Blues-Bob schreef:Even kort off-topic, van de anamnese bij de zorgverlener (diagnostiek) tot aan cognitieve gedragstherapie en motivational interviewing.
Laten we in ieder geval een beetje
on-topic blijven: Wat is er zoal bereikt met "motivational interviewing"? (Want daar praaten we in de context van dit topic toch eigenlijk over?)
Ik begrijp dat Socrates in het kritisch denken aan de basis heeft gestaan van het huidige wetenschapelijke denken, maar waarom er in dit onderwerp opeens een "omweg" moet worden gemaakt, is me niet geheel duidelijk.
Ik wil best nadenken over wat je zegt, maar niet op basis van "Socratische autoriteit".
Materiaal van filosofen kan zeker interessant zijn, maar er is niet zoiets als een absolute, filosofische voorganger.
Het lijkt me dat eerder vermelde punten niet te falsificeren zijn. Het is dan ook niet meepraten denk ik. Wanneer niet te falsificeren gegevens aanleiding geven tot een discussie over een totaal ander onderwerp dan voldoet het gesprek tevens niet aan de wetenschappelijke standaard. (Observeren is een belangrijke stap in het geheel).
Maar men praat hier toch niet elk over een ander onderwerp?
Het gaat om een existentiele vraag.
Een vraagstuk dat ik bovendien onder de loep leg, en onderzoek op consistentheid. (observatie)
Dat is geen postmodernisme (want dat ontkent de noodzaak tot, of de mogelijkheid van consistentie), Bob, maar gewoon een eerlijke manier om het waarheidsgehalte achter een stellingname te achterhalen.
Daar heb je helemaal geen "motivational interviewing" voor nodig.
Misschien kan dat laatste interessant zijn om meer te weten te komen over de psychologische kant van het verhaal, maar daar ben ik hier niet mee bezig.
En verhalen over (openbarings)goden zijn ook op deze manier weldegelijk te falsifiëren, als je er vanuit gaat dat iets dat intern niet consistent is, ook niet compatible is met de werkelijkheid.
Hear hear.
Precies.
Maar hier wordt alleen wél een alternatief gepresenteerd: Het is redelijk om er vanuit te gaan dat er geen goden bestaan, gezien het feit dat men vanuit een godsdienst nooit tot een consistent verhaal komt, en claims bij toetsing nooit positief bevonden zijn.
Als ik dan ook je zegen heb om op andere vakken aan waarheidsvinding

te doen, ben ik een gelukkig mens
Groet,
Bob
Doe wat je niet laten kan.