Atli schreef:Els schreef:en er moet worden opgetreden tegen het indoctrinerende systeem dat van vrouwen gehoorzame slaven maakt die zich niet durven te verzetten tegen hun familie
Dat komt door die burka of door het gedragspatroon van die groep?
Beste Atli, de boerka is een uiting van het vernietigen van het beeld van vrouwen en daarmee van hun identeit. Dat een groep druk uitoefent op vrouwen om zichzelf helemaal weg te cijferen komt door de ideologie waarin ze worden grootgebracht. Die ideologie is in dit geval de islam.
Uit angst voor de hel zal wel meevallen, maar repressailes van ( of beter samen met) familie komt dus gewoon ook veel vaker in andere culturen en dus ook die van ons. Dit is een gedeelte waar wij zorgvuldig zwijgzaam over zijn. Het Nederlandse "wegdenk" systeem.
Nou, ik hoor van vele gelovigen dat die angst voor de hel een van de grootste drempels was om hun geloof definitief te verlaten.
Bepaalde andere culturen zijn ook heel strikt in het bij de kudde houden van de schaapjes, maar dat wil niet zeggen dat je de islamitische druk moet verzwijgen. Dit zwijgen is juist een van de grootste problemen in de islam, omdat daardoor onbekend is wat voor problemen er zijn en hoe grootschalig het is.
Je kan een probleem juist oplossen door het in de openbaarheid te gooien en het bespreekbaar te maken.
Zoals je hebt gezien heb ik een kanttekening geplaatst bij dat "verwesteren" omdat wij "verwesterde mensen" zeker geen schoon schip hebben, al denken wij dat in dit soort discussies natuurlijk van wel. To the point, door het verbieden van de burka gaan die vrouwen en families ineens verwesteren, nut, effect?
Dus niet alleen door het verbieden van de boerka, maar ook door het opheffen van de druk- en dwangmiddelen vanuit de omgeving en de familie. De wens om in onze maatschappij te integreren is er wel degelijk bij heel veel moslims of ex-moslims, maar doordat de omgeving intimideert en zelfs vaak gewelddadig is, lukt het deze mensen niet zich aan te sluiten.
En dat is meteen ook het antwoord op je vraag naar het nut. Moslims kunnen vaak helemaal geen aansluiting vinden bij onze cultuur, ze staan aan de zijlijn, kunnen op school niet meekomen, hebben de slechtste beroepen en de laagste inkomens, en zijn niet voldoende mondig om iets aan hun positie te veranderen.
Deze integratieproblemen worden door een heel groot deel veroorzaakt door de druk vanuit de omgeving om als moslim te blijven leven, ook al willen veel mensen deel worden van onze cultuur. Dat werkt segregatie in de hand. En omdat moslims toch al een scholingsachterstand hebben op de autochtone bevolking, is er weinig kans dat die achterstand wordt weggewerkt.
Aan wie zijn we dan solidair? Nut, effect?
Solidair met de onderdrukten.
Het nut: onderdrukking leidt tot frustratie, mensen die worden onderdrukt kunnen zich niet voldoende ontplooien en ze kunnen dus ook niet veel kennis doorgeven aan hun kinderen. De vrouwenonderdrukking is waarschijnlijk een van de grootste oorzaken van de problemen in de islamitische wereld. Het analfabetisme onder moslimvrouwen is enorm, ontelbare moslimvrouwen mogen niet eens hun huizen verlaten, maar wel moeten ze kinderen grootbrengen die moeten deelnemen aan de openbare wereld. Dat lukt gewoon niet.
ik vind dat je het één en ander niet meer in de context plaatst, wat ik stuitend vind aan deze redernatie is dat jij nergens wezenlijk aangeeft wat het verbieden van een burka toedraagt aan een achetergestelde positie van de vrouw bij andere culturen.
Het gaat hier wel over míjn cultuur. Wij hebben hier eeuwenlang een ideologische strijd geleverd voor gelijke rechten voor iedereen, voor mensenrechten, het recht naar school te gaan etc. Nog in mijn jeugd mochten vrouwen niet eens werken zonder dat ze hiervoor schriftelijke toestemming meebrachten van hun echtgenoot. Ik weet dus wel waar ik het over heb, en om welke reden.
Nu komen hier opeens massaal grote groepen mensen naar toe die onze vooruitgang, die wij slechts konden bereiken na een proces van enige eeuwen, in één klap weer wil terugbrengen naar een niveau dat erger is dan het hier ooit geweest is. Deze mensen verbieden ons precies datgene waarmee het ons wel gelukt is vrije rechten voor alle mensen te krijgen, namelijk het vrije woord.
En deze mensen dreigen een meerderheid te krijgen door de voortdurende importhuwelijken en enorme geboorteoverschotten. Ik denk dat er maar één middel helpt, en dat is direct een einde maken aan deze trend van het opnieuw promoten van discriminatie. Want wij weten hoelang het duurt voor je zulke processen kan ombuigen als je afhankelijk bent van argumentatie en open discussies.
Daarom is mijn mening dat wie graag wil dat vrouwen geen rechten en vrijheden hebben, gewoon terug moet naar het islamitische land waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Laten we de wereld dan gewoon maar in tweeën verdelen, een deel hier waar we streven naar gelijke rechten, en een deel in de islamitische wereld, waar je vrouwen mag opsluiten en onzichtbaar maken, en ze hun burgerrecht mag afnemen. Dan scheelt heel wat conflicten.