Religieuze democratie.
Moderator: Moderators
Wat heeft dit allemaal nog te maken met Religieuze democratie in een topic onder de noemer Maatschappijkritiek?
Raven hoe krijg je het toch voor elkaar om iedere keer een topic te laten veranderen in een heksentopic? Is dit nu magie?
Of missen heksen gewoon het vermogen om te kunnen beoordelen waar een topic over gaat.
Raven hoe krijg je het toch voor elkaar om iedere keer een topic te laten veranderen in een heksentopic? Is dit nu magie?
Of missen heksen gewoon het vermogen om te kunnen beoordelen waar een topic over gaat.

Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Re: Religieuze democratie.
Democratie houdt in dat elke burger vrij kan beslissen. Als die vrijheid niet gegarandeerd is voor elke burger, is er geen democratie. Wanneer een religie macht of controle uitoefent, is democratie dus per definitie onmogelijk.cluny schreef:Deze term las ik vandaag.
Gelukkig maar dat het de uitspraak is van een islamitische theocratische schoft.
Want dat kan helemaal niet: een religieuze democratie.
In een echte democratie is religie per definitie een privézaak. Deze democratie heeft een seculiere overheid: een verkozen overheid die zich onthoudt van religieuze standpunten.
Een religie die geen macht of controle wil uitoefenen is een religie die bereid is zich tot de privésfeer te beperken.
Een religieuze dictatuur zoals die in Iran bestaat omdat honderden miljoenen moslims (shiieten en soennieten) geloven dat een goede samenleving enkel mogelijk is onder leiding van Allah en zijn woordvoerders.
Alle hekserigheden heb ik afgesplitst, hierover kan men verder discussiëren in onderstaand topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6631
In dit topic alleen nog on topic verder graag.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6631
In dit topic alleen nog on topic verder graag.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Er zijn religies die volledig a politiek zijn, maar het is natuurlijk wel zo dat alles misbruikt kan worden. Shinto gaat vooral om respect voor je omgeving,, dus OOK de mensen om je heen Democratie is daar uiteraard mee te verenigen. Echter als een keizer zich als kami laat zien dan gaat het natuurlijk missiger schreef:Democratie houdt in dat elke burger vrij kan beslissen. Als die vrijheid niet gegarandeerd is voor elke burger, is er geen democratie. Wanneer een religie macht of controle uitoefent, is democratie dus per definitie onmogelijk.cluny schreef:Deze term las ik vandaag.
Gelukkig maar dat het de uitspraak is van een islamitische theocratische schoft.
Want dat kan helemaal niet: een religieuze democratie.
In een echte democratie is religie per definitie een privézaak. Deze democratie heeft een seculiere overheid: een verkozen overheid die zich onthoudt van religieuze standpunten.
Een religie die geen macht of controle wil uitoefenen is een religie die bereid is zich tot de privésfeer te beperken.
Een religieuze dictatuur zoals die in Iran bestaat omdat honderden miljoenen moslims (shiieten en soennieten) geloven dat een goede samenleving enkel mogelijk is onder leiding van Allah en zijn woordvoerders.
Kan niet elke religie zich van politiek onthouden als ze dat wil (ik bedoel natuurlijk het gros van de gelovigen van die religie)? Zo was het katholicisme dé politiek in de middeleeuwen, maar aanvaardt vandaag in vele landen een seculiere overheid.Raven schreef:Er zijn religies die volledig a politiek zijn
Tja ..
religies als de islam en het christendom hebben nogal wat politieke eisen.
Ik denk dat religies die zichzelf als het enige juiste zien niet met een democratie te verenigen zijn.
De katholieke kerk accepteert geen seculiere samenleving maar legt zich er soms noodgedwongen bij neer.. als ze echter de kans krijgen .. kijk naar italie...
Ik denk dat religies die zichzelf als het enige juiste zien niet met een democratie te verenigen zijn.
De katholieke kerk accepteert geen seculiere samenleving maar legt zich er soms noodgedwongen bij neer.. als ze echter de kans krijgen .. kijk naar italie...
Daar heb je ook weer gelijk in (en Spanje niet te vegeten)Raven schreef:Tja ..
Mensen met inzicht en bezorgdheid moeten blijven opletten hen die kansen niet te geven....