Alternatieve geneeswijzen gevaarlijk voor kind

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Re: Alternatieve geneeswijzen gevaarlijk voor kind

Bericht door Marinus »

Jim schreef:Lichttherapie zorgt voor de aanmaak van een of ander vitamine dat je anders mist.
Hoe lichttherapie werkt is niet bekend. Er zijn echter aanwijzingen dat het invloed heeft op je melatoninespiegel. Melatonine is een stof die essentieel is voor je dag-nachtritme. Melatonine heeft als voornaamste werking dat het slaap bevordert en wordt aangemaakt in afwezigheid van licht en afgebroken wordtonder invloed van licht. Bij tropische apensoorten die in het noorden wonen kan het zo zijn dat er in de winter te weinig licht is om de melatonine af te breken. Gevolg, de aap blijft chronisch op stand-by staan = winterdip. Een felle lamp op de knar trekt de boel weer recht. Hypothetisch dan, bij mij werkt het iig, als het puur placebowerking is vindt ik het bij de weg ook prima.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

F001 schreef:
Heeck schreef:Het nieuwtje is dat het er weinig tot niets toe lijkt te doen of iemand er van in kennis wordt gesteld dat hij/zij een placebo krijgt toegediend.
Verifieer dan maar eens dat laatste nieuwtje. Ik wacht met spanning af! :lol:
Ik snap geheel niet waar je op doelt. Leg svp uit.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

F001 schreef:Recent stond in het NRC dat het geven van placebo-medicatie ook zijn werkzaamheid bewees indien de proefpersonen erover waren ingelicht. Dat de kracht van suggestie kan doorwerken op de genezing van somatische klachten is bewezen. Echter het onderliggende principe hiervan is nog niet verklaard. Dus wederom te vroeg om definitieve conclusies te trekken.

Daarbij is de scheidslijn tussen reguliere artsen en alternatieve geneeskunst steeds smaller geworden en ze overlappen elkaar. Veel reguliere artsen zijn bv. ook homeophaat of antrosoof genezer op dat desbetreffende vakgebied. Accupentuur is allang niet meer zo zweverig als vroeger en wordt door sommige verzekeringen zelfs vergoedt. Het alternatieve circuit heeft defenitief haar plekje veroverd in de samenleving. Daar tegen strijden lijkt mij een verloren zaak, want er gaat miljoenen om in deze industrie en ze is inmiddels een geduchte concurrent geworden van de reguliere geneeskunst. Wel ben ik voorstander voor sterkere transparantie in die sector. Die laat nogal te wensen over.
Je snapt er niets van.
Placebo-effect helpt altijd, maar werkt nooit. Dat is namelijk de definitie van een placebo-effect. Een placebo-groep kan dus tov een controle groep significant verbeteren tgv een placebo-effect (bij afwezigheid van een placebo-effect, vind er dus geen significante verbetering van symptomen op in de placebo-groep vs. controle-groep). Wanneer een middel of handeling geen placebo-EFFECT kent, verbetert de groep waarop de studie verricht wordt niet significant tov de controlegroep. Een placebo met placebo-effect zal NOOIT genezen, enkel de klachten wellicht doen verminderen.
Dus:
Placebo: een middel of handeling waar van is aangetoond dat het niet werkt.
Placebo-effect: Effect van een niet-werkend middel, wat helpt de symptomen te verminderen*
Controle-groep: Groep waar geen therapie uitgevoerd wordt.

Je bezit het vooroordeel dat men geheimzinnig doet over een placebo-middel.

Inhoudelijk: zie de terechte opmerking van Roeland. Als ik mij niet vergis gaat het artikel waarnaar verwezen werd over het nogal vage containerbegrip en gelegenheidsdiagnose IBS. Maar dat laatste kan ik mij in vergissen.

Verder nog wat vragen:
-Hoe bewijst het voorkomen van enkele (wat is veel, kom maar met je feiten) kwakzalvende reguliere artsen (wat antrosofen zijn weet ik echter niet) dat kwakzalverij / alternatieve geneeskunde ongevaarlijk is voor het kind?

- De verzekering die de alternatieven betaalt valt onder de AANVULLENDE verzekering. Dus niet de sociale basisverzekering. De aanvullende verzekering is een vrije polis. Waarom zou je jezelf niet kunnen verzekeren voor onzinnige behandelingen? Laat ik erop wijzen dat men inmiddels actief de discussie aangaat of een nieuwe knie wellicht ook gewoon uit een aanvullende polis zou moeten komen.

- Hoezo zijn de alternatieven een concurent?! Er is maar 1 geneesKUNDE. De alternatieven vallen daar NIET onder. Er is geen concurentiestrijd gaande, er is sprake van een actieve waarschuwing naar mensen die de geneesKUNDE mijden, en enkel aankloppen bij de alternatieven. Daarbij is enkel een actieve waarschuwing dat de vlieger van "baat het niet, schaadt het niet" ook niet altijd opgaat.

- Hoeveel transparanter wil je het hebben? Het zijn mensen die zichzelf therapeut of arts noemen en gebakken lucht verkopen in een particuliere onderneming. Sommige van de producten die ze aanbieden, handelingen die ze verrichten, en gedrag / voorlichting brengen de gezondheid in gevaar. Het staat toch vrij actief die boodschap uit te dragen? Dat is toch volgens de feiten?

Groet,

Bob

*Edit: (meestal subjectief, zelf-gerapporteerd, een enkele keer bijvoorbeeld objectief zoals hoeveelheid braken, kwaliteit van onderzoek in het midden gelaten).
** Edit 2: zie terechte opmerking cluny
Laatst gewijzigd door Blues-Bob op 27 dec 2010 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Daarbij, een pilletje van de echte huisarts, van de farmacie-industrie, heeft altijd het placebo-effect er geheel gratis bij.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
heeck
Ontoombaar

PLACEBIST

Bericht door heeck »

Bob,
Alternatief in de weer zijnde behandelaars, arts of niet doet er niet toe, zouden verplicht moeten zijn de titel PLACEBIST overal duidelijk te voeren. Net als vroeger de lepralijders een ratel gebruikten.

De juiste ondernemerslust wordt hier:
http://www.skepsis.nl/placebotherapie.html
aardig geschetst.
Roeland
Blues-Bob
Bevlogen

Re: PLACEBIST

Bericht door Blues-Bob »

heeck schreef:Bob,
Alternatief in de weer zijnde behandelaars, arts of niet doet er niet toe, zouden verplicht moeten zijn de titel PLACEBIST overal duidelijk te voeren. Net als vroeger de lepralijders een ratel gebruikten.

aardig geschetst.
Roeland
Ik vind de titel Placebist enkel mogelijk wanneer men aantoonbaar een placebo-effect kan toeschrijven aan de therapie. :D

Inderdaad klasse artikel in de skepsis.

Bob
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bob,

Mij lijkt het voldoende als de PLACEBIST heeft aangetoond een placebo-reactie te kunnen oproepen. :D
r.
GayaH
Bevlogen

Placebotherapie is toch niet gevaarlijk?

Bericht door GayaH »

*
Geweldig!
Maar zeg nou eerlijk, zo een placebotherapie is toch niet gevaarlijk?
heeck schreef:<< >>
aardig geschetst.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Mij lijkt het voldoende als de PLACEBIST heeft aangetoond een placebo-reactie te kunnen oproepen. :D
r.
In een gestandardiseerde test als deze?
http://www.youtube.com/watch?v=A_Ow-ZGM ... re=related

Ik bedoel als zelfs een intelligent sporter als Shaquille O'Neal het zegt...
http://www.youtube.com/watch?v=Q1LQppZK ... re=related
Of die intelligente voetballers die er BIJNA wereldkampioen meegeworden zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=Wk8sosnKS5o

Groet,

Bob
Blues-Bob
Bevlogen

Re: Placebotherapie is toch niet gevaarlijk?

Bericht door Blues-Bob »

GayaH schreef:*
Geweldig!
Maar zeg nou eerlijk, zo een placebotherapie is toch niet gevaarlijk?
Het is gevaarlijk wanneer de placebotherapeut er zelf in gaat geloven en op basis daarvan wrok gaat koesteren naar de geneeskunde. :? De placebotherapie is dan namelijk niet meer kritisch op eigen handelen en stapjes maken naar schadelijke therapieen, al-dan-niet door te verwijzen ernaar, is dan niet meer uitgesloten. Het verliezen van zelfkritiek is namelijk voorwaarde om erin te geloven.

Groet,

Bob
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gajah,
Zelfde antwoord als op:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 22#p254222
Dergelijk soort zorgdriftigen moeten door de leek duidelijk kunnen worden herkend als absoluut onbekwaam.
Jezelf in handen van zo een onbekwame geven is op zich al gevaarlijk. Net als bij een garage die de wijwaterkwast hanteert om je auto te repareren en vergeet de wielbouten te checken omdat ze niet weten waar die toe dienen.

Blues-Bob,
Of placebisten wel of niet in hun onbekwaamheid geloven is voor de te behandelen leek irrelevant; want die is in beide gevallen het haasje.
r.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

heeck schreef:Gajah,
Blues-Bob,
Of placebisten wel of niet in hun onbekwaamheid geloven is voor de te behandelen leek irrelevant; want die is in beide gevallen het haasje.
r.
Punt is terecht, ik heb ook al eerder gezegd, de kwetsbare patient is vogelvrij. Ik staak even mijn bijdrage, aangezien anderen ook de kans moeten krijgen te reageren.

Groet,

Bob
GayaH
Bevlogen

Re: Reikirisico's

Bericht door GayaH »

heeck schreef:
Gayah schreef:Wat is het gevaar van Reiki?
<< >>
Er zouden op het moment al een half millioen Nederlanders met een Reiki-certificaat zijn,
die dus onbekommerd en onwetend uitgaan van ware fantasieën
zoals deze van internet geplukte collectie demonstreert:
Alle ziektes, ontstaan door psychische of lichamelijke oorzaken,
kunnen met Usui Reiki Ryoho geheeld worden.
<< >>
Als Reiki zo aan de man wordt gebracht dan zou dat strafbaar moeten zijn,
onbegrijpelijk dat zoiets openlijk en straffeloos beweerd mag worden! :?
Uiteraard moet niemand leuke dingen nalaten,
maar zet dan Reiki op één lijn met een opwekkend theaterbezoek of een gezellig potje scrabble.
  • :lol:
Dat zou je na een Reiki-mishandeling door mij zeker niet meer schrijven!
Ik zou jouw 'wielbouten' extra checken ...
*
Laatst gewijzigd door GayaH op 27 dec 2010 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Blues-Bob schreef:

r.
In een gestandardiseerde test als deze?
http://www.youtube.com/watch?v=A_Ow-ZGM ... re=related

Ik bedoel als zelfs een intelligent sporter als Shaquille O'Neal het zegt...
http://www.youtube.com/watch?v=Q1LQppZK ... re=related
Of die intelligente voetballers die er BIJNA wereldkampioen meegeworden zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=Wk8sosnKS5o

Groet,

Bob
De clou is dat de oplichtende powerbalance-slijters de verplichting zouden hebben gehad de titel PLACEBIST opzichtig te voeren, die bij iedereen de alarmlampen op oranje had moeten schakelen.

Iedereen, nou ja voornamelijk naijverige sporters, die er dan nog steeds in willen trappen maken dan gebruik van de vrije keuze waar alt.- en integratief angehauchten zo aan hechten.

De door mij voorgestane test is in je filmpjes glansrijk doorstaan.
Omdat POWERBALANCE al schuld heeft bekend is het wachten op boze nederlanders:
http://skepp.be/apparatuur/power-balance
http://www.skepsis.nl/blog/
r.
heeck
Ontoombaar

Re: Reikirisico's

Bericht door heeck »

GayaH schreef:
heeck schreef:
Gayah schreef:Wat is het gevaar van Reiki?
<< >>
Er zouden op het moment al een half millioen Nederlanders met een Reiki-certificaat zijn,
die dus onbekommerd en onwetend uitgaan van ware fantasieën
zoals deze van internet geplukte collectie demonstreert:
Alle ziektes, ontstaan door psychische of lichamelijke oorzaken,
kunnen met Usui Reiki Ryoho geheeld worden.
<< >>
Als Reiki zo aan de man wordt gebracht dan zou dat strafbaar moeten zijn,
onbegrijpelijk dat zoiets openlijk en straffeloos beweerd mag worden! :?
Uiteraard moet niemand leuke dingen nalaten,
maar zet dan Reiki op één lijn met een opwekkend theaterbezoek of een gezellig potje scrabble.
  • :lol:
Dat zou je na een Reiki-mishandeling door mij zeker niet meer schrijven!
Ik zou jouw 'wielbouten' extra checken ...
*
Gayah,

1)
De kwoot waar je over valt komt hier:
http://www.reiki.nl/interview.htm
vandaan.
2)
Wat betreft effect op kwalen en ziektes blijf ik bij mijn uitspraak. Puur uit nieuwsgierigheid naar de manier waarop mensen worden befoefeld heb ik al drie Reiki-behandelingen ondergaan.
Reiki is opgewekte nonsens voor hen die dat leuk vinden om te ondergaan en/of te bedrijven. De onkunde bij de bedrijvers ervan is alarmerend. Wat na een enkele dagje opleiding geen verbazing mag oproepen.

Maar schilder PLACEBIST op je naambord en iedereen ziet wat hij mijden dan wel bezoeken wil.
r.
Laatst gewijzigd door heeck op 27 dec 2010 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie