IQ test en intelligentie test moeten afgeschaft worden.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb »

lanier schreef:
Heb je wel eens een IQ-test gemaakt? Dan zou je moeten weten dat een IQ-test meer bevat dan alleen maar rekensommen. Een vriend van me werkt in de grafische sector en ziet 10x zo snel dan mij het verschil tussen allerlei plaatjes. In het oplossen van rekensommen ben ik weer veel sneller. Betekent dit dat ik dommer ben als het aankomt op het verschil zien tussen plaatjes? Welnee, hij heeft meer aanleg dan ik op dat gebied.
Mijn vriendin verslaat me met gemak als het op taal aankomt.
Mara betekent dit dat één van ons een genie (Einstein) is? Welnee, geen van ons steekt ver boven het gemiddelde uit op welk gebied dan ook.

Hoe snel je iets kunt oplossen zegt wel iets over je intelligentie.
Daar ben ik het mee eens. Ik zit in de Kunststof kozijen en binnen één ogenblik zie ik of er iets scheef zit. Ben bij een klant geweest die twee soorten profiel in één gevel had gemonteerd en veel te dikke kitlaag tussen de muur en kozijn.
Het zat er al 10 jaar en de eigenaar heeft nog nooit gezien en ik zou dit werk niet durven afleveren. (voor de kenners: het was gewoon wit kozijn)

Ben ik slimmer dan die man, echt niet.....maar ik heb mijzelf gewoon meer getraind, en ik neem bewuster dingen waar. Als ik een stukje vakwerk zie (KK kozijnen met onmogelijke bogen) dan stop ik even om te kijken hoe ze het gefixed hebben. Iemand anders ziet het niet eens.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Dus ik blijf erbij dat deze tests ruis bevatten en daardoor alleen kunnen aangeven of iemand Zwak begaafd, begaafd, hoogbegaafd of genie is.

Het vergelijken van de score in de trant van: ik heb 114 en jij 112, dus ben ik slimmer is kul….
Het zijn ook de mensen die geen snars van IQ testen afweten, die met dit soort opmerkingen komen. In dit topic wordt een hoop onzin gesproken over IQ testen. Maar het blijkt ook praten tegen dovemansoren ...
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

1 2 4 9 16 25 36 49 64 81

Dus de kwadraten van 1 t/m 9.

Klopt 2 is het kwadraat van 1.414213562

Ik weet het; het was aan de ene kant bedoeld om te laten zien dat je makkelijk een reeks kunt opnoemen aan de hand van een bepaalde berekening. Aan de andere kant had ik 2 erbij ingevoegd om erachter te komen of mensen misschien het getal over het hoofd zouden zien. Maar ja, je hebt van die slimmerikken die het meteen zien en die meteen reageren. :wink: Had het beter niet kunnen doen blijkbaar, nu leidt het alleen maar af.

Een betere notatie was (bijvoorbeeld) geweest:

14 916 25 364 96 481 10 012 11 441 69 etc.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

lightbulb schreef: Als nu iemand deze vraag in een test krijgt, wat meet je dan. zijn intelligentie of zijn herinneringsvermogen?.

Dus ik blijf erbij dat deze tests ruis bevatten en daardoor alleen kunnen aangeven of iemand Zwak begaafd, begaafd, hoogbegaafd of genie is.
De mate van intelligentie hangt ook niet af van één antwoord op één vraag, de testen zitten zo in elkaar dat ze een breed beeld geven. Op één of enkele vragen slecht scoren zal de uitslag niet zodanig beinvloeden dat je er als dom uitkomt. Scoor je op elke categorie slecht dan zegt dat wel iets. Je hoeft nooit elke vraag goed te hebben, het gaat altijd om een totaalbeeld afgezet tegen het gemiddelde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
windsurfer
Diehard

Nog maar een keer voor vrijdenkeruitnoordafrika:
windsurfer schreef:Laten we de zaak dan omdraaien: als deze vaardigheden niets met intelligentie in de zin van IQ te maken hebben, wat heeft dat volgens jou dan wel?
Nou?
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Bericht door VrijdenkerUItNoordAfrika »

Ik snap niet dat in de 21ste eeuw mensen zijn die in de psycholoog geloven. Deze psychologen weten niet eens hoe de hersens van de mens functioneert. Maar Jomanda heeft ook duizenden klanten, dus zo vreemd is het niet. Ratelband is miljonair geworden door zijn manier van denken. De denkwijs van de psychologie is dezelfde als die van godsdiensten en mythologieën.
Is de aarde rond? Tuurlijk niet anders vallen we naar beneden, dachten ze vroeger. Maar wetenschap heeft bewezen dat de aarde rond is.

Ik geloof alleen in iets dat in het laboratorium is bewezen of met wiskunde is aangetoond en niet in de mythologie van de psychologie. Daarom ga ik nooit werken bij een bedrijf dat in sprookjes van psychologen gelooft. Dus ik blijf eeuwig werkloos, totdat psychologen door de wetenschap worden ontmaskerd.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

windsurfer schreef:Nog maar een keer voor vrijdenkeruitnoordafrika:
windsurfer schreef:Laten we de zaak dan omdraaien: als deze vaardigheden niets met intelligentie in de zin van IQ te maken hebben, wat heeft dat volgens jou dan wel?
Nou?
Zie mijn vorige reacties. IQ test is een speeltje, niets meer en niets minder.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Als het maar een speeltje is, waarom moet het dan worden afgeschaft? Moeten dan, bij wijzevan vervolgtrekking, ook maar kruiswoordraadsels worden afgeschaft?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
windsurfer
Diehard

VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:
windsurfer schreef:Nog maar een keer voor vrijdenkeruitnoordafrika:
Nou?
Zie mijn vorige reacties. IQ test is een speeltje, niets meer en niets minder.
Ik bedoel hoe jij iq wil meten.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Sararje schreef:Als het maar een speeltje is, waarom moet het dan worden afgeschaft? Moeten dan, bij wijzevan vervolgtrekking, ook maar kruiswoordraadsels worden afgeschaft?

Het is een leuk speeltje om te testen hoe goed je bent net als andere speeltjes.
Maar als je dit speeltje op anderen wilt toepassen, dan ben je verkeerd bezig. Net als Sjaria. Pas Sjaria op jezelf, maar niet op anderen. Of net als roken. Rook ergens waar je alleen bent en beschadig anderen niet.
Psychologen beschadigen heel veel mensen met hun speeltjes. Bedrijven betalen veel geld voor die vragen. En veel slimme mensen worden door bedrijven afgewezen omdat ze volgens de "slimme psycholoog" dom zijn.

Vraag: Welke van het onderstaande vierkant moet op de plaats van het vraagteken komen?

Acht dagen geleden zag ik dat vierkantje binnen 2 seconden. Als ik toen de IQ test deed, dan was ik slim en aangenomen. Vandaag kost het me bijna 2 minuten om het vierkantje te vinden. Als ik vandaag heb gesolliciteerd, dan was ik afgewezen omdat ik dom ben.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

windsurfer schreef: Ik bedoel hoe jij iq wil meten.
De term IQ is volgens mij bedacht door psychlogen en voor mij bestaat geen IQ. Wat er niet is, kan je ook niet meten. Als je iemand jaren lang kent, dan weet je dat zijn hersens sommige dingen beter kent/kan dan andere dingen.

De hersens van de mens zijn nog te dom zichzelf te onderzoeken.

http://www.uva.nl/onderzoek/object.cfm/ ... 847892F179

Deze wetenschappers zijn nog bezig met het onderzoeken van onze hersenen.

http://www.nin.knaw.nl/
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:
Sararje schreef:Als het maar een speeltje is, waarom moet het dan worden afgeschaft? Moeten dan, bij wijzevan vervolgtrekking, ook maar kruiswoordraadsels worden afgeschaft?

Het is een leuk speeltje om te testen hoe goed je bent net als andere speeltjes.
Maar als je dit speeltje op anderen wilt toepassen, dan ben je verkeerd bezig. Net als Sjaria. Pas Sjaria op jezelf, maar niet op anderen. Of net als roken. Rook ergens waar je alleen bent en beschadig anderen niet.
Psychologen beschadigen heel veel mensen met hun speeltjes. Bedrijven betalen veel geld voor die vragen. En veel slimme mensen worden door bedrijven afgewezen omdat ze volgens de "slimme psycholoog" dom zijn.

Vraag: Welke van het onderstaande vierkant moet op de plaats van het vraagteken komen?

Acht dagen geleden zag ik dat vierkantje binnen 2 seconden. Als ik toen de IQ test deed, dan was ik slim en aangenomen. Vandaag kost het me bijna 2 minuten om het vierkantje te vinden. Als ik vandaag heb gesolliciteerd, dan was ik afgewezen omdat ik dom ben.
Het zal niet op éénm vraag meer of minder aankomen lijkt me.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
windsurfer
Diehard

Ik ben eigenlijk wel benieuwd voor welke baan onze vrijdenkeruitnoordafrika is afgewezen...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt er in ieder geval op dat VrijdenkerUitNoordAfrika niet goed door de test is gekomen en daar uit teleurstelling een wrok tegen heeft ontwikkeld.
Ik heb in ieder geval zelden iemand zo horen ageren tegen veelgebruikte tests of assessments. Doorgaans geven die gewoon een goed beeld van de capaciteiten die iemand nodig heeft om goed te functioneren in een baan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Sararje schreef: Het zal niet op éénm vraag meer of minder aankomen lijkt me.

Ik heb veel voorbeelden genoemd om aan te tonen dat IQ test niets meer dan speeltje is. Maar aan de hand van mijn voorbeelden trek je geen conclusie dat IQ test onzin is. Maar aan de hand van de voorbeelden van de psycholoog trek je wel de conclusie dat iemand slim of dom is.
Plaats reactie