Peter, er spelen hier mijns inziens 2 zaken :Peter van Velzen schreef:Jouw doorlopende geklaag over het gebruik van de categorie "mens" dat je dan meent te kunnen vervangen door een categorie waartoe ook alle lemuren en spookdiertjes behoren. Wekt de indruk dat je niet geinteresseerd bent in de verschillen. Desalnietemin meng je je in een discussie die juist over dat verschil gaat.Earthheart schreef:dat is niet eerlijk: ik denk helemaal niet dat lemuren en spookdiertjes aan ethiek doen, en dat kun je nergens afleiden uit wat ik schreef. Je kunt dan evengoed afleiden dat Appelflap en Axxyanus denken dat diep mentaal gehandicapten aan ethiek doenPeter van Velzen schreef:Appelflap en Axxyanus hebben het al uitgelegd, dus ik hoef dat niet meer te doen. Maar helaas denkt EartHheart dat er ook Lemuren en spookdiertjes zijn die aan ethiek doen.
Ga je ook bezwaar maken tegen de categorie "auto" en dat vervangen door het categorie "kar" omdat er ook auto's zijn waarvan de motor het niet (goed) doet?
1. Entiteiten met hoge intelligentie, waardoor denken over ethiek mogelijk wordt (dit is niet mogelijk bij mentaal zeer zwakbegaafde mensen en bij spookdiertjes)
2. Entiteiten die (afgezien of ze over ethiek kunnen nadenken of niet) een bepaalde vorm van beleving (bijvoorbeeld pijn) gemeenschappelijk kunnen hebben met met entiteiten met een hoge intelligentie die denken over ethiek mogelijk maakt. Deze pijn-ervaren-kunnende entiteiten kunnen gemakkelijk ook lemuren, spookdiertjes of mentaal zwakbegaafden zijn.
Je lijkt deze zaken hier nu door elkaar te halen.