a.r. schreef:Oke dan, mijn vraag: ......we leven op dit, in een oneindig groot, nog steeds uitdeiend, heelal zwevend zandkorreltje met een gigantisch menselijke overbevolking, waarvan een groot deel van die mensheid crepeert van de honger of dood gaat aan ziektes die op een klein deel van dát zandkorreltje met gemak bestreden worden of kunnen worden door bijv peniciline (waar ook jij dankbaar gebruik van zult maken indien je een simpele keelontsteking hebt) maar je houd vol dat jouw god toch wonderen verricht en door in jouw woorden door "demonen bezeten" mensen geneest? Kun je daar dan één voorbeeld van geven asjeblieft?
Nee, want geen van mijn voorbeelden zal jij geloven (alleen al omdat je er niet bij was). En ik heb (helaas) geen geverifieerde wonderen.
Dies schreef:In christelijke kring worden de wonderen van Jan Zijlstra etc ook met argusogen bekeken.
http://www.refdag.nl/artikel/1410730/Jo ... ebied.html
Hier wordt dezelfe opmerking gedaan als ik hierboven las over iemand met een beenprothese. Bij dit soort genezingen gebeurt het nu nooit dat er bij iemand plotseling een been aangroeit. Het wordt pas spannend als dit zou gaan gebeuren of iemand bij wie kanker geconstateerd is met uitzaaiingen en na een bezoek aan Jan Zijlstra blijkt ook in het ziekenhuis dat de kanker helemaal weg is. Maar daar hoor je nooit van.
Jammer genoeg hoor je dat inderdaad niet.
cluny schreef:Je ziet bij de ingang/uitgang van de bidruimte ook nooit een bakje waarin de overbodig geworden gebitsprotheses van dankbare geneesden zijn verzameld.
Lol. Ja, genezingen blijft iets moeilijks. Ik blijf er bij dat het mogelijk moet zijn, maar zie het helaas nauwelijks gebeuren. Ik snap ook niet precies waarom God dit niet meer laat gebeuren, ligt het aan ons, dat wij niet 'heilig' genoeg leven en daarom de autoriteit missen of ligt het aan God, dat Hij redenen heeft om niet zoveel te genezen?
Dies schreef:Christenen gaan hierbij doorgaans ervan uit dat sinds de zondeval het verstand verduisterd is. Dit betrekt men dan op zowel ethisch vlak als op empirisch wetenschappelijk terrein. Op het ethische vlak resulteerde de zondeval in de menselijke kwade neiging.
Als het gaat om de logisch kenbare werkelijkheid doet het vreemde verschijnsel zich voor dat christenen wel bijvoorbeeld de medische wetenschap accepteren en zelfs bewonderen; maar de natuurwetenschap wordt met argusogen benaderd en dan heet het te zijn dat de moderne natuurwetenschap uit ongeloof voorkomt. Waar staat in de bijbel dat de mogelijkheid tot empirisch-logische benadering van de kenbare werkelijkheid sinds de zondeval geschonden is? Ik ga ervan uit dat hier de christelijke denkfout ligt.
Zoals ik al eerder schreef is het niet zozeer de natuurwetenschap, maar de historische (natuur)wetenschap die christenen met enig scepsis bekijken. En er staat nergens in de bijbel dat de mogelijkheid tot empirisch logisch redeneren is uitgeschakeld hoor.
Heeck schreef:Op basis waarvan kan jij het daar niet mee eens zijn ????
Zijn er nog meer terreinen van de natuurwetenschappen die je met botte onkunde terzijde veegt ?
Hoe doe jij dat feitelijk, want dat verbaast me het meest:
het gewoon overboord kieperen van duizenden manjaren wetenschappelijk onderzoek. Je kan op die manier ook wel een vliegend vliegtuig ontkennen of een heteluchtmotor, of plaattectoniek.
Resulterende vraag:
Wanneer en waarom vind jij jezelf gekwalificeerd om bestaande, samenhangende en getoetste kennis zonder enig bewijs overboord te kieperen en er niets voor in de plaats te stellen dat kan worden getoetst ?
Roeland
Wederom; op die manier kan ik niet een vliegend vliegtuig ontkennen, want dat maakt deel uit van de operationele wetenschap. Maar een gemeenschappelijke voorouder tussen mens en aap is niet echt operationeel te noemen, het is historische wetenschap.
Kochimodo schreef:
Dus je hebt voor je 16de nooit een (kinder)bijbel gelezen, bent nog nooit naar een kerk geweest?
Verbijsterend dat zo'n inteliigente jongeman, goed opgeleid, die ongelovig is opgevoed de bijbel van kaft tot kaft geloofd. Shocked Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat jouw gezond verstand, de logica en de rede nooit in opstand komen tegen de inhoud van de bijbel. Nogmaals verbijsterend! Shocked
Nee, ik had voor mn 16e inderdaad niet in de bijbel gelezen. Wel heb ik op een christelijke basisschool gezeten, waar wel eens werd voorgelezen uit de bijbel. Maar dit was niet de reden dat ik op die school zat, dat was omdat ie zo verrekte dichtbij was. En toen ik heel jong was ben ik wel eens in de kerk geweest. En mijn verstand komt niet zozeer in opstand tegen de inhoud van de bijbel, wel wordt ie er door uitgedaagd, met name dan bij de evolutietheorie VS schepping. Ik durf zelfs te stellen dat ik door de bijbel zelfs verstandiger ben geworden

. Maar dat is meer op het gebied van (levens) wijsheid dan echte kennis.
Maar logica wordt anders als je gelooft, dat geef ik toe. Dat komt ook omdat je nu een immens grote bovennatuurlijke factor erbij krijgt, waar je eigenlijk alles wat je niet begrijpt naar toe kan schuiven. Dit klinkt natuurlijk heel makkelijk, en soms is het dat ook wel. Maar het is door het bestaan van een God dat ik kan geloven in een schepping, zou er geen God geweest zijn, dan was het hele scheppingsverhaal natuurlijk klinkklare onzin.
siger schreef:lehem schreef:
Ik denk dat ziektes een gevolg zijn van de zondeval
Waarom heeft God de zondeval gemaakt?
lehem schreef:
het is meer een lange termijn perspectief dat eens (dus in de hemel) alle ziektes en pijn de wereld uit zullen zijn verbannen
Waarom "eens"? Voor wie? Ben jij bij de gelukkigen? Waarom (niet)?
God heeft de zondeval niet gemaakt. Wel heeft hij de mens keuze gegeven tussen Hem gehoorzamen of niet. En een keuze zonder consequenties is geen echte keuze. Ik geloof daarom dat God de best mogelijke van de mogelijke werelden heeft gemaakt. Want weet jij een andere manier om iemand te maken die je de keus wilt geven om van je te houden, maar ook om van je weg te lopen? En daarbij niet voor bij te gaan aan je almacht, goedheid en rechtvaardigheid?
Met eens bedoel ik wanneer we in de hemel zullen zijn alle pijn weg zal zijn, de 'lamme zal springen in het veld' en er zullen geen tranen meer zijn. Dit is voor diegenen die in Hem geloven. Ik behoor tot nu toe nog bij de gelukkigen, want ik geloof dat Jezus Christus gestorven is en weer is opgestaan, zodat ik nu tot God kan komen. Het is heel simpel, God heeft een stap richting de mens gezet, en het enige wat we hoeven te doen is het aannemen of het verwerpen.