Hiermee heb je een waarschuwing te pakken wegens beledigend ad hominem gedrag.Raven schreef: Uiteraard.. , ach saraje komt nooit verder dan een hoop gezwets.. hoe meer ingewikkelde woorden hij gebruikt hoe meer hij denkt dat mensen hem geloven.
Volgens hem bestaat er geen equinox (oftewel het lente dan wel herfst punt) want dat beweert ie in die door jou gequote post, met uiteraard het nodige teatrale gesmijt met woorden die hij zelf waarschijnlijk ergens opgepikt heeft.
Hij beweerd ook dat wij heksen "gevaarlijk kruidendoktertje" spelen meneer weet duidelijk niet waar ie over praat, maar hij heeft wel een mening. Dat is geen vrij denken, dat is dom geboren en nooit iets geleerd.
Wicca binnen 5 jaar derde Godsdienst in de U.S.A. ?
Moderator: Moderators
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
ik beledig niemand, ik zeg gewoon hoe ik erover denk , net zoals saraje dat doet.Kitty schreef: Hiermee heb je een waarschuwing te pakken wegens beledigend ad hominem gedrag.
Als alleen mensen met een "bepaalde mening" hun zegje mogen doen dan is dit forum werkelijk te zielig voor woorden..
Maar zoiets heb ik al eens gezegd.
Als iedereen het zelfde moet vinden en denken dan kan je dit hele forum net zogoed opdoeken.
Vind jij dat ?
ja dat vind ik ook
en ik ook
en ik ook
en ik ook
enz.
interessant forum krijg je dan.
Maar misschien is het grootste verschil tussen atheisten en heksen wel dat de laatste andermans mening wel respecteren.
Discussies over moderatie of klachten hierover worden gevoerd in het klachtentopic en niet hier. On topic dus!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Kitty schreef:Discussies over moderatie of klachten hierover worden gevoerd in het klachtentopic en niet hier. On topic dus!
Heeft dat zin ?, er heeft nog nooit iemand met een andere mening dan jullie "clubje" op ook maar enig gebied gelijk gekregen in dat topic, wat een ander ook voor grove opmerkingen gemaakt heeft, en daar zijn zoals je weet voorbeelden genoeg van.
Ik was door een aantal leden gevraagd om terug te komen om mijn kant van een paar dingen toe te belichten.. Als je hier perse alleen mensen wil die precies het zelfde vinden als jij mag je van mij even goed weer in je eigen vet gaarkoken.
Dan heb je nu je tweede waarschuwing te pakken voor het niet opvolgen van de regels en door blijft reageren in het verkeerde topic.
-
Krautsjo
Ik zie Wicca weer als de zoveelste religie ,weer een vlucht .Mensen willen altijd zo graag ergens bij horen alsof dat de voorwaarde is om de antwoorden van het leven te krijgen .
Nu ben ik helemaal niet op zoek naar antwoorden ,want ik weet niet zo goed welke vraag ik moet stellen . En verklaringen zijn veel interessanter ,ik weet toch wel dat ik dood ga, ooit en waarom zou ik willen weten waarom ik leef ,dat ik leef is al mooi genoeg . En ik ben blij dat het leven geen zin heeft dan kan ik daar zelf tenminste zin aan geven .Al die religies zijn voor mensen die zelf geen idee hebben hoe ze hun eigen leven moeten vormgeven en dan maar vervallen in wat al voor ze bedacht is .Dan zijn ze lid van de club en mogen beledigt zijn en op de barricades gaan als er maar iets gezegd wordt dat door de club vormgegeven beeld van de wereld in de weg staat . Er zullen altijd conflicten zijn ,want de werkelijkheid laat zich wel beschrijven ,maar houdt zich niet aan de regels van de club , die heeft zo zijn eigen regels .En daar kun je een discussie over voeren en dat gebeurt hier ook .
De vraag was hoe weet je als heks dat je niemand kwaad doet ,want je moet een fenomenale kennis van de natuur er op na houden,om niet kwaad te doen en hoe vergaart een heks kennis en hoe wordt die kennis getoetst .
Dat zijn legitieme vragen die misschien wel twijfel en verwarring kunnen zaaien ,maar dat is de consequenties van het lid zijn van een club en daar moet je jezelf op aan spreken ,niet degene die de vraag stelt .
Nu ben ik helemaal niet op zoek naar antwoorden ,want ik weet niet zo goed welke vraag ik moet stellen . En verklaringen zijn veel interessanter ,ik weet toch wel dat ik dood ga, ooit en waarom zou ik willen weten waarom ik leef ,dat ik leef is al mooi genoeg . En ik ben blij dat het leven geen zin heeft dan kan ik daar zelf tenminste zin aan geven .Al die religies zijn voor mensen die zelf geen idee hebben hoe ze hun eigen leven moeten vormgeven en dan maar vervallen in wat al voor ze bedacht is .Dan zijn ze lid van de club en mogen beledigt zijn en op de barricades gaan als er maar iets gezegd wordt dat door de club vormgegeven beeld van de wereld in de weg staat . Er zullen altijd conflicten zijn ,want de werkelijkheid laat zich wel beschrijven ,maar houdt zich niet aan de regels van de club , die heeft zo zijn eigen regels .En daar kun je een discussie over voeren en dat gebeurt hier ook .
De vraag was hoe weet je als heks dat je niemand kwaad doet ,want je moet een fenomenale kennis van de natuur er op na houden,om niet kwaad te doen en hoe vergaart een heks kennis en hoe wordt die kennis getoetst .
Dat zijn legitieme vragen die misschien wel twijfel en verwarring kunnen zaaien ,maar dat is de consequenties van het lid zijn van een club en daar moet je jezelf op aan spreken ,niet degene die de vraag stelt .
en hoevaak zie jij heksen op de barricades ?
de gemiddelde heks zal eerder in actie komen omdat het zoveelste bos gekapt wordt voor een of ander industrie terrein dan omdat iemand iets over heksen in het algemeen gezegd heeft.
"Doe niemand kwaad" ( ook jezelf niet) is een gebod dat iets meer eigen verantwoordelijkheid vergt dan bv de 10 geboden in de bijbel of desnoods het hele wetboek. Maar het is wel een heel goede regel.
Immers je kan je aan alle wetten en geboden houden en mensen toch op een schandalige manier behandelen. Hekserij zegt met deze "regel" eigenlijk.. begin eens met jezelf te verantwoorden, niet tegenover een of andere wet of een of ander gebod maar tegenover jezelf, je weet zelf echt wel wat wel en niet goed is, ook al staat dat niet in een wet.
Mensen ( en niet alleen mensen , maar dat terzijde) fatsoenlijk behandelen is namelijk zeer moeilijk ( of misschien wel niet) in een wet of een gebod te vangen.
een voorbeeld:
Stel ik heb een farmaceutisch bedrijf, ik maak aids-remmers waar ik goed geld mee verdien. Een van mijn werknemers ontdekt een vaccin tegen HIV.
Geen enkele wet en geen enkel gebod verplicht mij om dit wereldkundig te maken.
Echter als heks zijnde zou ik mij verplicht voelen om dit toch te doen.
de gemiddelde heks zal eerder in actie komen omdat het zoveelste bos gekapt wordt voor een of ander industrie terrein dan omdat iemand iets over heksen in het algemeen gezegd heeft.
"Doe niemand kwaad" ( ook jezelf niet) is een gebod dat iets meer eigen verantwoordelijkheid vergt dan bv de 10 geboden in de bijbel of desnoods het hele wetboek. Maar het is wel een heel goede regel.
Immers je kan je aan alle wetten en geboden houden en mensen toch op een schandalige manier behandelen. Hekserij zegt met deze "regel" eigenlijk.. begin eens met jezelf te verantwoorden, niet tegenover een of andere wet of een of ander gebod maar tegenover jezelf, je weet zelf echt wel wat wel en niet goed is, ook al staat dat niet in een wet.
Mensen ( en niet alleen mensen , maar dat terzijde) fatsoenlijk behandelen is namelijk zeer moeilijk ( of misschien wel niet) in een wet of een gebod te vangen.
een voorbeeld:
Stel ik heb een farmaceutisch bedrijf, ik maak aids-remmers waar ik goed geld mee verdien. Een van mijn werknemers ontdekt een vaccin tegen HIV.
Uiteindelijk kun je de vlucht wel beoordelen, maar ook jij geeft toe 'ooit en ergens wel eens te willen weten waarom... [vul in]'. Je kan een religie ook beoefenen vanwege het beoefenen en niet per c omdat het een logische reden moet hebben; vanwege de gevoelswaarde. Ik vind natuurlijke gebeurtenissen zoals jaargetijden en overgangen daar een prima tijdstip voor. Ik ben zelf rooms-katholiek opgevoed en ik ben agressief atheist. Dat betekend niet direct dat ik mijn rooms-katholieke "roots" zou moeten verwerpen. Wij vieren gewoon kerst, wij vieren ook pasen, en of je dat nu Joel of Imbolic noemt maakt dan niet zoveel uit. Het gaat in dat geval dan toch om hetzelfde, omdat je niet vanuit een religie of leer leeft, maar vanuit een traditie en toevallig vind ik germaanse en keltische tradities interessant en mooi en haal ik daar voor mezelf wat meer dingen uit naar voor dan het heilige kerstfeest. Als het goed is ga ik dit jaar bij een bepaald persoontje eens lekker vet eten ergens in de kerstperiode en tv kijken. Thuis moet het anders, dan zitten we aan tafel, eten we wild(edit.. lol, wild eten.. *ziet nozzman sketche voor zich) en drinken we wijn. Daarna steken we buiten een vuurtje, want dat is leuk en mag niet van de politie.
Overgangen worden altijd wel gevierd, verjaardagen, nieuwe verkiezingen, het winnen van een voetbalwedstrijd en de daarmee gepaarde opwaardering in de pool, je 4e kyu halen en met de gevorderden mee kunnen doen, nieuwjaar, je 18e verjaardag (in amerika 2 jaar eerder 'sweet 16' (old enough to kill but not for voting (peter frampton)) etc. Sommige onvermijdelijke overgangen worden herdacht: Halloween. Gebeurtenissen die vooral een gevoelswaarde hebben in iemands leven zoals veel van die (belangrijke) overgangen kan je moeilijk met logica en rede benaderen, hoogstens verwerken. Dat is geen excuus voor lompe achterhaalde dogma's, maar wel een relativering waardoor ik met het leven om kan gaan en veel andere met mij. Niet dat ik daardoor minder hard religieuze (waaronder dus ook wicca of hekserij) dogma's veroordeel.
Ik heb een leuk boek van een meneer die als occultist de naam Eliphas Levi draagt. Leer en ritueel der hogere magie heet het. Daar staat een leuke beschrijving in van magie, voor mensen die (serieus en goed) tussen de regeltjes door kunnen lezen. Magie is een synoniem voor manipulatie en manipuleren kun je op een boel manieren doen. Eigenlijk is het niet meer dan 'grip krijgen op [vul in]'. Manipuleren heeft voor sommige mensen misschien een vervelend bijsmaakje, niet voor mij. Heerlijk zo'n boek. Manipulatie houdt ook in dat, om op sommige plekken in je eigen geest te kunnen komen, je daar 'eilandjes' voor aanmaakt. In het geval van Eliphas Levi is dat een joodse traditie, dus werk je met God, de Duivel, Demonen, Engelen, etc. "Leuk" om je in te verdiepen en er in mee te gaan. Niet als je niet weet waar je mee bezig bent, gelukkig weten sommige mensen dat wel. Wat is daarvoor een vereiste? Ervaring en een goede mentor. Hoe weet je dat je een goede begeleider(vrouwelijk, mannelijk) hebt? Je van te voor goed inlezen en niet al te naief zijn.
"Experience is a wonderful thing. It helps you recognize a mistake, when you make it again".
Wicca en hekserij is net zoiets, ik heb daar ook ervaring mee, niet al te veel, maar genoeg om te weten waarover ik praat. Kort door de bocht vind ik de manier hierboven toch wel dé manier om met religie om te gaan. Klinkt misschien tegenstrijdig, misschien ook niet, seculier spiritualisme. Je eigen ontwikkeling vanuit een traditie, kijken naar jezelf en naar de geschiedenis, om te weten wie je nu bent(of kijken hoe je jezelf beter kan leren kennen, of als je nog maar pas begint, jezelf te ontdekken) en te kijken waar je in de toekomst naartoe kan.
Ik denk dat wicca zoiets kan zijn voor sommige mensen, en beter dan de christelijke traditie, omdat het nieuw en vers is, en oude ideeën vanuit nieuwe perspectieven kunnen worden bekeken (zelfs christelijke). In dat opzicht kan het iets positiefs worden. Maar ja, wie staat er aan de top, wie heeft de leiding, waarvan is de top zich bewust als er al een top is en hoe gaan ze hiermee om? Belangrijke punten en ik weet het niet. Ik ben ook niet echt van plan me erin te verdiepen. Maar dit is wel hoe ik erover denk.
Overgangen worden altijd wel gevierd, verjaardagen, nieuwe verkiezingen, het winnen van een voetbalwedstrijd en de daarmee gepaarde opwaardering in de pool, je 4e kyu halen en met de gevorderden mee kunnen doen, nieuwjaar, je 18e verjaardag (in amerika 2 jaar eerder 'sweet 16' (old enough to kill but not for voting (peter frampton)) etc. Sommige onvermijdelijke overgangen worden herdacht: Halloween. Gebeurtenissen die vooral een gevoelswaarde hebben in iemands leven zoals veel van die (belangrijke) overgangen kan je moeilijk met logica en rede benaderen, hoogstens verwerken. Dat is geen excuus voor lompe achterhaalde dogma's, maar wel een relativering waardoor ik met het leven om kan gaan en veel andere met mij. Niet dat ik daardoor minder hard religieuze (waaronder dus ook wicca of hekserij) dogma's veroordeel.
Ik heb een leuk boek van een meneer die als occultist de naam Eliphas Levi draagt. Leer en ritueel der hogere magie heet het. Daar staat een leuke beschrijving in van magie, voor mensen die (serieus en goed) tussen de regeltjes door kunnen lezen. Magie is een synoniem voor manipulatie en manipuleren kun je op een boel manieren doen. Eigenlijk is het niet meer dan 'grip krijgen op [vul in]'. Manipuleren heeft voor sommige mensen misschien een vervelend bijsmaakje, niet voor mij. Heerlijk zo'n boek. Manipulatie houdt ook in dat, om op sommige plekken in je eigen geest te kunnen komen, je daar 'eilandjes' voor aanmaakt. In het geval van Eliphas Levi is dat een joodse traditie, dus werk je met God, de Duivel, Demonen, Engelen, etc. "Leuk" om je in te verdiepen en er in mee te gaan. Niet als je niet weet waar je mee bezig bent, gelukkig weten sommige mensen dat wel. Wat is daarvoor een vereiste? Ervaring en een goede mentor. Hoe weet je dat je een goede begeleider(vrouwelijk, mannelijk) hebt? Je van te voor goed inlezen en niet al te naief zijn.
"Experience is a wonderful thing. It helps you recognize a mistake, when you make it again".
Wicca en hekserij is net zoiets, ik heb daar ook ervaring mee, niet al te veel, maar genoeg om te weten waarover ik praat. Kort door de bocht vind ik de manier hierboven toch wel dé manier om met religie om te gaan. Klinkt misschien tegenstrijdig, misschien ook niet, seculier spiritualisme. Je eigen ontwikkeling vanuit een traditie, kijken naar jezelf en naar de geschiedenis, om te weten wie je nu bent(of kijken hoe je jezelf beter kan leren kennen, of als je nog maar pas begint, jezelf te ontdekken) en te kijken waar je in de toekomst naartoe kan.
Ik denk dat wicca zoiets kan zijn voor sommige mensen, en beter dan de christelijke traditie, omdat het nieuw en vers is, en oude ideeën vanuit nieuwe perspectieven kunnen worden bekeken (zelfs christelijke). In dat opzicht kan het iets positiefs worden. Maar ja, wie staat er aan de top, wie heeft de leiding, waarvan is de top zich bewust als er al een top is en hoe gaan ze hiermee om? Belangrijke punten en ik weet het niet. Ik ben ook niet echt van plan me erin te verdiepen. Maar dit is wel hoe ik erover denk.
Als ondernemer zou ik mij ook geroepen voelen dit wereldkundig te maken. Na het vastleggen van octrooien natuurlijk. Waarom is er trouwens nog geen heks die aids -remmers gebrouwen heeft.Raven schreef: Hekserij zegt met deze "regel" eigenlijk.. begin eens met jezelf te verantwoorden, niet tegenover een of andere wet of een of ander gebod maar tegenover jezelf, je weet zelf echt wel wat wel en niet goed is, ook al staat dat niet in een wet.
Ik weet het antwoord
Namelijk:
magische krachten;
de mogelijkheid om zich in een dier of een ander levend wezen te veranderen;
de mogelijkheid om zich snel te verplaatsen.
Behalve het laatste dan en dan moet je het maar eens zijn over wat snel is.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Het staat je altijd vrij woorden op te zoeken of na te vragen. Hier vast een linkje als hulp:Raven schreef:Uiteraard.. , ach saraje komt nooit verder dan een hoop gezwets.. hoe meer ingewikkelde woorden hij gebruikt hoe meer hij denkt dat mensen hem geloven.Fishhook schreef: Als ik gekookt heb is het ook pure magie.
www.vandale.nl
Goed, als we dan toch het groene boekje erbij gaan pakken: het is "hij beweert". Daarnaast schrijf je teatraal als "theatraal".Volgens hem bestaat er geen equinox (oftewel het lente dan wel herfst punt) want dat beweert ie in die door jou gequote post, met uiteraard het nodige teatrale gesmijt met woorden die hij zelf waarschijnlijk ergens opgepikt heeft.
Hij beweerd ook dat wij heksen "gevaarlijk kruidendoktertje" spelen meneer weet duidelijk niet waar ie over praat, maar hij heeft wel een mening. Dat is geen vrij denken, dat is dom geboren en nooit iets geleerd.
Daarnaast vind ik het gebruiken van (tuin)kruiden, in welke gradatie dan ook door mensen zonder aantoonbare medische kennis potentieel zeer gevaarlijk. Dit omdat de je voor de werking van je tuinkruiden afgaat op de autoriteit van je mede-heksjes. Deze hebben geen voor mij bekende medische kennis en er is ook geen enkele beroepsmogelijkheid of tuchtmogelijkheid voor als er een heks in een wilde bui mij bijvoorbeeld Vliegenzwam of Nachtschade voorschrijft.
Vervolgens beweer je dat ik heb gezegd dat de equinoxen niet bestaan. Dat heb ik helemaal niet beweerd, ik heb beweerd dat jouw definitie niet houdbaar is. Ik aanvaard best een definitie, alleen dat komt niet overeen met de jouwe om diverse redenen. Dat jij die definitie niet wil snappen of wil volgen, mij best, maar dan doe jij je opperwezentje of je eigen religie tekort.
Trouwens: het feit dat dit forum ook doorleeft zonder jouw aanwezigheid, duidt er maar weer op hoe relevant jij bent voor de algehele inbreng op dit forum. Til jezelf niet over het paard. Meningen zijn niet evenveel waard en een gemiddelde FTer neemt zelden iets voor lief zonder kritisch te zijn naar de claimer. Dit onafhankelijk of jij er bent of dat iemand anders iets beweert.
Laatst gewijzigd door Sararje op 30 sep 2008 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Had daarnet de heks nodig, ze is tegenwoordig zelfs online, Linux uiteraard, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.Sararje schreef:Deze hebben geen voor mij bekende medische kennis en er is ook geen enkele beroepsmogelijkheid of tuchtmogelijkheid voor als er een heks in een wilde bui mij bijvoorbeeld Vliegenzwam of Nachtschade voorschrijft.
Heks legde mij haarfijn uit wat de voorschrijvend arts mij niet kon vertellen. (vraag over herfsttijloos - colchicine)
Behoort niet meer tot het heksenarsenaal, de vorm die ze bij de apotheek hebben leek haar een stuk verstandiger.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Een beetje googlen en je had het ook kunnen vinden. Maar wiedes dat het niet meer in het heksenarsenaal zit, kan in kleine dosis al dodelijk zijn.Fenomeen schreef:Had daarnet de heks nodig, ze is tegenwoordig zelfs online, Linux uiteraard, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.Sararje schreef:Deze hebben geen voor mij bekende medische kennis en er is ook geen enkele beroepsmogelijkheid of tuchtmogelijkheid voor als er een heks in een wilde bui mij bijvoorbeeld Vliegenzwam of Nachtschade voorschrijft.
Heks legde mij haarfijn uit wat de voorschrijvend arts mij niet kon vertellen. (vraag over herfsttijloos - colchicine)
Behoort niet meer tot het heksenarsenaal, de vorm die ze bij de apotheek hebben leek haar een stuk verstandiger.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Haar live spreken is gegarandeerd een stuk amusanter, je kent 'r niet.Sararje schreef: Een beetje googlen en je had het ook kunnen vinden. Maar wiedes dat het niet meer in het heksenarsenaal zit, kan in kleine dosis al dodelijk zijn.
Dat laatste is niet vanzelfsprekend weet ik.
Van Wicca moet ze niks hebben, wat zei ze er nou laatst weer over?
'Het was toch al niks voor mij en op een gegeven moment heb je een leeftijd en omvang bereikt waarbij het niet meer fatsoenlijk is je te vertonen aan anderen in een doorschijnende witte jurk' oid.
Bij het horen van het woordje 'christenen' kan ze aan de valeriaan...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
zijn dat dingen die je heksen hebt horen beweren of zijn dat dingen die je anderen over heksen hebt horen zeggen ... dat is namelijk wel een verschil.doctorwho schreef: Namelijk:
magische krachten;
de mogelijkheid om zich in een dier of een ander levend wezen te veranderen;
de mogelijkheid om zich snel te verplaatsen.
Behalve het laatste dan en dan moet je het maar eens zijn over wat snel is.
(die laatste 2 horen er namelijk niet bij)
overigens.. ik besta dus dat zegt genoeg