Was heel interessant om te lezen.
Ik ben wel zo gek van Spinoza dat ik eens speciaal ervoor het huisje in Rijswijk heb bezocht:

Moderator: Moderators
Rereformed, je schuift me hier opnieuw een verdomd interessant boek onder de neus. Ben je het feitelijk met de strekking (volgens de besprekingen op Amazon) eens?Rereformed schreef:ik kocht eens dit boek: http://www.amazon.com/Courtier-Heretic- ... 0393058980
Haha, ik zet m'n aas niet zonder reden uit: dit is typisch een boek dat je voor een tweede maal moet lezen om er alles uit te krijgen. Als je het bestelt en leest zal ik het ook weer opnieuw gaan lezen.siger schreef:Rereformed, je schuift me hier opnieuw een verdomd interessant boek onder de neus. Ben je het feitelijk met de strekking (volgens de besprekingen op Amazon) eens?Rereformed schreef:ik kocht eens dit boek: http://www.amazon.com/Courtier-Heretic- ... 0393058980
Ik zit al met een serjeuze leesachterstand, maar dit moet er ook nog bij, desnoods volgend jaar.
Bedankt!
Gemakkelijk? Er is niets typischer als iemand die zegt dat iets heel gemakkelijk is, maar het aflaat zelf te doen, terwijl zijn aangevoerde suggesties in een ogenblik al in de vuilnisbak belanden:Gible schreef:One could easily imagine the inverse to this book, written by a Leibniz fan with a grudge against Spinoza: "The Diplomat and the Outcast", perhaps. Spinoza could be presented as an antisocial invalid enfeebled by tuberculosis, cribbing his main ideas from Descartes, too cowardly to publish his own major work, obsessed due to "neediness" with provoking the religious authorities and getting a reaction out of them, and far behind his contemporaries such as Huygens, Leibniz, and Newton in generating concrete mathematical or scientific discoveries. In parallel, Leibniz could be portrayed as balanced and erudite, a philosophical revolutionary who managed to retrieve Aristotelian ideas for modern philosophy in a way that escaped both Descartes and Spinoza, co-inventor of the most important method in modern mathematics, someone who united theory and praxis and tried to engage in responsible political action rather than living a hermetic existence at home, and a generous man of the world willing to share his ideas with hundreds of correspondents across the continent. Such a book would teach us much about Leibniz and little about Spinoza-- the opposite of Stewart's problem.
Ik heb dit uit het boekje Spinoza: uit zijn gelijkenissen en voorbeelden van Jan Knol (de originele werken zijn waarschijnlijk wat te hoog gegrepen voor me). Ik weet zo snel niet op welke pagina het staat, en het zou ook best van de auteur zelf kunnen zijn. Maar volgens Spinoza is God de som van alles wat bestaat en gebeurt en zal dit dus nooit zichzelf tegenspreken (er is immers niks buiten God). Als God wel een persoon geweest zou zijn, spreekt het nogal van onmacht als hij zich enkel kan manifesteren buiten de natuur om.siger schreef:Is dat een moderne interpretatie, of zegt Spinoza dat werkelijk? Weet je toevallig waar?CXT schreef:Een mooi punt wat hij maakte was dat God juist zwak zou zijn als hij zich alleen kon manifesteren als hij de natuurwetten zou overtreden.
Bedenkingen over "zwakheid" of "kracht" van God lijken me eerder bijbels dan spinozisch.
Spinoza zegt in de Ethica (1 propositie 17): "God handelt enkel langs de wetten van zijn eigen natuur."
Ondertussen heb ik het al besteld. Ik laat het weten als ik er aan begin.Rereformed schreef:Haha, ik zet m'n aas niet zonder reden uit: dit is typisch een boek dat je voor een tweede maal moet lezen om er alles uit te krijgen.
Dit kan ik alleen maar beamen. Ik heb hierboven ergens gezegd dat iets wat niet luistert en niet reageert, geen god kan zijn. Op basis van die definitie noem ik Spinoza een atheist. Als je natuurlijk zegt "ik noem het heelal god" dan zijn er, vanuit die visie, opeens geen atheisten meer (tenzij de eerwaarde heer Berkeley misschien, tot zijn eigen ontzetting.)CXT schreef:Spinoza is atheïst voor zover God een persoon is. Maar als je ervan uitgaat dat God niet perse een persoonlijkheid hoeft te zijn, is Spinoza verre van atheïst. Atheïsme is namelijk een ontkenning, terwijl Spinoza's visie een erkenning was van alles wat is. Als Spinoza een atheïst is, is elke pantheïst dat.
ook het pantheisme, in de gangbare zin van het woord van het opgaan van God in de wereld, voor Spinoza onaanvaardbaar was, en wel moest zijn, omdat ook dit een begrenzing was van God, en dus in strijd met Gods oneindigheid. De oneindige God ging voor Spinoza deze (eindige) wereld te boven...
OK, leuk!siger schreef:Ondertussen heb ik het al besteld. Ik laat het weten als ik er aan begin.Rereformed schreef:Haha, ik zet m'n aas niet zonder reden uit: dit is typisch een boek dat je voor een tweede maal moet lezen om er alles uit te krijgen.
De confrontatie tussen deze twee denkers lijkt me veelbelovend: ik hoop zowel Leibniz als Spinoza beter te begrijpen, door ze te zien bewegen tussen de oorspronkelijke redetwisters. Maar hun confrontatie zou ook een parabel kunnen zijn van de confrontatie tussen de oude wereld die Leibniz niet van zich af durfde te zetten, en de moderne wereld die Spinoza voortbracht. Dit is misschien wel het belangrijkste kantelmoment van de mensheid en van het leven, en ik hoop in dit boek iets van die complexiteit te doorzien.
Welke god?jo12ver schreef:
Pantheïsme is een "isme" dat 'god' erkend. ( laten we maar niet terugkomen op de lettercombinatie g.o.d.) er zullen nog theologen komen die hun interpretatie zullen verkondigen.
Joe Hn schreef:Welke god?jo12ver schreef: pantheïsme is een "isme" dat 'god' erkend. ( laten we maar niet terugkomen op de lettercombinatie g.o.d.) er zullen nog theologen komen die hun interpretatie zullen verkondigen.
De pantheisten die ik ken hebben alvast de georganiseerde godsdienst afgeworpen. Verder behoudt men het woord "theos" of "god". Daar moeten we niet moeilijk over doen. Je kan nu wel hooghartig beweren dat de godsgedachte van een pantheist ver verheven is boven het bijgeloof van andere godsdiensten, maar als je zegt dat god alomtegenwoordig is (iets wat minstens katholieken ook zeggen!) dan vind ik het toch een goede vraag: "wát" is alomtegenwoordig? Komt het volledig overeen met de werkelijkheid, of is het iets meer, en bestond het daarvóór? Is het aanspreekbaar? Is het vrij te handelen naar eigen goeddunken? Deze vragen maken voor mij het verschil tussen theisme en atheisme. Ze zijn in dit topic dus toch niet zo ver naast de kwestie.jo12ver schreef:mijn vraag is dan ook heeft het pantheïsme een verklaarde 'god'sdienst nodig.
al dan niet met de bijhorende heilige schriften. ("verkeers"regels) ??????
of is het pantheïsme enkel besteed aan al diegenen die het bestaan van een alom
tegenwoordige 'god' aanvaarden, en zichtzelf ook in dit leven als deel van deze
god beschouwen.
Volgens mij gaat er iets mis in de communicatie. Jij schreef dat pantheïsme god erkend.jo12ver schreef:maken we nog steeds van de lettercombinatie g.o.d. een discutiepunt ???Joe Hn schreef:Welke god?jo12ver schreef: pantheïsme is een "isme" dat 'god' erkend. ( laten we maar niet terugkomen op de lettercombinatie g.o.d.) er zullen nog theologen komen die hun interpretatie zullen verkondigen.