heeck schreef:Reref,
Ben je echt verkleefd met je titel?
Het boek heeft als titel
Volwassen Geloof,
Een afrekening met het christelijk geloof,
Mijn eerste associatie is telkens een iemand die nu de ware godsbelevenis heeft gevonden; terwijl het me zou verbazen als je dat zou willen suggereren.
Nu ben ik niet representatief voor je doelgroep, maar check eens wat anderen hun eerste associatie is bij het lezen van je titel.
Roeland
Destinesia heeft de boektitel in dit topic verdedigd en deed dat op zo'n manier dat het mij overtuigde:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 63#p213063" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeck, het boek is in de eerste plaats bedoeld om mensen die geloven...of misschien beter gezegd, die een bepaalde affiniteit voor geloof hebben aan te spreken...dus niet voor ongelovigen of atheïsten.
Dit boek is wat uit mezelf groeide, terwijl ik nog steeds een gelovige was. Het was de grootste stap die voor mij toen mogelijk was om te nemen. Weer anders gezegd: dit boek spreekt gelovigen aan van binnenuit, via een persoon die één met ze is geweest en zichzelf in dat boek beschouwt als 'ongeneeslijk religieus'; het staat precies sterk daar waar het boek van Dawkins altijd het sterkst op wordt aangevallen.
Dat je bij het lezen van de term 'volwassen geloof' nog kan denken aan het vinden van 'het ware geloof' vind ik nogal ongerijmd, want dat is juist tegengesteld aan volwassen denken. En dat wordt uiteraard ook heel duidelijk in dat boek.
Blijft nog over dat iemand 'geloof' überhaupt een term zou kunnen vinden die niet wenselijk is. Ik antwoord daarop dat je de term gerust wijder kunt zien dan slaande op
religieus geloof.
Het boek -en mijn eigen weg tot atheïsme- werd dan ook vervolgd met een tweede boek, mijn commentaar op Nietzsches Zarathoestra, wat een uitwerking is van
seculier geloof, iets waarmee het boek Volwassen Geloof eindigt. Dit boek zal nadat het eerste is gelukt in boekvorm te krijgen, het tweede worden.
Tenslotte werd ik atheïst en schreef ik als zodanig nog eens een commentaar op een boek van Ouweneel:
De God die ver te zoeken is. Dat boek zal mijn derde uitgegeven boek worden en rekent voorgoed af met God.