We zullen nu zien hoelang we deze thread weer ontopic kunnen houden
Is de schepping nu wel zo perfect?
Moderator: Moderators
We beginnen weer aardig off-topic te geraken. (mede door mijn schuld
) Daarom heb ik een nieuwe topic gestart. (Kunnen we God ervaren?)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- RavenVrouw
Hoi Allemaal,
Omdat geen meldingen via e-mail binnen krijg heb ik niet in de gaten gehad dat de topic gewoon door is gelopen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik in mijn mailbox een berichtje binnen krijg als er nieuwe mailtjes op het forum staan. Anders dien ik iedere keer op het net te gaan kijken en dat komt er meestal niet van.
Bon, welnu, ik ga even bij lezen en haak dan graag weer in.
Bij deze wel vast een mooi verhaaltje over God, bestaat hij wel of bestaat hij niet? Iets om over na te denken!
Ik vraag aan God waarom hij nog nooit een gedaante aan heeft genomen en zich toonbaar heeft gemaakt aan de mensen zodat de mens zou weten dat hij werkelijk bestaat. Hierbij het antwoord van God:
"Ik heb mij nog nooit een gedaante aangemeten om te voorkomen dat er weer tweestrijd komt onder de mensen omwille van het wel of niet bestaan van mij. Stel ik zou mij tonen aan een blanke, dan zou ik ervoor kiezen om als een blanke man met een lange witte baard gezien te worden, want dat is het beeld wat een blanke zich van mij heeft gevormd.
Vervolgens toon ik mij aan een medemens met een zwarte huidskleur, dan zou ik ervoor kiezen om als een zwarte man met kroeshaar en een kroezende baard gezien te worden, want dat is het beeld wat een donker gekleurde mens zich van mij heeft gevormd.
Welnu, vervolgens komen de blanke en zwarte mens met elkaar in gesprek, waarop de blanke mens tegen de zwarte mens vertelt dat hij de 'enige echte' God heeft gezien en geeft daarbij een omschrijving van het uiterlijk van God. De zwarte mens barst daarop in lachen uit en zegt, dat dat helemaal niet de enige echte God is, want dat "hij" de enige echte God heeft gezien en geeft dan zijn beschrijving van God...."
Moraal van dit verhaal............
Ieder die in God of in een God of Goden gelooft of niet, ervaart dit op zijn eigen manier afhankelijk van zijn of haar achtergronden, en daar is helemaal niets mis mee, om een deur te vinden waardoor we met zijn allen zouden kunnen gaan, dat is het probleem, enwel een menselijk probleem!
Vr.Gr.
Raafje (later verder)
Omdat geen meldingen via e-mail binnen krijg heb ik niet in de gaten gehad dat de topic gewoon door is gelopen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik in mijn mailbox een berichtje binnen krijg als er nieuwe mailtjes op het forum staan. Anders dien ik iedere keer op het net te gaan kijken en dat komt er meestal niet van.
Bon, welnu, ik ga even bij lezen en haak dan graag weer in.
Bij deze wel vast een mooi verhaaltje over God, bestaat hij wel of bestaat hij niet? Iets om over na te denken!
Ik vraag aan God waarom hij nog nooit een gedaante aan heeft genomen en zich toonbaar heeft gemaakt aan de mensen zodat de mens zou weten dat hij werkelijk bestaat. Hierbij het antwoord van God:
"Ik heb mij nog nooit een gedaante aangemeten om te voorkomen dat er weer tweestrijd komt onder de mensen omwille van het wel of niet bestaan van mij. Stel ik zou mij tonen aan een blanke, dan zou ik ervoor kiezen om als een blanke man met een lange witte baard gezien te worden, want dat is het beeld wat een blanke zich van mij heeft gevormd.
Vervolgens toon ik mij aan een medemens met een zwarte huidskleur, dan zou ik ervoor kiezen om als een zwarte man met kroeshaar en een kroezende baard gezien te worden, want dat is het beeld wat een donker gekleurde mens zich van mij heeft gevormd.
Welnu, vervolgens komen de blanke en zwarte mens met elkaar in gesprek, waarop de blanke mens tegen de zwarte mens vertelt dat hij de 'enige echte' God heeft gezien en geeft daarbij een omschrijving van het uiterlijk van God. De zwarte mens barst daarop in lachen uit en zegt, dat dat helemaal niet de enige echte God is, want dat "hij" de enige echte God heeft gezien en geeft dan zijn beschrijving van God...."
Moraal van dit verhaal............
Ieder die in God of in een God of Goden gelooft of niet, ervaart dit op zijn eigen manier afhankelijk van zijn of haar achtergronden, en daar is helemaal niets mis mee, om een deur te vinden waardoor we met zijn allen zouden kunnen gaan, dat is het probleem, enwel een menselijk probleem!
Vr.Gr.
Raafje (later verder)
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
- RavenVrouw
Hee Devious en maken we het spreekwoord compleet "oog om oog, tand om tand" dan zouden we, gezien de heersenden mentaliteit, ook allemaal snel tandeloos zijn, kunnen we ook niets meer wegkauwen 8)Een oog voor een oog maakt iedereen blind!
Groet
Raafje
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
RavenVrouw schreef:Hee Devious en maken we het spreekwoord compleet "oog om oog, tand om tand" dan zouden we, gezien de heersenden mentaliteit, ook allemaal snel tandeloos zijn, kunnen we ook niets meer wegkauwen 8)Een oog voor een oog maakt iedereen blind!
Groet
Raafje
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Hoi Raafje,RavenVrouw schreef:Hoi Allemaal,
we hebben wat instellingen veranderd op de server, als het goed is moet je nu wel een emailtje ontvangen als er gereplied wordt op jouw posts.
Om altijd een reply te ontvangen als er iits wordt gepost in dit onderwerp, (of een ander onderwerp) kun je links onderin klikken op 'watch this topic for replies'
Groet,
Skeptic en Enrico.
En wat als de schepping nu wel perfect was, maar door de zondeval dit veranderd is?
De bijbel een sprookjesboek? Daarvoor staan er net iets teveel waargebeurde verhalen in. Onze geschiedenisboeken zijn toch zeker ook geen sprookjes boeken?
Ik wil best toegeven dat we niet van alle verhalen uit de bijbel weten of ze echt zo gebeurd zijn, maar dit geldt niet voor de hele bijbel. En daarom kun je het volgens mij ook geen sprookjesboek noemen.
De bijbel een sprookjesboek? Daarvoor staan er net iets teveel waargebeurde verhalen in. Onze geschiedenisboeken zijn toch zeker ook geen sprookjes boeken?
Ik wil best toegeven dat we niet van alle verhalen uit de bijbel weten of ze echt zo gebeurd zijn, maar dit geldt niet voor de hele bijbel. En daarom kun je het volgens mij ook geen sprookjesboek noemen.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Ok, zoals je wilt; Sprookjesboek met een kern van waarheid.Ruby schreef:En wat als de schepping nu wel perfect was, maar door de zondeval dit veranderd is?
Net als het griekse verhaal van de verovering van Troje. Troje heeft waarschijnlijk echt bestaan. Maar dat Achilles onsterfelijk was (behalve wanneer hij in zijn hiel werd geraakt) is naar alle waarschijnlijkheid
ciao... Devious...
Even in het verband zien?
Ok, dat Troje bestaan heeft en inderdaad een slim bedacht paard zou kunnen hebben binnengehaald.....Devious schreef:Ok, zoals je wilt; Sprookjesboek met een kern van waarheid.
Net als het griekse verhaal van de verovering van Troje. Troje heeft waarschijnlijk echt bestaan. Maar dat Achilles onsterfelijk was (behalve wanneer hij in zijn hiel werd geraakt) is naar alle waarschijnlijkheid een sprookje.
Maar iemand die onsterfelijk was?
