Tongentaal

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: @ Cluny

Bericht door Cluny »

Easy Rider schreef:Goedemorgen Huma,

hoe was je weekend ? :wink:
Ja, ik weet het nu wel ondertussen dat Jij jezelf normaal vindt.
Volgens mij ben jij verslaafd aan hallucinaties. Ernstig verslaafd!
Is het alledaagse leven, het normale leven niet goed genoeg voor je?
En ga jij nu als hallucinatiejunk normalen adviseren om giftige levensgevaarlijke dingen te eten?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Easy Rider
Banned

Tongentaal.

Bericht door Easy Rider »

Zullen we weer ontopic gaan Cluny.

Tongentaal.

Afbeelding
Cluny
Banned

Re: Tongentaal.

Bericht door Cluny »

Easy Rider schreef:Zullen we weer ontopic gaan Cluny.
Tongentaal.
Met de constatering dat Antiscience niet ontkent een hallucinatiejunk te zijn, Back on Topic.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Easy Rider
Banned

cluny schreef:
Tongentaal.
Met de constatering dat Antiscience niet ontkent een hallucinatiejunk te zijn, Back on Topic.
Dat heet op de man spelen. Je ontwijkt zo op de inhoud in te gaan.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Easy Rider schreef:
cluny schreef:
Tongentaal.
Dat heet op de man spelen. Je ontwijkt zo op de inhoud in te gaan.
Het lijkt me wel nuttig om te weten dat het lekkermakende verhaal over hallucinerende paddestoelen in wodka van een hallucinatiejunk komt.
Easy Rider
Banned

Paddestoelen en de Russische ziel.

http://weblogs3.nrc.nl/moskou/2006/08/1 ... sche-ziel/
nrc schreef: Andrej Grigorevitsj Koeprianov, bioloog te Jaksja, heeft een theorie gehoord over de Russische ziel. Russen eten veel te veel paddestoelen, het is een nationale obsessie. Dat verklaart zowel de grootsheid als het falen van het Russische volk.
Zelfs onschuldige paddestoelen bevatten namelijk een minieme hoeveelheid van het hallucinerende psylocibine. De gemiddelde Rus is, gezien de omvang van zijn paddestoelconsumptie, daarom voortdurend enigzins stoned.

Koeprianov: ‘En daarom brengt Rusland zulke geweldige dromers, mystici, dichters, componisten en mathematici voort. En maken we voor de rest overal zo’n zootje van.’

Zou het waar zijn?

Afbeelding
Cluny
Banned

Re: Paddestoelen en de Russische ziel.

Bericht door Cluny »

Easy Rider schreef: Andrej Grigorevitsj Koeprianov, bioloog te Jaksja, heeft een theorie gehoord over de Russische ziel. Russen eten veel te veel paddestoelen, het is een nationale obsessie. Dat verklaart zowel de grootsheid als het falen van het Russische volk.
Zelfs onschuldige paddestoelen bevatten namelijk een minieme hoeveelheid van het hallucinerende psylocibine. De gemiddelde Rus is, gezien de omvang van zijn paddestoelconsumptie, daarom voortdurend enigzins stoned.

Koeprianov: ‘En daarom brengt Rusland zulke geweldige dromers, mystici, dichters, componisten en mathematici voort. En maken we voor de rest overal zo’n zootje van.’

Zou het waar zijn?

Vind jij jezelf een geweldige dromer, mysticus, dichter, componist of mathematicus?
En maak jij van de rest van je leven een zooitje?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Paddestoelen en de Russische ziel.

Bericht door The Prophet »

Easy Rider schreef:De gemiddelde Rus is, gezien de omvang van zijn paddestoelconsumptie, daarom voortdurend enigzins stoned.

Leuk theorietje, maar ergens op slaan doet het niet, natuurlijk.

Trouwens, nogal een verschil tussen dromers, mystici, dichters, componisten enerzijds en mathematici anderzijds?

Nog een punt: onder invloed van hallucinogene paddestoelen zijn is iets anders dan stoned zijn. Mijn ervaring is dat ik onder invloed van paddestoelen erg helder ben en uitstekend kan nadenken, onder invloed van marihuana (stoned, dus) is dat een stuk minder. De term "stoned" is in dit verband wat mij betreft wat ongelukkig gekozen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En nu kappen met dat gezwets over paddestoelen en weer back on topic!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Wikipedia schreef:] Glossolalie of glossolalia is een ongebruikelijk spraakgedrag, ook wel klanktaal of tongentaal genoemd. Het woord is afkomstig van het Griekse γλωσσα (glossa - taal, tong) en λαλειν (lalein - spreken). De gebruikte woorden zijn voor buitenstaanders onbegrijpelijk en hebben geen overeenkomst met een bestaande taal. Er is in dat geval geen sprake van een syntaxis, maar er is wel een bepaalde fonetische structuur die taalgebonden lijkt te zijn. Een Chinese glossalist zal bijvoorbeeld een ander klankspectrum gebruiken dan een Engelse. De glossolalist beschouwt zijn glossolalie over het algemeen wel als een communicatieve uiting.

Hoewel glossolalie kan voorkomen bij psychotische aandoeningen als schizofrenie, heeft het verschijnsel voornamelijk religieuze connotaties. Verondersteld wordt dat de Pythia van Delphi zich van glossolalie bediende. Het verschijnsel komt verder onder andere voor bij de Inuit, Saami, verschillende sjamaanse culturen en in de voodoo-cultuur. Ook in het christendom komt er binnen een aantal groeperingen en kerken (vooral die van de pinkster- en charismatische beweging) glossolalie voor die men kan aanduiden als christelijke glossolalie.

Het eerste psychologische onderzoek naar het verschijnsel werd gedaan door de arts Emil Kraepelin, die veel aandacht had voor het taalgebruik van schizofrene patiënten. In 1927 verscheen het boek Speaking with tongues; historically and psychologically considered van G.B. Cutten, dat jarenlang als standaardwerk gold. Ook Cutten legde nog verband tussen glossolalie, schizofrenie en hysterie.

John Kildahl beschreef het verschijnsel in 1972 echter vanuit een ander psychologisch perspectief (The Psychology of Speaking in Tongues). Hij constateerde dat glossolalie niet noodzakelijk een uiting van een psychische aandoening is en dat glossalisten minder last van stress hebben. Wel hebben glossalisten volgens Kildahl meer behoefte aan autoriteitsfiguren en hebben vaker een crisis in hun leven doorgemaakt dan de controlegroep. Nicholas Spanos beschreef glossolalie als een verschijnsel dat aangeleerd kan worden en waarvoor geen trance is vereist (Glossolalia as Learned Behavior: An Experimental Demonstration, 1987).
OMG hopelijk was ik niet schizofreen toen ik in tongen sprak. Oh, toch wel eigenlijk. Want er leefde een geestelijke mens in mij en een vleselijke, een oude mens en een nieuwe mens, die voortdurend streden om de macht over mij. :lol:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Rereformed schreef: Eén traditionele Finse manier om de paddestoel te nuttigen is het te vermengen in het voer voor de rendieren, en dan de urine van de rendieren te drinken! :lol:
De urine drinken is helemaal niet zo gek, OK aan een rendierleuter slobberen is mss wel grenzend aan krankzinnigheid, maar niet zo ongezond als je zou verwachten. De vliegenzwam is wel degelijk ongezond dus het rendier heeft het zware werk voor je gedaan en wat jij krijgt is veel minder ongezond maar wel even potent als directe consumptie. Ik zou persoonlijk het rendier in een schaal laten urineren om gezeik met de PvdD te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Marinus op 25 aug 2008 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:En nu kappen met dat gezwets over paddestoelen en weer back on topic!
Schat ik babbel dit hele topic al in tongen. Jij mag dingen over paddo's lezen, maar in laag-seraphemisch is het wel degelijk on topic....
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Easy Rider
Banned

Kochimodo schreef: OMG hopelijk was ik niet schizofreen toen ik in tongen sprak. Oh, toch wel eigenlijk. Want er leefde een geestelijke mens in mij en een vleselijke, een oude mens en een nieuwe mens, die voortdurend streden om de macht over mij. :lol:
Hallo Kochimodo,

Interessante tekst die je plaatste over mogelijk verband met zgn. stemmen horen.

Er zijn stemmenhoorders, en ik ken een vrouw persoonlijk zeer goed
die stemmen in verschillende talen hoort.
Sterker nog ze hoort er soms zelf vertalingen bij.
Dus wat ligt voor de hand bij praten in verschillende talen,
stemmen horen in verschillende talen.
Overigens is d.m.v. scans aangetoond dat het gehoorcentrum in
de hersenen net zo actief is bij zgn. stemmen horen als bij
het horen van " gewone " stemmen.

.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Easy Rider schreef:
Kochimodo schreef: OMG hopelijk was ik niet schizofreen toen ik in tongen sprak. Oh, toch wel eigenlijk. Want er leefde een geestelijke mens in mij en een vleselijke, een oude mens en een nieuwe mens, die voortdurend streden om de macht over mij. :lol:
Interessante tekst die je plaatste over mogelijk verband met zgn. stemmen horen.

Er zijn stemmenhoorders, en ik ken een vrouw persoonlijk zeer goed
die stemmen in verschillende talen hoort.
Sterker nog ze hoort er soms zelf vertalingen bij.
Dus wat ligt voor de hand bij praten in verschillende talen,
stemmen horen in verschillende talen.
Overigens is d.m.v. scans aangetoond dat het gehoorcentrum in
de hersenen net zo actief is bij zgn. stemmen horen als bij
het horen van " gewone " stemmen.
Op zich wel interessant voor een eigen topic....

Ik hoor geen stemmen, maar mijn gedachtenstroom heeft vaak de structuur van een discussie tussen verschillende aspecten van mijn (even ten overvloede Ongespleten) persoonlijkheid. De wilde Marinus, de verstandige Marinus, de angstige Marinus enz enz.

Niet perse stemmen, maar kent iemand dat?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat herken ik wel ja, voortdurende dialogen met je zelf in gedachte. Heb ik ook wel. Vaak bij twijfel wat te beslissen of bij gedachtes die onzinnig zijn dat je jezelf tot de orde roept. Geen stemmen inderdaad, maar zeker een soort van een gedachtegesprek.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie