Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:In het oudste evangelie daarentegen, dat van Marcus, is op geen enkele manier de conclusie te trekken dat Jezus een geïncarneerde God is. Integendeel:
Je vergeet zomaar te noemen wat ik toch wel de meest pregnante voorbeelden vind:

[1] Bij Markus wordt de Heilige Geest pas over Jezus bij de doop door Johannes:
Markus 1:9-12 schreef:En het geschiedde in die dagen, dat Jezus Nazaret in Galilea verliet en Zich door Johannes in de Jordaan liet dopen.
En terstond, toen Hij uit het water opsteeg, zag Hij de hemelen scheuren en de Geest als een duif op Zich nederdalen. En een stem [kwam] uit de hemele: 'Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; in U heb Ik mijn welbehagen.'

En terstond dreef de Geest Hem uit naar de woestijn..."
De Geest, de dynamische kracht van God daalt hier dus op Jezus neer bij de doop, en begint hem daarna onmiddellijk tot wonderbaarlijke daden aan te zetten, zoals veertig dagen zonder eten verkeren, prediken, ziekten genezen en onreine geesten uitwerpen (vgl. Markus 3:20-29, waar Jezus expliciet stelt dat het de Geest van God in hem is die deze dingen doet - waar hij zichzelf van onderscheidt in rang en kwaliteit, men mag hem immers wel bekritiseren en lasteren, zo zegt hij).

[2] In Markus 10:17-27 vinden we het verhaal van een rijke jongeman die bij Jezus komt. De man spreekt Jezus aan als 'Goede meester', waarop Jezus deze titel afweert en wijst op God.

"En Jezus zei tot hem: Waarom noemt Gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen."

Christelijke apologeten moeten zich in allerlei bochten wurmen om hiervan te maken dat Jezus eigenlijk bedoeld te zeggen dat hij zelf God is, aangezien hij goed is. Men moet dus van wat hier duidelijk staat precies het tegenovergestelde maken, om het in overeenstemming te brengen met de christelijke leer omtrent Jezus.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:
Rereformed schreef:In het oudste evangelie daarentegen, dat van Marcus, is op geen enkele manier de conclusie te trekken dat Jezus een geïncarneerde God is. Integendeel:
Je vergeet zomaar te noemen wat ik toch wel de meest pregnante voorbeelden vind:
Daar is dan een forum zeer goed voor!
Markus 1:9-12 schreef:En het geschiedde in die dagen, dat Jezus Nazaret in Galilea verliet en Zich door Johannes in de Jordaan liet dopen.
En terstond, toen Hij uit het water opsteeg, zag Hij de hemelen scheuren en de Geest als een duif op Zich nederdalen. En een stem [kwam] uit de hemele: 'Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; in U heb Ik mijn welbehagen.'

De Geest, de dynamische kracht van God daalt hier dus op Jezus neer bij de doop, en begint hem daarna onmiddellijk tot wonderbaarlijke daden aan te zetten, zoals veertig dagen zonder eten verkeren, prediken, ziekten genezen en onreine geesten uitwerpen (vgl. Markus 3:20-29, waar Jezus expliciet stelt dat het de Geest van God in hem is die deze dingen doet - waar hij zichzelf van onderscheidt in rang en kwaliteit, men mag hem immers wel bekritiseren en lasteren, zo zegt hij).
Inderdaad. Het laat ook zien hoe de christologie steeds verder ontwikkeld wordt en verder gaat: voor Mattheüs is de goddelijkheid van Jezus niet genoeg en daarom verzinnen ze de geboorteverhalen uit een maagd.
[2] In Markus 10:17-27 vinden we het verhaal van een rijke jongeman die bij Jezus komt. De man spreekt Jezus aan als 'Goede meester', waarop Jezus deze titel afweert en wijst op God.

"En Jezus zei tot hem: Waarom noemt Gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen."

Christelijke apologeten moeten zich in allerlei bochten wurmen om hiervan te maken dat Jezus eigenlijk bedoeld te zeggen dat hij zelf God is, aangezien hij goed is. Men moet dus van wat hier duidelijk staat precies het tegenovergestelde maken, om het in overeenstemming te brengen met de christelijke leer omtrent Jezus.
Dit punt noem ik juist wel hierboven, maar goed dat je dezelfde mening bent toegedaan. Het is imho inderdaad een doorslaggevend punt waar niemand omheen kan zonder de zaak hopeloos te verdraaien.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Theoloog schreef:

Goede vondst. Dat betekent dus dat volgends Marcus de incarnatie (via de heilige geest)pas plaatsvond bij de doop: creatie van de eerste born again christian fundamentalist.
Ik zie sterke paralellen tussen deze epifanie en die van Paulus op weg naar Damascus, (en onze goede vriend Henoch)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

collegavanerik schreef:
Markus 1:9-12 schreef:
Theoloog schreef:[1] Bij Markus wordt de Heilige Geest pas over Jezus bij de doop door Johannes:
En het geschiedde in die dagen, dat Jezus Nazaret in Galilea verliet en Zich door Johannes in de Jordaan liet dopen.

