De positieve componenten van de religie.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Plons schreef:@Allen: kunnen we eventjes on-topic blijven? Dus benoem de positieve componenten van de religie.
Rereformed schreef:
Maar het je richten op de godsdienst kunt je vergelijken met scholing krijgen op school: het wordt in onderdelen (vakken) opgesplitst.
Voor o/a een beter overzicht te krijgen. Dan kun je het toch niet erg vinden als ik probeer een positief componenent te formeren?
Nee, dat vind ik echt niet erg, hoor. Ik loop er zelf ook al een hele dag naar te zoeken. Misschien kan ik er één opvissen:

Ik heb vaak gedacht dat 'religie' in de meest ruime zin betekent 'een ultimate commitment aan het leven', een laatste grond dat positieve waarde geeft aan het leven.

Toevallig ben ik leraar godsdienst. .
Nee joh, dat meen je niet :lol: .
Nou nee, niet echt, want ik ben het alleen maar in mijn vrije tijd.
Ik bedoel ermee dat voor mij religie belangrijker is dan voor veel andere mensen, en wellicht hebben die andere mensen gelijk. :wink:
Laatst gewijzigd door Rereformed op 10 jan 2009 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:
bipolair schreef:Nee hoor rereformed, jouw argumenten zijn eenvoudig onderuit te trappen. Ik heb al een tandarts, we leven al in een goede maatschappij, andere mensen regelen dingen al voor mij. En dat ik afhankelijk ben van andere mensen? Dat ben ik toch altijd al. Laat mij lekker voor de t.v. zitten met een zak chips.....mijn vrije keuze!
Uiteraard jouw vrije keuze. Wat denk je hiermee nu onderuit te hebben gehaald? Ik heb enkel uitgesproken dat ik naar geestelijke groei streef en de hele mensheid daar toe oproep. En dat blijf ik ook na deze uitspraak doen. Het enige wat je met jouw uitspraak bereikt is het mij duidelijk maken dat ik me dus blijkbaar niet in een gesprek met jou hoef te begeven. Fijn, gezellige avond toegewenst met je zak chips.
Je kan mijn vragen gewoon niet beantwoorden en mijn opmerkingen niet weerleggen, je kan je niet indenken dat er andere visies op het leven zijn. Dus leg je die maar makkelijk naast je neer. Dit is dus geestelijke groei volgens rereformed.
En trouwens, zo ontwikkeld vind ik iemand niet die continu moet terugvallen op een andere denker zoals bijvoorbeeld Nietzsche. Eigen ideeënvorming is ook wel leuk.
Zeker, geheel mee eens. Maar wat je nu doet is duidelijk oproepen tot geestelijke groei. :lol:
In deze heb ik mijn mening gegeven, maar in tegenspraak tot jouw ook laten zien waarom ik die mening toegedaan bent.
Beste rereformed, jij kan simpelweg niet invullen voor een ander wat noodzakelijk is want dan zal je de noodzakelijkheid van het leven moeten aantonen!
Jazeker kan ik dat wel, op exact dezelfde manier als christenen die je in het begin van het topic de hand boven het hoofd hield, of exact op dezelfde manier als een dokter iets voorschijft wanneer hij van mening is dat je een bepaald pilletje nodig hebt. Maar de oren om te horen, of de wil om een pil te slikken kan ik je uiteraard niet geven. Het is jouw vrije keus indien je bijvoorbeeld het nihilisme wil omarmen.
[/quote]

Beste rereformed, wat je nu dus toegeeft dat je noodzakelijkheid van het leven niet kan aantonen. Om dan vervolgens een verhaaltje te houden over andere overtuigingen kan dat niet maskeren.

Beste rereformed, je valt gewoon door de mand en ik lach me rot :lol:
Laatst gewijzigd door bipolair op 10 jan 2009 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

rereformed schreef:Walging is jouw geloof?
Nee rereformed, Walging is een zeer bekend boek van Sartre waar ik mijn citaat uithaalde, toont maar weer eens hoe ver jouw ontwikkeling is.....
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Je laat je weer eens van je beste kant zien, Bipolair. Zo ken ik je weer helemaal. :lol:
Born OK the first time
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:En ik heb overigens oprechte belangstelling naar jouw weg in het leven. Het feit dat ik preek wil in het geheel niet zeggen dat ik geen oren heb om naar een ander te luisteren. Ik heb het vaak genoeg mis gehad om te weten dat ik altijd wat kan bijleren. Het is niet voor niets dat ik zo stellig sta achter de stelling dat men onophoudelijk moet streven naar geestelijke groei.
Beste rereformed, ik vroeg of jij de noodzakelijkheid van het leven kan aantonen, dat kan jij niet, dat kan niemand niet. Dit geeft mij een enorme vrijheid door te beseffen dat mijn vrijheid en mijn essentie gebaseerd is op mijn vrijheid.

