axxyanus schreef: Ik denk niet dat dat iets verandert. Het leven van een roofdier in de vrije natuur is ook niet zo'n pretje.
Stijn Bruers schreef:Anyway, ik zou niet willen reincarneren in een dier dat geslacht gaat worden louter voor het smaakgenot van iemand anders. En ik denk echt echt dat de meeste mensen (alle rationeel denkende mensen) er ook zo over denken.
Dit is de zaak van maar één kant bekijken. Er zijn veel dingen die ik liever niet heb maar waar ik dan toch maar voor kies omdat na de voor en tegen te hebben afgewogen dat de beste of minste slechte keuze is.
Het is ook oneerlijk om zo op voorhand jouw keuze als de keuze van de rationele personen te bestempelen. Dat is gewoon een onderhandse truc om je tegenstanders niet serieus te moeten nemen want die maakten de irrationele keuze.
Stijn Bruers schreef:De keuze is trouwens niet tussen landbouwhuisdier versus wild dier, maar tussen dier dat door mensen geslacht wordt versus dier dat niet geslacht wordt.
Ja en als dieren niet langer geslacht worden dan zal niet-geslacht na niet al te lange tijd voornamelijk bestaan uit wild.
het idee van Rawls is dat je mag kiezen hoe je de samenleving zou inrichten. Laten we eens de mentaal gehandicapten (opnieuw) erbij halen. Hoe zou je de samenleving willen inrichten als er een kans is dat je geboren zou worden als mentaal gehandicapten. Ik zie drie mogelijkheden
1) mensen gaan die mentaal gehandicapten verzorgen en daarna slachten om ze op te eten. mentaal gehandicapte heeft goed maar kort leven, en mensen kunnen genieten van lekker gehandicaptenvlees
2) mensen gaan die mentaal gehandicapten blijven verzorgen tot ze sterven. Mentaal gehandicapte heeft goed en lang leven, mensen kunnen niet genieten van hun vlees en moeten mentaal gehandicapten verzorgen.
3) we laten de mentaal gehandicapten vrij in de natuur, alwaar ze niet kunnen overleven. Mentaal gehandicapte lijdt veel honger en kou en sterft vroegtijdig, mensen moeten geen gehandicapten verzorgen.
Goed, welke keuze verkiezen we? Ik kies de tweede, en misschien is het geen toeval dat onze samenleving ook die tweede heeft gekozen. Ik denk dat de meeste mensen het tweede zouden kiezen.
Vertaal nu "mentaal gehandicapten" in "dieren"... Dan zou ik nog optie 2 verkiezen, maar er is wel een verschil: een dier kan nog wel goed in de natuur overleven en genieten van zijn vrijheid (opgesloten dieren die niet gehandicapt zijn hebben meer stress). De dieren zou ik dus vrij laten, en ze wel verzorgen als ze gewond of ziek of uitgehongerd zijn. Dat is precies wat ik doe in mijn vrijwilligerswerk bij een opvangcentrum voor vogels en wilde dieren.
En als we al dieren doden, dan zou ik ze geven aan de wezens die er echt van moeten overleven...