Hamas komt tot democraties besluit

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

En dus? Had men daaruit moeten concluderen dat Hitler heel Europa had willen onderwerpen? Had men daaruit moeten concluderen dat Hitler de Joden wilde verhassen etc.?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Brennus schreef:Ach, een blinde kon nog wel zien waar Hitler op uit was, al ver voor 1933. Als je hetzelfde zegt over Fortuyn of Wilders begint heel Nederland te schreeuwen dat je demoniserend bezig bent. Ach ja, eens klootjesvolk, altijd klootjesvolk...
Het is een beetje makkelijk achteraf te praten, lijnen te trekken en te zeggen: je kon het zien aankomen.

Wie zag het aankomen, en welke historische bronnen laten dat zien. Wat zeiden de kranten, wat het radiojournaal? Werd er onder Joden over gepraat? Waarom bleef men? Dacht men veilig te zijn in Nederland, als neutraal land?

Je schrijft geschiedenis met brede vegen, maar kun je ook staven wat je beweert.

Fortuyn heeft heel duidelijk gemaakt wat hij wilde, en je kunt in hem wel een racist zien (was hij ook, zoals blijkt uit diverse beschrijvingen (oa. van Haselhoef en een nauwe vriend van 'm), maar hij was rationeel genoeg om dat te onderscheiden van zijn politieke voorstellen. Mensen die hier zijn horen er bij, mensen die buiten zijn moeten we echt buiten de deur zien te houden.

Wilders is nog een ander verhaal, maar ook die heb ik niet zien schrijven dat alle moslims het land uit moeten.
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Theoloog schreef:
Brennus schreef:Ach, een blinde kon nog wel zien waar Hitler op uit was, al ver voor 1933. Als je hetzelfde zegt over Fortuyn of Wilders begint heel Nederland te schreeuwen dat je demoniserend bezig bent. Ach ja, eens klootjesvolk, altijd klootjesvolk...
Het is een beetje makkelijk achteraf te praten, lijnen te trekken en te zeggen: je kon het zien aankomen.

Wie zag het aankomen, en welke historische bronnen laten dat zien. Wat zeiden de kranten, wat het radiojournaal? Werd er onder Joden over gepraat? Waarom bleef men? Dacht men veilig te zijn in Nederland, als neutraal land?

Je schrijft geschiedenis met brede vegen, maar kun je ook staven wat je beweert.

Fortuyn heeft heel duidelijk gemaakt wat hij wilde, en je kunt in hem wel een racist zien (was hij ook, zoals blijkt uit diverse beschrijvingen (oa. van Haselhoef en een nauwe vriend van 'm), maar hij was rationeel genoeg om dat te onderscheiden van zijn politieke voorstellen. Mensen die hier zijn horen er bij, mensen die buiten zijn moeten we echt buiten de deur zien te houden.

Wilders is nog een ander verhaal, maar ook die heb ik niet zien schrijven dat alle moslims het land uit moeten.

Gaaaaap!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Dat is geen argument, Brennus, maar een slechte uitvlucht. Als je niet wilt hardmaken wat je beweert, wordt het tijd om je grote klep eens dicht te houden.

Je avatar past trouwens prima bij je gedrag. Veel geschreeuw, maar o zo onvolwassen. Denk er maar eens over na.
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Theoloog schreef:Dat is geen argument, Brennus, maar een slechte uitvlucht. Als je niet wilt hardmaken wat je beweert, wordt het tijd om je grote klep eens dicht te houden.

Je avatar past trouwens prima bij je gedrag. Veel geschreeuw, maar o zo onvolwassen. Denk er maar eens over na.
Gaaap!

Luther was ook al een antisemiet.

Denk daar maar eens over na.
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

Sararje schreef:Ach, de bevriende Auschwitzoverlevende wist pas de avond na de ssortering waar hij aan toe was. Toen pas werd hem getoond waarvoor de schoorsteen diende. Ik vind het ronduit ongenuanceerd van Brennus om te stellen dat men maar weerstand had moeten bieden zonder dat men wist waartegen, hoe en op welke manier. De roependen in de woestijn zullen er vast wel zijn geweest in Duitsland maar die waren niet verspreid door vrijwel heel Europa (Waar Hitler wel regeerde)
Over wie allemaal precies wat wist wil ik niet direct een uitspraak doen, maar ik vermoed dat de reden waarom Denemarken in '43 nagenoeg zijn gehele Joodse bevolking overzette naar Zweden, niet alleen te maken heeft met het uit de werkkampen houden van deze Joden.

De eerste hit:
Over the course of a few days, more than 7,000 Danish Jews reached safety in Sweden. Only 481 were captured and sent to a Nazi prison at Theresienstadt. Conditions there were hard, but Theresienstadt was not a death camp. And The Danish acts of bravery did not end with those dramatic weeks in the fall of 1943. Danes continued to protect the unfortunate 481 Jews whom the Germans were able to capture. Danish officials convinced Adolf Eichmann via Werner Best to keep the Jews from Denmark away from Poland and the extermination camps.

Van Auschwitz.dk
Iets is, zelfs als het 'niet' is.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wendi: ik zal je de details besparen maar ik kan wel een paar factoren noemen waarom Denemarken een relatieve veilige haven was voor Joden en waarom veel Denen zich verantwoordelijk voelden voor de veiligheid van de Joden. Voor wat informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_Denmark
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_X_of_Denmark
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

We hoeven geen geschiedenis meer te studeren! Het staat immers allemaal in Wikipedia!

Stelling:

Geen enkele bron is betrouwbaar.
De geschiedenis van vandaag, is de propaganda van gisteren.
Laatst gewijzigd door Brennus op 09 apr 2007 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Brennus: ga eens inhoudelijk reageren in plaats van onzin te spammen!
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Sararje schreef:Brennus: ga eens inhoudelijk reageren in plaats van onzin te spammen!
Ik reageer inhoudelijk, maar jij wil het niet vatten!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kinderachtig hoor, om je bericht te bewerken om het zogenaamd inhoudelijker te maken. Met je onbeargumenteerde oneliners kom je hier niet ver. We willen hier ook argumenten zien ipv oneliners.
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Sararje schreef:Kinderachtig hoor, om je bericht te bewerken om het zogenaamd inhoudelijker te maken. Met je onbeargumenteerde oneliners kom je hier niet ver. We willen hier ook argumenten zien ipv oneliners.
Ik heb die tekst al aangepast voordat ik je reactie las.
Je reactie over kinderachtig gedrag is dus kinderachtig gedrag.
Ik zie van veel leden van dit forum zulk kinderachtig gedrag.

Als ik iets schrijf, dan doe ik dat om mensen aan het denken te zetten.
Ik heb een hekel aan gezapigheid.
Probeer eens buiten de gebaande paden te gaan!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Spreek voor jezelf Brennus, wie de schoen past trekke hem aan. Je doet me denken aan dat liedje van Boudewijn de Groot:
"Er was een tijd dat ik het meeste
te vertellen had op feesten
waar ik met verlichte geesten
vaak de politiek besprak.
Waarin wij ons nooit vergisten,
mensen die het beter wisten,
waren allemaal fascisten
die het aan verstand ontbrak."
Theoloog

Bericht door Theoloog »

En probeer jij eens op een behoorlijke manier te discussiëren. Je weet wel, door een betoog op te bouwen met argumenten.

Nu moet een anders maar raden hoe jouw gedachtenkronkels precies passen in de grotere gedachtenlijn. Stimuleert niet om serieus te overwegen wat je te zeggen hebt.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik Theoloog? Ik heb al diverse malen netjes beargumenteerd.
Plaats reactie