Schietincident op school in Finland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Yoyo
Ervaren pen
Berichten: 598
Lid geworden op: 06 nov 2007 18:08

Bericht door Yoyo »

collegavanerik schreef:
Nietzsche schreef:Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Wat is schadelijker dan alle ondeugden? - Het daadwerkelijke medelijden met alle mislukkelingen en zwakkelingen - het christendom."
Heftig citaat. Staat er wat er staat, bedoeld Nietzsche wat ik lees, of is dit een rhetorische stijlfiguur?
Ik kan mij goed voorstellen dat personen deze tekst van Nietzsche misbruiken.
:shock:
Ik ook, maar wie bedoeld Nietsche met zwakkelingen en mislukkelingen? Hebben we het dan over psyche, fysiek of beide? En ten onder gaan als in afmaken, of negeren en verder geen aandacht aan besteden omdat mensen hun problemen zelf moeten overwinnen en zelfhaat, zelfmedelijden etc een zwakke poging is om steun van anderen te krijgen?
"Mensen die troost nodig hebben, worden door geen enkel troostmiddel zo opgebeurd als door de bewering dat er voor hun geval geen troost bestaat. Daarin ligt zo een onderscheiding besloten, dat zij hun hoofd weer opheffen." - Nietsche
Ik denk eerder dat Nietsche bedoelde dat we geen medelijden met dergelijke mensen zouden moeten hebben omdat daardoor deze mensen zwak zullen blijven.

Dit deed me denken aan een boek van Wayne Dyer waarin hij een aantal voordelen van dergelijke zwakheden voor het individu op een rijtje zet.

Ik zal ze even voor u uitschrijven...
Psychologische voordelen van schuld kiezen

1) Door je actuele momenten te vullen met schuldgevoelens over iets wat reeds heeft plaatsgevonden, hoef je deze momenten niet op een effectieve, zelfopbouwende manier te gebruiken. Heel eenvoudig gezegd, schuld is, als zoveel zelfvernietigende gedragspatronen, een techniek om te vermijden in het heden aan jezelf te werken. En dus schuif je de verantwoordelijkheid voor wat je nu bent of niet bent naar wat je in het verleden was of niet was.

2) Door de verantwoordelijkheid naar het verleden te verleggen vermijd je niet alleen het moeizame werk om jezelf nu te gaan veranderen, maar ook de onvermijdelijke risico's die daarmee gepaard gaan. Het is gemakkelijker je door schuldgevoelens over het verleden te laten verlammen dan je op het gewaagde pad van groeien in het heden te begeven.

3) De neiging bestaat te geloven dat als je je maar schuldig genoeg voelt, je verdorvenheid je ten slotte vergeven al worden. Dit idee van vergiffenis ligt ten grondslag aan het gevangeniswezen dat we hierboven hebben beschreven, waarin de gevangene voor zijn zonden boet door zich gedurende een lange periode afschuwelijk te voelen. Hoe groter de overtreding, hoe langer de periode van berouw is die noodzakelijk wordt geacht om vergiffenis te krijgen.

4) Schuld kan een middel zijn om terug te keren tot de beslotenheid van de kindertijd, een veilige periode toen anderen beslissingen voor je namen en voor je zorgden. I.p.v nu zelf het heft in handen te nemen, verlaat je je op de normen van anderen uit je verleden. En weer is het voordeel dat je hierdoor niet je eigen leven hoeft te leven.

5) Schuld is een nuttige methode om de verantwoordelijkheid voor je gedrag op anderen te schuiven. het is gemakkelijk om je op te winden over het feit dat je door anderen wordt gemanipuleerd en je schuldgevoelens af te wentelen op die duivelse anderen, die zo machtig zijn dat ze je alles kunnen opdringen, inclusief schuldgevoel

6) Vaak kun je goedkeuring van anderen winnen, ook al keuren die je gedrag af, door je schuldig over dat gedrag te voelen. Je kunt iets gedaan hebben waardoor je je bij hen uit de boot valt maar door je schuldig te voelen toon je dat je weet hoe je je feitelijk gedragen moet en probeer je weer in genade te worden aangenomen

7) Schuld is een prachtige manier om medelijden bij anderen te wekken. Het doet er niet toe dat verlangen naar medelijden een duidelijk teken is van lage eigendunk. In dit geval verkies je medelijden van anderen boven eigenliefde en zelfrespect.
Laatst gewijzigd door Yoyo op 26 sep 2008 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious »

Je moet teksten altijd in hun gehele context interpreteren, en men zou het ook moeten lezen met de tijdsgeest waarin het is geschreven, in het achterhoofd.
Ik kan zelf met de beste wil van de wereld Nietzsche niet zien als iemand die heeft geroepen: 'Pak een pistool, schiet iedereen dood, en daarna jezelf.'
Ik daag iedereen uit die Nietzsche als grote oorzaak ziet van een dergelijke schietpartij, om met zo'n tekst op de proppen te komen.
Volgens de eerder geciteerde teksten is het zelfs zeer waarschijnlijk dat zo'n suïcidale schoolschieter als een zwakkeling zou kunnen worden gezien.
Nietzsche schopte tegen heilige huisjes. Dat deed hij in niet mis te verstane bewoordingen. Maar Nietzsche is soms ook erg moeilijk te vatten, en wanneer jonge mensen (die al ernstig in psychische problemen verkeren) dergelijke boeken lezen, dan kunnen ze op verkeerde gedachten komen. Maar dat geldt evenzeer (en naar aller waarschijnlijkheid nog meer) voor de Bijbel, de Koran, en andere religieuze, occulte, theosofische, of marxistische geschriften.
Jonge mensen die een labiele fase van hun leven doormaken, zouden beter niet dergelijke 'moeilijke' literatuur kunnen gaan lezen, maar iets dat meteen helder en duidelijk opbouwend is. Iets van Bertrand Russell bijvoorbeeld.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gebruikersavatar
Yoyo
Ervaren pen
Berichten: 598
Lid geworden op: 06 nov 2007 18:08

Bericht door Yoyo »

Wat is schadelijker dan alle ondeugden? - Het daadwerkelijke medelijden met alle mislukkelingen en zwakkelingen - het christendom." - Nietsche
Ik denk dat Nietsche het toch voornamelijk over psychische zwakheid heeft. Er zijn namelijk heel veel mensen met een handicap die ontzettend sterk zou noemen. Maar dat zijn dan ook geen mensen die huilend op de grond liggen rollen schreeuwend " WAAROM IK?!!!" maar er het beste van maken.

Fysiek gezien kan het voor een individu namellijk wel degelijk voordelen hebben om voor zwakkeren op te komen. Namelijk op sociaal vlak voor eigen veiligheid. Als verzorgingsstaat zijnde wil jij er denk ik ook wel zekerheid in hebben dat er voor je gezorgd wordt mocht je een handicap krijgen.
"De angst is de moeder van de moraal " - Nietsche
Zoals Scroobius Pip het al zei in het nummer "letter to God".
Religion became a tool, for the weak to control the strong,
with all these new morals and ethics, survival of the fittest was gone.
Ach ja, uiteindelijk zijn we allemaal wolven in schaapskleren alleen zijn gelovigen er van overtuigd dat ze ook werkelijk schapen zijn...
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Wat iedere keer opnieuw verkeerd geïnterpreteerd wordt is het idee van sterk en zwak , dat heeft niets te maken met een lichamelijke of geestelijk zwakte ,maar met het vermogen om als individu te leven ,je los te maken van conventies en geldende normen .Dat kun je nog steeds blijven doen als je ziek bent .
Het had dus niets te maken met de uitleg die de nationaal socialisten er aan gaven ,het heeft niets te maken met ras of lichamelijke sterkte of zwakte , maar met rationele sterkte of zwakte .
Boven jezelf uitstijgen als mens ,maakte je tot een übermensch ,niet het vermeende uitstijgen ten opzichte van andere mensen .
Het idee van de nazi's wordt nog steeds gehanteerd ,zelfs door mensen die daar niet mee vereenzelvigd zouden willen worden .
Medelijden en medeleven dragen niets bij aan de individuele ontwikkeling ,integendeel je wordt daar alleen maar mee bevestigd als onderdeel van de groep .
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

Ik daag iedereen uit die Nietzsche als grote oorzaak ziet van een dergelijke schietpartij, om met zo'n tekst op de proppen te komen.
Misschien dat Bernard Taureck daarop kan beantwoorden?
Men kan met zijn werk alle kanten uit. Bijzonder veelzeggend is het citaat van Tucholsky waarmee Taureck opent: “Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je daarvoor een Nietzsche-citaat bezorgen”.
Citaat uit Nietzsche en het fascisme.
Wie zicht wil krijgen op de politieke filosofie van Nietzsche, kampt met grote interpretatieproblemen: elke duidelijkheid die men uit zijn geschriften meent te kunnen putten, maakt hij zelf weer dubbelzinnig door een andere opmerking. Toch is het na dit eerste deel duidelijk dat vele uitspraken van de filosoof mogelijkheden bieden voor fascistisch gebruik.
Fuck met alles.
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious »

Maar nog steeds heb ik zo'n citaat niet gezien....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Nietzsche schreef:Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Wat is schadelijker dan alle ondeugden? - Het daadwerkelijke medelijden met alle mislukkelingen en zwakkelingen - het christendom."
Nietzsche is net het spoorboekje van de NS :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

Maar nog steeds heb ik zo'n citaat niet gezien....
Nee dat weet ik, en ik ben niet de juiste persoon daarvoor om daarop te beantwoorden. Daarom schreef ik eerder;
Misschien dat Bernard Taureck daarop kan beantwoorden?
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

collegavanerik schreef:
Nietzsche is net het spoorboekje van de NS :twisted:
Daar lijkt het idd op...
Fuck met alles.
Gebruikersavatar
>Edwin<
Forum fan
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:25
Locatie: Het centrum van Leiden
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Easy Rider schreef:Als je als student Nietzsche leest en onder behandeling bent voor depressie en een wapen bezit, ligt de kans al vele malen hoger.
Ik heb nog maar zelden zo'n sterk staaltje aan gebeuzel gehoord als dat jij hier nu naar voren draagt.
Ik lees Nietzsche, Lovecraft, Kafka, Celine -en Gullivers reizen van Jonathan swift -die ik al vele malen heb herlezen- staat bol van de misantropie En zo kan ik ik nog veel meer schrijvers gaan zitten opsommen die jij graag in de beklaagdenbank geplaatst wilt zien... Over de lijst aan duistere dichters waarvan ik de werken doorspit zal ik maar helemaal niet gaan beginnen. Ik luister naar de meest agressieve black, death en trash metal en grindcore. Ik heb last van wekelijkse en soms zelfs dagelijkse stemmingswisselingen en weet sinds mijn vijftiende dat ik een sterke aanleg voor depressie heb. Ik kan in de argumenten van sommige misantropen wel een kern van de harde waarheid ontwaren. Ik ben dol op zwaarden, bogen en kruisbogen en mijn collectie daarvan is immens groot. Het zwaardvechten beoefen ik elke dag, ik ken de meest smerige manieren om iemand daarmee van kant te maken of mindervalide of gehandicapt voor de rest van zijn leven.
Toch duikt bij mij nimmer de neiging tot het plegen van moordorgieen op, ik sla mensen niet in elkaar en fantaseer nimmer obsessief over hoe een of meerdere mensen tegelijk te doden.

En o ja: ik ben er werkelijk verdomde zeker van dat de mens overgewaardeerd wordt -maar dat zet mij niet aan tot (groteske) geweldsdaden.
Het generaliserende gehouwehoer van jouw slag mensen heb ik al meer dan genoeg ervaren. Jij kan je klaarblijkelijk gewoonweg geen objectief beeld vormen van hoe mensen op een volstrekt andere manier hun leven inrichten en leiden/lijden en hun percepties, en daarom ben jij zo enorm bang voor hun.

Enne; nog even wat Nietzsche betreft, er is een heel duidelijk verband tussen zijn ziektebeeld en de groeiende agressieve toon die in bepaalde fragmenten in zijn laatste werken naar voren kwam treden. Maar dat neemt niet weg dat Nietzsche zaken heeft neergepend waarvan de volle waarde nog niet in zijn absolute diepte begrepen worden door de meeste mensen. Als je nietzsche echt bevattend wil lezen moet je hem tergend traag lezen.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious »

collegavanerik schreef:Nietzsche is net het spoorboekje van de NS :twisted:
En hij is niet eens geïnspireerd door de Heilige Geest.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
a.r.

Bericht door a.r. »

Krautsjo schreef:Wat iedere keer opnieuw verkeerd geïnterpreteerd wordt is het idee van sterk en zwak , dat heeft niets te maken met een lichamelijke of geestelijk zwakte ,maar met het vermogen om als individu te leven ,je los te maken van conventies en geldende normen .Dat kun je nog steeds blijven doen als je ziek bent .
Het had dus niets te maken met de uitleg die de nationaal socialisten er aan gaven ,het heeft niets te maken met ras of lichamelijke sterkte of zwakte , maar met rationele sterkte of zwakte .
Boven jezelf uitstijgen als mens ,maakte je tot een übermensch ,niet het vermeende uitstijgen ten opzichte van andere mensen .
Het idee van de nazi's wordt nog steeds gehanteerd ,zelfs door mensen die daar niet mee vereenzelvigd zouden willen worden .
Medelijden en medeleven dragen niets bij aan de individuele ontwikkeling ,integendeel je wordt daar alleen maar mee bevestigd als onderdeel van de groep .
Precies, jezelf opvoeden, je zwakheden onder ogen kunnen durven zien en de moed hebben ze te willen overwinnen. Dat is wat Nietzsche de mens wilde leren, moed tonen om intellectueel eerlijk te worden en daardoor boven jezelf uit te stijgen. Je mag/moet zeker kritisch lezen, dat is ook precies wat Nietzsche wil, het laatste dat hij wil, is dat de mensen na hem, hem kritiekloos lezen, wij moeten boven onszelf en hem uitstijgen, dat is waartoe hij oproept....het kleine benauwde, intellectueel oneerlijke mensje moet opgroeien tot een sterke onafhankelijke vrijdenkende mens!
Plaats reactie