@Demiurg,
Gelijk heb je ! Ook gelovigen neuken ter bevestiging van de verliefdheid tegen de klippen op. En zo is er nog veel meer, waar hordes mensen altijd het allereerste naar uitzien als ze iets niet kunnen opgeven. En dat is het verpakken in "Iets Hogers".
@
Siger
Siger schreef:Mijn verwachting, verklaarde ik uitgebreid in de openingspost, is dat als de kenniswetenschap doorzet op het nu ingeslagen pad, het bestaan van God binnen afzienbare tijd verifieerbaar (of beter falsifieerbaar) wordt. Zie je hem?
Siger,
Ondertussen wat bekender met je trant van redeneren en daarom hier pas wat later intredende opdat ik eerst goed kan checken wat je lijkt te bedoelen, zag ik die "falsifieerbaarheid" heel duidelijk en nu zelfs bevestigd hangen.
1)
Als je nu mee probeert in te schatten hoeveel mensen zich ook maar een cent bekommeren over het falsifieerbaar zijn van iets, dan kan je gaan inschatten hoe bekwaam mensen in het algemeen zijn om nadat ze de uitleg van de fata morgana, of het ontstaan en bestrijden van AIDS, astma, danwel lepra hebben ingepast, ze terstond hun onlesbare dorst naar "Het Meeromvattende" verschuiven naar iets anders dat hun kennis te boven/buiten gaat.
2)
Wat ik zeker mee zou nemen is de manier waarop allerlei partijen inspringen op het invullen van die onlesbare dorst. Dat varieert van Maytrea-verkondigers naar gebedsgenezingen en veel anders dat iets "hogers" suggereert. Zelfs Lou de Palingboer had aanhangers en de paranormaalbeursbezoekenden aanspreken geeft ook wat zicht op het enorme marktpotentieel !
3)
Wat ik al aanbeval, -en je gelijk veronachtzaamt-, is het meenemen van de inschatting hoe de gevestigde religies hun "core-business" onder druk van de door jou, mi veel te, zwaar ingeschatte falsifieerbaarheid (zie 1) gaan marketen en uitbreiden.
Aanspreken op emotie en verificatie via het gevoel: "wat die zegt dat klopt!", het zogenaamde vertrouwen schenken aan, zijn daarbij gelijk de oudste en de modernste marketingtechniek. En er is nog meer dat kan worden ingezet.
4)
Net zoals al eeuwenlang vertoond, moet je ook nu het meer of minder samengaan van de heersende seculiere belangen en de religieus-spirituele neigingen opnemen in je stellingname.
Anders lijkt me de voorspellende waarde ervan opvallend goed blijven passen bij "The Experts Speak".
Heb je overigens enig idee van het belang dat er zo her en der aan je stelling zou worden gehecht ?
Zelf vind je dat volkomen onbenoemd zwaarwichtig: "Dan zijn we allemaal de klos".
Tjonge, dat zal heel erg zijn. Volgens Siger in zijn eentje ?!
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.