Te mooi om waar te zijn. Over het verbod op minaretten

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Mijn stem als er in Nederland eenzelfde referendum wordt gehouden.

Ja. Ik stem voor een bouwstop van minaretten in Nederland.
21
55%
Nee. Ik stem tegen dit verbod.
17
45%

Totaal aantal stemmen: 38

appelfflap
Banned

Re: Te mooi om waar te zijn.

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Behalve dat Godsdienstvrijheid nou eenmaal risico's met zich meebrengt, evenzeer als dat het inperken van de Godsdienstvrijheid die met zich meebrengt..
voor mijn part mogen ze heel die paragraaf mbt godsdiensten gewoon afschaffen wegens overbodigheid.
alle vrijheden, rechten en plichten van individuen worden afdoende gedekt door andere wetsartikelen.

recht op verzamelen, recht op vereniging, recht op vrije meningsuiting, recht op privacy, recht op beleven rituelen,...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
axxyanus schreef: Dat er mensen zijn die denken dat ieder keer als er een conflict is tussen normale wetgeving en hun religie dat interpreteren als zijn tegen hun religie wil nog niet zeggen dat er geen wetgeving kan bestaan die wel degelijk tegen religie gericht is.
klopt, maar dat is net het punt vd discussie. waar leg je de grens.
dat dit zich uit in hoofddoeken, minaretten, halalvlees in gevangenissen of handjes geven is eigenlijk van ondergeschikt belang.
Waar de grens juist ligt zal altijd wel een discussiepunt zijn. Maar weten waar de grens juist ligt is niet altijd nodig om te kunnen bepalen waar de grens juist ligt.
appelflap schreef:
axxyanus schreef: Wat we nu hebben is echter geen algemeen verbod maar lijkt op een specifiek verbod op een toren als die bij een islamitisch gebedsgebouw hoort.
interpretatie maw
Dat is een open deur. Ook mensen die hun mening op een stelligere manier verwoorden, doen dat op basis van interpretaties. Laten we nu even om wille van het argument aannemen dat mijn interpretatie klopt. Is de grens dan overschreden of niet volgens jou?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

LordDragon schreef:
axxyanus schreef:]Als ergens in een land een 60% meerderheid beslist dat enkel leden van een specifiek geloof, storende gebouwen mogen oprichten. Is dan een teken van verlichting want het is een democratische beslissing?
jouw vraag is zo opgesteld dat er maar één antwoord is, maar ze raakt naast de kwestie, in die vallen loop ik niet. Het gaat over een godsdienstminderheid, amper 10% van de bevolking, die de andere 90% wat wil opdringen. In een referendum is met 60% gestemd (los van geloofsovertuigingen) dat dat mooi niet doorgaat. jij draait de boel om je maakt van die 60% een godsdienstige meerderheid en vraagt dan of dat een teken van verlichting is. Cum hoc ergo propter hoc
Dat maakt allemaal geen verschil. Je oorspronkelijke argument was niet dat een 60% meerderheid maar geen religieuze meerderheid gekozen had; het was gewoon dat een 60% meerderheid gekozen had. Ik heb je een tegenvoorbeeld gegeven en jij probeert je daar nu onderuit te draaien door naar verschillen tussen mijn tegenvoorbeeld te zoeken en de moslims. Maar dat is gewoon rationalisatie. Je keurt gewoon goed wat er gebeurt is en je zal dan wel achteraf de argumenten erbij verzinnen om je keuze te rechtvaardigen. Als dan iemand er op wijst dat er wat steekjes ontbreken aan die rechtvaardiging dan probeer je daar een draai aan te geven.

Dat de moslims in zwitserland maar een minderheid van 10% zijn, is een volkomen onbelangrijk detail. Elke persoon of groepering in een democratische staat zou de zelfde rechten en plichten moeten hebben, om het even hoe klein de minderheid is waartoe hij behoort. De wens van de moslims om van die rechten gebruik te maken en dus net zoals de andere religies een toren aan hun gebedshuis te kunnen bouwen, beschrijven als opdringen aan de meerderheid, verandert niets aan het feit dat het hier gewoon om discriminatie gaat.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: Maar weten waar de grens juist ligt is niet altijd nodig om te kunnen bepalen waar de grens juist ligt.
in dit geval wel moet je toch bepalen waar de grens ligt.
hoe ruim gaat die godsdienstbrijheid?
Is die godsdienstvrijheid ondergeschikt of dominant aan andere wetten.
en hoe ver gaat dit?
appelflap schreef: Laten we nu even om wille van het argument aannemen dat mijn interpretatie klopt.
dat is natuurlijk het punt van discussie. jij vindt dat de meerderheid zwitsers niet het recht heeft om te bepalen wat er in hun straatbeeld opduikt.
ik zie nog altijd niet waar er gediscrimineerd of onderdrukt wordt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
axxyanus schreef: Maar weten waar de grens juist ligt is niet altijd nodig om te kunnen bepalen waar de grens juist ligt.
in dit geval wel moet je toch bepalen waar de grens ligt.
hoe ruim gaat die godsdienstbrijheid?
Is die godsdienstvrijheid ondergeschikt of dominant aan andere wetten.
en hoe ver gaat dit?
Dat hangt van de wet in kwestie af. Vrijheid van godsdienst is in dat opzicht niet verschillend van vrijheid van mening of vrijheid van vereniging. Als de wetgever wil dat een vereniging zich aan bepaalde reglementen moet voldoen dan is dat geen probleem. Als de wetgever zonder geldige reden het postverzamelverenigingen moeilijker gaat maken dan andere verenigingen zoals o.a. muntverzamelverenigingen dan is dat een vorm van willekeur en een schending van het recht op vereniging.

Al die mensenrechten gewoon ondergeschikt maken aan de wet betekent dat er in de praktijk geen garantie meer is op die mensenrechten omdat de wetgever dan wetten kan invoeren die het in de praktijk onmogelijk maken er van te genieten ook al is dat in theorie nog steeds mogelijk.
appelflap schreef:
axxyanus schreef: Laten we nu even om wille van het argument aannemen dat mijn interpretatie klopt.
dat is natuurlijk het punt van discussie. jij vindt dat de meerderheid zwitsers niet het recht heeft om te bepalen wat er in hun straatbeeld opduikt.
ik zie nog altijd niet waar er gediscrimineerd of onderdrukt wordt.
De zwitsers hebben het recht om te bepalen wat er in hun straatbeeld opduikt. Ze mogen bepalen of ze torens toelaten of niet. Wat ze niet mogen is torens toelaten behalve als moslims er een willen voor hun gebedshuis.
appelfflap
Banned

axxyanus schreef:Wat ze niet mogen is torens toelaten behalve als moslims er een willen voor hun gebedshuis.
er is een algemeen bouwverbod voor minaretten. de bouwdiensten gaan geen rekening houden met de geloofsachtergrond vd aanvrager om al dan niet in te stemmen. in dit geval is de wet voor iedereen gelijk en derhalve kan er van discriminatie geen sprake zijn.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
axxyanus schreef:Wat ze niet mogen is torens toelaten behalve als moslims er een willen voor hun gebedshuis.
er is een algemeen bouwverbod voor minaretten. de bouwdiensten gaan geen rekening houden met de geloofsachtergrond vd aanvrager om al dan niet in te stemmen. in dit geval is de wet voor iedereen gelijk en derhalve kan er van discriminatie geen sprake zijn.
"minaret" is gewoon het etiket dat je op een toren plakt als die toren bij een moskee hoort. Je kan niet weten of het om een minaret gaat of om een andere toren tenzij je nu juist wel rekening houdt met de geloofsachtergrond vd aanvrager. Een minaret of een kerktoren hoeven architecturaal niet van elkaar te verschillen.
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: "minaret" is gewoon het etiket dat je op een toren plakt als die toren bij een moskee hoort.
het etiket mag je zelf kiezen maar een bouwreglementering is niet religieus. tijdens mijn verbouwing wou ik ook een betonnen spaghettisliert aan mijn voorgevel hangen ter ere vh FSM. jammer genoeg hield de gemeente mij tegen. Dit is krek hetzelfde en op geen enkele manier geeft godsdienstvrijheid mensen het recht om alle mogelijke gebedsgebouwen naar keuze neer te planten zonder rekening te moeten houden met specifieke plaatselijke elementen. godsdienstvrijheid geeft je ook niet het recht om je medebewoners megareligieuze symbolen op te dringen.

en dan zijn we terug bij die grens waar we het eerder over hadden
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
axxyanus schreef: "minaret" is gewoon het etiket dat je op een toren plakt als die toren bij een moskee hoort.
het etiket mag je zelf kiezen maar een bouwreglementering is niet religieus. tijdens mijn verbouwing wou ik ook een betonnen spaghettisliert aan mijn voorgevel hangen ter ere vh FSM. jammer genoeg hield de gemeente mij tegen. Dit is krek hetzelfde en op geen enkele manier geeft godsdienstvrijheid mensen het recht om alle mogelijke gebedsgebouwen naar keuze neer te planten zonder rekening te moeten houden met specifieke plaatselijke elementen. godsdienstvrijheid geeft je ook niet het recht om je medebewoners megareligieuze symbolen op te dringen.

en dan zijn we terug bij die grens waar we het eerder over hadden
Nee dan zijn we niet terug. Want waar de grens ook ligt, de grens moet voor iedereen het zelfde zijn. Als christenen hun toren mogen bouwen dan is er geen reden waarom moslims niet ook hun toren mogen bouwen. Wat jij nu probeert te doen is om het voor te stellen dat een minaret bepaalde architecturale vereisten heeft en dat men gewoon op basis van bouwvoorschriften minaretten kan verbieden. Maar dat is gewoon niet waar. Een normale toren die aan alle normale bouwvoorschriften voldoet, wordt een minaret van zodra hij aan een moskee verbonden is. Een verbod op minaretten kan dus niet op basis van bouwreglementering.

En godsdienstvrijheid op zich geeft je dan wel niet het recht om je medebewoners megareligieuze symbolen op te dringen. Als één religie de medebewoners wel megareligieuze symbolen mag opdringen dan is het een schending van de vrijheid van godsdienst als de andere religies dat niet mogen.
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: Nee dan zijn we niet terug. Want waar de grens ook ligt,
het probleem is niet de minaret an sich. De minaret is dezelfde discussie als de hoofddoek, het verhaal rond paspoorten, handjes geven, allerlei toestanden rond gevangenis- en schoolmenu's,allerlei eisen mbt zwemuurtjes, problemen met hulpverleners die moslima's niet mogen behandelen en al die andere extra privileges waar elke keer weer de term godsdienstvrijheid opduikt.

Het gaat om de grens. tot waar reikt godsdienstvrijheid? is het bvb opportuun om in Vlaanderen enerzijds folklore te verbieden omwille van dierenmishandeling maar anderzijds het onverdoofd schapenslachten toe te staanonder het mom van godsdienstvrijheid?
mogen Europese burgers stellen dat ze geen zin hebben in een reliconfrontatie met de islam nu ze eindelijk de kerk hebben buiten gekregen? mag de zwitserse bevolking op basis vd godsdienstvrijheid eisen dat ze geen zin hebben in nog meer religieuze onzin in het straatbeeld?
Godsdienstvrijheid geeft mij gewoon het recht om in iets of niets te geloven.
meer niet. al de rest is erbij verzonnen en kan in alle mogelijke richtingen uitgelegd worden.
axxyanus schreef: Als één religie de medebewoners wel megareligieuze symbolen mag opdringen dan is het een schending van de vrijheid van godsdienst als de andere religies dat niet mogen.
die andere religies doen dat niet (meer) en bij hen stelt zich dat probleem dus niet. In vlaanderen bvb verkommert 50% vd kerken en de andere helft zijn beschermde monumenten.
Dat de moslims in kerken gaan bidden want dan hebben ze ook een toren. Wedden dat ze dit niet doen, dus beweren dat het maar om een torentje zou gaan is niet helemaal correct me dunkt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het minaretverbod is gewoon een uiting van spijt dat ze het zo ver hebben laten komen met al die moslims in hun land.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
stan
Forum fan

Bericht door stan »

Beste mensen,

Waarom de Zwitsers zo hoog van de toren blazen weet ik niet.

In België wordt zoiets gewoon opgelost door de regels van de urbanisatie.

Er zijn reglementen en procedures die moeten gevolgd worden. De ambtenaren beslissen daar autonoom in .
Ik kan mij voorstellen dat een hoge minaret in een stad een gevaar betekent voor de omwonenden afgezien dat je in je tuin niet meer kan zonnebaden zoals je wil. De kans bestaat dat de oproeper tot het gebed die al niks gewoon is zich van tijd gaat vergissen. Zelfs het niet passen in de omgeving of een kleur zijn criteria waar men mee rekening houdt en een toelating voor weigert.

Nu zijn een minaret en de oproep tot het gebed twee verschillende dingen. De oproep tot het gebed is in de meeste Westerse landen verboden omdat te pas en te onpas de nachtrust kan verstoord worden.
Onder de kerktoren slapen moet er trouwens niet voor onder doen maar je weet dan tenminste hoe laat het is en hoe lang je nog mag blijven liggen.

In Zwisterland zou men de oproep tot het gebed met één twee ....vijf koekoeksroepen kunnen vervangen.
Maar noch de oproep voor Jan en Allahman noch een minaret zijn verplicht .
De adhan (oproep) kan indoor gebeuren en hoeft niemand te storen.
Een minaret is een nieuwigheid die op een bepaald moment is ontstaan evenals de nis waarin de imam staat. Versieringen dus en géén noodzaak.

De imam van de moskee in Génève heeft al opgeroepen tot kalmte . Hij is een wijs man.

Minaretten kosten véél geld en zijn in het Westen een provocatie naar mijn gevoel . Niet Islamitisch dus en ze kunnen hun geld beter aan goede werken besteden in plaats van het Westen tegen de schenen te stampen.

De eerste reacties waren weer overdreven maar het luwt wel weer en het besef dat ze niet gaan overheersen in Europa groeit en maar goed ook want elke uiting van ontevredenheid maakt hen minder en minder geliefd en zal uiteindelijk tot een exodus leiden.

Neemt niet weg dat het gemakkelijker is voor de meesten om een hoge minaret te bouwen dan om de Koran deftig te begrijpen ! InshaAllah .

Vrede zij met jullie allemaal,
In cognito.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: mogen Europese burgers stellen dat ze geen zin hebben in een reliconfrontatie met de islam nu ze eindelijk de kerk hebben buiten gekregen?
Ze mogen dat stellen maar ze mogen geen wetgeving in het leven roepen met het oog aan die confrontatie te ontkomen.
appelflap schreef:Mag de zwitserse bevolking op basis vd godsdienstvrijheid eisen dat ze geen zin hebben in nog meer religieuze onzin in het straatbeeld?
Nee! De zwitserse bevolking mag reglementering instellen over wat wel en niet in het straatbeeld past maar ze moet dat doen in algemene termen. Ze kan niet bepaalde zaken verbieden enkel omdat ze een associatie hebben met religie.
appelflap schreef:Godsdienstvrijheid geeft mij gewoon het recht om in iets of niets te geloven.
meer niet. al de rest is erbij verzonnen en kan in alle mogelijke richtingen uitgelegd worden.
Dat is niet waar. Godsdienstvrijheid geeft de gelovige ook het recht om niet gediscrimineerd te worden wegens zijn geloof. De gelovige kan dan misschien niet eisen dat hij een toren kan bouwen. Als blijkt dat anderen wel een toren mogen bouwen kan hij eisen dat een specifiek verbod op het bouwen van torens voor zijn religie opgeheven wordt.
appelflap schreef:
axxyanus schreef: Als één religie de medebewoners wel megareligieuze symbolen mag opdringen dan is het een schending van de vrijheid van godsdienst als de andere religies dat niet mogen.
die andere religies doen dat niet (meer) en bij hen stelt zich dat probleem dus niet. In vlaanderen bvb verkommert 50% vd kerken en de andere helft zijn beschermde monumenten.
Dat de moslims in kerken gaan bidden want dan hebben ze ook een toren. Wedden dat ze dit niet doen, dus beweren dat het maar om een torentje zou gaan is niet helemaal correct me dunkt
Naast de kwestie. Ja kan geen verbod instellen enkel voor moslims omdat je ervan uitgaan dat de andere religies het toch niet meer doen. Hoe de moslims daar zelf tegenover kijken is opnieuw naast de kwestie, dan bekijk je het namelijk vanuit een religieuze visie, terwijl het bouwen van die toren nu juist op stadsbouwkundige gronden moet onderzocht worden en niet vanuit een religieuze visie.
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: Ze mogen dat stellen maar ze mogen geen wetgeving in het leven roepen met het oog aan die confrontatie te ontkomen.
maar het probleem blijft de grens.
mits een beetje ruime interpretatie is heel onze wetgeving een aanslag op de godsdienstvrijheid. het volstaat bvb dat ergens 1 imam op het idee komt dat de koran beweert dat we links moeten rijden.
is het nu een aanslag op diens godsdienstvrijheid als wij onze verkeerscode niet aanpassen?