Het geeft mij ook het inzicht dat vele uitspraken die ik doet alleen maar kan baseren op mijn vrijheid en dus geloof zijn.

Het geeft mij ook het inzicht dat uitspraken die over mij gedaan worden gebaseert zijn op geloof en niets anders.

Het voorkomt dat ik me in een positie manouvreer waar ik denk ware uitspraken te kunnen doen over laten we zeggen iemands ontwikkeling waardoor ik vol blijde verwachting door het leven loop!

Ik ben niet gevangen in een ziekelijke verwachting van mezelf om altijd te streven naar iets omdat ik daar mijn vrijheid gewoon niet in vind.....
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:Je laat je weer eens van je beste kant zien, Bipolair. Zo ken ik je weer helemaal. :lol:
Ik ben niet de beroerste enigzins sarcastisch te zijn om de geest van mensen te prikkelen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik geloof dat ik zo even op tv (zonder zak chips, maar met een zelfgemaakte reeks tosti's ga genieten van Garfield 2 the movie. Jammer voor de weldoeners die van mening zijn dat dit geestelijke onvolgroeidheid is, mijn hedonistische gevoel is nu eenmaal van een iets groter belang dan de geestelijk opgroeien van mijn persoonlijkheid. :angel12:
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bipolair schreef:
Rereformed schreef:Je laat je weer eens van je beste kant zien, Bipolair. Zo ken ik je weer helemaal. :lol:
Ik ben niet de beroerste enigzins sarcastisch te zijn om de geest van mensen te prikkelen.
Jammer voor je dat je weinig zicht hebt op de kanonschoten waarmee je schiet. Je verknalt er discussies mee. Voor mij ontpop je je als een ordinaire ruziezoeker en ik heb dan ook verder geen zin meer in een gesprek met je.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Sararje schreef:Overigens zal ik heus wel een keer Nietzsche gaan lezen hoor, wees maar niet bang. Maar ik heb zeer gegronde redenen om te twijfelen aan zijn betoog.
Gegronde redenen om te twijfelen aan een betoog dat men niet gelezen heeft. Tsja, dat noemt men nu een schoolvoorbeeld van vooroordelen.
Vandaaruit aan het betoog te beginnen is ook niet aan te bevelen. Je kunt het dan ook net zo goed ongelezen laten.
Born OK the first time
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

bipolair schreef:Ik vestigde mijn aandacht op nog iets anders onder de zon, en ook dat is leegte. 8 Iemand is helemaal alleen. Hij heeft zelfs geen zoon of broer, maar toch zwoegt hij almaar door en wordt zijn dorst naar rijkdom nooit gelest. Voor wie beult hij zich zo af en ontzegt hij zich de genoegens van het leven? Ook dat is enkel leegte en een trieste zaak. 9 Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont. 10 Wanneer twee vrienden samen zijn en een van beiden valt, helpt de ander hem weer overeind, maar wie alleen is en ten val komt is beklagenswaardig, want hij heeft niemand die hem op de been helpt. 11 Wanneer je bij elkaar slaapt, geef je warmte aan elkaar, maar hoe krijgt iemand die alleen slaapt het ooit warm? 12 En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houd je stand. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.

Prachtig stukje toch uit het boek Prediker....
Heel erg mooi idd :) .
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef:
Nee, dat vind ik echt niet erg, hoor. Ik loop er zelf ook al een hele dag naar te zoeken. Misschien kan ik er één opvissen:
Dat klinkt niet echt hoopvol. Maar goed ik kijk ernaar uit :) .
Fuck met alles.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Ja natuurlijk, want aan wie een open visie heeft op het leven ontwaard zich veel moois.

