Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

windsurfer
Diehard

Re: Vergeten auto's.

Bericht door windsurfer »

doctorwho schreef:Tijd voor wat lichts en eenvoudigs,

Net begonnen met bedrijfje en er moest zuinig aan gedaan worden. Ik besloot iets te kopen wat ik makkelijk weer kon inruilen op wat groters als de tijd daar was.
nummer 21
golf 2.jpg
Is dit jouw auto van destijds? Want die rode lijn in de grille was volgens mij de aanduiding dat het 'iets bijzonders' was. Een GT, GTI, of luxe uitvoering.
Overigens hadden wij in de familie ongeveer 5 stuks van dit type rijden. Wij en een oom een 1.3, een andere oom een turbodiesel (met rond de 65 pk meen ik) en opa een wat zwaardere benzineuitvoering. Heerlijke auto's en niet kapot te krijgen. Het is aan de herinnering van deze auto te danken dat ik zelf later als eerste goede auto een Golf IV kocht.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

windsurfer schreef:
Is dit jouw auto van destijds? Want die rode lijn in de grille was volgens mij de aanduiding dat het 'iets bijzonders' was.
Het was in het geval van de golf die ik kocht schijn want een 1.3 i tje . Maar al met al een lekker no nonsense wagentje met stoelen en knoppen gemaakt voor een lang leven. Op lange stukken rijden vond het het wat minder.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Tijd voor wat anders na lang zoeken een Mitsubishi Galant met weinig kilometers. Deze auto's hadden een goede reputatie. De mijne maakte dit echter niet waas. Radiator lek, vervangen, koppakking lek, laten vervangen (onder garantie) , weer lek, weer gerepareerd want garantie, weer lek. Onenigheid met garagist die ik wegens wanprestatie geld terugvroeg. Bovag geschillen commissie. Boel gezeik en jokkende garagist. Water bij de wijn en weg met de galant.
nummer 22
galant.jpg
galant.jpg (8.99 KiB) 2003 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Maar er moest natuurlijk wel vervoer zijn dus op zoek naar een voiture. In dit geval een Citroen Xantia Break. Ik vond dat een mooie auto met Frans comfort en natuurlijk de befaamde vering. Handig bij het vervoeren van groet hoeveelheden zakken tuinaarde en een goede kampeermobiel. De lat wat hoger leggende en lering uit het verleden getrokken aangeschaft bij Citroen dealer met een jaar garantie. Met veel genoegen in gereden totdat een mistige en drukke ochtendspits gecombineerd met een tractor met iets breder dan inschatte maaibalk een eind aan de xantia maakte. Dat wil zeggen een voor over de zijkant van de auto door het blik heen. Repareren zou teveel gaan kosten. Dus ik moest mij op een opvolger beraden.

Nummer 23
xantia break1.jpg
xantia break1.jpg (11.73 KiB) 2000 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Weer een Xantia van de dealer waarop de schadeauto werd ingeruild. Ik heb nog even rond een toen nog vrij nieuwe C5 gedraald maar vond dit toch wat te begrotelijk.

nummer 24
xantia break2.jpg
xantia break2.jpg (7.83 KiB) 1999 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De auto van mijn vriendin was aan vervanging toe een goed excuus om haar mijn Xantia te geven en met haar auto(oude Xantia) op inruilpad te gaan. Er kwamen erg veel C5's uit de lease en bij de citroendealer vond ik voor weinig een mooie C5 met veel toeters en bellen voor een zacht prijsje. Het kan met de kleur een soort boswachtergroen metallic en beige bekeding te maken gehad hebben maar ik vond het een mooie wagen. Ongeëvenaard rijcomfort en lekker veel ruimte. Ondanks de reputatie geen gekke dingen en deze auto daar rijdt mijn vriendin nu nog steeds mee. Inmiddels de 200.000 gepasseerd en weer door de APK.
nummer 25
C5 berline.jpg
C5 berline.jpg (8.64 KiB) 1992 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Omdat ik mijn privé auto zowel zakelijk als privé gebruik overwoog ik om een auto op mijn persoonlijke zaak te zetten. Echter dan kom je met bijtelling in aanraking en om over de occasions die ik reed bijtelling over de cataloguswaarde betalen weerhield mij daarvan. Er was echter een uitkomst namelijk een zogenaamde youngtimer (auto van 15 jaar of ouder), waarbij de bijtelling over de marktwaarde wordt berekend. In het geval van mijn keuze ging het om een SAAB 9000CSE. Deze kocht ik bij SAAB dealer en was van 1e eigenaar en voorzien van volledige onderhoudshistorie. Wel veel toeters en bellen en alles wat je tegenwoordig op een moderne auto verwacht was standaard aanwezig. Geen garantie want oude auto. Toch gekocht en met genoegen in gereden totdat er onder het rijden af en toe minder laadspanning was. Dit kan je allemaal aflezen in zo’n auto. Dus op zoek na de oorzaak als boosdoener werd toch de dynamo gevonden. Niet erg zou je denken die wissel ik wel even. Niet bij een 9000 want spatbord en binnen beschutting moest er af en nog wat zaken alvorens erbij te kunnen. Dit zou een te duur grapje worden bij een auto die ik voor weinig kocht. Dus tijd voor afscheid en maar afzien van het youngtimer-avontuur.
nummer 26 een zelfde uitvoering maar dan in het scarabee green.
saab9000 scarabee.jpg
saab9000 scarabee.jpg (8.91 KiB) 1989 keer bekeken
Laatst gewijzigd door doctorwho op 08 mei 2014 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ging naar de Subaru dealer in Nieuwegein die een volkswagen Golf variant aanbood. Ik werd in de showroom echter afgeleid door auto's die mijn belangstelling meer hadden. Namelijk de Subaru Forester. Een eigenwijs concept met boxermotor 4 wiel aandrijving en hoge en lage overbrenging. Ik maakt mijzelf wijs dat dit nu net was wat ik zocht en kwam zo bij een Subaru Forester
nummer 27
forester.jpg
forester.jpg (10.65 KiB) 1988 keer bekeken
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Subaru is thans de enige autofrabrikant die ook een diesel levert in de boxer-configuratie. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik zal er eens wat vaart achter zetten een C5 break van de laatste serie. Een zwarte ex lease.
Een mooie auto erg groot met een enorme laadruimte. Gelukkig met garantie gekocht want dat bleek nodig. Ik zal de spookverhalen achterwege laten want het is een waar feuilleton.
nummer 28
c5 break.jpg
c5 break.jpg (6.6 KiB) 1982 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Steeds als ik een SAAB 95 zag dacht ik dat wil ik ook. Dus in de 95 gedoken om alle plussen en minnen af te wegen en welingelicht op jacht te gaan. Bepaalde series van dit ype zijn gevoelig voor zogenaamde black-sludgevorming en dat kan je op een motorrevisie komen staan. Een kleine modificatie kon dit voorkomen maar het moest zeker zijn dat dit gedaan was. Steeds de toekomstige auto laten keuren totdat ik in Amersfoort een 95 estate vond met, garantie, lage kilometerstand, automaat, eerste eigenaar en zonder trekhaak. Een erg fijne auto met zo ongeveer de beste stoelen die ik tot dan was tegengekomen. Na het aflopen van de garantieperiode kwam er echter allerlei kostbaar vervangingsgedoe. Misschien had ik beter een exemplaar met hogere km stand kunnen kopen die dit alles al doorstaan had. Uiteindelijk bang geworden voor nog meer kosten ingeruild op wat volgens onderzoek één van de meest betrouwbare auto's was.
nummer 29
saab 95 est.jpg
saab 95 est.jpg (10.1 KiB) 1976 keer bekeken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het moest dus in elk geval betrouwbaar worden. En zo kwam ik uit bij een Toyota Prius van de 2e serie. Inmiddels ben ik Prius-fan en ben aan de tweede bezig. Einde van de topic kaping :)

nummer 30 en 31
prius 2.jpg
prius 2.jpg (8.88 KiB) 1975 keer bekeken
vooral de techniek kan mij bekoren
toyota_prius_26.jpg
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Wil ik nog wel even weten hoe die Forester beviel, en waarom je hem weer weggedaan hebt?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fish schreef:Wil ik nog wel even weten hoe die Forester beviel, en waarom je hem weer weggedaan hebt?
Eigenlijk omdat ik weer meer kilometers ging vreten maar achteraf had ik wel spijt. Nb het was in de tuv test de meest betrouwbare auto, waarvan akte. Vond wel de stoelen in de versie die ik had wat vlak. Zag dat de opvolger beter meubilair heeft. Maar al met al een erg leuke auto die meer kan dan al die nep terreinwagens. Liefst had ik meer wagens tegelijk maar :(
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

doctorwho schreef:
Fish schreef:Wil ik nog wel even weten hoe die Forester beviel, en waarom je hem weer weggedaan hebt?
Eigenlijk omdat ik weer meer kilometers ging vreten maar achteraf had ik wel spijt. Nb het was in de tuv test de meest betrouwbare auto, waarvan akte. Vond wel de stoelen in de versie die ik had wat vlak. Zag dat de opvolger beter meubilair heeft. Maar al met al een erg leuke auto die meer kan dan al die nep terreinwagens. Liefst had ik meer wagens tegelijk maar :(
Ik vond en vind het een interessante auto, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie