Sneller dan het licht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Sneller dan het licht

Bericht door Peter van Velzen »

pallieter schreef:De potentiele energie van een keuze? De optelsom van het aantal neuronen dat vuurt.

Het is niet omdat een atoombom een stad kan vernietigen, dat denken aan een atoombom dit ook kan.
Sorry dat ik je tegen moet spreken, maar het is nu juist precies omdat een atoombom een stad kan vernietigen, dat de gedachte aan een atoombom er niet alleen toe kon leiden dat Albert Einstein op 2 augustus 1939 een brief schreef aan de Amerikaanse president Roosevelt, waarin hij waarschuwde dat Duitsland bezig was een atoombom te ontwikkelen, maar ook kon leiden tot vernietiging van Hirosjima en Nagasaki.

Onderschat niet het vermogen van een gedachte om potentiële krachten te ontketenen.
Natuurlijk hebben gedachten, die niet tot daden leiden, dergelijke gevolgen niet.

Net zo min als mijn idee dat de waargenomen neutrino's ontstonden voor de botsing die ze veroozaakte, ook maar ergens toe zal leiden, aangezien ik niet de middelen heb om het noodzakelijke onderzoek naar dat idee te starten, behalve dan als de gedachte zou worden opgepikt door iemand die die middelen wèl heeft.
Ik wens u alle goeds
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Gayah, we zijn aan het afwijken.

Mijn post had enkel de bedoeling om uit te leggen wat men bedoelt met "alternate universa" in science fiction. Vele mensen gaan er van uit dat telkens men een keuze maakt er een nieuw universum ontstaat waar je de andere keuze zou gemaakt hebben. Dit is fout, men doelt enkel op het feit dat wanneer er oneindig veel kansen zijn de kans op welke (mogelijke) uitkomst (of alternate universe) dan ook, 1 is. Als het kan bestaan, zal het bestaan.

Maar dit heeft niets te maken met de lichtsnelheid.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Juist Peter.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Juist Pallieter, jij wijst ons weer on topic ...
pallieter schreef:Gayah, we zijn aan het afwijken.
<< >>
Maar dit heeft niets te maken met de lichtsnelheid.
... en dat bijna sneller dan het licht.
Goed zo, het hier en nu is interessant genoeg,
die andere discussie, die voeren we dan wel in die andere dimensie.
        • :wink:
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Iemand nog belangstelling om de paper van CERN door te nemen? (Kijkje in de keuken..?). Kan wel een samenvattinkje schrijven voor de liefhebbers (beter dan dat getrol ;))... Kan black mathematician mooi de theorie aanvullen ;)
a.r.

Bericht door a.r. »

Steekt wijsvinger op :wink: ! Ik zou dat zeer op prijs stellen! Besef wel dat ik een absolute leek ben, dus als het je een beetje lukt het in Jip en Janneke taal aan mij (als ik het nl een beetje kan begrijpen, dan kan iedereen het begrijpen) uit te leggen, dan zeg ik je bvb dank!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

a.r. schreef:Steekt wijsvinger op :wink: ! Ik zou dat zeer op prijs stellen! Besef wel dat ik een absolute leek ben, dus als het je een beetje lukt het in Jip en Janneke taal aan mij (als ik het nl een beetje kan begrijpen, dan kan iedereen het begrijpen) uit te leggen, dan zeg ik je bvb dank!
Ik vermoed dat samsa de wiskundige berekeningen bedoeld met als uitkomst de eerdere aankomst van de neutrino. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Haha nee hoor ;) Leek me aardig om eens wat te verdiepen ipv. te discussieren (ik zie Maarten nooit op nikhef rondlopen, dat zegt verder genoeg denk ik).. En we zijn toevallig wel een forum met een theoretisch fysicus (TBM) en een experimenteel fysicus in wording ;) Dus why not ?
siger

Bericht door siger »

Prima idee!
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Haha nee hoor Leek me aardig om eens wat te verdiepen ipv. te discussieren (ik zie Maarten nooit op nikhef rondlopen, dat zegt verder genoeg denk ik).. En we zijn toevallig wel een forum met een theoretisch fysicus (TBM) en een experimenteel fysicus in wording Dus why not ?
Samsa
Kijk er naar uit! =D>
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Ik neem de aspirientjes er al bij. :wink:
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Maar dan wel sneller dan het licht ...
Samsa schreef:Iemand nog belangstelling om de paper van CERN door te nemen?
<< >>
... anders wordt je wellicht achterhaald door de volgende ontdekking.
ff Serieus, ik sluit me aan bij wat a.r. schreef,
ik zal geïnteresseerd meelezen in de hoop er iets van te kunnen begrijpen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Misschien dat de volgende link al iets kan helpen bij het begrijpen van de materie: Kennislink. Als hij al geplaatst was: sorry! :oops:
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
EenVandaag bracht het nieuws zo:
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Informatief artikel:

http://arstechnica.com/science/news/201 ... -space.ars

Geeft een beetje een idee van de gigantische complexiteit van dit experiment. De kans lijkt me nog steeds veel groter dat het experiment een foutje bevat dan dat de hele fysica op z'n kop gezet gaat worden. Interessant in elk geval.
Plaats reactie