maar op de meeste christelijke fora is de man toch het slachtoffer omdat hij de vrouwelijke charmes niet kon weerstaan.Ruby schreef: Dat sommigen alleen een klein stukje lezen, daar kan ik niets aan doen. Maar Adam was net zo "fout" als Eva. Beide partijen treft hier blaam.
maakt eigenlijk niet uit. zondeval blijft een menselijk verzinsel en is een heel mooi bewijs vd mogelijke gruwelijkheid van de menselijke fantasie.
volgens de christelijke/goddelijke logica is vrije wil onbestaand. god weet alles en dus weet hij perfect wat je wanneer gaat doen. hij wist dus dat adam en eva appeltje gingen eten en hij wist het al op de moment dat hij boom neerkwakte. als jouw god scenario's moet uitschrijven is het voor hem gokwerk, weet hij niet alles, = niet almachtig/alwetend en stort basis van bijbelboekje in elkaarRuby schreef: zowel vaders als moeder bedriegen hun kinderen. Hoe vaak hoor je niet: "We gaan hoor. Dag!" Alsof je je kind achter zou laten! Maar dat even terzijde.
God weet misschien wel alles, maar de mens blijft zijn/haar eigen keuzes maken. Dat deden Adam en Eva ook. God kan wel alle scenarios bedenken, maar zal niet weten welke keuzes men precies maakt. Dat lijkt mij nou die vrije wil. Als zelfs je vrije wil voorgeprogrammeerd zou zijn, dan is het geen vrije wil meer. Toch?
als je de elementaire basiseigenschappen vd wetenschap in het algemeen niet kent kan ik je niet helpen.Ruby schreef: Maar ja... er is nog zoveel ondoorgrondelijk en onvatbaar voor de menselijke geest. Maar als het over God gaat, dan vinden we het niet kunnen, maar als het over wetenschap gaat, dan is het: zover is de wetenschap nog niet, maar we vermoeden dat het zo en zo werkt. (zoals bijv in de scheikunde).
bewijzen voor evo zijn er maar als je je kop in het zand wilt blijven steken en het psychisch te zwaar is om te aanvaarden dat mens en aap zelfde voorouder heeft dan kan ik je ook niet helpen.Ruby schreef: En het bewijs voor noch het een noch het ander mist.
ciao