Apologetus schreef:De enige reden dat er vaststaat dat wij X zouden kiezen, is omdat wij dit wilden kiezen. Het was van tevoren bekend, niet bepaald. Ik snap echt niet hoe je alwetendheid koppelt aan het bepalen van gebeurtenissen. Wat is jouw definitie van alwetendheid?
Omdat wij X wilden kiezen?
Nee, dat is helemaal fout. Het was van tevoren allang bepaald dat wij op een bepaald moment X zouden kiezen.
Mijn definitie van alwetendheid is 'Alles weten'. De entiteit weet precies wanneer wat gebeuren gaat, tot in de eeuwigheid. En juist omdat deze entiteit alles weet, bestaat er enkel een programma wat afgespeeld wordt.
De mens heeft alleen de illusie dat hij kan kiezen, maar zijn keuze stond van te voren al vast.
Wat snap je niet apologetus?
Het is toch meer dan logisch dat als een entiteit alles weet, alles dus vaststaat. En het kan dan alleen zo gaan als dat de entiteit weet. Anders weet deze niet alles.
Zo is het dus ook met een keuze. De uitkomst is bekend bij de entiteit, en juist daarom kan er niets anders gekozen worden dan de bekende uitkomst. Er bestaat dan alleen nog de illusie.
De uitkomst van elke keuze is bekend, en staat VAST. Dat een mens X kiest, komt omdat de entiteit weet dat een mens X gaat kiezen. Er zijn wel andere plausibele keuzemogelijkheden, maar die worden ons voorgehouden opdat wij denken dat we een Keus hebben. Dat is niet zo.
Het is onmogelijk om af te wijken van de lijn met gebeurtenissen. Nog voordat de mens bestond, was de alwetende entiteit er al.
Hoe kun jij denken dat mensen invloed hebben op de alwetendheid van de entiteit?
Het enige wat bestaat is het eindeloos lange programma wat afgespeeld wordt. Meer is er niet. Daarbij heeft de alwetende entiteit ook geen persoonlijkheid, dat heb ik ook al eerder duidelijk uitgelegd.