Sarnian schreef:Ook in discussies op het politiek forum zie je die zelfde verharding. Jammer, want het zou voor vrijdenkers juist één van de hoofddoelen moeten zijn om het vrije denken in al zijn aspecten te propageren.
Kritisch kijken naar je eigen geloof is een goede zaak. Sterker, zelfs noodzakelijk.
Ik ben gelovig opgevoed. Gelukkig maar. Veel van de (Katholieke) traditie meegekregen.
Ik ben daar alleen maar blij om. Ik heb totaal geen enkele wroeging of zo iets dergelijks.
Naarmate je ouder wordt, dan verandert wel je kijk op je eigen geloof. Dat is prima.Niets mis mee.
Eigenlijk alleen maar logisch...
Maar bij mij heeft dit nooit geleid tot niet-gelovig zijn of atheïsme. Mijn geloof is juist volwassener geworden. Mijn godsbeeld is ook veranderd, zelfs radicaal.
Het is stellig volledig onjuist om maar bij voorbaat aan te nemen dat wanneer je gelovig bent ook niet of minder vrij bent of niet of nauwelijks kritisch kunt zijn. Onzin, ik zeg mijn mening, mijn standpunt uiteen tegenover medegelovigen, agnosten, atheïsten, deïsten, enz....
Sarnian schreef:Wij vrijdenkers dienen met onze acties en het uitdragen van onze visie de mensheid te overtuigen onze vrijheid van denken te omarmen.
Dus een levensbeschouwing...
Sarnian schreef:Alleen op die wijze kan iedereen zelf bepalen of men zonder religie kan. Op dit moment is dat zeker niet het geval. De overgrote meerderheid van de mensheid heeft blijkbaar religie nog steeds nodig om door het leven te komen.
Dit komt omdat religie een veel essentiëlere rol speelt in het leven van mensen, dan atheïsten doorgaans denken. Ze vergelijken het maar met sprookjes en met de tandenfee. Goedkoop en makkelijk. Hoeven ze niet verder bij na te denken. Als dat zo was, dan had de religie in de geschiedenis nooit zo'n essentiële rol kunnen spelen en dit nog steeds doet.
Sterker. Van het prille ontstaan en ontwikkeling van de mens is er sprake van religie of religieuze handelingen.
Eerst was er religie, toen de cultuur. Alle culturele uitingen en instituties vinden hun wortel in (offer)religie. Was er van het begin geen religie, dan denk ik dat de (primitieve)mensen al in een vroeg stadium zichzelf hadden uitgeroeid.
Job