Fred,
jagang schreef:Neem de tijd die je wil, maar ik moet zeggen dat mijn interesse begint te verflauwen
Dát kan ik me goed voorstellen. Mijn interesse verflauwt ook. En dat komt niet doordat mijn interesse an sich zo snel verflauwt, als wel door de non-reacties die ik krijg. Ik schrijf nu nog één keer een antwoord waarbij ik zo simpel en begrijpelijk mogelijk probeer te blijven.
fred neerhoff schreef:Frodo schreef: Bovenstaand is weer zo'n nietszeggend non-voorbeeld, want naast PVV hebben ook andere partijen (waaronder linkse partijen) winst geboekt. Ook dat is goed te verklaren.
Maar dat is niet het onderwerp van dit
topic.
Juist! Waarom noem je het dan?
Ik heb er op zich geen probleem mee dat jij offtopic gaat, maar het is dan nogal pedant om 'offtopic' te roepen wanneer ik gewoon op jou reageer.
fred neerhoff schreef:Frodo schreef: 'politiek correct' wordt als diskwalificatie gebruikt om zonder tegenargumenten een zienswijze van tafel te vegen
en
Frodo schreef:Maar wanneer je op dat moment alleen maar 'politiek correct' gaat roepen, bij wijze van bezweringsritueel, dan komt dat bij mij (en kennelijk bij ontzettend veel mensen) alleen maar over als een gebrek aan argumentatie.
en
Frodo schreef:Het begrip 'politiek correct' is geen vaststaand begrip met een vaststaande inhoud. Zodoende is het volstrekt onbruikbaar én kan je het onmogelijk tegenover een ander begrip plaatsen. Daarmee stort alles in elkaar als een kaartenhuis. Maar ja, dat is nu eenmaal het risico wanneer je een punt probeert te maken mbv een schijntegenstelling.
Je lijkt te flippen op de term 'politiek correct' als bezweringsritueel. Maar intussen ga je
niet inhoudelijk in op mijn stelling dat politieke correctheid met zijn voortdurende
morele appèl op 'fatsoen' vijand is van de vrijheid van meningsuiting, en zwijg je over de door 'links' veel te lang gebagatelliseerde integratie-problematiek. Juist dit persisterende gezwijg heeft volgens mij de geest uit de fles gehaald die Wilders heet.
Dat heet geen flippen maar uitleggen/beargumenteren.
Dat jij daar niet gevoelig voor bent vind ik jammer.
Ik probeer je uit te leggen dat het begrip waar JIJ mee start (namelijk: 'politiek correct') geen vaststaand begrip is. Iedereen kan voor zichzelf een beeld hebben van wat er mee bedoeld zou kunnen worden, maar dat beeld kan vervolgens van persoon tot persoon verschillen, of van groep tot groep verschillen etc.
Daarmee is elk spreken over 'politiek correct' (waaronder jouw bijdrage waarin je het tegenover het vrije woord wil zetten) onbruikbaar en dus (!) onzinnig. En dus (!) ga ik natuurlijk niet verder met een theoretische gedachten-exercitie die gebaseerd is op een onbruikbaar begrip.
fred neerhoff schreef:Ik krijg de indruk dat je te weinig oog hebt voor de stroom van morele diskwalificaties aan het adres van Wilders vanuit 'linkse' hoek. Dit in de veronderstelling daarmee zijn legitimiteit op te heffen. Maar volgens mij verwisselt 'links' dan oorzaak en gevolg. En dit nu, is volgens mij precies wat er niet klopt!
Verder blijft de jarenlange persoonsbeveiliging van Wilders ook alsmaar buiten beeld. Vrijheid van meningsuiting? Jazeker, maar met het voortdurende risico van de kogel!
Dus, politieke correctheid met zijn éénzijdige appèl op de moraal ipv. op de ratio, is beslist geen schijntegenstelling met het vrije woord, maar juist een logische antagonist!
Ik krijg de indruk dat jij helemaal geen oog hebt voor wat personen met een andere mening hier schrijven. Jouw beginstelling hangt volkomen in het luchtledige, en daarmee alles wat je er op wil baseren, desalniettemin dram je er maar tegen alle logica en redelijkheid mee door.
Ik verwijs je daarom ook nog maar even naar mijn eerste reactie:
Frodo schreef:Het zal mij aan m'n reet roesten of iets wel of niet politiek correct is.
Als iets klopt, dan klopt het.
Als iets niet klopt, dan klopt het niet.
Als er deugdelijke argumenten zijn staat een mening sterker.
Als er geen deugdelijke argumenten zijn staat een mening zwakker.
Het is daarbij volstrekt irrelevant of iets 'politiek correct' genoemd wordt (en door wie dan nog wel? en op welke gronden?). Om dit volstrekt onbruikbare begrip dan ook nog eens tegenover 'het vrije woord' te plaatsen is even absurd als onzinnig.
Feitelijk is daar alles mee gezegd, staat dat nog steeds overeind, en is de rest allemaal herhaling van zetten.