Dat is je al meerdere keren uitgelegd. Je bent blijkbaar niet in staat het te begrijpen.nachtmerrie schreef:Wrom dan?
Mag ik je trouwens verzoeken grote mensentaal te gebruiken?
Moderator: Moderators
Dat is je al meerdere keren uitgelegd. Je bent blijkbaar niet in staat het te begrijpen.nachtmerrie schreef:Wrom dan?
Maar mensen hebben toch ook tegenstrijdige waarheden?? Voor jou heeft iets zin en iets anders niet. Maar voor iemand anders is dat anders. Het is een beetje als met mooie dingen. Wat jij mooi vind vind ik niet mooi. Maar het woord 'mooi' heeft heus wel betekenis voor mijJagang schreef:Wanneer je het begrip waarheid op jouw manier hanteert, is zin niet meer van onzin te onderscheiden.
Dan heeft iedereen constant evenveel gelijk, en kunnen volkomen tegenstrijdige waarheden naast elkaar bestaan.
Het begrip "waarheid" verliest dan eigenlijk alle betekenis.
Zingeving en zonvol zijn hebben kunnen bij voldoende specificatie (waarvoor, wat vind je belangrijk, etc.) objectief vastgesteld worden. Tandpasta is goed VOOR de tanden. Tandpasta is slecht VOOR de maag. Beide waarheden. Tandpasta is goed, is dus niet direct als waarheid te benoemen. Daarvoor ontbreekt informatie. Bij mensen spreek je vervolgens meestal over belangen, en niet meer over waarheden.nachtmerrie schreef: Maar mensen hebben toch ook tegenstrijdige waarheden?? Voor jou heeft iets zin en iets anders niet.
Het is niet de eerste keer dat gezegd wordt, dat dit een subjectief oordeel is. Dat subjectieve oordeel kan als feit vastgesteld worden, maar dat maakt het nog geen feit dat iets mooi is. Het is inderdaad zo, dat mooi en niet-mooi geen objectiveerbare criteria kennen. Desalniettemin kan je ze wel trachten te onderbouwen, middels objectiveerbare criteria (ik vind blues mooi, omdat het gebruik maakt van repeterende patronen, en een specifieke toonladder, met soms afwijkende variaties tov de standaard toonsoorten, een ander kan dit juist niet mooi vinden).Het is een beetje als met mooie dingen. Wat jij mooi vind vind ik niet mooi. Maar het woord 'mooi' heeft heus wel betekenis voor mijOf vin je ook dat iets alleen echt mooi is als iedereen het mooi vind?
Nou leg jij dan es uit dat er waarheid kan bestaan zonder dat het waar is voor iemand? War bestaat die dan? En waar is ie van gemaakt? Want ik zie em niet.Fjedka schreef:Dat is je al meerdere keren uitgelegd. Je bent blijkbaar niet in staat het te begrijpen.nachtmerrie schreef:Wrom dan?
Nou ik kan ook niet helpen dat ik nite zo slim ben als jij hoorMag ik je trouwens verzoeken grote mensentaal te gebruiken?
Maar mensen maken andere waarheden als ze andere belangen hebben.... dus.Blues-Bob schreef:Zingeving en zonvol zijn hebben kunnen bij voldoende specificatie (waarvoor, wat vind je belangrijk, etc.) objectief vastgesteld worden. Tandpasta is goed VOOR de tanden. Tandpasta is slecht VOOR de maag. Beide waarheden. Tandpasta is goed, is dus niet direct als waarheid te benoemen. Daarvoor ontbreekt informatie. Bij mensen spreek je vervolgens meestal over belangen, en niet meer over waarheden.nachtmerrie schreef: Maar mensen hebben toch ook tegenstrijdige waarheden?? Voor jou heeft iets zin en iets anders niet.
Het is niet de eerste keer dat gezegd wordt, dat dit een subjectief oordeel is. Dat subjectieve oordeel kan als feit vastgesteld worden, maar dat maakt het nog geen feit dat iets mooi is. Het is inderdaad zo, dat mooi en niet-mooi geen objectiveerbare criteria kennen. Desalniettemin kan je ze wel trachten te onderbouwen, middels objectiveerbare criteria (ik vind blues mooi, omdat het gebruik maakt van repeterende patronen, en een specifieke toonladder, met soms afwijkende variaties tov de standaard toonsoorten, een ander kan dit juist niet mooi vinden).[/quote]Het is een beetje als met mooie dingen. Wat jij mooi vind vind ik niet mooi. Maar het woord 'mooi' heeft heus wel betekenis voor mijOf vin je ook dat iets alleen echt mooi is als iedereen het mooi vind?
Neen, mensen pakken feiten als argumenten en maken vervolgens een weging in die argumenten, meestal naar gelang ze de belangen wegen. Zo komen ze tot een stellingname, die je probeert te verdedigen. Non numeranda sed ponderanda sunt argumenta.nachtmerrie schreef: Maar mensen maken andere waarheden als ze andere belangen hebben.... dus.
Er staat niet: "THE Truth is personal".Fjedka schreef:Zou je je onderschrift dan niet verwijderen/veranderen, Supersoul? Ik neem aan dat je inmiddels overtuigd bent van de onjuistheid van "persoonlijke waarheid". Google eens op: contradictio in terminis.
Ik ben door deze hele discussie dan ook tot de conclusie gekomen dat DE waarheid niet voor iedereen hetzelfde is.Supersoul schreef:Er staat niet: "THE Truth is personal".Fjedka schreef:Zou je je onderschrift dan niet verwijderen/veranderen, Supersoul? Ik neem aan dat je inmiddels overtuigd bent van de onjuistheid van "persoonlijke waarheid". Google eens op: contradictio in terminis.
Bob je kan van een kind niet verwachten abstract te kunnen denken.Blues-Bob schreef:Ik wil wel eens een persoonlijke waarheid zien, die in abstracte zin stand houdt. Kan iemand (een der claimers) zo'n waarheid omzetten in een abstract standhoudende "formule" voor mij?
Groet,
Bob
Ik ben door deze discussie tot de conclusie gekomen dat jij nog niet weet wat met het woord waarheid wordt bedoeld, laat staat dat je er echt in geïnteresseerd zou zijn.Supersoul schreef:Ik ben door deze hele discussie dan ook tot de conclusie gekomen dat DE waarheid niet voor iedereen hetzelfde is.
Foute conclusie.Supersoul schreef:Ik ben door deze hele discussie dan ook tot de conclusie gekomen dat DE waarheid niet voor iedereen hetzelfde is.