En terstond dreef de Geest Hem uit naar de woestijn...
Goede vondst. Dat betekent dus dat volgends Marcus de incarnatie (via de heilige geest)pas plaatsvond bij de doop: creatie van de eerste born again christian fundamentalist.
Ik zie sterke paralellen tussen deze epifanie en die van Paulus op weg naar Damascus, (en onze goede vriend Henoch)
Nu plak je een 20e eeuwse categorie ('born again christian fundamentalist') op een 1e eeuws geschrift uit waarschijnlijk Rome over een Palestijnse prediker, die zo vervuld zou zijn met de gedachte aan Gods komende Rijk, dat God hem tot de spil in dat Rijk zou hebben verkozen ('Gij zijt mijn zoon'; later in de woorden van de hoofdman bij het kruis: 'Waarlijk, deze man was de zoon van God!', Mark. 15:39).

Van incarnatie is hier feitelijk helemaal geen sprake (incarnatie veronderstelt dat God geboren wordt in het menselijke vlees, het menselijke vlees aandoet).

Markus volgt een traditie die gewoonlijk 'adoptiaans' genoemd wordt. Jezus wordt aangenomen als zoon van God bij de doop in de Jordaan. Randel Helms ('Gospel Fictions') wijst op het evangelie van de Ebionieten, waar dezelfde scene luidt:

"En terwijl hij opkwam uit het water, openden de hemelen zich, en hij zag de Heilige Geest neerdalen in de vorm van een duif en in hem ingaan. En een stem uit de hemel zei: "Gij zijt mijn geliefde Zoon; ik ben zeer verheugd met u". En ook: "Vandaag heb ik u verwekt."
(volgens Helms, 1988, 32 geciteerd in Epiphanius, Tegen de Ketterij XXX.13.7-8 ). Merk op dat hier wordt toegevoegd (te herkennen aan: 'En ook:') de derde regel van het Psalmvers dat Markus citeert.
Psalm 2:7 schreef:Ik wil gewagen van het besluit des Heren:
Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij
Ik heb u heden verwekt
Markus neemt dus geen expliciete stelling in dit aspect van de adoptiaanse theologie, waar het evangelie van de Ebionieten dat wel doet. Volgens Helms is dat omdat Marcus al afstand neemt van bepaalde aspecten van het adoptianisme.
Randel Helms schreef:Marks baptism scene puts Jesus in the tradition of the great prophets of the past who were inaugurated to a new role as Yahweh's spokesmen; it is modelled in part on the opening of Ezekiel's inaugural vision: "The heavens were opened and I saw a vision of God" (Ezek. 1:1). On it's way to Mark, te scene was in turn mediated through te Testament of the Twelve Patriarchs:
  • The heavens shall be opened
    And form the temple of glory shall come upon him sanctification
    With the Fathers voice...
    And the Glory of the Most High shall be uttered over him
    (Levi 18:6)
Another of the Testaments provided an even more specific detail:
  • And the heavens shall be opened to him
    To pour out the spirit, the blessing of the Holy Father
    Judah 23:3)
The scene passed through partial development on its way to Mark, shedding its "adoptionist" theology but not yet losing its implication that Jesus was one among many repentant sinners. (Helms, Gospel Fictions, 1988, 32-33)
Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Want wie Markus op zichzelf zou lezen, zou m.i. nooit tot de conclusie komen dat Jezus geboren werd als godenzoon, laat staan als God-in-mensengedaante. Hij zou nog altijd concluderen, zoals de Ebionieten hebben gedaan, dat Jezus door God een bijzondere status werd toegekend en werd aangeraakt op het moment van zijn doop.

We zijn dan mijlenver verwijderd van zowel de Christushymne waar de apostel Paulus in Fillipenzen 2:6-11 melding van maakt, en die Jezus voorstelt als een van oorsprong goddelijk hemelwezen dat de gestalte van een mens aanneemt, sterft op de meest vernederende manier, en vervolgens gekroond wordt met de eer en heerlijkheid die alleen God zelf toekomt. We zijn bij Markus ook mijlenver verwijderd van een christologie waarin de goddelijke Logos vlees en bloed aanneemt.

En zoals Rereformed terecht opmerkt, het moment van de goddelijke aanraking en statusverlening vindt bij Markus niet plaats in de geboorte, maar bij de doop van Jezus. Eigenlijk wordt de doop bij Mattheus en Lukas dus maar een secundair moment, dat reeds besloten ligt in de geboorte, terwijl het bij Markus het beslissende, initiele moment van de aanraking van God is.

