Hoe vrij is de PVV

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Re: Hoe vrij is de PVV

Bericht door Gerard »

Dus jij interesseert je niet voor wat Wilders echt voor belangen heeft, wat echt zijn drive is zolang hij voor de rest jouw stoepje veegt.
Dat hij dat alleen maar doet om het bij je buurman, waar jij goed mee kunt, op de stoep te dumpen enkel omdat hij daar een gruwelijke hekel aan heeft zal jou dus een dikke worst wezen. Die gruwelijke hekel aan je buurman heeft onze Geert alleen maar omdat deze een probleem heeft met een vriendje van hem. En dat terwijl jij buiten het conflict tussen het vriendje van Geert en jouw buurman staat. Maar. Je stoepje is mooi schoon mooi meegenomen toch.
Bedenk wel dat de buurman misschien bij jou komt klagen waarom jouw rotzooi steeds bij hem op de stoep ligt.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Heptalogos
Banned

Bericht door Heptalogos »

Wacht even, mijn buurman is een toffe moslim? En de rotmoslims veegt hij van mijn stoep, op het stoepje van de toffe, en straft ze zo allemaal, omdat die toffe mot heeft met de joden.

Kijk, dan zie ik een mogelijke vervelende veegactie richting mijn vriend en benoem ik dat risico. Het maakt mij toch niet uit vanuit welke stiekeme hekel aan wiens vriend van de vijand van buurman's moeder dat nou allemaal voortkomt?
Heptalogos
Banned

Even een ander voorbeeld: ik wil een dikke worst en de slager verkoopt mij er 1 voor een goede prijs. Hij heeft er een mooi verhaal bij van zijn kinderen die willen studeren, wat hij allemaal net kan betalen vanuit zijn toko. Dan blijkt hij er achteraf van naar de hoeren te zijn geweest. Nou ja, zolang de worst goed smaakte, de beloofde kwaliteit had, en de prijs evengoed schappelijk bleek, dan doen die geheime motivaties er toch niet toe? What you see is what you get. Tenzij ik me emotioneel bedonderd voel! Maar dat heb jij toch hopelijk niet, Gerard?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Heptalogos schreef:Het christendom kunnen we in de kern beschouwen als een aanvulling op, en een nieuwe koers van de oude wetten. Die wetten werden kennelijk als min of meer vanzelfsprekend, soms zelfs flink 'over the top', en inmiddels weinig inspirerend beschouwd, wat op verschillende plaatsen in het NT terug is te vinden. Het christendom is dus grotendeels een nieuwe leer, namelijk van liefde, identificatie, van perspectieven buiten jezelf. Zet alle uitspraken van Christus op een rijtje en je ziet een geheel nieuwe ethiek tov de wet. Deze leer werd enorm populair en verspreidde zich over de hele wereld. Gebeurt dat met een leer die zich niet onderscheidt? Ken jij een concurrerende leer met een vergelijkende boodschap, die significante invloed heeft gehad op het Westen? De hele idee van iemand je andere wang toekeren, van je naaste liefhebben als jezelf, is revolutionair! Het is tot op de dag van vandaag de meest uitdagende opdracht aan de mensheid.

Diezelfde leer is de dominante leer geworden van het gehele Westen, in de loop van vele eeuwen. Er zijn dus steeds voorlopers geweest die er inspiratie in vonden, terwijl de grote massa op zijn minst al die tijd is 'geïndoctrineerd' met boodschappen van liefde, als ik hiervan de meest negatieve uitleg mag geven. :)
Ik ga Siger bekronen met een heuse eigen wet:

"Hoe langer een onderwerp over het Christendom in verhouding tot de moderne samenleving duurt, des te groter de kans dat iemand een eigen versie van het Christendom fabriceert, en daar de moderne samenleving aan ophangt."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

@Heptalogos: Je buurman zal zich terecht beklagen dat jij meewerkt aan de pesterijen van Geert waar hij slachtoffer van is. Hij zal voor een goeie verstandhouding met jou vragen daar afstand van te nemen en dus Geert te zeggen dat jij voortaan zelf je stoepje wel veegt.

Je metafoor van de slager is leuk. Het is ook inderdaad niet aan jou om de moraal ridder te zijn van de slager. Tenzij je zelf grote morele bezwaren hebt tegen hoerenloperij en al helemaal als dat ten koste gaat van de opvoeding van de slagerskinderen.
Je gaat eens bij een andere slager buurten.
Om het even weer concreet te houden en op mezelf te betrekken.
Ik heb morele bezwaren tegen de handelwijze van de Israëlische regering tav de Palestijnen. Ik heb ook morele bezwaren tegen dat Geert alle moslims en dan ook alleen moslims en niet bv christelijke Poolse immigranten over 1 kam scheert (nu niet meteen met een metafoor vd kapper aankomen). Al hij de irritante Marokaantjes bij mij voor de deur aanpakt ben ik hem zeer erkentelijk. Maar te weten dat hij dat eigenlijk alleen maar doet omdat ze moslim zijn en hij een bloedhekel aan moslims heeft omdat er grote groepen zij die op zijn zachts gezegd geen fan van zijn Israel zijn dan heb ik met zijn gehele acteren moeite.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Heptalogos
Banned

Gerard schreef:Je buurman zal zich terecht beklagen dat jij meewerkt aan de pesterijen van Geert waar hij slachtoffer van is.
Nee, want daar werk ik dus niet aan mee als alle rommel op zijn stoepje komt.
Al hij de irritante Marokaantjes bij mij voor de deur aanpakt ben ik hem zeer erkentelijk. Maar te weten dat hij dat eigenlijk alleen maar doet omdat ze moslim zijn en hij een bloedhekel aan moslims heeft omdat er grote groepen zij die op zijn zachts gezegd geen fan van zijn Israel zijn dan heb ik met zijn gehele acteren moeite.
Ik begrijp je emotie wel, maar die is toch volstrekt onzinnig? Je doel wordt precies bereikt, en er zijn geen vervelende bijgevolgen. Je klinkt een beetje als een vrouw die netjes wordt behandeld door een verkoper, maar zich misbruikt voelt omdat ze denkt dat de verkoper achter haar rug naar haar kont staart. En dan zeg je tegen je vriendinnen: "Ik vindt het zo vreemd dat dit kennelijk nauwelijks iemand opvalt."
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Heptalogos schreef:
Gerard schreef:Je buurman zal zich terecht beklagen dat jij meewerkt aan de pesterijen van Geert waar hij slachtoffer van is.
Nee, want daar werk ik dus niet aan mee als alle rommel op zijn stoepje komt.
Schreef jij niet eerder; “Wat doen geheime motivaties ertoe?” en “Beoordeel gewoon de actie op zich”
Op de vrouw die zich door blikken misbruikt voelt kom ik nog terug even geen tijd !
Friedrich Nietzsche
Heptalogos
Banned

Precies, ik kijk alleen naar de reële actie en consequenties, namelijk rommel op de stoep van mijn buurman! Niet naar de emoties erachter.

