Ja, dat gaat ver hè. Vind ik ook hoor. Dus ik denk dan het zal wel ergens uit mijzelf komen, omdat je die stap naar verder eigenlijk gewoon helemaal niet wil maken. Voor je het weet ben je een gelovige.Fjedka schreef:Op het moment dat je van een deïstisch "iets" , iets maakt dat je inzichten geeft, dat je kunt aanroepen, aanbidden, ga je mijns inziens een brug te ver. Dan wordt dat iets meteen persoonlijk. Een entiteit, een intelligentie. Dan wordt dat "iets" theïstisch. En als dat iets ook nog eens de creator is, of de basis van, ons universum, dan is dat "iets" wetenschappelijk aantoonbaar niet mogelijk.
Iets of niets?
Moderator: Moderators
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Mag ik wat afchecken ?Kitty schreef:Toch idioot, iedereen heeft het (denk ik vast) maar niemand kan er iets mee. Niemand kan er iets over zeggen, of durft hier geen poging toe te doen? Willen we eigenlijk dit gevoel ontkennen? Het als onbestaand niet aanwezig zien? Als hersenspinsel benoemen? Ik heb het geprobeerd, het lukte mij niet.
Zijn er wellicht ook mensen die geen idee hebben waar ik het over heb?
Want ik vermoed dat niet iedereen het heeft, of anders niet in dezelfde mate.
Ik geef twee illustraties:
1)
Ook veel bekendere gevoelens spreken bij de een veel sterker aan dan bij de ander en hebben gelijk dóórgekoppeld een veel grotere overtuigingskracht ten opzichte van andere overwegingen.De rationele delven vaak als eerste het onderspit. Verliefdheid als standaard voorbeeld, dat zich niet weg laat redeneren door besef over een laat-puberale hormonenvloed of "die waar jij op valt komt uit een slecht nest".
2)
Eens bij pikdonkere glasheldere sterrennacht, met kalm weer en ruime wind over de Adriatische zee zeilend kan denk ik (ook) niemand er onderuit onder de indruk te zijn. Alleen was er een opzienbarend verschil tussen mijn mede-nachtwacht en mij.
Dat onder de indruk zijn had bij hem het effect dat hij heel intens begon te bidden en steeds verder in vervoering raakte, terwijl ik wel intens onder de indruk was van het besef van mijn heel beperkte toereikendheid.
Naderhand met mijn maat nog eens over gehad en we kwamen tot de vriendelijke conclusie dat we allebei blij waren niet in de ander zijn schoenen te staan, want dat leek ons maar niets
Mijn onderstaand motto komt ongeveer daar vandaan.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Neen, buiten oude religieuze gewoontes heb ik geen gevoel dat er meer is. Ik kan wel verwonderd en onder de indruk zijn van de pracht van de sterrenhemel 's avonds tijdens het roken van een sigaret in de tuin. Zonder daarbij te denken of te voelen er moet wel iets meer zijn.Kitty schreef:Zijn er wellicht ook mensen die geen idee hebben waar ik het over heb]
Wat me wel eens overkomt dat ik soms in een gelukzalig moment nog de neiging heb God te danken. Of voor het eten te gaan bidden, maar dat komt meer omdat soort religiositeit nog moet slijten. Dat soort automatismen leer je niet zo 1-2-3 af. Tot nog toe bedenk ik dan direct daarna, dat er geen god bestaat (althans iig niet de joods/christelijke god die ik aangeleerd heb gekregen) en komt er geen dankzegging of gebed uit mijn mond richting de bijbelse god..
Ik hou wel de mogelijkheid open dat de deistische of pantehistische god zou kunnen bestaan, maar dat er te weinig info is ovder zo'n god om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Daarom noem ik mijzelf mbt die god agnost.
Zou het een vorm van hogere sensitiviteit kunnen zijn, dat bij de een meer aanwezig is dan bij de ander? Het gaat er denk ik ook om hoe je het invult. Voor dat invullen ben je denk ik zelf verantwoordelijk, hoewel, vrij onbewust toch. Ik vind het ergens lastig. Want de beschouwingen van het atheistische idee klinken mij heel logisch in de oren, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat ik mezelf aan het belazeren ben.
Laatst gewijzigd door Kitty op 16 apr 2009 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Ik vind dat hier toch een bere-interessante discussie uit is gekomen.
Je praat over een gevoel wat ik nimmer heb ervaren en mij ook in het geheel niets bij voor kan stellen.
Ik vermoed dat het gevoel wat jij hebt bij mij op een andere manier tot uiting komt.
Veel van wat Rererformed in dit topic schrijft kan ik me bij aansluiten.
Ik heb geen idee waar je het over hebt.Kitty schreef:Zijn er wellicht ook mensen die geen idee hebben waar ik het over heb?
Je praat over een gevoel wat ik nimmer heb ervaren en mij ook in het geheel niets bij voor kan stellen.
Ik vermoed dat het gevoel wat jij hebt bij mij op een andere manier tot uiting komt.
Veel van wat Rererformed in dit topic schrijft kan ik me bij aansluiten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
En toch zegt Rereformed dat hij het gevoel herkent, hij is alleen wars om er god bij te noemen omdat god voor hem een beladen term is waar hij alleen maar negatief over kan denken. En hij noemt zich derhalve absoluut atheïst maar geeft daarbij wel aan dat zijn atheïsme dus slaat op godsbeelden. Dus tegen het godsidee, het invullen met god van dat waar ik het over heb. Daarbij ontkent hij dus niet het gevoel waar ik het over heb.
Ik ben ook wars van de goden uit de gevestigde religies. Maar ik kan begrijpen dat het wellicht uit dat gevoel onstaan is. Het is een manier van invulling geven, labelen, concreet proberen te maken waardoor, mijns inziens, religies ontstonden.
Ten diepste is de mens dus een religieus wezen alleen moet het aspect religieus anders ingevuld worden dan tot nu toe gebeurd is. Of er moet een ander woord voor gevonden worden.
Ik ben ook wars van de goden uit de gevestigde religies. Maar ik kan begrijpen dat het wellicht uit dat gevoel onstaan is. Het is een manier van invulling geven, labelen, concreet proberen te maken waardoor, mijns inziens, religies ontstonden.
Ten diepste is de mens dus een religieus wezen alleen moet het aspect religieus anders ingevuld worden dan tot nu toe gebeurd is. Of er moet een ander woord voor gevonden worden.
Ik zit in dezelfde tweespalt. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat god (of iets) indien hij (het) bestaat zo trancedent en onbegrijpelijk is dat zelfs de vraag of hij (het) bestaat irrelevant is.Kitty schreef:Ik vind het ergens lastig. Want de beschouwingen van het atheistische idee klinken mij heel logisch in de oren, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat ik mezelf aan het belazeren ben.
Laatst gewijzigd door Marinus op 16 apr 2009 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik schreef ook dat ik het met veel van wat Rereformed schrijft in dit topic eens ben, niet met alles, en dat gevoel is iets wat ik niet kan begrijpen.Kitty schreef:En toch zegt Rereformed dat hij het gevoel herkent
Misschien heeft het te maken met mijn van huis uit atheïsme.
Er is ook nog nooit iets voorgevallen waardoor ik bewogen werd in de richting van "misschien is er iets" wat dit verklaart.
Wel een gevoel van verwondering over dingen die ik niet begrijp en tegelijkertijd mateloos interessant vind.
Maar dat gevoel is voor mij onderdeel van mijn menselijke bewustzijn en ratio.
Dat gevoel zet mij enkel aan tot het leren begrijpen van wat ik niet begrijp, maar geeft mij geen enkel moment het idee dat er "iets" zou kunnen zijn wat de verklaring levert.
Rereformed schreef dat ook al, van alle dingen die men in vroeger tijden niet begreep en waar men god dan wel "iets" aan toe kende is heden ten dage enkel het ware begrip over gebleven.
Telkens weer blijkt de onzichtbare/onbekende verklaring een tijdelijke en onnodige veklaring voor de dingen die we niet kunnen benoemen of bevatten.
Voor mij is dit niet meer dan gebrek aan kennis.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Misschien heb je het gemist, maar ik heb mijzelf hier altijd als agnost benoemd. En atheïst ten opzichte van de boekgoden.Kochimodo schreef:Dan beschouw jejezejf toch ietsist of agnost, als dat je gevoel en verstand meer op één lijn brengt?Want de beschouwingen van het atheistische idee klinken mij heel logisch in de oren, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat ik mezelf aan het belazeren ben.
En dat agnost dus inderdaad vanwege de reden dat ik struikel bij het totale atheïsme als dat inhoudt dat alles rationeel verklaarbaar is en er niets buiten het kenbare kan bestaan en er dus onmogelijk iets als een hogere intelligentie kan bestaan. Waarbij ik zelfs schepping van de allereerste aanzet tot het bestaan niet uitsluit.
En Erik, natuurlijk is het gebrek aan kennis. Maar waarschijnlijk kennis die wij nooit als onweerlegbare feiten zullen kennen die ieder mens tot zich zou kunnen nemen.
-
Samante
Precies, wanneer je dat probeert loop je gegarandeerd vast. Het gaat boven de ratio uit. De ratio zegt bullshit het gevoel zegt, echt niet!