Dus hoezo: geen theologische verschillen tussen de verschillende schrijvers van het Nieuwe Testament? Wie dat zegt drukt eenvoudig twintig eeuwen dogmatiek op de teksten, en ziet niet wat ze zelf te zeggen hebben. Er ligt een dogmatische sluier op het gelaat van deze christenen, die hun het heldere zicht op de teksten zelf ontneemt. Dat is tevens het nut van hedendaagse studies wetenschappelijke theologiebeoefening: die corroderen de sluier zodat men de zaak zelf weer leert zien.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 22 sep 2008 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef:[Goede vondst. Dat betekent dus dat volgens Marcus de incarnatie (via de heilige geest)pas plaatsvond bij de doop
Nee, lees Marcus beter, dus als eerste evangelie, en zonder dat je ook maar iets anders afweet van Jezus. Dan zul je opmerken dat Marcus het helemaal niet over een goddelijk persoon heeft. Bij Marcus is geen enkele sprake van een incarnatie van een godheid.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 21 sep 2008 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef: En zoals Rereformed terecht opmerkt, het moment van de goddelijke aanraking en statusverlening vindt bij Markus niet plaats in de geboorte, maar bij de doop van Jezus. Eigenlijk wordt de doop bij Mattheus en Johannes dus maar een secundair moment, dat reeds besloten ligt in de geboorte, terwijl het bij Markus het beslissende, initiele moment van de aanraking van God is.
Precies, en dit status verlenen, de titel zoon van God krijgen bij de gebeurtenis van de doop van Johannes, is de parallel van het oudtestamentische gezalfd worden van iemand tot koning door een profeet. 'Zoon van God' wordt de oudtestamentische koning ook genoemd.
Marcus verleent dus absoluut op geen enkele manier goddelijkheid aan Jezus, maar zet hem neer als de messias, dwz de lang verwachte koning. De messias werd door joden nooit opgevat als een incarnatie van God.

Marcus staat dus in grote tegenstelling tot bijvoorbeeld Johannes, waar de christologie tot op het uiterste wordt ingevuld en Jezus tot de status van God wordt verheven.
Dus hoezo: geen theologische verschillen tussen de verschillende schrijvers van het Nieuwe Testament? Wie dat zegt drukt eenvoudig twintig eeuwen dogmatiek op de teksten, en ziet niet wat ze zelf te zeggen hebben. Er ligt een dogmatische sluier op het gelaat van deze christenen, die hun het heldere zicht op de teksten zelf ontneemt. Dat is tevens het nut van hedendaagse studies wetenschappelijke theologiebeoefening: die corroderen de sluier zodat men de zaak zelf weer leert zien.
Inderdaad, dus om die contradicties te begrijpen moet men Marcus leren lezen alsof men nog nooit gehoord heeft van Jezus. Ga dan eens kijken wat voor persoon er dan uit komt en men zal versteld staan!
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Een volgende contradictie uit het Nieuwe Testament.

In Handelingen 10 en 11 kan men lezen over hoe men schoorvoetend moet toegeven dat het evangelie ook voor de heidenen bestemd is. God moet Petrus een visioen geven voor hij in kan gaan op een verzoek naar een heidens huis te gaan, en om te laten zien dat alles gegeten mag worden, Petrus wordt door Jeruzalemse apostelen en andere gelovigen naderhand op het matje geroepen. Ze hebben duidelijk een houding van 'wat in vredesnaam bezielt Petrus om zich met heidenen te gaan bemoeien en met ze te eten?' Handelingen 11: 17 en 18 besluit met: "Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: ‘Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.’ "

Lucas laat dus weten dat de bekering van heidenen een geheel nieuwe zaak is waar niemand nog aan gedacht heeft.

Dit is echter in tegenspraak met het einde van het evangelie van Matteüs waar Jezus de zogenaamde zendingsopdracht geeft ten aanhore van alle discipelen: "De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ "

Indien deze uitspraak van Jezus authentiek was zou nooit het oproer van Handelingen 10 en 11 kunnen geschieden, want dan zou Petrus geen enkele moeite hebben gehad met de prediking van het evangelie aan heidenen, noch zou hij ervoor op het matje geroepen worden. Bovendien zou Lucas ervan hebben geweten en naar deze buitengewoon gewichtige uitspraak verwezen hebben. Geen enkele evangelieschrijver heeft hier echter weet van, behalve Mattheüs

Alweer kan men concluderen dat Matteüs eenvoudig zijn eigen 'feiten' verzint.
Born OK the first time
Jeroen83

Bericht door Jeroen83 »

Rereformed schreef:Een volgende contradictie uit het Nieuwe Testament.

