Moge Allah s.w.t de inzittende moslims genadig zijn.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Alphastar
Forum fan

Re: Moge Allah s.w.t de inzittende moslims genadig zijn.

Bericht door Alphastar »

Ik lees, je moet betrouwbare wetenschappelijke theorieën inruilen voor comfortabele religieuze fantasieën.

Lijkt me een goed idee, tenminste als je jezelf goed voelen belangrijker vindt dan absolute intellectuele eerlijkheid.
Laatst gewijzigd door Alphastar op 25 mei 2010 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Mensen stammen helemaal niet van apen af, en geen zinnig wetenschapper zal dat beweren.
Mensen en apen hebben een gemeenschappelijke voorouder, dat is iets anders.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

Volgens dit boek stammen we niet van apen af, maar zijn we apen.

Kijk een mensaap recht in de ogen en spreek hen tegen.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ik heb het besteld (prijzig boekje nog wel bij bol). Bedankt voor de tip.

Onlangs deze nog gelezen http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=1421. De samenvatting niet te serieus nemen (beetje populair gedoe), wel leuk om te lezen (niet heel erg droog).

Bij dezelfde uitgever trouwens het boek van Shubin over zijn ontdekking van Tiktaalik: http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=871.

EINDE SLUIKRECLAME (nee mensen, ik werk niet voor uitgeverij NA :lol: ).
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samsa schreef:Ik heb het besteld (prijzig boekje nog wel bij bol). Bedankt voor de tip.

Onlangs deze nog gelezen http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=1421. De samenvatting niet te serieus nemen (beetje populair gedoe), wel leuk om te lezen (niet heel erg droog).

Bij dezelfde uitgever trouwens het boek van Shubin over zijn ontdekking van Tiktaalik: http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=871.

De vis in ons heb ik ook gelezen, een aanrader voor twijfelaars en ET ontkenners.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Fishhook schreef:
Samsa schreef:Ik heb het besteld (prijzig boekje nog wel bij bol). Bedankt voor de tip.

De vis in ons heb ik ook gelezen, een aanrader voor twijfelaars en ET ontkenners.
Twijfelaars en ontkenners zou ik eerst een ander boekje aanraden http://www.bruna.nl/boeken/lezen-is-leu ... 9020680119.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

The Prophet schreef:Mensen stammen helemaal niet van apen af, en geen zinnig wetenschapper zal dat beweren.
Je snapt zelf ook wel dat dat een politiek iets is? Mensen en apen stammen beiden af van van een gemeenschappelijke voorouderaap en zijn allebei apen. Je weet tog...
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Oem-Imran schreef:
Joe Hn schreef:Wat doet de islam voor niet-moslims ... ?

Wat heb ik (als atheïst) aan de islam ?!

je moet de vraag anders stellen.

heeft Allah ons als zijn schepping nodig?
Jazeker wel! Zodra er geen mensen meer zijn die in Allah geloven is Allah dood......De gelovige mens houdt de god(en) levend.
nee hij heeft ons niet nodig,maar wij hebben hem wel nodig.
Ik zou werkelijk niet weten waar ik Allah voor nodig zou moeten hebben.

002 De Koe (Al-Baqarah)

Geopenbaard nà de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 286 strofen.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Mwoah, eeuwige straf is nu geen teken van genade en barmhartigheid imo.
1. Alif Laam Miem.

2. Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.
De volmaaktheid van de koran blijkt uit?
6. Zeker, zij die (de Waarheid) verwerpen, het is hun om het even, of gij hen waarschuwt, of dat gij hen niet waarschuwt - zij zullen niet geloven.

7. Allah heeft hun hart en oren verzegeld en over hun ogen is een sluier; hun wacht een zware straf.
Zie je wel, Allah wil mij helemaal niet! Hij zelf verzegeld mijn hart, oren en ogen zodat ik de islam niet kan aannemen. Je zou juist denken dat Allah de mensen hun ogen, oren en hart zou openen, als hij werkelijk zo genadevol en barmhartig is. Al je waarschuwingen hebben geen zin!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Marinus schreef:
The Prophet schreef:Mensen stammen helemaal niet van apen af, en geen zinnig wetenschapper zal dat beweren.
Je snapt zelf ook wel dat dat een politiek iets is? Mensen en apen stammen beiden af van van een gemeenschappelijke voorouderaap en zijn allebei apen. Je weet tog...
Ik dacht dat het juist politiek was dat we die voorouder geen aap noemden haha. Ik vraag me af waarom ze zich altijd zo druk maken om onze 'aapachtige' voorouders. Ik vrees nu al de dag dat ze erachter komen dat we ook een gemeenschappelijke voorouder met de regenworm hebben.. krijg je het gezeur weer opnieuw.

Snap eigenlijk uberhaupt niet het probleem van sterk gerelateerd zijn aan mensapen, vond het altijd hele bijzondere dieren.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samsa schreef:[Ik dacht dat het juist politiek was dat we die voorouder geen aap noemden haha. Ik vraag me af waarom ze zich altijd zo druk maken om onze 'aapachtige' voorouders. Ik vrees nu al de dag dat ze erachter komen dat we ook een gemeenschappelijke voorouder met de regenworm hebben.. krijg je het gezeur weer opnieuw.
Mijn moeder moet een verlicht mens geweest zijn, ze is allang overleden maar ik herinner mij dat ze kleine kinderen wel 'wurm' noemde, wat een klein wurm is dat zei ze dan.
Mij noemde ze regelmatig lelijke aap van een jongen. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

*Hind* schreef:
petals schreef:ik heb ook nog steeds de neiging maar ik kan niet meer ;-) ik ben verbannen.
Het helpt geen donder. Die mensen hebben eerst een gigantische basiscursus wetenschap nodig, daarna evolutieleer, maar dat zullen ze nooit tot zich nemen want ze geloven dat ze daardoor naar de hel gaan.
Dat is flauwekul. Het is helemaal niet verboden over de evolutieleer te leren of te praten. Alleen weten velen er te weinig van af (ik ook!) en wordt er vaak in de algemene termen gesproken of gekopieerd en geplakt.
Hoezo flauwekul? Met alle respect hoor, maar de islam impliceert toch dat geloven in evolutie haram is, we stammen immers af van Adam. Die twee zijn toch niet te verenigen? De Koran zegt: we stammen af van Adam, als aparte schepping gemaakt door Allah van klei. Moslims geloven dat de Koran het woord van God is. Het komt dan toch neer op het ontkennen van een stuk van God's woord? Je mag er misschien wel over leren, maar mijn ervaring op OI was dat veel moslims die eerste stap al niet willen zetten, waarom zou je ook, want je wereldbeeld is al compleet door de Koran.

Ik vind het altijd ironisch als een moslim zegt je moet naar de geleerden gaan voordat je zonder kennis gaat praten over islam, maar zelf vervolgens wel vanalles zeggen over evolutie zonder kennis.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Petals, ik weet zelf weinig van de evolutietheorie af.
En ik weet dat de realiteit weerbarstig is, maar het zijn vaak dezelfde types die daar posten. Ik neem daar sowieso niets van aan (op dat gebied).
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

*Hind* schreef:Petals, ik weet zelf weinig van de evolutietheorie af.
En ik weet dat de realiteit weerbarstig is, maar het zijn vaak dezelfde types die daar posten. Ik neem daar sowieso niets van aan (op dat gebied).
Wat voor type's?
Er zijn LADINGEN fysiek bewijs vóór het bestaan evolutie, zowel direct als indirect.
Het proces is inmiddels zelfs in real life geobserveerd.

Evolutiewetenschap is veel meer dan borsteltjes en fossielen.
Evolutie lééft.

Misschien zou je je beter eens op de inhoud concentreren, en wat minder op "die type's".

Wacht, Ik geef je twee links, dan heb je verder nergens last van: http://www.daaromevolutie.net/

En als je het Engels ook nog een beetje machtig bent: http://www.talkorigins.org/

Overigens is het bij het bestuderen van evolutie erg belangrijk dat je emotie zoveel mogelijk uitschakelt, en het onderwerp rationeel tracht te benaderen.

Hier een link naar veel gebezigde claims van creationisten, en de antwoorden daarop: tp://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

En tot slot, over de wetenschappelijke methode an sich: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode
Laatst gewijzigd door Jagang op 28 mei 2010 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Jagang, ik zeg nogmaals dat ik er weinig van af weet. Mij maakt het inhoudelijk ook weinig uit. Ik geloof in God en heb daarbij niet echt nodig om te weten of de aarde geschapen of met een oerknal begonnen is.
En ik heb het over types die filmpjes van youtube plakken en dat komen posten ed. Types die niets weten, maar wel alles claimen. Ik heb me een poosje bemoeid met die discussies, maar laat het rusten. Voor mijn geloofsbeleving doet het er niet toe.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jammer dat je openlijk kiest voor niet-weten.
Je botst op die manier waarschijnlijk op meerdere vlakken met de werkelijkheid.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie