Even voor de correctheid; islam is geen ras. Extreem rechts is wellicht een betere omschrijving.biajas schreef:ik zie in SIOE een zeer gevaarlijke racistische organisatie...
Vriendelijke groet.
Moderator: Moderators
Even voor de correctheid; islam is geen ras. Extreem rechts is wellicht een betere omschrijving.biajas schreef:ik zie in SIOE een zeer gevaarlijke racistische organisatie...

Het is een indruk.Theoloog schreef:Waarin is SIOE volgens jou 'rechts', Devious?
Racisme is het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde (aldus VanDale). Hoewel de mensen van SIOE wellicht voor het overgrote deel blank en autochtoon zijn, en de mensen waar zij zich tegen richten niet (maar in sommige gevallen ook wel), heeft hun afkeer, of hoe je het ook wilt noemen, geen betrekking op huidskleur of andere raciale kenmerken, maar slechts op religie.Bovendien kan niet ontkend worden dat in geheel Europa en Noord-Amerika de meerderheid van de bevolking blank en (post)christelijk is, terwijl de immigranten kleurlingen zijn uit Pakistan, Somalie, Irak, Turkije en Marokko, en dat er belangrijke cultuurverschillen zijn, bovenop verschillen in huidskleur, verschil in klasse (onderklasse vaak), en verschil in religie.
Je kunt dus niet zomaar doen of het verschil in huidskleur en zeden (klederdracht) niets te maken heeft met de angst voor moskeeen en immigratie van moslims.
Theoloog schreef:Devious, ik had het dan ook niet over racisme, maar over vreemdelingenangst.
Bovendien zit er wel een gevoel van superioriteit in, aangezien men de islam 'achterlijk' noemt.
En ten derde zou het wel eens zo kunnen zijn, dat de godsdienst fungeert als bliksemafleider voor iets dat dieper zit.
Je hebt gelijk dat dit laatste moeilijk aan te tonen valt.
fbs33 schreef: 'Superioriteitsgevoelens' horen bij onze dierlijke instincten, zijn algemeen, en worden op FT bijv. uitgevochten op basis van argumenten die op kennis (m.b.v. Ratio) berusten!
En als wij de islam onder de loupe leggen als 'leitmotiv' voor de bevolkingen die daaronder lijden? Wat heeft dat 'motiv' aan zijn bevolkingen gebracht aan levensverbetering?
Aan een knellende halsband,- - gemaakt uit 'Angst' die het denken nóg meer verlamt dan het christendom/jodendom etc.al doen?
Terugwerpt naar een tijdstip zo'n 1400 jaar geleden?
Die wetenschappelijke bevindingen ontkent als zijnde niet strokend met de onaantastbare/onveranderbare leer? (ik weet dat de paus ook op dat oorlogspad was/is op dat vlak [maar die kan weerwoord verwachten, tenminste!])
Mag die superioriteit verwachten dat automatisch (helaas) tot denigrerende kwalificaties leidt van hun leitmotiv?
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn - het is maar een suggestie hoor - dat die vreemdelingenangst zich richt op de meest zichtbare etnische minderheidgroepen.Kitty schreef:Vreemdelingenangst is hier ook niet van toepassing want dat zou dan moeten gelden voor alle vreemdelingen. Ik zie geen vreemdelingenangst tegenover bijvoorbeeld Chinezen of Engelsen of Fransen, Polen of noem maar op. Je zou het misschien angst voor de Islam kunnen noemen en die angst is gebonden aan die specifieke vreemdelingen die de Islam als hun religie uitdragen. En dat is ergens op gebaseerd, namelijk op de excessen die verbonden zijn aan die Islam.
En er groepen chinezen zouden zijn die onze vrouwen voor hoeren uitmaken, en ze tempels zouden bouwen waarin wordt gepredikt dat het maoisme de enige staatsvorm is en men ernaar streeft die in Nederland te vestigen. En zij andersdenkenden als minderwaardig zouden beschouwen enz. Ja, inderdaad, dan hadden we wellicht met chinezen ook problemen. En dat zou jij dan weer vreemdelingenhaat noemen.Maar als er een gestage immigratie van kansarme chinezen naar dit land zou komen, er een bloeiende maostische beweging onder hen zou zijn, en de spanningen zouden oplopen tussen China en het Westen, dan weet ik nog zo net niet of er geen beweging zou komen om de Chinoisering van Nederland te stoppen.