In Handelingen 10 en 11 kan men lezen over hoe men schoorvoetend moet toegeven dat het evangelie ook voor de heidenen bestemd is. God moet Petrus een visioen geven voor hij in kan gaan op een verzoek naar een heidens huis te gaan, en om te laten zien dat alles gegeten mag worden, Petrus wordt door Jeruzalemse apostelen en andere gelovigen naderhand op het matje geroepen. Ze hebben duidelijk een houding van 'wat in vredesnaam bezielt Petrus om zich met heidenen te gaan bemoeien en met ze te eten?' Handelingen 11: 17 en 18 besluit met: "Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: ‘Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.’ "

Lucas laat dus weten dat de bekering van heidenen een geheel nieuwe zaak is waar niemand nog aan gedacht heeft.

Dit is echter in tegenspraak met het einde van het evangelie van Matteüs waar Jezus de zogenaamde zendingsopdracht geeft ten aanhore van alle discipelen: "De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ "

Indien deze uitspraak van Jezus authentiek was zou nooit het oproer van Handelingen 10 en 11 kunnen geschieden, want dan zou Petrus geen enkele moeite hebben gehad met de prediking van het evangelie aan heidenen, noch zou hij ervoor op het matje geroepen worden. Bovendien zou Lucas ervan hebben geweten en naar deze buitengewoon gewichtige uitspraak verwezen hebben. Geen enkele evangelieschrijver heeft hier echter weet van, behalve Mattheüs

Alweer kan men concluderen dat Matteüs eenvoudig zijn eigen 'feiten' verzint.
Met die conclusie kom je wel heel snel. Even snel twee kanttekeningen;
elk evangelie zet de heer Jezus op een andere wijze neer. Als rode draad door de evangelien zie je dat;
mattheus de Heer Jezus als Koning van de Joden voorstelt;
Marcus de Heer Jezus als dienstknecht voorstelt;
Lucas Hem als mensenzoon voorstelt en
Johannes Hem als Gods zoon voorstelt.

Ook de verschillende geslachtslijnen aan het begin van 2 evangelieen geven dit weer. In mattheus werd bewezen dat de Heer Jezus afstamt van David (voorwaarde om Koning van de Joden te zijn), maar in Lucas gaat het terug op Adam, het begin van de gehele mensheid. In Marcus & Johannes is gezien het thema van het evangelie een geslachtsrekening niet van belang, en zodoende ook niet aanwezig. Veel verschillen en schijnbare tegenstrijdigheden die in de evangelieen staan en aan het begin van dit topic besproken worden (tenminste, ik geloof dat ik het daar even voorbij zag komen) komen goed tot hun recht als dat in het kader van de thematiek van het gehele evangelie gelezen wordt.

Dat de focus bij Lucas (thema: Here Jezus als mensenzoon) ligt op bekering van ook de heidenen is zodoende niet zo verwonderlijk. (Ook in het Oude testament werd er overigens geofferd ter wille van de heidenen), maar het gehele denken in het Joodse systeem toendertijd was niet gericht op eenwording met heidense, niet-joodse, volken; wel bekering (dus omkeren, naar God), maar niet een volledige eenwording met mensen uit de heidense volken. Dat was een erg ingrijpende verandering in het denken, dat zie je ook in Handelingen 10 bij Cornelius. Over bekering van heidenen werd altijd al gesproken (zie de profetieen in Jesaja bijv.), maar men interpreteerde die bekering als van een andere aard dan dat Jood en heiden echt één zouden worden en op dezelfde positie zouden staan. Check de visie van Eliyahu die hier op de site actief is geweest zoals ik net zag, zijn visie op bekering van de heidenen (= niet-joden) is er niet een van 'dezelfde positie voor God verkrijgen' als het Joodse volk zelf. De teksten zijn mijn inziens niet tegenstrijdig aan elkaar. Net zoals het aan het begrip 'bekering' aanvankelijk verkeerd invulling is gegeven, is dat bijv. ook gedaan bij een begrip als 'messias'/'gezalfde' etc.

hart.gr.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Jeroen83 schreef:Met die conclusie kom je wel heel snel. Even snel twee kanttekeningen;
elk evangelie zet de heer Jezus op een andere wijze neer. Als rode draad door de evangelien zie je dat;
Lucas Hem als Zoon van de mensen voorstelt en
Ik kom met die conclusie helemaal niet snel. De contradictie is eenvoudig onvermijdelijk.
Indien het verslag van Mattheüs exact weergeeft wat Jezus sprak tegen alle discipelen, dan kan er bij de discipelen absoluut geen misverstand bestaan over wat de bedoeling is.

Maar jij komt met een afleidingsmanoeuvre, een argument dat geheel beside the point is. Zoals je zelf al toegeeft is het van jouw kant een snelle reaktie. Het is een onvoorstelbaar flauwe redenering die je in elk evangelisatietractaat bedoeld voor simpele fonsen kan vinden, en die eenvoudig bedacht is door mensen die iets wat ongelooflijk krom is met kunst en vliegwerk en gepruts proberen recht te breien. De redenering rammelt aan alle kanten en gaat eenvoudig niet op. Het is ondenkbaar dat indien het verslag van Johannes de waarheid vertelt, de andere evangelisten die kolossale aanspraken op goddelijkheid niet de moeite waard vonden om te vermelden, omdat ze zo nodig 'een dienstknecht' wilden uitbeelden, of een 'zoon des mensen' (leuke uitdrukking hoor, heb je er wel eens over nagedacht wat die uitdrukking betekent?).

Overigens is al sinds de vierde eeuw bekend dat het einde van Matteüs in ieder geval ten dele een vervalsing is, uitgevoerd door de vroege kerk. Eusebius in de vierde eeuw liet al weten dat het einde van Matteüs een valse toevoeging bevat:

Ga heen en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

De frase over het dopen met de trinitarische spreuk stond niet in het manuscript van Matteüs in de bibliotheek van Cesarea dat Eusebius had gezien.

Alleen dit detail al laat goed zien hoe weinig betrouwbaar het Nieuwe Testament is.
Ook de verschillende geslachtslijnen bestaan hierdoor. In mattheus werd bewezen dat de Heer Jezus afstamt van David (voorwaarde om Koning van de Joden te zijn), maar in Lucas gaat het terug op Adam, het begin van de gehele mensheid. In Marcus & Johannes is gezien het thema van het evangelie een geslachtsrekening niet van belang, en zodoende ook niet aanwezig.
In Matteüs wordt helemaal niets bewezen, er wordt de lezer enkel een lijst voorgeschoteld die nergens op gebaseerd kan zijn. De geslachtsregisters zijn bovendien in tegenstrijd met elkaar, en bevatten foutieve zaken ( zie: http://geloof.actieforum.com/moeilijke- ... s-t128.htm voor een uitgebreide discussie aangaande talloze contradicties), zodat je ook daaruit al kunt opmaken dat ze gefantaseerde opsommingen zijn. Bovendien is het alweer volkomen ondenkbaar dat Marcus de geboorte van Jezus uit een maagd maar wegliet omdat hij het niet de moeite waard vond om ze te vermelden. Marcus was er dus duidelijk niet bekend mee, evenmin als met de verhalen over de verschijningen van Jezus en zijn hemelvaart.
Aangezien de heidense godsdiensten stampvol zaten met helden die uit de kruising van een god en een vrouw ontstonden, moesten de christelijke mythemakers eveneens zo'n verhaal verzinnen om hun Jezus aan de man te brengen. Aan de andere kant druist dit denkbeeld volkomen in tegen het Oude Testament. Het christelijke idee van incarnatie is eenvoudig volslagen heidendom en godslastering, iets dat zelfs Mohammed die geeneens een jood was 600 jaar later heel goed begreep.

De overduidelijke conclusie ligt dus voor het oprapen; men wordt er zozeer toe gedwongen dat het bijna komisch is om deze conclusie verworpen te zien worden op basis van zo'n flauwe redenering dat het om 'verschillende beklemtoningen' van verschillende evangelisten zou zijn. De zwakte van de tegenwerping laat juist des te meer zien hoezeer de kritiek gerechtvaardigd is.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 30 okt 2008 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Jeroen83

Bericht door Jeroen83 »

Jeroen83 schreef:Met die conclusie kom je wel heel snel. Even snel twee kanttekeningen;
Lucas Hem als Zoon van de mensen voorstelt en
Rereformed schreef: Ik kom met die conclusie helemaal niet snel. De contradictie is eenvoudig onvermijdelijk.
Indien het verslag van Mattheüs exact weergeeft wat Jezus sprak tegen alle discipelen, dan kan er bij de discipelen absoluut geen misverstand bestaan over wat de bedoeling is. Zelfs indien er nog bij deze of gene twijfel over zou bestaan.
We weten dat het Koninkrijk en het gemeenteleven dat de Heer Jezus op het oog had vaak werd misverstaan door zijn discipelen en 'de schare' (denk aan de discipelen die aan Jezus' rechterhand wilde zitten, aan de vooronderstelling dat de Heer Jezus een aards rijk zou stichten, etc.) maar op het punt van bekering zou geen enkele twijfel bestaan? Ik denk dat het in de lijn ligt van zowel de wijze waarop mensen langzaam veranderen van paradigma (want dat was het) als van de andere gebeurtenissen waaronder bijv. handelingen 10 dat ook dit idee verkeerd verstaan werd door de discipelen. Ik zie tot dusver geen reden om aan te nemen dat dit geheel duidelijk was. En door hand 10 en de houding van de discipelen wél reden om aan te nemen dat dit nog onduidelijk was. Zowel Paulus als de discipelen in het begin van Handelingen predikten nog uitsluitend tegen de Joden. Pas na ingrijpen van God door visoenen bij Fillipus, de gebeurtenis met het kleed van Petrus etc. komt daar verandering in.
Rereformed schreef: Maar jij komt met een afleidingsmanoeuvre, een argument dat geheel beside the point is. Zoals je zelf al toegeeft is het van jouw kant een snelle reaktie.
Weliswaar een snelle reactie, maar daamee niet per se incorrect :).
Rereformed schreef: De redenering rammelt aan alle kanten en gaat eenvoudig niet op.
Dat kan je vinden, maar ik ben het niet met je eens, er is erg veel voor te zeggen en het staat vrij sterk in de evangelieen verankert. Ik zie geen redenen om het als flauw of onzinnig te bestempelen. Maar ik wil wel teksten aandragen waarop ik, en anderen met mij, tot die conclusie komen :)
Rereformed schreef: Het is ondenkbaar dat indien het verslag van Johannes de waarheid vertelt, de andere evangelisten die aanspraken op goddelijkheid niet de moeite waard vonden om te vermelden, omdat ze zo nodig 'een dienstknecht' wilden uitbeelden, of een 'zoon des mensen' (leuke uitdrukking hoor, heb je er wel eens over nagedacht wat die uitdrukking betekent?).
1. Johannes werd veel later geschreven dan de andere evangelieen, dus er kon geen sprake zijn van overschrijven. Overigens is het niet zonder reden dat Johannes later kwam dan de overigen (ahw, dat is off-topic).

2. Ik vind het waarschijnlijker dat alle evangelie-schrijvers een ander punt van de Heer Jezus beschreven, dan dat ze elkaar herhaalden (en God, die de schrijvers geinspireerd heeft zichzelf constant herhaalden).

3. Ja, zoon des mensen betekent; aan mensen gelijk geworden. 'in het vlees gekomen' zoals het christelijk jargon dat omschrijft :wink:
Rereformed schreef: Overigens is al sinds de vierde eeuw bekend dat het einde van Mattheüs in ieder geval ten dele een vervalsing is, uitgevoerd door de vroege kerk. Eusebius in de vierde eeuw liet al weten dat het einde van Mattheüs een valse toevoeging bevat:
Het zal je niet verbazen dat ik niet geloof dat Mattheüs een vervalsing is. Het is trouwens een geniaal boek vind ik, ik kan er geen ander woord voor verzinnen 8) . Maar wel een van de moeilijkste boeken van de -toch al niet gemakkelijke- bijbel.
Ook de verschillende geslachtslijnen bestaan hierdoor. In mattheus werd bewezen dat de Heer Jezus afstamt van David (voorwaarde om Koning van de Joden te zijn), maar in Lucas gaat het terug op Adam, het begin van de gehele mensheid. In Marcus & Johannes is gezien het thema van het evangelie een geslachtsrekening niet van belang, en zodoende ook niet aanwezig.
Rereformed schreef: In Mattheüs wordt helemaal niets bewezen, er wordt de lezer enkel een lijst voorgeschoteld die nergens op gebaseerd kan zijn. De geslachtsregisters zijn bovendien in tegenstrijd met elkaar, zodat je ook daaruit al kunt opmaken dat ze gefantaseerde opsommingen zijn.
Er worden geslachten weggelaten, en de ene geslachtsrekening heeft een ander vertrekpunt dan de ander (via Jozef en via Maria), maar ook in Ezra worden geslachten weggelaten en dat was in die tijd vrij gebruikelijk.
Rereformed schreef: Bovendien is het alweer volkomen ondenkbaar dat Marcus de geboorte van Jezus uit een maagd maar wegliet omdat hij het niet de moeite waard vond om ze te vermelden.
Hij schreef inderdaad niet met het oog daarop.
Rereformed schreef: Tot deze overduidelijke conclusie wordt men zozeer gedwongen dat het bijna komisch is om deze conclusie verworpen te zien worden op basis van een flauwe redenering dat het om 'verschillende beklemtoningen' van verschillende evangelisten zou zijn.
komisch, flauw etc. veel bijvoegelijk naamwoorden die denk ik niet echt discussiebevorderend zijn.

hart.gr.
Jeroen
Jeroen83

Bericht door Jeroen83 »

Beste Rereformed,
We discussieerden over de ‘tegenstrijdigheid’ tussen bepaalde passages uit de evangeliën en Handelingen 10/11.

De tegenstrijdigheid is mijn inziens niet een echte tegenstrijdigheid; het heeft te maken met de thematiek en het doel waarmee de diverse evangeliën zijn geschreven, en dat geldt inderdaad ook voor de grote gebeurtenissen. Dat punt heb ik nog niet verder onderbouwt, maar wel aangegeven dat ik dat wel wil doen. Maar als je het bij voorbaat al komisch en flauw vind, zonder dat je weet waar ik het over heb of hoe ik dat zou onderbouwen, dan ben ik niet geneigd om daar nog veel tijd in te steken. De thematiek geen argument noemen, zonder dat je weet waar ik het over heb of hoe ik dat zou onderbouwen, is denk ik een beetje voorbarig.

Het getuigt niet van een ander serieus nemen door te beginnen met termen als voorgeprogrammeerd, anderen napratend, niet geïnteresseerd in een eerlijke zoektocht naar de waarheid. Het past waarschijnlijk niet in je wereldbeeld dat er christenen zijn die wel kritisch zijn, verstand hebben en toch in de bijbel geloven. Je vraagt of ik een zaak in de bijbel kan aantonen waarmee ik het niet mee-eens ben, omdat ik daarmee zou bewijzen dat ik een eigen mening heb. Ik pas ervoor om aan je subjectieve maatstaf te voldoen. Leef er maar mee dat er mensen zijn die een eigen mening hebben, kritisch zijn, nadenken en in de bijbel geloven en hier een hoge mate van interne consistentie in hebben ontdekt.

Die consistentie wil ik toelichten, maar het lijkt me dan heilzaam voor een goede discussie dat
- Er een onderwerp eerst goed wordt afgehandeld voordat we overgaan naar een ander onderwerp (bron q, geslachtsregisters en bronteksten pas nadat de consistentie tussen bepaalde passages uit evangeliën en hand 10 zijn opgelost).
- We de ander in elk geval serieus nemen en alleen ingaan op argumenten en niet op vooronderstellingen over hoe de ander zal zijn of denken.

En anders no hard feeling, maar dan zie ik geen heil in een discussie.

Vr.gr
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen83 op 31 okt 2008 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jeroen83 schreef:Het past waarschijnlijk niet in je wereldbeeld dat er christenen zijn die wel kritisch zijn, verstand hebben en toch in de bijbel geloven.
Wees gerust, ik heb in je schoenen gestaan. En rereformed ook.
Gewoon kritisch blijven dan val je vanzelf van je geloof af.
Waar ging jezus heen toen hij ten hemel voer? Waar is zijn lichaam nu?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Nee, ze zijn het einde van een discussie
En anders no hard feeling, maar dan zie ik geen heil in een discussie.
Nee! niet stoppen, meer, meer, eindelijk weer een leuke discussie op dit forum, ga door!
:)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef:
Jeroen83 schreef:Het past waarschijnlijk niet in je wereldbeeld dat er christenen zijn die wel kritisch zijn, verstand hebben en toch in de bijbel geloven.
Wees gerust, ik heb in je schoenen gestaan. En rereformed ook.
Gewoon kritisch blijven dan val je vanzelf van je geloof af.
Waar ging jezus heen toen hij ten hemel voer? Waar is zijn lichaam nu?

Beste Jeroen, het past zeer wel in mijn wereldbeeld dat er kritische christenen zijn. Als ik ze tegenkom hoor je mij niet zo spreken zoals ik tegen jou deed. Ik ben theoloog en mijn boekenkast staat vol met kritische theologen die groot verstand van zaken hebben en kritisch kunnen denken. Ik heb een hoop van ze geleerd. Ik heb net een andere fundamentalistische christen verwezen naar een boekenlijst en doe dit bij jou nu ook: lees deze lijst eens aandachtig door en vertel me eens hoeveel je ervan gelezen hebt. Uiteraard zijn er ook hopen nederlandse of duitse boeken waar je mee aan mag komen om te laten zien dat je aan kritisch denken hebt gedaan.
Maar zal ik je eens wat vertellen? 90 van de honderd fundamentalistische christenen hebben niet één zo'n boek ooit doorgelezen, laat staan tweemaal zodat ze werkelijk weten wat erin staat.

Aangezien je met zo'n volkomen lamme verdediging uit de evangelische hoek kwam, heb ik de indruk dat jij niet over deze eigenschap van kritisch denken beschikt. Heb ik gelijk en staan er geen enkele kritische theologische boeken in jouw boekenkast? Of heb ik het mis? Geef me in dat laatste geval om dit misverstand op te heffen dan een bewijs dat je kritisch kan denken. Vertel me eens op welk punt jij de bijbel niet gelijk geeft. Eén voorbeeld is genoeg voor mij om mijn indruk te corrigeren. Op welk punt geeft de bijbel een verkeerd voorschrift, staat er in de bijbel een onoplettendheid, een onwaarheid, is er een klein steekje los of heeft men het gewoon bij het verkeerde eind, kun je iets gewoon niet pruimen. Het hoeft geen knoert van een zaak te zijn, slechts iets waaruit ik kan opmaken dat je over kritisch denken beschikt.

Dit is voor mij een uiterst belangrijk punt. Ben je namelijk niet in staat me zo'n voorbeeld te geven, dan is het dus helemaal niet waar dat je kritisch kan denken over de bijbel of je geloof, en is discussie inderdaad volkomen zinloos. Ik ga m'n tijd verder niet verdoen met mensen die het eerste bijbelkritische boek nog nooit in handen hebben gehad, maar wel een grote mond hebben over kritisch denken, terwijl ze daarvan geen enkel voorbeeld kunnen geven om het aan te tonen, maar enkel evangelisatieboekjes in hun kast hebben staan die ze vlijtig kopiëren.

Het feit dat ik kribbig werd komt omdat ik juist maar al te goed weet hoe je verhaal verder zal gaan. Ik heb honderden theologische boeken gelezen in mijn leven, zowel evangelische/orthodoxe boeken als kritische, en ben dus zeer goed op de hoogte van het argument van het altoos door fundamentalistische evangelisten opgelepelde argument dat de discrepanties tussen de evangeliën verklaard kunnen worden uit de beklemtoning van bepaalde zaken. Het argument vindt men enkel in evangelisch geklets zonder enige diepgang:
http://www.ancf.org.au/why%20are%20ther ... dpels.html
http://www.church-on-the-net.com/reference/gospels.aspx (vermenigvuldig met duizend maal, en let op: ze beginnen altijd met te vertellen dat kerkvader Irenaeus er al zo over dacht. Stel je voor, sinds Irenaeus, 180 na Chr. hebben de evangelisten enkel en alleen uit het hoofd geleerde frases opgediend).
evangelist van alle tijden schreef:The four Gospels set Christ before us as filling four distinct offices. The Holy Scriptures portray the Lord Jesus Christ from four different angles, “viewing Him in Four different relationships, displaying Him as perfectly discharging the responsibilities of four different offices.”

Four pictures of the same Jesus, all different- each with its own particular story evoking its own atmosphere and provoking its own response in the reader. Each of the four Evangelists intends to communicate an image to us and to make us respond. When the four aspects of the different portraits of the Lord are put together, the diversity, continuity, inspiration and selectivity can be observed, and thus the appreciation of the His person is enhanced.

Het is een argument dat in de theologie al eeuwenlang niet meer serieus wordt genomen, omdat de discrepanties veel te groot zijn. Ik heb al een paar knoerten van discrepanties neergezet die laten zien dat het argument onmogelijk opgaat.

Je mag er wat mij betreft nog een onderbouwing voor geven waarom je het toch anders ziet, maar kunt erop rekenen dat ik altijd bereid ben er tweemaal zoveel tijd in te steken om ze te ontmaskeren als ondeugdelijke redeneringen, dan christenen ooit bereid zijn voor hun God een goed woordje te doen. :wink:
Laatst gewijzigd door Rereformed op 31 okt 2008 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ik ken diverse christenen die kritisch zijn, verstand hebben, en toch in de bijbel geloven. Ik geen enkele christen die kritisch is, verstand heeft, eerlijk tegenover zichzelf is en toch in de bijbel gelooft---het zijn namelijk allen ex-christenen.
Je vraagt of ik een zaak in de bijbel kan aantonen waarmee ik het niet mee-eens ben, omdat ik daarmee zou bewijzen dat ik een eigen mening heb. Ik pas ervoor om aan je subjectieve maatstaf te voldoen.
Zwak argument, gezien de tamtam waarmee je begon---'t spelletje is vanzelfsprekend niet zo leuk als iemand call roept en je wordt gedwongen je slechte kaarten te laten zien.
Leef er maar mee dat er mensen zijn die een eigen mening hebben, kritisch zijn, nadenken en in de bijbel geloven en hier een hoge mate van interne consistentie in hebben ontdekt.
Opmerkelijk. Je hebt een 'hoge mate van interne consistentie' in het boek ontdekt (waar elke christelijke schrijver van formaat over is gestruikeld), maar weigert die op te schrijven omdat je 'ervoor past aan [Rereformeds] subjectieve maatstaf te voldoen'. Ik begrijp niet hoe dat met elkaar te rijmen is. Maar dat zal wel niet in mijn wereldbeeld passen.
- Er een onderwerp eerst goed wordt afgehandeld voordat we overgaan naar een ander onderwerp (bron q, geslachtsregisters en bronteksten pas nadat de consistentie tussen bepaalde passages uit evangeliën en hand 10 zijn opgelost).
- We de ander in elk geval serieus nemen en alleen ingaan op argumenten en niet op vooronderstellingen over hoe de ander zal zijn of denken.
Als Rereformed zich op die manier moet vastleggen, lijkt het me redelijk als jij de ongeschreven regels voor een goede discussie ook even doorneemt. Je vindt ze hier. Als jullie willen kunnen jullie zelfs in een digitale zandbak worden losgelaten waar alleen jullie (en een moderator) kunnen bijdragen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie