Dan ziet Herman Philipse het toch veel scherper. Lees nog eens het eerste essay in zijn Atheistisch manifest, pagina 21 e.v.:
Dawkins stapelt juist blunder op blunder in zijn poging te bewijzen dat atheisten betere mensen en betere wetenschappers zijn, dat religie de wereld onveilig maakt en de menselijke geest ontwricht, enzovoort. Het is allemaal van hetzelfde niveau als, pakweg, een argumentatie tegen vegetarisme gebaseerd op het feit dat Adolf Hitler vegetarier was. We zien (hopelijk) allemaal meteen de drogreden die in zo'n argumentatie schuilt. Maar als Dawkins hem toepast, noemen forumleden dat geniaal. Waarom. Omdat hij 'een van ons' is? Vermoedelijk wel, uit iets anders kan ik de verblinding tenminste niet verklaren.Het zou een wijsgerige blunder zijn deze vraag [de vraag of religie een rechtvaardiging biedt voor moraal - ab] te willen beantwoorden op grond van de feitelijke gevolgen van religieuze overtuigingen, een blunder die gemaakt wordt door het zogenaamde pragmatisme in de filosofie. Of religie een geldige rechtvaardiging kan geven voor moraal kan alleen beslist worden door strikt wijsgerige argumentatie en nooit door te wijzen op de eventuele schadelijke of heilzame gevolgen die een godsdienstige overtuiging heeft voor iemands morele houding. De misdaden die in naam van religie werden begaan, zijn niet groter dan de monstruositeiten verricht op grond van atheistische heilsdoctrines zoals het communisme. Het bestaan van religieus extremisme is geen argument voor of tegen de mogelijkheid morele standpunten te rechtvaardigen door een beroep op godsdienst. Het is wel een motief om deze kwestie opnieuw te overdenken.
Nee, geef mij maar Philipse. Die hoeft ook niet uit te leggen waarom het dragen van vlinderdasjes genetisch bepaald is. Dawkins wel...