Ik denk dat in die tijd een naam (faam) van een strijder belangrijk was. Denk maar aan het schreeuwen en groots uitdossen van die tijd, alles om de tegenstander te imponeren. En als je een truc had bedacht om onsterfelijk te lijken, dan snelde dit voor je uit en werd je (in de ogen van je tegenstander) onsterfelijk. En toevallig hakte iemand op zijn zwakke plek.
In de bijbel staan veel verhalen die geschreven zijn door de mensen die in God (Jezus) geloofden, ze zullen allemaal wel iets aan het verhaal toe hebben gevoegd, maar het is volgens mij de boodschap van het verhaal die veel meer zeggender is dan het verhaal zelf.
groetjes Wilco
~wl~
Re: Even in het verband zien?
Dat zou dan evengoed voor andere religies kunnen gelden.~wl~ schreef: maar het is volgens mij de boodschap van het verhaal die veel meer zeggender is dan het verhaal zelf.
groetjes Wilco
~wl~
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Dat de schepper niet perfect is blijkt wel uit het feit dat het heelal zal blijven uitdijen en tot slot als een nachtkaars zal uitgaan. Lange tijd is getwijfeld of er uiteindelijk een Big Crunch zou komen waardoor er weer een nieuwe Big Bang zou ontstaan, maar nu is bewezen dat dit niet zal gebeuren. Waarom schept de schepper een heelal wat uiteindelijk zal resulteren in een enorme leegte? Het mooiste is toch om iets te maken (zoals met klei) om na verloop van tijd weer iets nieuws te boetseren? Ik neem aan dat velen geloven dat de schepper het helaal zal overleven; ja zelfs niet aan tijd gebonden is. Of zouden er meerdere heelallen zijn en is ons heelal gedoemd te mislukken?
lanier schreef:Dat de schepper niet perfect is blijkt wel uit het feit dat het heelal zal blijven uitdijen en tot slot als een nachtkaars zal uitgaan. Lange tijd is getwijfeld of er uiteindelijk een Big Crunch zou komen waardoor er weer een nieuwe Big Bang zou ontstaan, maar nu is bewezen dat dit niet zal gebeuren.
Oh, is dat zo? Ik weet niet of dat zo is. Ik heb een recent krantenknipsel waarin staat dat ons melkwegstelsel zich richting het andromedastelsel begeeft en dat deze elkaar over ongeveer een miljard jaar zullen ontmoeten en zullen samensmelten.
En ook al zou deze info niet kloppen.
Vroeger dachten we dat de platte aarde, het centrum was van het heelal.
Later werd dit verruild voor het heliocentrische werelbeeld. (zon middelpunt van het heelal)
En nu geloven we nog steeds dat we het middelpunt zijn; de zielige paar duizend miljard sterretjes, neveltjes, melkwegspiraaltjes die we om ons heen zien als we s'nachts buiten lopen, we denken nog steeds dat dit het enige is.
Waarom zouden er niet miljarden big-bangs hebben kunnen plaatsvinden? Miljarden maal miljarden lichtjaren ver voorbij de uitdijende grenzen van 'ons' heelal, kunnen er miljoenen andere bigbangs hebben plaatsgevonden. Over duizenden miljarden jaren vermengen de uitgestorven resten van tientallen bigbangs zich met elkaar en vormen het materiaal voor een nieuwe big bang.
Het is fantasie
Maar het zou best zo kunnen zijn.
Om ff op het topic terug te komen. Ik ben het uiteraard met je eens dat de schepper prutswerk heeft afgeleverd.
ciao...
Het kranteknipsel klopt. Ons melkwegstelsel zal inderdaad botsen met het Andromedastelsel. Het punt is dat de meeste melkwegstelsels zich van elkaar af verwijderen en dat de zwaartekracht tussen die melkwegstelsels niet groot genoeg is om uiteindelijk te leiden tot de Big Crunch. Dat enkele melkwegstelsels (van de miljarden) met elkaar botsen is zeer goed mogelijk.
Dat ons helal met een ander heelal kan botsen is ook zeer goed mogelijk.
Time will tell.......
Dat ons helal met een ander heelal kan botsen is ook zeer goed mogelijk.
Time will tell.......