Wat heeft de gelovige te verliezen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

annabel schreef:Ik weet niet of het op mij als 'new ager' ook slaat, maar ik heb er wel over nagedacht.
Ik merk dat ik in de perioden dat ik me geheel niet met spiritualiteit bezig houd ik verzand in agressie, cynisme en een negatieve instelling.
Als ik mijn geloof zou verliezen zou ik geen leuk persoon zijn om mee te leven. :roll:
Wees gerust er zal wat dat betreft niets veranderen, zonder geloof wordt je niet cynisch, agressief en negatief, atheïsten zijn daarvan het levende bewijs!
Jammer dat je van de niet spirituele mensen alleen maar de negatieve kanten kunt/wilt zien, terwijl de goede kanten zo overduidelijk aanwezig zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

annabel schreef:Ik weet niet of het op mij als 'new ager' ook slaat, maar ik heb er wel over nagedacht.
Ik merk dat ik in de perioden dat ik me geheel niet met spiritualiteit bezig houd ik verzand in agressie, cynisme en een negatieve instelling.
Als ik mijn geloof zou verliezen zou ik geen leuk persoon zijn om mee te leven. :roll:
Alleen maar je geloof in het bovennatuurlijkeweggooien is niet genoeg. Mensen die een pakketje normen en waarden weggooien, en er geen ander pakketje voor in de plaats nemen kunnen in een geestelijke vacuum geraken. Men kan dan terechtkomen in een negatieve spiraal. Ikzelf heb mijn geloof (eerst Christendom, en daarna allerlei oosterse en newage stromingen) aan de kant gezet omdat ik een betere, rationelere weg vond; Mijn agnosticisme is een kritische maar positieve levensinstelling. Ik hou van mijzelf en andere mensen en dieren in plaats van God. Zélf werken aan een betere wereld is beter dan het wachten op een Messias, Avatar, Lichtwezens etc. Rationele methoden leveren meer resultaat dan bidden (mijn uitdaging aan de gelovigen staat nog steeds; Het repareren van een fietsband dmv gebed, tegenover het repareren van een fietsband met behulp van rationele methoden). Dat is mijn levensinstelling, en ik kan zeggen dat het van mij alleen maar een beter en gelukkiger mens heeft gemaakt. Het vacuum na geloofsverlies dient dan wel gevuld te worden met humanistische of verlichtingsidealen oid.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als ik mijn geloof zou verliezen zou ik geen leuk persoon zijn om mee te leven.
Welnee, een verandering van begrip leidt zelden tot verandering in gedrag. Je denkt waarschijnlijk dat je in verwarring wordt gebracht en dat je daardoor geen leuk persoon zal zijn om mee te leven. Als je ongelovig word dan moet je ervaringen herschikken en groeperen zodat er begrip ontstaat. Het stelt je in staat om op een andere manier tegen de wereld aan te kijken.
annabel

Bericht door annabel »

Erik schreef:
Wees gerust er zal wat dat betreft niets veranderen, zonder geloof wordt je niet cynisch, agressief en negatief, atheïsten zijn daarvan het levende bewijs!
Jammer dat je van de niet spirituele mensen alleen maar de negatieve kanten kunt/wilt zien, terwijl de goede kanten zo overduidelijk aanwezig zijn.
Ik betrok het niet op anderen, maar alleen op mezelf.

Ik kan me wel vinden in wat Devious zegt. Zolang er niets anders op mijn weg komt wat me beter aanspreekt houd ik het maar bij mijn huidige ideeen.
Er zijn geen nivo's in bewustzijn...
Alleen gradaties in onwetendheid.
Plaats reactie