BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Wim_1946
Forum fan

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door Wim_1946 »

dikkemick schreef:
MaartenV schreef:Dit is de conclusie uit breinonderzoek, toch?
En welke conclusie trek jij hieruit dan?
Mijn conclusie is dat dit onderzoek betaald werd door :
The research was funded by the MU Center on Religion and the Professions.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Dit is de conclusie uit breinonderzoek, toch?

Dít is de conclusie:
New findings suggests that all individuals, regardless of cultural background or religion, experience the same neuropsychological functions during spiritual experiences, such as transcendence.
Iets waar iedere lichtjes belezene totaal niet van opkijkt.

Illustratief zijpaadje: LSD en Phylocybine tegen depressie:
https://www.npo.nl/de-kennis-van-nu/16- ... ON_1266699" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland

Vanaf 5 minuten. Maria
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zowel Maarten als Robin Carhart-Harris doen aan cherry-pikkerij, daar waar zij alleen de effecten, die gewenst zijn of speciaal in geïnteresseerd zijn uitgebreid behandelen.

De effecten zijn echter veel te divers om hier dit soort conclusies uit te trekken.
Psilocybine
7.1Waarnemingsstoornis
7.2Mystieke ervaringen
Mystieke ervaringen bleken bijna alle theologie studenten te hebben.
Bij het dubbelblind onderzoek is geen rekening gehouden met het % (ex)gelovigen, wat de uitkomst dan ook sterk zal beïnvloeden en wat niet meegenomen is in de conclusies.

Blijft voor mij dat "geestverruimend" en ook "bewustzijnsverruimend" beter gedefinieerd moet worden, voordat je ermee verder kunt in dit soort discussies.
En of we het wel over hetzelfde hebben, als we het hebben over een toestand van de hersenen veroorzaakt door O2 tekort of die door drugs.
Bij mij komt dan ook de gedachte op, dat zelfs deze 2 termen al 2 verschillende toestanden zijn.
Dat er ook dezelfde soorten waarnemingen door kunnen ontstaan zegt daar eigenlijk niet zoveel over.

Wat het wel zegt is, dat een bewustzijnsverandering verregaand door chemie bewerkstelligd kan worden en we dus mogen aannemen dat ook het lichaam zelf dit door chemische oorzaken doet.
Oppervlakkig gezien als je het "verruimende" in de ervaring niet verder ingekaderd hebt voor wat de werkelijke betekenis is, blijf je dit allemaal op één hoop gooien.
En raak je wetenschappelijk alleen maar verder van huis, als je deze kennis wil integreren en inkaderen binnen een geest die los kan staan van de materie.
En binnen een spiritualiteits denken wat daarmee nog steeds niet is bewezen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ok, Maria, maar ik ontdek toch een tegenspraak in het onderzoek naar de link tussen hersenen en religieuze ervaringen enerzijds en de gebeurtenis die hersenwetenschapper Jill Bolte Tayler overkwam:

"Op 10 december 1996 ontdekte Taylor bij het ontwaken dat ze aan een zeldzame vorm van beroerte onderhevig was. Drie weken later, op 27 december 1996, onderging ze een grote hersenoperatie in het Massachusetts General Hospital om een bloedklonter ter grootte van een golfbal te laten verwijderen die druk uitoefende op de taalcentra in het linkergedeelte van haar hersenen.".

(bron: Nederlandstalige Wikipedia pagina, Jill Bolte Tayler.)

Ze schrijft over haar ervaring: "A review in Los Angeles Times said: "Thus were the dancers speaking Bolte Taylor's words ('My spirit soared free like a great whale gliding through the sea of silent euphoria'." (Engelstalige Wikipediapagina over Jill Bolte Tayler)
(bron: Engelstalige pagina Wikipedia, Jill Bolte Tayler.)

Uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat men zelf trancendente ervaringen toeschrijft aan storingen en uitval van 'the righ partial lob'. (de rechterhersenhelft).

Dit feit, dat zowel uitval in de rechterhelft als uitval in de linkerhelft van de hersenen tot 'opgaan van het individu in het zelf trancendente' leidt, doet mij sterk vermoeden dat het hier niet om een localisatie van religieuze ervaringen in de hersenen gaat, maar om een 'opgaan van het individu in het trancendente' bij uitval van hersengebieden in het bijzonder en uitval van de hersenen in het algemeen.

Hersenwetenschapper Jill Bolte Tayler gaat er in haar boek 'My Stroke of Insight' vanuit dat haar trancendente ervaring veroorzaakt werd door de wel nog werkende rechterhelft en de uitgevallen linkerhelft, terwijl dit wetenschappelijk onderzoek er juist vanuit gaat dat een 'uitval van de rechter partiele lob' de oorzaak is van self-trancendente ervaringen.
Deze tegenspraak valt enkel te begrijpen binnen het interpretatiekader dat 'uitval van hersengebieden' in het algemeen, leiden tot het opgaan van het individuele in het trancendente.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Maarten,

De ervaringen zijn niet meer dan dat. Als iemand een ontbrekend ledemaat voelt (fantoompijn) is dat een ervaring maar geen been om echt op te staan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Doctorwho, maar je moet toch erkennen dat er een tegenspraak is in het onderzoek enerzijds en wat de neurowetenschapper Jill Bolte Tayler zegt te hebben meegemaakt en de conclusies die ze eraan verbindt over de hersenen anderzijds?

Het ondrzoek heeft het over het verlies van functies in de rechterhelft van de hersenen ("the right parietal lob") dat dan als oorzaak van trancendentie ervaringen wordt geduid.
En neurowetenschapper Jill Bolte Tayler heeft het over uitval van de linkerhersenhelft als oorzaak van de ervaring van zelf trancendentie.

Blijkbaar wordt trancendentie ervaren bij uitval van beide hersenhelften.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 20 mar 2017 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: Dit feit, dat zowel uitval in de rechterhelft als uitval in de linkerhelft van de hersenen tot 'opgaan van het individu in het zelf trancendente' leidt, doet mij sterk vermoeden dat het hier niet om een localisatie van religieuze ervaringen in de hersenen gaat, maar om een 'opgaan van het individu in het trancendente' bij uitval van hersengebieden in het bijzonder en uitval van de hersenen in het algemeen.
Houd je aub. aan feiten.
Van mij mag je je eigen persoonlijke overtuiging hebben, maar probeer mij er niet van te overtuigen.
Met de een term als "opgaan in het trancendente" kan ik niks.
een bloedklonter ter grootte van een golfbal te laten verwijderen die druk uitoefende op de taalcentra in het linkergedeelte van haar hersenen.".
Als er een golfbal groot object de ruimte inneemt van de ene helft, wat denk je dat dat met het geheel en zeker ook met de linkerhelft doet?

Afbeelding
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria, ik hou mij aan de feiten als ik schrijf dat er minstens een tegenspraak is:
Je kan niet langs de ene kant als wetenschapper beweren dat de oorzaak van zelf-trancendente ervaringen (bij gebrek aan een betere term) gelegen is in een disfunctie van de rechter liggende pariëtale kwab in de hersenen en aan de andere kant vaststellen dat je zulke ervaringen hebt gehad wanneer enkel de linkerhersenhelft niet meer werkte. (Jill Bolte Tayler)

Dat dit een tegenspraak is, daarin hou ik me aan de feiten.
De conclusie die ik er aan verbind is inderdaad deels ingegeven door mijn subjectieve interpretatie.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Van mij mag je je eigen persoonlijke overtuiging hebben, maar probeer mij er niet van te overtuigen.
Met de een term als "opgaan in het trancendente" kan ik niks.
Zoals ik vroeger al aangaf: ik denk dat je niet anders kan dan wollige termen gebruiken voor zaken die niet in fysieke termen kunnen worden geduid. Dingen die bestaan maar van een spirituele orde zijn en niet verwijzen naar iets fysieks bestaand, kunnen enkel door termen worden geduid die geen grondslag in de meetbare werkelijkheid kennen. Dat is eigen aan de te beschrijven spirituele ervaringen. Er is geen concrete onderliggende werkelijkheid voor om naar te verwijzen in je definitie, dus blijft de definitie altijd discutabel en komt het wollig over.

Er kan enkel in analogie of metafoor worden uitgelegd wat 'opgaan van het individu in het trancendente' betekent.
Het is als opgaan van een druppel water in de oceaan. Het individu gaat op in een groter geheel.

Atman wordt deel van Brahman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef:Maria, ik hou mij aan de feiten als ik schrijf dat er minstens een tegenspraak is:
Je kan niet langs de ene kant als wetenschapper beweren dat de oorzaak van zelf-trancendente ervaringen (bij gebrek aan een betere term) gelegen is in een disfunctie van de rechter liggende pariëtale kwab in de hersenen en aan de andere kant vaststellen dat je zulke ervaringen hebt gehad wanneer enkel de linkerhersenhelft niet meer werkte. (Jill Bolte Tayler)

Dat dit een tegenspraak is, daarin hou ik me aan de feiten.
De conclusie die ik er aan verbind is inderdaad deels ingegeven door mijn subjectieve interpretatie.
Mag ik je dan nogmaals vragen wat je exact wilt aantonen? Waar wijzen al deze gegevens volgens jou op? Welke conclusies/zekerheden kunnen we hieruit opmaken? M.a.w. Waar wil je naartoe?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Dingen die bestaan maar van een spirituele orde zijn en niet verwijzen naar iets fysieks bestaand, kunnen enkel door termen worden geduid die geen grondslag in de meetbare werkelijkheid kennen.
Als je "dingen" vervangt door "begrippen" dan staat er tenminste geen nonsens.

"Dingen" zijn volgens het gewone spraakgebruik wel degelijk fysiek bestaand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ding" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Kijk, het gaat hier volgens mij over ervaringen die vergelijkbaar zijn met 'zoetigheid', 'het ervaren van water in een zwembad'.
Hoe zeer je ook naar definities van de begrippen zoekt, je zal altijd in het onduidelijke tasten, totdat je zelf hebt ervaren, geproefd of gevoeld hoe iets is.
"een zelf-trancendente ervaring' blijft een gesloten boek, als je het nooit ervaren heb. Net zoals de zoetigheid van een gebakje een gesloten boek blijft voor iemand die het nooit geproefd heeft. Beiden zijn niet definieerbaar.
Opgaan in het collectieve is nonsens voor diegene die zoiets nooit heeft ervaren. Net zoals de ervaring van een bepaalde golflengte van licht nonsens is voor de kleurenblinde.

Als het dus over ervaringen gaat en de kwaliteiten ervan, kan je geen definities gaan gebruiken om de zaak te verduidelijken. Je hebt een gesprekspartner nodig die hetzelfde heeft ervaren om te kunnen begrijpen waar het woord naar verwijst. Definities zullen niet helpen.

Daar het begrippen betreft die naar een meetbare werkelijkheid verwijzen, zijn goed afgebakende definities gewenst.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: Mag ik je dan nogmaals vragen wat je exact wilt aantonen? Waar wijzen al deze gegevens volgens jou op? Welke conclusies/zekerheden kunnen we hieruit opmaken? M.a.w. Waar wil je naartoe?
We mogen niet uitsluiten dat een andere dimensie wordt binnengetreden, die volledig afgesloten is van onze wereld hier wanneer onze hersenen nog volledig functioneren. Er lekt geen informatie uit die wereld, totdat mensen overgaan van het stoffelijke naar het onstoffelijke. Die mogelijke interpretatie mag men volgens mij niet uitsluiten.

Het is niet omdat je als atheist een afkeer hebt ontwikkeld tegen religie, dat dat je mag verblinden om confirmerende evidentie van het bestaan van het goddelijke straal te negeren of zo te interpreteren dat het toch nog in je atheïstisch kraam past. Dan ben je niet goed bezig als wetenschapper.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef:
dikkemick schreef: We mogen niet uitsluiten dat een andere dimensie wordt binnengetreden, die volledig afgesloten is van onze wereld hier wanneer onze hersenen nog volledig functioneren. Er lekt geen informatie uit die wereld, totdat mensen overgaan van het stoffelijke naar het onstoffelijke. Die mogelijke interpretatie mag men volgens mij niet uitsluiten.
Volgens Ockham mogen wij dat wel, als wij die hypothese nergens voor nodig hebben. Dan mogen wij zijn beroemde scheermes hanteren.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

MaartenV schreef:
dikkemick schreef: Mag ik je dan nogmaals vragen wat je exact wilt aantonen? Waar wijzen al deze gegevens volgens jou op? Welke conclusies/zekerheden kunnen we hieruit opmaken? M.a.w. Waar wil je naartoe?
We mogen niet uitsluiten dat een andere dimensie wordt binnengetreden, die volledig afgesloten is van onze wereld hier wanneer onze hersenen nog volledig functioneren. Er lekt geen informatie uit die wereld, totdat mensen overgaan van het stoffelijke naar het onstoffelijke. Die mogelijke interpretatie mag men volgens mij niet uitsluiten.

Het is niet omdat je als atheist een afkeer hebt ontwikkeld tegen religie, dat dat je mag verblinden om confirmerende evidentie van het bestaan van het goddelijke straal te negeren of zo te interpreteren dat het toch nog in je atheïstisch kraam past. Dan ben je niet goed bezig als wetenschapper.
In je eerste alinea heb je het over 'mogelijke interpretatie', in de tweede over 'confirmerende evidentie'. Een enorme niet- onderbouwde sprong, zeg maar van 'ik denk dat het zou kunnen' naar 'absoluut zeker weten'
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie