God wat ben ik dit moe. Maar goed, nog maar eens.
heeck schreef:Je betogen op je blog had ik al eens gelezen, maar ik zie daarin geen argument tegen onderzoek
Ik betoog niet tegen onderzoek. Je beweert zulks niet uit onwetendheid, maar om een suggestie te planten.
heeck schreef:...noch zie ik in je aanhalen van Russell ook maar iets dat je impliciete maar nog steeds weinig heldere voorkeur voor iets zou ondersteunen.
Het belangrijkste filosofische argument van hen die beweren dat menselijke vrijheid niet bestaat, is dat het hele heelal deterministisch is. Dat betekent dat volgens deze "filosofen" alles wat er in het heelal gebeurt, ook het menselijk handelen, onveranderbaar is. Russell toont helder en finaal aan dat we niet kunnen weten of het heelal deterministisch is. Hij neemt dus de hoeksteen weg waarop beweerd wordt dat menselijke vrijheid niet bestaat. Laat eens weten of je het nu snapt.
"impliciet", "voorkeur" zijn opnieuw foute woorden, gekozen voor suggestieve beschadiging.
Mijn standpunt is heel helder: mensen nemen beslissingen. Ze zijn verantwoordelijk voor hun daden. Jij geeft er de voorkeur aan deze "verantwoordelijkheid" te verdraaien naar een louter strafrechtelijke betekenis. Het daaruitvolgend gebrek aan helderheid moet bij jou gezocht worden.
heeck schreef:Dat we beiden naar experts en onderzoek verwijzen maakt dergelijk gedrag nog geen beroep op het autoriteitsbeginsel.
Net zomin als jouw verwijzen naar je eigen stukjes je mening krachtiger of meer waard zou maken.
Het is me een hele eer dat je verwijzingen naar mezelf aan een
argument from authority gelijkstelt. Maar jij hebt Victor Lamme niet ingeroepen om argumenten te onderbouwen, wel om zijn gezag te onderstrepen. Zonder (?) dat je besefte dat zijn gezag niets met "vrije wil" te maken heeft. Je hebt niet eens zijn boek gelezen, en dat is een hedendaagse kwaal: uitgeverijen kloppen boektitels op, en sommige mensen gaan met die titel dwepen alsof iedereen dan gaat denken dat ze het boek gelezen hebben.
Laat me eens weten welke expert je stelling ondersteunt dat mensen dresseerbare robotten zijn?
heeck schreef:De clou van het onderwerp is en blijft dat intern volgens natuurkundige wetten opererende eenheden, waarvan maar betrekkelijk weinig bewust is, desalniettemin kunnen worden geconfronteerd met goed- of afkeurend gedrag van anderen die evenzo opereren.
Prijzen en verwijten en omgangsgedrag hangen dus aan aan de resultaten van ons interne raderwerk.
Nee, dat is jouw stokpaardje en niet de clou. Het is hier totaal naast de kwestie. En de formulering straalt uit dat je op eieren moet lopen.
Wat de fuk zijn "intern volgens natuurkundige wetten opererende eenheden"?
Welk deel is "betrekkelijk weinig bewust" en, als gevolg van wat je schrijft, welk deel is bijgevolg meer bewust?
Wat maakt goed- of afkeurend gedrag belangrijker dan een koordje om over te springen, in jouw dressuurpaarden-metafysica?
Dat je nooit een bewijs of zelfs een bevestiging in de literatuur hebt gevonden voor je waanidee dat mensen dresseerbare robotten zijn, stoort je niet, maar zegt mij voldoende.
Achterflapfilosofie.
heeck schreef:Verdere kennis van de daarbij spelende mechanieken zullen gevolgen hebben die beter vooraf kunnen worden uitgeplozen dan dat ze worden ontkend met betrekkelijke flauwiteiten als kiezen bij een T- of tweesprong.
Je beweert dat mensen niet vrij zijn, maar het minste voorbeeldje dat het tengestelde aantoont noem je een flauwiteit. Nochtans is één flauwiteit als deze voldoende om heel jouw dressuurnummer in het honderd te sturen. Je moet niet vragen wat voor megaflauwiteit dat dan wel is.
heeck schreef:Sommigen trekken gekke bekken en/of gaan op hun hoofd staan om hun wilsvrijheid te benadrukken.
Helpt die spiegel zo een beetje bij je dressuuroefeningen?
Ah ja, ik ben niet uit op gezeur, vliegen afvangen, laat staan trappen. Voor excuses zie ik dan ook geen enkele reden.