DeLeek schreef:Sorry, ik heb me hier niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel dat je wel eens nieuwsberichten hoort waaruit soms blijkt dat gelovigen bepaalde voordelen hebben. Onlangs was er volgens mij in het nieuws dat gelovigen een hogere pijngrens hebben. Stel dat God inderdaad niet bestaat. Dan hebben die gelovigen door hun gekke fantasieën dus een voordeel in het overleven. Dan komt daar een vrijdenker aan, en die gaat met z'n vingertje wijzen dat de uitspraken van de gelovigen onbewijsbaar zijn. Als God niet bestaat, is zijn vingertje zelfs overeenkomstig de WAARHEID. Mijn punt is dat de vrijdenker daar dan helemaal niks aan heeft. Fijn voor 'm dat 'ie de waarheid heeft, maar de gelovige pakt dan alsnog het voordeel in het hier en nu.
DeLeek schreef:Als ik die weddenschap aan zou gaan, zou ik 'm winnen is m'n vermoeden. Als we de valse tegenstelling tussen geloof en wetenschap er buiten houden, dan overleven de gelovigen beter. Ik hoor eigenlijk nooit op het nieuws dat ongelovigen ergens voordeel van hebben. De gelovige heeft hoop en een bepaalde mate van zekerheid en dat biedt nou eenmaal voordelen.
Laten we even stellen dat de gelovige ECHT voordeel heeft in overleven. Wat is dan jou reden om de waarheid te verkiezen boven het voordeel van overleven? Dat begrijp ik niet goed. Wat heb je er aan? Je hoeft je voor geen God te bewijzen, want die bestaat in je visie niet. Waarom zou je jezelf dan blij maken met het hebben van 'de waarheid', terwijl het je nadeel oplevert ?
DeLeek schreef:Maar als gelovigen dus voordeel halen uit hun ideeën over het bovennatuurlijk, dan zijn vrijdenkers behoorlijk immoreel bezig als ze mensen van hun geloof halen. Dan kunnen ze nog zo blij zijn met hun waarheid, maar in het hier en nu heb je dan blijkbaar meer aan waanbeelden. Daar moet je dan dus vanaf blijven als je moreel wilt handelen.
Je redeneringen gaan volkomen de mist in, DeLeek, ze zijn namelijk gebaseerd op holle redeneringen. Zoals Sjaakdaak al aangeeft is er bijvoorbeeld geen voordeel aan hogere pijngrens. De voordelen van waan moet je bewijzen, en dat kun je niet. Ik kan ook wel een dergelijk voorbeeld aanhalen waaruit blijkt dat gelovig zijn juist nadelen oplevert: veel is gesproken over het feit dat alle streng gelovige mannen van het dorpje Putten naar een concentratiekamp werden gebracht en niemand ervan het heeft overleefd. Studies kwamen tot de conclusie dat dit voor een deel kwam door de fatalistische houding van de gelovigen, die werd gevoed door hun vorm van geloof.
Het moet echter gaan om harde feiten die niet om te kegelen zijn. Jij kunt daar niet mee aankomen, maar ik kan dat wél.
Ik neem eerst als voorbeeld het omgaan met ziekte: het religieuze denken heeft altijd enkel offeren van zondoffers (OT) en bidden om genezing (NT) aangeboden als antwoord op ziekte. Zolang de mens in de religieuze waan zit is zijn kans op genezing dus vrijwel nihil, want zelfs gelovigen geven toe dat wonderen maar heel zelden gebeuren.
Maar zodra de mens hiervan afstand doet en zich gaat richten op de realiteit, oftewel via de wetenschappelijke methode probeert te zoeken naar natuurlijke oorzaken en oplossingen, ontstaat er een keten van voordelige reacties, de medische wetenschap.
Het laatste, het zich richten op de realiteit, heeft de mens daadwerkelijk, en onschatbaar veel ,voordeel opgeleverd, het eerste, het zich overgeven aan de waan, geen enkel.
Zie hier:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/2a.htm#versus voor een gedetailleerdere onderbouwing.
De aanklacht van immoraliteit kan men juist bij de religie neerleggen: let op de tekst in 2 Kronieken 16, waaruit je kunt zien hoezeer de godsdienst een obstakel is op de weg van vooruitgang: zij heeft zich altijd negatief opgesteld tegenover de kennis van de mens.
Ze maakt er tegenwoordig natuurlijk graag gebruik van, maar dat is enkel uit noodzaak, omdat de vroegere leringen het jammerlijk verloren hebben van de modern menselijke kennis, en ze haar leer dus noodgedwongen heeft moeten aanpassen.
Er zijn talloze hilarische voorbeelden te vinden in de geschiedenis om dit aan te tonen (zie ook bovenstaande link voor een paar voorbeelden van hoe religieuze waan voor ellende zorgt). Zo spraken gewichte kerkmannen zich uit tegen Newton omdat natuurwetten het denkbeeld van de voorzienigheid ondermijnde. Zo was het inslaan van de bliksem altijd een godsteken voor de gelovigen. Bijgevolg sprak de kerk zich uit tegen de bliksemafleider als hoogmoedige zonde, maar toen uiteindelijk op alle gebouwen bliksemafleiders stonden en er alleen nog maar bliksem insloeg op de kerken namen ze noodgedwongen uiteindelijk toch ook maar deze uitvinding in gebruik.
Laat ik vervolgens eens de waan van het hiernamaals aanstippen. Jij denkt daarbij natuurlijk aan de hemel, maar zoals een beroemde filosoof alle nederlanders al wel eens duidelijk gemaakt heeft 'heb ieder foordeel sn nadeel': er behoort tot die waan ook een hel. En miljoenen christenen en moslims hebben onder dat denkbeeld aantoonbaar veel ellende ondervonden, vanwege hun angst dat ze er niet zeker van konden zijn of ze nu in de hemel of in de hel eindigen. Hetzelfde kan gezegd worden van het denkbeeld van de zogenaamde doodzonde. Het heeft onnoemlijk veel ellende in de wereld gebracht, mensen moesten er soms voor worden opgenomen in psychiatrische inrichtingen.
Laten we het eens over de waan van de moslims hebben: wil je jezelf werkelijk wijs maken dat geloof in het hiernamaals, een bijzondere beloning krijgen wanneer je als 'martelaar' sterft in de strijd voor Allah, de wereld voordeel heeft opgeleverd?
En wat is het voordeel van de waan dat men hier wedergeboren wordt volgens regels en straffen van onverbiddellijke geestelijke wetten, zodat sommigen zelfs
onaanraakbaar zijn?
En wat is het voordeel van de waan dat vele godsdiensten mensenoffers vereisen? En wat voor voordeel heeft de wereld gehad aan 2000 jaar omgaan met hysterische mensen die denken dat het einde van de wereld nabij is? En wat is het voordeel geweest van het mislukken van gebedsgenezingen waarna de gelover wordt gezegd dat hij niet goed genoeg gelooft of in zonde verkeert? En wat was het voordeel dat mensen geloofden in het bezeten kunnen zijn van demonen? Enz enz, duizend maal enzovoort. Ik denk dat ik de hele dag nog wel zou kunnen doorgaan met het aandragen van ellende dat via de religieuze waan in de wereld is gekomen.
Het punt is dat ik naar het grote geheel kijk. Jij dacht enkel aan je persoonlijk voordeel.