godsdienstvrijheid is ontstaan ten tijde vd ontkerkelijking. toen we het juk van de katholieken hebben afgegooid. godsdienstvrijheid geeft mij het recht om in niets te geloven en het geeft mij het recht om kritiek te uiten op baarddragers van deze wereld. godsdienstvrijheid geeft mensen het recht om vrij te zijn van godsdiensten. en als die mensen, in casu de zwitsers, beslissen dat ze geen grote religieuze gebouwen meer willen, om welke reden ook, dan kunnen ze zich net zo op godsdienstvrijheid beroepen dan de moslims die de bouwwetgeving willen herschrijven.

het is absoluut geen discriminatie als moslims aan dezelfde rechten en plichten worden onderworpen als jij en ik. je kunt als moslim onmogelijk discriminatie inroepen omdat je meer rechten eist als de ongelovige en die niet of onvoldoende krijgt, nu heb ik het trouwens niet alleen over die minaret.

als er al een probleem is met godsdienstvrijheid dan zeker niet in Europa. Iedereen mag de god aanbidden die hij wil maar hij moet de medemens gerust laten en accepteren dat er wetten zijn die veruit superieur zijn aan de "godsdienstvrijheid".
ook mag er een fatsoenlijk debat komen over dat artikel. enerzijds altijd dat artikel inroepen omdat gevangenissen varkensvlees durven serveren maar anderzijds mensen vermoorden als cartoonisten van datzelfde recht gebruik maken roept vragen op.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: het is absoluut geen discriminatie als moslims aan dezelfde rechten en plichten worden onderworpen als jij en ik. je kunt als moslim onmogelijk discriminatie inroepen omdat je meer rechten eist als de ongelovige en die niet of onvoldoende krijgt, nu heb ik het trouwens niet alleen over die minaret.
Ik heb nooit iets anders beweert. Maar dan moet het wel echt gaan om de zelfde rechten en plichten. Een verbod op minaretten proberen te verkopen als voor iedereen de zelfde rechten en plichten want niemand mag minaretten bouwen, terwijl minaret gewoon de naam is die ze aan een toren geven als hij aan een moskee verbonden is, en dit dus neerkomt op een verbod op torens voor moslims terwijl de rest nog wel torens kan bouwen, dat is door middel van woordspelletjes proberen om discriminatie in te voeren.

Als een school merkt dat er problemen ontstaan omdat er meisjes met een hoofddoek rondlopen en ze wil dat oplossen met een hoofddoekenverbod. Dan moeten ook moslimmeisjes zich wat mij betreft daar aan houden en zijn ze verkeerd als ze daaraan proberen te ontsnappen door de vrijheid van godsdienst in te roepen. Dat moslims dit soort stoten proberen uit te halen betekent echter nog niet dat ze altijd ongelijk hebben als de vrijheid van religie wordt ingeroepen. Er zijn weldeglijke gevallen waarin de overheid door regelementering de vrijheid van religie in gedrang kan brengen.

En IMO is dit minarettenverbod in zwitserland zo'n geval.
Plaats reactie