marr, maar de term is sinds de 19de eeuw ingeburgerd geraakt als aanduiding voor haat tegen Joden. Het idee dat deze term verkeerd gebruikt wordt omdat Palestijnen ook Semitisch zijn, is semantisch interessant maar praktisch gezien misleidend. Antisemitisme heeft in de praktijk altijd specifiek Joden bedoeld.

De conclusie dat zionisten het jodendom hebben misbruikt om een politiek project te realiseren, is een persoonlijke overtuiging die voorbijgaat aan de historische context waarin het zionisme ontstond, namelijk als reactie op eeuwenlange vervolging en uitsluiting van Joden in voornamelijk Europa. Voor veel Joden was en is zionisme geen vervorming van hun religie, maar juist een uiting van collectieve veerkracht en zelfbescherming. Dat geldt zowel voor seculiere als voor religieuze Joden.

Tenslotte is het eigenlijk best cynisch dat Netoerej Karta door sommige Palestijnen wordt verdedigd terwijl ze uitgaan van een toekomstig joods koninkrijk dat zich uitstrekt van de Nijl tot de Eufraat; dus geheel Israel, de Palestijnse gebieden en grote delen van de Arabische wereld. Ze verwerpen Israel niet uit solidariteit met Palestijnen, maar omdat ze geloven dat alleen de masjiach een joodse staat mag stichten. Hun einddoel staat dus haaks op Palestijnse zelfbeschikking.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... is-onzeker

Een zeilboot met daarop twaalf activisten is sinds zondag vanuit Sicilië onderweg naar Gaza. Er is een grote kans dat ze worden tegengehouden door Israël en de kust niet bereiken. Maar dat is ook niet hun doel: ze willen er vooral mee protesteren tegen de daden van Israël en eisen dat het land meer hulpgoederen toelaat.

Zou me niets verbazen als ze gaan diepzeeduiken
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Helaas. Voorspeld. Wat zou een Palestijn opgespeld kunnen krijgen? Geen Davidsster in ieder geval.

https://nos.nl/artikel/2570189-israelis ... -westoever

.....Hij probeert elke werkdag op en neer te rijden naar zijn werk in Ramallah. Voor de oorlog in Gaza duurde dat een uur. Maar nu vertrekt hij al om 04.00 uur 's nachts van huis, in de hoop om 08.00 uur op kantoor te zijn. Maar door de vele Israëlische checkpoints redt hij dat vaak niet.

Wat zijn ze toch vrij en leven ze gewoon met elkaar in dat fijne land Israël!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.telegraaf.nl/buitenland/isr ... 49441.html

Katz spreekt in een verklaring „de antisemitische Greta en haar compagnons, spreekbuizen van Hamas” aan. Hij zegt dat de IDF „alle noodzakelijke maatregelen” moet treffen om te voorkomen dat het schip Gaza bereikt.

Gloeiende! Ik zou me werkelijk kapot schamen als ik Israëliër zou zijn!
Schiet dat bootje maar naar de diepten met je superieure wapens.
Wel eerst flyeren natuurlijk.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 08 jun 2025 17:42 ...
Gloeiende! Ik zou me werkelijk kapot schamen als ik Israëliër zou zijn!
Schiet dat bootje maar naar de diepten met je superieure wapens.
Wel eerst flyeren natuurlijk.
Er is een boek en film, Exodus over het ontstaan van de staat Israël. Je wordt werkelijk meegesleept in de ontsnapping van het joodse volk aan de holocaust en hun gevecht voor de stichting van de staat Israël.

Geschiedenis is een grote herhaling met steeds andere acteurs.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 08 jun 2025 10:03 https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... is-onzeker

Een zeilboot met daarop twaalf activisten is sinds zondag vanuit Sicilië onderweg naar Gaza. Er is een grote kans dat ze worden tegengehouden door Israël en de kust niet bereiken. Maar dat is ook niet hun doel: ze willen er vooral mee protesteren tegen de daden van Israël en eisen dat het land meer hulpgoederen toelaat.
Natuurlijk worden ze tegengehouden; al was het maar voor hun eigen veiligheid -- dat wist Greta van tevoren zelf waarschijnlijk ook wel. Is eigenlijk geen nieuws. Vind het belangrijker dat Alcaraz vanavond weer op Roland Garros wint en z'n titel prolongeert, en Spanje vanavond de Nations League weer wint en de titel prolongeert.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Natuurlijk worden ze tegengehouden. Ze zouden een precedent kunnen worden dat iemand denkt Gaza hulp te kunnen geven zonder toestemming van Israël. Dat de inwoners hulp krijgen zonder beschoten te worden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 08 jun 2025 21:52
dikkemick schreef: 08 jun 2025 10:03 https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... is-onzeker