Wat denk je van deze;

Al het gezwoeg dient ertoe dat de mens zijn buik vult, maar zijn verlangens blijven onvervuld. Welk voordeel heeft de wijze vergeleken met de dwaas, wat is het voordeel voor de arme dat hij inzicht in het leven heeft? Het is beter te genieten van iets tastbaars dan te grijpen naar iets onbereikbaars. Ook dat is niets dan lucht en najagen van wind. Wie en wat de mens is, werd al lang geleden vastgesteld: zijn naam is Mens en hij is niet in staat het op te nemen tegen hem die meer macht bezit dan hij. Alles wat er meer over gezegd wordt, vermeerdert slechts de leegte. Wat is hiervan het voordeel voor de mens? Wie weet wat goed is voor de mens gedurende het luttel aantal dagen van zijn leeg bestaan? Ze zijn voor hem zo vluchtig als een schaduw. Wie kan hem vertellen wat er na hem komen zal onder de zon?
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:Jammer voor je dat je weinig zicht hebt op de kanonschoten waarmee je schiet. Je verknalt er discussies mee. Voor mij ontpop je je als een ordinaire ruziezoeker en ik heb dan ook verder geen zin meer in een gesprek met je.
Ten eerste vraag ik me af of jij weleens zin heb gehad om daadwerkelijk met iemand te praten.....jij je trots, ik m'n vrijheid....
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

bipolair schreef:Al het gezwoeg [..] verlangens blijven onvervuld [..] leeg bestaan [..] vluchtig
Allemaal waar. Maar je bent nu eenmaal genetisch en cultureel geprogrammeerd om te streven naar succes, je brein is zodanig gehardwired dat je genoegen beleefd aan het bereiken van doelen die je jezelf stelt. Schaatsen is leuk, zo heb ik de afgelopen weken gemerkt, maar het léren schaatsen vond ik nog leuker. Natuurlijk, het is nutteloos, rondjes schaatsen - een verspilling van energie. Wat dat betreft kun je net zo goed in bed blijven liggen. En als iemand anders gelukkiger is in een eindeloze sluimering, dan moet hij vooral niets gaan doen. Een gebrek aan doelstellingen en activiteiten schijnt echter een belangrijke oorzaak te zijn van depressiviteit en daar zit men meestal weer niet op te wachten. Wat is het doel van het leven? Wel, misschien is het doel van het leven dat je in een goed blaadje komt te staan bij een Goddelijke schaatsfanaat. In dat geval moet je de ijzers maar eens uit het vet halen. Maar wellicht is het net als met al die andere nutteloze dingen - piano spelen, schilderen, schaatsen.. - en ligt het doel slechts in zichzelf. En evenals iemand zich niet op het ijs moet begeven als hij een hekel heeft aan schaatsen, kun je maar beter een einde aan je leven maken als je het leven haat. Of je probeert je houding ten opzichte van het leven een beetje te veranderen, zodat je zo nu en dan er zelfs plezier in kan krijgen. Men zegt dat het hebben van idealen wel eens wil helpen..
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Rereformed schreef:
Sararje schreef:Overigens zal ik heus wel een keer Nietzsche gaan lezen hoor, wees maar niet bang. Maar ik heb zeer gegronde redenen om te twijfelen aan zijn betoog.
Gegronde redenen om te twijfelen aan een betoog dat men niet gelezen heeft. Tsja, dat noemt men nu een schoolvoorbeeld van vooroordelen.
Vandaaruit aan het betoog te beginnen is ook niet aan te bevelen. Je kunt het dan ook net zo goed ongelezen laten.
Mwah, ongelezen door mij zal het niet worden. Echter, als jij, als grootste Nietzsche-representant van het forum (complimenteus) al niet bepaalde voor mij essentiele vragen beantwoordt en jij vrij flauw reageert met: "dan ga je zelf maar Also sprach Zarathustra lezen" dan heb ik zoiets van... schijnbaar had Nietzsche hier zelf wel een antwoord op maar ben jij die vergeten of had Nietzsche zelf een onbegrensd vooruitgangsgeloof. In dat laatste geval zou ik dat zeer spijtig vinden want vooruitgang tegen elke prijs... ik denk dat mijn ethische gevoelens in combinatie met mijn historische kennis van de 20e eeuw nou net laten zien dat ongebreideld vooruitgangsgeloof tot soms zeer destructieve niet-humanistische gedachten kan leiden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie