Waar komen onze deeltjes vandaan?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ianier schreef:MUJAHID: Een vriendelijk verzoek om je onderschrift te wijzigen. Het oproepen tot doden van wie dan ook kan niet door de beugel.
=D>

Het beste is om je adem niet te verspillen aan type's van zo een laag niveau, je kunt toch niet zinnig discussieren met iemand die nog in de middeleeuwen leeft!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Erik schreef:
Ianier schreef:MUJAHID: Een vriendelijk verzoek om je onderschrift te wijzigen. Het oproepen tot doden van wie dan ook kan niet door de beugel.
=D>

Het beste is om je adem niet te verspillen aan type's van zo een laag niveau, je kunt toch niet zinnig discussieren met iemand die nog in de middeleeuwen leeft!
Daarom tiept ie het ook.:-)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mujahid schreef: Khomeini was geen volger van de Rechtschapen Religie, de zijne is er een die door de shaytaan onder de mensheid is gebracht om ons af te brengen van het Ware Geloof geschapen door onze Creator.
Soeniet dus. Weten we al wat meer. Zou je niet eens serieus aan de discussie gaan deelnemen? Ik heb nu al zo'n 20 postings gezien, en niets anders dan steeds dezelfde standaardzinnetjes. Wat denk je daarmee te bereiken? Denk je dat mensen dan naar je luisteren? Dat ze je serieus nemen?

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Devious schreef:
Mujahid schreef: Khomeini was geen volger van de Rechtschapen Religie, de zijne is er een die door de shaytaan onder de mensheid is gebracht om ons af te brengen van het Ware Geloof geschapen door onze Creator.
Soeniet dus. Weten we al wat meer. Zou je niet eens serieus aan de discussie gaan deelnemen? Ik heb nu al zo'n 20 postings gezien, en niets anders dan steeds dezelfde standaardzinnetjes. Wat denk je daarmee te bereiken? Denk je dat mensen dan naar je luisteren? Dat ze je serieus nemen?

Vriendelijke groet...
Met zo'n gast valt toch niet te praten. Iemand die zo gebrainwashed is dat hij dat soort achterlijke dingen "quote" uit die misplaatste gebruiksaanwijzing zoi ik het in ieder geval niet verwachten. Wel hopen overigens. Maar ik ben bang dat het er niet in zit.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik krijg het vermoeden dat Mujahid geen moslim is, maar iemand die de Islam in een kwaad daglicht wil stellen. Kijk maar eens welke site Mujahid in zijn profiel heeft staan.
http://www.faithfreedom.org/forum/
Dit is DE anti-islam site.

Ik vind zijn retoriek er eerlijk gezegd ook te dik bovenop liggen.

Mujahid! Doe je masker af en toon ons je ware aard. We houden hier niet van dit soort spelletjes.

Ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Devious schreef:Ik krijg het vermoeden dat Mujahid geen moslim is, maar iemand die de Islam in een kwaad daglicht wil stellen. Kijk maar eens welke site Mujahid in zijn profiel heeft staan.
http://www.faithfreedom.org/forum/
Dit is DE anti-islam site.

Ik vind zijn retoriek er eerlijk gezegd ook te dik bovenop liggen.

Mujahid! Doe je masker af en toon ons je ware aard. We houden hier niet van dit soort spelletjes.

Ciao..
Ik had zelf het vermoeden dat het Leuke gast was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

distiple schreef: Ik had zelf het vermoeden dat het Leuke gast was.
Nee, dat kan ik zien aan het IP adres. Er is niemand anders met dat IP adres. Het is ook beter om andere gebruikers niet in het openbaar van zoiets te beschuldigen.
Ik stel voor dat we weer on-topic gaan.

Ciao...
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

T was zomaar een gevoel. Anyway. Kan je niet beter gewoon die onzin van die gast gewoon schrappen. Niemand heeft er wat aan denk ik, en die quote vind ik behoorlijk irritant.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Ik dacht laat ik eens op dit forum kijken, viel me de vraag op: Waar komen onze deeltjes vandaan? Dacht tja waarom vraagt iemand dat, feit is dat ze
bestaan dus daar kun je wat mee. Waar ze vandaan komen is twee, mischien dat we er nog een antwoord op vinden maar ik vermoed dat dat wel nog even
zal duren, goed voor de wetenschap zo kunnen we nog even vooruit.

Verder viel me in dit draadje op het volgende geplaatst door Mujahid:

Onze Creator werd niet geschapen, Hij is de Eeuwige, de Ongeschapene.

Heerlijk zo'n nietszeggende zin, hier is het sprookje nog wel aardig, maar dan komt het volgende:

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de ongelovigen waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Koran 9:5

Wat is dit nu weer voor zo'n maroq.nl opmerking, is dit een soort reclame voor de Islam of zo? Of gewoon een misplaatste oorlogsverklaring. Waar is het fout gegaan
Mujahid? Ben je nog te redden? Maar goed ik heb door dat hier geen sprake is van en oprechte vraag, maar meer een psychologisch frustratie. Waarschijnlijk
gebaseerd op de frustratie (als jullie een Creator niet logisch vinden dan weet ik ook wel iets wat jullie niet weten). Nou ja succes.uhghuhmm
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik vraag me af of er nog andere universa zijn, of andere universa hebben bestaan.

Zelf heb ik geen kaas gegeten van dergelijke (theoretische) natuurkunde maar dan toch:

Stel dat er een verzameling universa zijn met allerlei 'basis'eigenschappen. Deze eigenschappen bepalen dan hoe materie zich kan vormen.

Ik zeg maar wat: http://www2.slac.stanford.edu/vvc/theory/quarks.html

Hoe had ons universum eruitgezien als bijvoorbeeld op een of andere manier de verhoudingen in de quarks anders waren, of dat er een aantal andere quarks waren? ..of juist niet?

Stel dat het op een of andere manier mogelijk zou zijn om alle mogelijke permutaties uit te rekenen die mogelijk zijn, als deze al niet voor onze begrippen oneindig zijn. Wat is dan het percentage van het aantal resulterende universa waar iets van "leven" mogelijk is?

Deze redenatie geeft een aparte kijk op toeval vind ik.

Als het toeval zeer klein is dat je de lotto krijgt of een zeldzame ziekte krijgt? is het dan nog steeds toeval?

Als er zich een universum vormt waar leven in in kan vormen die zich afvraagt: is het toeval? ...

Flauw he. ;)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

lanier schreef:Het heelal kan er niet altijd geweest zijn (statisch model) omdat uit de zwaartekrachtwet van Newton volgt dat zo'n heelal zal instorten.
Die bewering (hoe grondig de berekeningen waar ze op berust ook moge zijn) roept bij mij echter vragen op. Het bestaan 'an sich' wordt (naar mijn weten) beschouwd als een axiom. Niet-bestaan bestaan (nonexistence existing) is een logische contradictie. Niets afschilderen als iets; zelfde verhaal. Niets bestaat niet, en het tegenovergestelde van iets is altijd iets anders.
Voordat er sprake kan zijn oorzaak en gevolg moet er noodzakelijkerwijs ook sprake zijn van bestaan. Als men uitgaat van een situatie waarin 'het bestaan' (op zich) wordt veroorzaakt, hebben we te maken met de drogredenatie van het gestolen concept. Concepten bestaan niet in een vacuum, maar zijn voor hun betekenis afhankelijk van een specifieke context (en uiteindelijk is de hele mik weer afhankelijk van een aantal axiomen). Zonder het concept ouders, is het concept "wees" bijvoorbeeld betekenisloos. Op eenzelfde manier wordt oorzaak/gevolg een betekenisloos begrip als het wordt losgekoppeld van z'n benodigde context... het bestaan. Vervang oorzaak/gevolg door 'ontstaan' en je zit met hetzelfde probleem.

Dus aan de ene kant heb ik jouw bewering dat het heelal er niet altijd kan zijn geweest, omdat volgens bepaalde berekeningen niet kan kloppen, maar tegelijkertijd brengt een scenario waarin het universum er niet altijd is geweest (in wat voor vorm dan ook) z'n eigen metafisische complicaties met zich mee.

Zie ik nu ten onrechte een conflict?
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Zie ik nu ten onrechte een conflict?
Wat wordt bedoeld is dat het statische model (het heelal is er altijd al geweest en zag er altijd al zo uit) niet kan volgens Newton. Het dynamische heelal beschrijft een heelal wat is ontstaan uit de oerknal en is gaan uitdijen en waarbinnen alles is ontstaan (sterren, planeten, etc.)
Ik vraag me af of er nog andere universa zijn, of andere universa hebben bestaan.
We kunnen niet verder kijken dan het einde van ons eigen universum omdat er logisch gezien geen licht is. Uiteraard kunnen er theoretisch gezien nog meerdere universa zijn met misschien wel allemaal een eigen God :D
Hoe had ons universum eruitgezien als bijvoorbeeld op een of andere manier de verhoudingen in de quarks anders waren, of dat er een aantal andere quarks waren? ..of juist niet?
Met quarks heeft het niets te maken, wel met de basisvoorwaarden voor het universum namelijk de natuurconstanten (zoals zwaartekracht). Er zijn er inmiddels al meer dan 30 bekend en er is aangetoond dat een afwijking van soms het 6e decimaal achter de komma bijvoorbeeld tot een chaotisch heelal zou hebben geleid vol losse deeltjes.
Als het toeval zeer klein is dat je de lotto krijgt of een zeldzame ziekte krijgt? is het dan nog steeds toeval?
De kans dat je de lotto wint is puur kansberekening en is trouwens 1:24 miljoen.

[/quote]Wat is dan het percentage van het aantal resulterende universa waar iets van "leven" mogelijk is?

Hangt af van de natuurconstanten en het aantal sterrenstelsels wat zich vormt.
Het heelal heeft zo onnoemlijk veel sterrenstelsels dat de kans dat er geen leven mogelijk is, bijna is uitgesloten.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ik ben geen kenner van de astronomie maar in het kader van deze discussie vond ik dit artikel in NRC 21 april wel interessant.
Heelal was ooit eventjes vloeibaar

ROTTERDAM, 21 APRIL. Direct na de Oerknal bestond het heelal een fractie van een seconde uit een exotische vloeistof. Dit blijkt uit experimenten met een deeltjesversneller in Brookhaven (New York). Tot nu toe dachten fysici dat de materie in die allereerste momenten van extreme hitte gasvormig was. Het verrassende resultaat werd bekend gemaakt op de voorjaarsbijeenkomst van de American Physical Society in Tampa (Florida).

De omstandigheden direct na de Oerknal, zo'n 13,6 miljard jaar geleden, zijn nagebootst in de Relativistic Heavy Ion Collider op Long Island. In die ringvormige deeltjesversneller (omtrek 4 kilometer) lieten fysici goudkernen (goudatomen gestript van al hun elektronen) met extreem hoge energie frontaal op elkaar botsen. Tijdens de klap `smelten' de goudkernen en in de compacte vuurbal die dan ontstaat verkeert de materie in een toestand zoals die ook in de vroegste momenten van het heelal moet hebben geheerst: een mengsel van losse quarks en gluonen, de bouwstenen van protonen en neutronen.

Dit quark-gluonplasma, zo blijkt uit een analyse van Brookhavengegevens uit de periode 2000-2003, bestaat uit deeltjes die in sterke interactie met elkaar verkeren. Het heeft veel weg een perfecte vloeistof. Lopende experimenten in Brookhaven moeten fysici zicht geven op de verdere eigenschappen van die oervloeistof. Het gaat steeds om indirecte waarnemingen, aan de hand van deeltjes die uit de vuurbal tevoorschijn treden en door detectoren worden geregistreerd. Theoretisch fysici moeten de nieuwe resultaten nog in een model onder te brengen. Er tekent zich een verband af met de zogeheten snaartheorie, die met 10 dimensies werkt (in plaats van drie voor de ruimte plus de tijd).

De primeur van het quark-gluonplasma was in 2000 voor CERN, het Europese deeltjesversnellerinstituut in Genève, tot groot verdriet van de Amerikanen die op het punt stonden hun Brookhaven-versneller in werking te stellen.

De Amerikanen omschreven de Europese vondst als `prematuur' en `ingegeven door scoringsdrift'. `De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet', was de laconieke reactie.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Deeltje ?

Poepje van G-d !!!!!!!!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef:Deeltje ?

Poepje van G-d !!!!!!!!
toch geen zonnesteek gekregen hoop ik :)
Plaats reactie