Zie ik nu ten onrechte een conflict?
Wat wordt bedoeld is dat het statische model (het heelal is er altijd al geweest en zag er altijd al zo uit) niet kan volgens Newton. Het dynamische heelal beschrijft een heelal wat is ontstaan uit de oerknal en is gaan uitdijen en waarbinnen alles is ontstaan (sterren, planeten, etc.)
Ik vraag me af of er nog andere universa zijn, of andere universa hebben bestaan.
We kunnen niet verder kijken dan het einde van ons eigen universum omdat er logisch gezien geen licht is. Uiteraard kunnen er theoretisch gezien nog meerdere universa zijn met misschien wel allemaal een eigen God
Hoe had ons universum eruitgezien als bijvoorbeeld op een of andere manier de verhoudingen in de quarks anders waren, of dat er een aantal andere quarks waren? ..of juist niet?
Met quarks heeft het niets te maken, wel met de basisvoorwaarden voor het universum namelijk de natuurconstanten (zoals zwaartekracht). Er zijn er inmiddels al meer dan 30 bekend en er is aangetoond dat een afwijking van soms het 6e decimaal achter de komma bijvoorbeeld tot een chaotisch heelal zou hebben geleid vol losse deeltjes.
Als het toeval zeer klein is dat je de lotto krijgt of een zeldzame ziekte krijgt? is het dan nog steeds toeval?
De kans dat je de lotto wint is puur kansberekening en is trouwens 1:24 miljoen.
[/quote]Wat is dan het percentage van het aantal resulterende universa waar iets van "leven" mogelijk is?
Hangt af van de natuurconstanten en het aantal sterrenstelsels wat zich vormt.
Het heelal heeft zo onnoemlijk veel sterrenstelsels dat de kans dat er geen leven mogelijk is, bijna is uitgesloten.