Natuurlijk worden ze tegengehouden; al was het maar voor hun eigen veiligheid -- dat wist Greta van tevoren zelf waarschijnlijk ook wel. Is eigenlijk geen nieuws. Vind het belangrijker dat Alcaraz vanavond weer op Roland Garros wint en z'n titel prolongeert, en Spanje vanavond de Nations League weer wint en de titel prolongeert.
Proficiat met Alcaraz! Maar helaas ChaimNimsky, Spanje is het niet geworden, maar het was een spannende ontknoping!

Ps, laten we Greta Thunberg maar effe links liggen, of denk je echt dat ze wat bereikt? :D
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Bonjour schreef: 08 jun 2025 22:08 Natuurlijk worden ze tegengehouden. Ze zouden een precedent kunnen worden dat iemand denkt Gaza hulp te kunnen geven zonder toestemming van Israël. Dat de inwoners hulp krijgen zonder beschoten te worden.
Inderdaad! Hulp krijgen zonder beschoten te worden. Dat zou is een keer wat anders zijn. Ik gun het ze van harte.
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

dikkemick schreef: 08 jun 2025 12:28 Helaas. Voorspeld. Wat zou een Palestijn opgespeld kunnen krijgen? Geen Davidsster in ieder geval.

.....Hij probeert elke werkdag op en neer te rijden naar zijn werk in Ramallah. Voor de oorlog in Gaza duurde dat een uur. Maar nu vertrekt hij al om 04.00 uur 's nachts van huis, in de hoop om 08.00 uur op kantoor te zijn. Maar door de vele Israëlische checkpoints redt hij dat vaak niet.

07-10-2023 vergeten kerel? Wat waren ze toch vrij, en wat hadden ze een goede baan, en wat werden ze geholpen, juist door de linksgeoriënteerde Israelisch die in de kibbutzen naast Gaza woonden. Enige illusie dat dit ooit weer gaat gebeuren? En ook enig idee waarom niet?
We are dancing again!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 08 jun 2025 22:08 Natuurlijk worden ze tegengehouden. Ze zouden een precedent kunnen worden dat iemand denkt Gaza hulp te kunnen geven zonder toestemming van Israël. Dat de inwoners hulp krijgen zonder beschoten te worden.
Chaimnimsky zal blijven omdraaien. Verbaasde me dat Hamas de schuld niet kreeg.
Ik zeg: Torpederen die boot! Voor het zelfde geldt zit er Hamas op.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 09 jun 2025 00:08
Ps, laten we Greta Thunberg maar effe links liggen, of denk je echt dat ze wat bereikt? :D
Nee, ze zal de genocide niet kunnen stoppen of alle uitgemergelde Gazanen kunnen voeden, maar je fijne Israël staat weer eens op de kaart.
Greta heeft ook het klimaat niet kunnen redden maar iedereen kent haar inmiddels en weet ook waarom.

Laatste nieuws: https://www.nu.nl/buitenland/6358543/is ... -voer.html

.....dat Israël geen wettelijke bevoegdheid had om de opvarenden aan te houden. "Het schip werd onrechtmatig geënterd, de ongewapende burgerbemanningsleden werden ontvoerd en de levensreddende lading, waaronder babyvoeding, voedsel en medische voorraden, werd in beslag genomen."
Laatst gewijzigd door dikkemick op 09 jun 2025 08:46, 2 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 09 jun 2025 00:16
dikkemick schreef: 08 jun 2025 12:28 Helaas. Voorspeld. Wat zou een Palestijn opgespeld kunnen krijgen? Geen Davidsster in ieder geval.

07-10-2023 vergeten kerel? Wat waren ze toch vrij, en wat hadden ze een goede baan, en wat werden ze geholpen, juist door de linksgeoriënteerde Israelisch die in de kibbutzen naast Gaza woonden. Enige illusie dat dit ooit weer gaat gebeuren? En ook enig idee waarom niet?
Zou het voor mij in deze context 'vrij' willen definiëren?
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

dikkemick schreef: 09 jun 2025 08:33 "Het schip werd onrechtmatig geënterd, de ongewapende burgerbemanningsleden werden ontvoerd en de levensreddende lading, waaronder babyvoeding, voedsel en medische voorraden, werd in beslag genomen."
Zo ver meegaand in de absurde framing van een activistische pr stunt , spreekt effectief boekdelen.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gesloten