Freke & Gandy: The Jesus Mysteries

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Het boek van Freke en Gandy is in de eerste plaats een opsomming van wat andere onderzoekers gedurende een eeuw aan het licht hebben gebracht. Zo bevat het boek een voetnotenvoorraad van meer dan 60 bladzijden en daarna nog een bibliografie van 7 bladzijden waarnaar verwezen wordt.

Eén van die nieuwe inzichten die dit onderzoek van de laatste honderd jaar steeds duidelijker heeft gemaakt, en Freke en Gandy eenvoudig naar zijn conclusie leiden, is dat men de hele heidense cultuur van de antieke tijd steeds meer moet gaan bezien als een boom met vele vertakkingen, maar die allemaal aan één en dezelfde boomstam ontspruiten.
P. Kingsley schrijft dat klassieke experts van na de verlichting in verlegenheid gebracht werden wanneer ze steeds geconfronteerd werden met de heidense mystiek en geloof in wonderen en mythen bij grootheden zoals Pythagoras en Empedocles. Bijgevolg werden deze zaken onder de mat geschoven. Bijgevolg werd ook niet gezien dat Plato een product was van ditzelfde denken, dus van mysteriegodsdiensten/pythagorese/orfeïsche leringen. De griekse rationele filosofie kan niet gescheiden worden van de religieuze opvattingen en dit wordt pas nu herkend en erkend.
K.S. Guthrie geeft vele verwijzingen uit de oudheid waaruit blijkt dat Plato 'al zijn leringen aangaande het goddelijke had van Pythagoras en de leer van Orfeus'. Kingsley en Guthrie concluderen in hun boeken dat er een lijn loopt van oeroude oosterse wijsheden, bij ons het dichtstbij te vinden in Egypte, die via Pythagoreïsme en het Orfisme in de 6e en 5e eeuw naar Europa komen en uiteindelijk op Plato aankomen, en die via de hellenistische cultuur vanaf Alexander de Grote overal gevonden kunnen worden in de populaire mysteriecultussen, in het christendom en jodendom bekend worden als gnostiek, later in het moslimgeloof als soefisme, en tot op de dag van vandaag in vele esoterische stromingen. Dit alles moet men als één groot geheel beschouwen.
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Rereformed,
Ik heb hier een zin uit een recentie van het boek op Bol.com.
Leven volgens de gnosis betekent het besef dat jij, net als al het bestaande, een stuk bent van het zich ontvouwende al-bewustzijn.
van Drs. P.W.A. Stuurman.

Ben jij het daar mee eens? Of is dit niet de strekking van het boek maar een uitleg van de recensent overwat Gnostic is?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Fishhook schreef: Ik heb hier een zin uit een recentie van het boek op Bol.com.

Je hebt het over de Biblion recensie van De lachende Jezus - leugens in de religie en gnostische wijsheden. Dat is niet het boek ;). Ik ben wel benieuwd naar Rereformed zijn antwoord.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Fishhook schreef:Rereformed,
Ik heb hier een zin uit een recentie van het boek op Bol.com.
Leven volgens de gnosis betekent het besef dat jij, net als al het bestaande, een stuk bent van het zich ontvouwende al-bewustzijn.
van Drs. P.W.A. Stuurman.

Ben jij het daar mee eens? Of is dit niet de strekking van het boek maar een uitleg van de recensent overwat Gnostic is?
Dit is de uitleg in een notendop van wat pantheïsme ten diepste is. Ik heb het vroeger wel leuk gevonden met deze ideeën te spelen, en het zelfs verdedigd op dit forum, maar ben meer en meer een 'boeteling van de geest' geworden: we hebben eenvoudig geen aanwijzingen om aan te nemen dat het Al één groot bewustzijn is, sterker nog er is meer voor te zeggen dat het niet zo is. Jouw bewustzijn merkt bijvoorbeeld helemaal niets van wat ik over een uur ga doen. Nog moeilijker is het om het over het bewustzijn van de wind of een steen of een ster te hebben.

Het denken dat alle dingen één zijn is inderdaad de kern van de gnostiek en een geweldig mooie religieuze levenshouding. Freke en Gandy laten zien dat dit in een notendop de kern van al de oosterse wijsheid is, en de kern van de hellenistische filosofie/mysteriegodsdiensten. Je kan deze gedachte ook terugvinden in alle moderne esoterie en new age. Vandaar ook dat al die paganistische religies in elkaar overgingen, niet behept waren met het virus van de zending en daarom het onderspit dolven toen er een agressief literalistisch christendom ontstond, maar aan de andere kant onsterfelijk blijken te zijn.
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Deseo! schreef:
Fishhook schreef: Ik heb hier een zin uit een recentie van het boek op Bol.com.

Je hebt het over de Biblion recensie van De lachende Jezus - leugens in de religie en gnostische wijsheden. Dat is niet het boek ;). Ik ben wel benieuwd naar Rereformed zijn antwoord.
Je hebt gelijk, mijn fout. :?

@Rereformed, evengoed bedankt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie