Van die tweede zin begrijp ik niet goed wat je daar mee wil zeggen.Jagang schreef:Moet je een fruitarist eens vertellen.Demiurg schreef:Er is een verschil tussen eten van voedsel waarbij belangen van zelfbewuste wezens wordt overschreden en voedsel waarbij dit niet het geval is. Het eerste geval is een duidelijke daad van egoisme, jouw belang wordt immers als maat genomen om belangen van andere zelfbewuste wezens op te offeren. In die zin kun je het eten van groenten nooit als egoistisch beschouwen.
Maar zonder gekheid: Dit komt nogal sterk antropomorfisch op me over.
Er valt zelfs geen onderscheid in te lezen tussen het eten van dieren, en het eten van mensen.
Maar antropomorfisch is het volgens mij niet. In de dierenrechten-literatuur wordt doorgaans zelfbewustzijn en ook pijnervaring als norm genomen om dieren al dan niet rechten toe te kennen en dat zijn zaken die je objectief kunt vaststellen. Wezens die niet over die kwaliteiten beschikken hebben geen belangen en behoeven geen rechten, wezen die dat wel hebben wel. Als je de discussies over dierenrechten niet goed kent dan kan ik me overigens voorstellen dat het antropomoprfisch over kan komen.