Misschien moet ik het even omdraaien. Vertel eens over de vervelende, veelal ongeziene consequenties die het heeft als men op Wilders stemt. Die consequenties zullen dus iets met Israël te maken hebben. Vertel daar eens over.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Heptalogos schreef:Ik begrijp je emotie wel, maar die is toch volstrekt onzinnig? Je doel wordt precies bereikt, en er zijn geen vervelende bijgevolgen. Je klinkt een beetje als een vrouw die netjes wordt behandeld door een verkoper, maar zich misbruikt voelt omdat ze denkt dat de verkoper achter haar rug naar haar kont staart. En dan zeg je tegen je vriendinnen: "Ik vindt het zo vreemd dat dit kennelijk nauwelijks iemand opvalt."
Is het niet volstrekt onzinnig om begrip te hebben voor onzinnige emoties? Ze van de ander accepteren is een ander verhaal.
Maar nu inhoudelijk: Welk doel van mij wordt bereikt?
Als ik op de PVV zou stemmen zouden er inderdaad een aantal doelen worden bereikt maar die worden volledig te niet gedaan door doelen vd PVV die tegenstrijdig zijn aan de mijne. Zoals bv.:
Als vrijdenkende Atheïst ben ik tegen door gelovigen opgelegde regels. Ik heb sowieso iets tegen regels maar besef dat ter bescherming van de vrijheden van ieder individu ook regels moeten worden opgelegd. Zo ben ik voorstander dat gelovigen wordt opgelegd dat de vrije individuen zelf hun keuzes moeten kunnen maken en niet verplicht worden zich te houden aan regeltjes die de door hen verzonnen kaboutertjes in hun ogen hebben opgelegd.
Als je dan beseft dat de PVV juist voor die NT en OT kabouters opkomt, nee ten strijde trekt, voel ik me in die vrijheid beknot of voel ik op zijn minst de hete adem van inperking in mijn nek. En dan trek ik ten strijde.
Het gaat mij dus helemaal niet specifiek om Israel maar om middeleeuwse wetjes uit de kabouterrijkjes Jodocium, Christania en Islamia. En als je toevallig vanavond moraalridders vd EO hebt gezien met PVV prominent en guru Martin Bosma dan is dat alweer een bewijs van een gerechtvaardige ‘angst’ van mij.

Uitspraken van en over Martin Bosma vanavond in EO’s Moraal ridders.
- Bosma is zeer enthousiast over het Christendom. Bijna al de Nederlandse verworvenheden hebben een relatie met het christendom.
- Ik heb me altijd erg geergert aan het christendom bashen.
- Noemt zichzelf desondanks agnostisch christen.
- Opent zijn net verschenen boek met bijbel tekst in het herbreeuws
- Heeft een tijdje herbreeuws gestudeerd
- leest nog regelmatig in de Bijbel en dan met name in het oude testament (Uiteraard de link met de joodse Thora) omdat hij die bestudeerd heeft
- Stemde eerder op de SGP omdat deze partij bijna net als de PVV opkomt voor Israel.
Need I say more????
De PVV doet zelf alle moeite om hun ware identiteit openbaar te maken maar het Nederlandse volk is blind.
DE PVV IS DE GROOTSTE EN STERKST GROEIENDE OTHODOX JOODS CHRISTELIJKE PARTIJ VAN NEDERLAND.

VRIJDENKERS WORDT WAKKER !!

Noem het dan mij onzinnige emotie dat ik die ogen in mijn kont voel priemen. Maar met mijn strakke billen kan ik me voorstellen dat de verleiding groot is. 
Friedrich Nietzsche
Heptalogos
Banned

Los van de emoties zou ik van je betoog iets reëels kunnen maken, zoals "een sterke PVV in NL maakt de kans op afschaffing van vrijheid van religie in de grondwet alleen maar kleiner". Of zoiets. Maar dat zie ik niet. Wilders en Bosma vormen daarin namelijk een minderheid binnen de PVV. En als ze op dit terrein echt iets gaan betekenen, dan zal hun dat eerder stemmen gaan kosten dan opleveren.

Ik moet nog even wennen aan het idee van al die atheïsten hier. Je afkeer van dat gedoe met Israël blijkt een soort vanzelfsprekende afkeer van religie in het algemeen te zijn, maar dat heb ik niet zo snel door.

Ik heb trouwens veel respect voor Bosma. Zijn fascinatie voor Israël intrigeert me. Voor het overige zie ik bijna mezelf. Agnostisch christen, haha ik begrijp precies wat hij bedoelt, want dat ben ik eigenlijk ook.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Heptalogos schreef:1. ik stel dat de basis van onze moreelsociale waarden al zijn gelegd vanaf de komst van het christendom, met wellicht een hoogtepunt tijdens de reformatie.

2. Waarom moet ik antwoord geven op de vraag waarom de verlichting pas zo laat inzette?
Omdat dat feit stelling 1 tegenspreekt.
Heptalogos schreef:In die vraag zit al de aanname dat die verlichting nodig was om bepaalde waarden te scheppen, terwijl dat niet de ethische waarden zijn waar ik op doel.
De ethische waarden waar jij op doelt hoeven niet per se de moreelsociale waarden zijn die in de moderne westerse samenleving (nog?) gemeengoed zijn.
Heptalogos schreef:Moderne devotie en reformatie hebben het pad geplaveid naar de verlichting. Pas nadat de eerstgenoemde stromingen het geloof loskoppelden van de autoriteit, konden de veelal gelovige wetenschappers eindelijk zelfstandig denken. Haha wat denk jij nou.
Ah, daar komt de echte gelovige bovendrijven. Het wordt moeilijk, dus hij gaat badineren.
Van moderne devotie weet ik het niet, maar de reformatie heeft het pad naar de verlichting beslist niet geplaveid; eerder tegengewerkt. De reformatie leidde onder leiding van met name Luther en Calvijn tot een bigotterie die zelfs de ergste RK-pausen niet ten toon hadden gespreid. Vrouwenrechten gingen er op achteruit. Ik wil niet beweren dat de reformatie de oorzaak van de heksenjachten waren, maar ze was er wel bij betrokken.
Heptalogos schreef:Daarmee zet ik je gelijk op je plek als een sterk bevooroordeelde ten aanzien van mijn persoon.
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Ik heb je nooit in levende lijve ontmoet.
Heptalogos schreef:1. Zie jij de verlichting als grootste vijand van orthodoxie in het algemeen?
2. Zou zo'n verlichtingsgolf in het Midden-Oosten eigenlijk het belangrijkste werk wel doen?
3. En waaruit zou die kunnen ontstaan?
1. Nee, de orthodoxie in het algemeen is de grootste vijand van de verlichting en van de wetenschappelijke vooruitgang. Een verlichte samenleving wil best een plaatsje inruimen voor orthodoxen, zolang ze maar bereid zijn zich aan de wet te houden. Een orthodoxe samenleving heeft nog nooit nergens een plaatsje bewaard voor mensen die naar de waarden en normen van de verlichting willen leven - mensen zoals ik dus. Of het nou Staphorst is of Mekka of een Sikhbolwerk - ik zou er niet geaccepteerd worden.
2. De geschiedenis herhaalt zich, maar nooit op dezelfde wijze. Deze vraag valt daarom niet te beantwoorden.
3. Geen idee. Ik ben geen toekomstvoorspeller. Bovendien interesseert mij de verlichtingsgolf in het MO maar matig. Verlichting onder Nederlandse moslims interesseert mij veel meer. Verlichting onder Surinaamse moslims is niet nodig.
Laatst gewijzigd door MNb op 04 nov 2010 04:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Heptalogos schreef:Vanuit een dergelijke optiek (oké, kort door de bocht), is men de laatste jaren een aantal 'achterlijke' landen binnengevallen, met de idee dat je er gewoon democratie moet brengen, dat men kerk en staat moet scheiden, de economie een eigen impuls moet geven, en dan gaat iedereen wel juichen als ze zien wat het oplevert.
Dat werkt dus niet - volgens mij omdat het gebruik van geweld in strijd is met de ideeën van de verlichting.
Heptalogos schreef:Dat is ook allemaal uitgekristalliseerde moraal, lieve mensen.
Natuurlijk. Geen atheist die dat ontkent, als zal die meestal liever het woord ethiek gebruiken.
Heptalogos schreef:De tolerantie die onze pluriforme samenleving mogelijk heeft gemaakt, waarin al die opvattingen en levenswijzen in harmonie samen kunnen leven, het spijt me bijna om te zeggen, maar die stoelen voor een belangrijk deel op het christendom.
Nou, niet dus. Want juist als het om moraal gaat willen, het spijt me bijna om te zeggen, vrijwel alle christelijke instituten hun moraal aan de gehele samenleving opleggen.
Neem nou abortus of IVF-bevruchting. Persoonlijk ben ik daar tegen. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt deze opvatting dwingend aan mijn medemensen te willen opleggen. En dat is nou precies het verschil.
Heptalogos schreef:Maar waarom nog decennia lang natrappen op dat vod, er godverdomme zowat een heel forum aan wijden, en de vruchten ervan ontkennen of bagatelliseren?
Oh, maar dat doe ik niet. Een belangrijke verdienste van het christendom is geweest, toen zowat 600 jaar lang (en dat is heel lang)West-Europa overspoeld werd door ongeletterde barbaren van allerlei soort, om nog wat normen en waarden uit de Oudheid te bewaren en zelfs over te dragen aan diezelfde barbaren. Daarbij wist het christendom ook nog enige kennis en een educatief systeem te handhaven. Dit mag beslist niet onderschat worden. Zie Ierland. Dat was tot de 9e eeuw gespaard gebleven en wist in de persoon van Johannes Scotus een hoog ontwikkeld man te produceren die alle geleerden op het vasteland overtrof in kennis. Ongeveer 100 jaar later was er dankzij de Noormannen van die beschaving helemaal niets meer over.
Wie beweert dat de RK-kerk rond 1500 tegen de wetenschappelijke vooruitgang was vindt mij ook tegenover zich. De RK-kerk heeft in die periode de wetenschappelijke ontwikkelingen tot op zekere hoogte gestimuleerd. Deze welwillende houding is uiteindelijk door de contra-reformatie om zeep geholpen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

-
Hela schreeuwlelijk, stop daar eens vlug mee, je maakt me helemaal overstuur!
En dan ook nog in rood, stouterd, dat mag niet hoor [-X
Gerard schreef:... ...
DE PVV IS DE GROOTSTE EN STERKST GROEIENDE OTHODOX JOODS CHRISTELIJKE PARTIJ VAN NEDERLAND.

VRIJDENKERS WORDT WAKKER !!

... ...
De kleur van de PVV is sowieso blauw, toch?
En mocht je hysterisch gegil op waarheid berusten,
wat heeft het voor zin om een handjevol vrijdenkers wakker proberen te roepen?
Ga flyeren of zo, of op een zeepkistje staan, daar win je meer mee!

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Heptalogos
Banned

MNb schreef:De ethische waarden waar jij op doelt hoeven niet per se de moreelsociale waarden zijn die in de moderne westerse samenleving (nog?) gemeengoed zijn.
Spijker op de kop, kijk maar in de spiegel. Dus ook niet per se de waarden waar jij op doelt als je over de verlichting begint. Vandaar dat ik daar niet op hoef te antwoorden. Al helemaal niet als je niet eens de moeite neemt om het te onderbouwen.
Ah, daar komt de echte gelovige bovendrijven. Het wordt moeilijk, dus hij gaat badineren.
En alweer het vooroordeel. En flink mis ook, dat staat toch een beetje stom.
Een verlichte samenleving wil best een plaatsje inruimen voor orthodoxen, zolang ze maar bereid zijn zich aan de wet te houden.
Neem nou abortus of IVF-bevruchting. Persoonlijk ben ik daar tegen. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt deze opvatting dwingend aan mijn medemensen te willen opleggen. En dat is nou precies het verschil.
Wat een giller. Orthodoxen mogen deelnemen aan de democratie, zolang ze zich maar aan jouw wetten houden. Zodra ze middels diezelfde democratie jou iets willen opleggen, dan ga je steigeren. Haha weer die spiegel. "En dat is nou precies het verschil." :)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Welkom terug gerard,
rood is voor moderators... :D
GW mag dan wel joodse sympathieen hebben opgedaan door zijn werk in de kibboets, dat maakt zijn partij nog geen joodse partij, daar zijn trouwens niet genoeg joden meer voor in Nederland, dank zij AH.
Maar het blijft vreemd inderdaad, je hoort hem nooit over de SGP, maar ja de christenen krimpen dus die zijn toch al geen gevaar meer.

Heb je het al gezien? heptalogos is geband...
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie